TERENOWO.PL to założony w 2007 roku portal motoryzacyjny poświęcony pojazdom i sportom off-roadowym. Popieramy wyłącznie legalną jazdę w terenie, sprzeciwiając się bezmyślnemu niszczeniu przyrody, rozjeżdżaniu szlaków turystycznych i płoszeniu zwierząt. Chcesz pokazać, jakim jesteś off-roaderem? Zapisz się na rajd i stań do rywalizacji z innymi zawodnikami.
Emocje związane z datą rozpoczęcia rajdu w roku 1981 uległy dalszej eskalacji. Rajd przyciągnął taki tłum uczestników, że sam start stał się widowiskiem samym w sobie. W biurze rejestrującym zawodników panował chaos. Na stracie stawiły się wszelkie typy pojazdów od terenówek, przez buggy, po side-cary, a nawet takie niespodzianki jak Rolls Royce Thierry’ego de Montcorgé czy Citroën CX Jacky Ickx i Claude’a Brasseura. „Wszyscy razem” – było życzeniem Thierry’ego Sabine. Niemniej jednak „Ostrożnie” także powinno stanowić naczelną dewizę, jak w słowach Michela Merela (drugiego motocyklisty na mecie 1 980 r.): „Droga jest jak ocean; nie jest dobrze nie obawiać jej się wcale. Jeśli o mnie chodzi, droga mnie przeraża. Nie można nigdy jej lekceważyć.” Niewątpliwie największym wydarzeniem rajdu stała się wygrana w klasie motocykli Huberta Auriola, która rozpoczęła długą i pełną sukcesów podróż tego zawodnika przez kolejne lata dakarowej rywalizacji. Rok 1981 dopiero zapowiada narodziny motocyklowej gwiazdy. Ryzyko podjęte przez Thierry’ego Sabine opłaciło się.
Start | 1 stycznia 1981 - Paryż (Trocadéro) |
Meta | 20 stycznia 1981 - Dakar (Rose Lake) |
Przerwa | 9 stycznia 1981 w Gao |
Długość trasy | 6,263 km |
Odcinki specjalne | 3,357 km |
Kraje | Francja, Algeria, Mali, Burkina Faso, Wybrzeże Kości Słoniowej, Senegal |
Czy wiesz, że:
Thierry de Montcorgé wystartował nobliwym Rolls Roycem sponsorowanym przez Christiana Dior i ochrzczonym wdzięcznym imieniem „Jules” na cześć najnowszej linii ubrań słynnego projektanta mody. Prace nad przekształceniem auta w rajdówkę zajęły blisko 2 tysiące roboczogodzin. W Rollsie zamontowano m.in. klatkę bezpieczeństwa, wzmacniające pałąki, nowe amortyzatory, ograniczono wagę, wymieniono cały napęd i skrzynie, tak aby auto stało się pełnoprawną terenówką z napędem na wszystkie koła.
W 1981 r. po raz pierwszy na starcie Dakaru stanął Jacky Ickx (jego pilotem był Claude Brasseur – słynny francuski aktor). Czterokrotny triumfator 24-godzinnych zawodów Le Mans zasiadł za kierownicą Citroena CX 2400GTI.
Martine de Cortanze: najlepsza zawodniczka Dakaru 1979, po nieszczęśliwym występie w 1980, kiedy to spalił jej się motocykl, ponownie pojawia się na starcie zawodów – tym razem na motocyklu Yamaha 250. Obok niej startuje m.in. Christine Martin – 30-latka, absolwentka socjologii i studiów filmowych, zwyciężczyni Ladie’s Trophy w 1980, startuje Hondą XL 250 S.
Najstarszym zawodnikiem na starcie jest Georges Houel, dla którego jest już drugi Dakar. 67-latek na swym koncie ma mnóstwo sukcesów i ani myśli o emeryturze. W swej karierze aż piętnastokrotnie brał udział w rajdzie Monte-Carlo, czterokrotnie w rajdzie Maroka i czterokrotnie w rajdzie Akropolu, a także trzykrotnie w Tours d'Europe.
Liczba uczestników | 291 |
Na starcie | 170 samochodów 106 motocykli 15 ciężarówek |
Na mecie | 91 |
w tym | 60 samochodów 28 motocykli 3 ciężarówki |
DAKAR 1981 - ZWYCIĘZCY | ||
SAMOCHODY | Metge/Giroux (Fra) | RANGE ROVER |
MOTOCYKLE | Hubert Auriol (Fra) | BMW |
CIĘŻARÓWKI | Villette/Gabrielle/Voillerau (Fra) | ALM/ACMAT |