TERENOWO.PL to założony w 2007 roku portal motoryzacyjny poświęcony pojazdom i sportom off-roadowym. Popieramy wyłącznie legalną jazdę w terenie, sprzeciwiając się bezmyślnemu niszczeniu przyrody, rozjeżdżaniu szlaków turystycznych i płoszeniu zwierząt. Chcesz pokazać, jakim jesteś off-roaderem? Zapisz się na rajd i stań do rywalizacji z innymi zawodnikami.
Runda w Pribramie zaliczana była do rocznej klasyfikacji aż trzech cyklów: RMPST, Mistrzostw Czech i Słowacji oraz Pucharu FIA CEZ w rajdach baja (Mistrzostwa Europy Centralnej). Mimo to ich obsada nie była zbyt liczna – w sumie na listę startową zapisało się 20 załóg (w tym 9 z Polski) i 13 kierowców quadów. Na start oczywiście nie wszyscy dotarli, w trakcie zawodów stawka mocno przerzedziła się w skutek awarii, dlatego pod koniec dnia na trasie zrobiło się już dość pustawo.
Zmagania kierowców rozpoczęły się od piątkowego, parokilometrowego prologu, który rozegrany został w czasie deszczu. Nie warto było ryzykować, bowiem jego wyniki... nie były zaliczane do klasyfikacji końcowej (o czym niestety nie wszyscy zostali poinformowani). Zwycięzcą prologu był Josef Kakrda, jadący protoypowym Isuzu Evo Skoda. Trzeci czas wykręcił Mariusz Ryczkowski.
Prawdziwe zawody skumulowano na czas jednego (na szczęście słonecznego, na nieszczęście - upalnego) dnia – soboty; liczba oesów również nie była zbyt bogata – na zawodników czekały tylko dwa odcinki specjalne. Krótszy, parokilometrowy pokonywano ośmiokrotnie, dłuższy, kilkunastokilometrowy – czterokrotnie. W połowie dnia – by było ciekawiej - zmianie uległ kierunek jazdy. - Rajd przypominał trochę nasze stare ReMPSTy – mówi Włodzimierz Grajek. - Odcinki były stosunkowo krótkie, wyboiste i kręte. Tylko jeden z oesów chwilami miał cechy cross-country. Na początku rajdu, podczas pierwszego przejazdu oesów, widać było zdecydowaną przewagę miejscowych zawodników, którzy byli już obyci z trasą, dlatego ciężko nam było nawiązać z nimi rywalizację. Tym bardziej że roadbook był dość „gęsty”: 100 m prosto, 50 m zakręt, 50 m prosto i kolejny zakręt…
Kto miał już okazję jeździć po trasach w Pribramie, miał w ręku dodatkowy atut – nie mógł na nich pobłądzić. Feralne okazało się zwłaszcza oznakowanie jednego z zakrętów… - Taśma sugerująca kierunek jazdy była błędnie zawieszona i przez to pojechaliśmy złą drogą – opowiada W. Grajek. - Gdy zorientowaliśmy się w pomyłce, chcieliśmy zawrócić, ale wtedy pechowo przyblokowało nas auto organizatora. Gdy wreszcie zawróciliśmy, z naprzeciwka nadjechała inna polska załoga, która popełniła identyczny błąd! Podobna sytuacja spotkała jeszcze kilku zawodników startujących w Pribramie po raz pierwszy. Tak więc już od samego początku rajdu przyszło nam walczyć ze sporą stratą czasową…
Błąd w oznakowaniu trasy na szczęście był jedyną poważną niedoróbką organizacyjną. Zdecydowanie więcej kłopotów zawodnikom przysparzał ich własny sprzęt. Na końcowy wygląd klasyfikacji rajdu duży wpływ miały awarie, które z jazdy wyeliminowały m.in. Viktora Chytkę, Josefa Kakrdę (półoś), Marcina Kruszewicza (łożysko koła tylnego) i Marka Janaszkiewicza (zawieszenie). Kłopoty nie ominęły też Darka Żyłę (alternator) i Grzegorza Szwagrzyka (silnik), ale mimo to udało im się osiągnąć linię mety.
Runda w Pribramie pod względem organizacyjnym podobała się zawodnikom. Niedosyt budziły jedynie krótkie odcinki specjalne. Kolejną okazją, by pojeździć szybciej w terenie będzie rajd Baja Poland w Szczecinie, kolejna runda RMPST, który czeka nas już za miesiąc.
Text i foto: Arek Kwiecień / Sigma Pro
Cross Country Rally Příbram 2010 - wyniki końcowe |
|||
Załoga |
Pojazd |
Klasa |
Czas |
Pořízek Z./ Sýkora M. |
BMW X5 |
T1 |
1:27:01,1 |
Přibyl J./ Kulštejn J. |
Nissan King CA |
T1 |
1:27:04,4 |
Cieply R./ Grajek W. |
Sam |
T1 |
1:33:01,6 |
Wožniak M./ Žak S. |
Nissan Navara |
T1 |
1:33:53,1 |
Ryczkowski M./ Wikowicz L. |
Mitsubishi MRT 08 |
T1 |
1:35:06,2 |
Lyžwa R./ Krotiuk M. |
Land Rover |
TH |
1:39:01,5 |
Ulrich J./ Ulrichová D. |
Nissan Navara |
T2 |
1:41:13,7 |
Wieclawek Z./ Wieclawek R. |
Mitsubishi Pajero 3,2 |
T2 |
1:42:09,4 |
Szwagrzyk G./ Brakowiecki P. |
Mitsubishi Pajero |
T2 |
1:43:42,1 |
Žyla D./ Žyla M. |
Mitsubishi Pajero |
T1 |
2:17:20,9 |
ATV |
|||
Zawodnik |
Pojazd |
Klasa |
Czas |
Macháček Josef |
Yamaha Dakar 900 |
Quad |
1:20:35,9 |
Kubiena Tomáš |
Suzuki |
Quad |
1:23:06,8 |
Sýkora Jozef |
KTM |
Quad |
1:32:33,6 |
Sajan Rudolf |
Gas Gas 450 Wild |
Quad |
1:37:29,8 |
Ulrichová Sandra |
Suzuki LT - Z 250 |
Quad |
1:49:34,4 |
Pitrmoc Josef |
Suzuki King QUAD |
Quad |
1:53:00,2 |
{artsexylightbox autoGenerateThumbs="true" path="images/stories/Galerie/RMPST10_Pribram" previewHeight="67"}{/artsexylightbox}