TERENOWO.PL to założony w 2007 roku portal motoryzacyjny poświęcony pojazdom i sportom off-roadowym. Popieramy wyłącznie legalną jazdę w terenie, sprzeciwiając się bezmyślnemu niszczeniu przyrody, rozjeżdżaniu szlaków turystycznych i płoszeniu zwierząt. Chcesz pokazać, jakim jesteś off-roaderem? Zapisz się na rajd i stań do rywalizacji z innymi zawodnikami.
Dwa zwycięstwa odniesione w klasie seryjnej, osiem „pudeł”, trzynaście z rzędu ukończonych edycji, a w sumie dwadzieścia sześć występów w Dakarze. Mało który rajdowiec może pochwalić się tak długą historią startów, dlatego organizatorzy rajdu nie wahali się, by to właśnie Hiszpana Xaviera Foja (obok pięciu innych zawodników) uhonorować tytułem „Legendy Dakaru”. W Dakarze 2018 Foj znów stanie do walki o tytuł króla klasy seryjnej, prowadząc Toyotę Land Cruiser 150.
59-letni Xavier Foj jest z wykształcenia architektem i właścicielem dobrze prosperującej kopalni wapienia położonej niedaleko Barcelony. W roku 1991 debiutując w rajdzie Dakar, stanął na starcie w ciężarówce, która wcześniej pracowała w jego firmie, wożąc wydobyty surowiec. Z czasem jego specjalnością stały się auta grupy seryjnej T2.
W roku 2006 Foj dołączył do zespołu utworzonego przez Toyotę Hiszpania w celu promowania modelu Land Cruiser KXR. Od tego czasu co roku melduje się na starcie, za każdym razem plasując się w czołówce grupy T2. W roku 2011 podstawowym autem zespołu stał się Land Cruiser 150. Po zwycięstwie Foja w roku 2012 hiszpański oddział Toyoty zdecydował się zakończyć swój udział w rajdzie Dakar, jednak rajdowy zespół nie rozpadł się, przebierając nowy format: Foj MPA Team. Nagrodą za wytrwałość była kolejna dakarowa wiktoria odniesiona przez Foja w roku 2013.
– Dakar to moje życie skoncentrowane w dwóch tygodniach – mówi Xavier Foj. – Codziennie wiele czasu poświęcam myśleniu o motosporcie, a o Dakarze w szczególności. Moim marzeniem jest odniesienie kolejnego zwycięstwa w grupie aut seryjnych. 40. edycja rajdu zapowiada się jako bardzo długa i trudna.
AK, fot. Cooper Tires