Easy Rider - KTM 530 EXC-R (2009) - Miłosz Jaskólski

październik 06, 2010
Miłosz Jaskólski to jeden z nielicznych polskich motocyklistów, który regularnie staje w jednym szeregu z samochodami na starcie rajdów off-roadowych. W sezonie 2009 zajął m.in. 3. miejsce w rajdzie Great Escape Rally, 8. na Baja Saxonia, wygrał klasę motocykli w Transgothica Maraton, a na RMF Morocco Challenge pozwolił się prześcignąć jedynie Wojciechowi Renczowi. W odniesieniu tych sukcesów pomógł mu zmodernizowany motocykl KTM 530 EXC-R. To pierwszy jednoślad w historii Terenowo.pl, którego opis prezentujemy. Jednocześnie jest nam miło poinformować, że nasz portal – w uznaniu dla talentu i osiągnięć Miłosza – objął patronatem medialnym jego występy, a także działalność Motoracer Rally Team.

Wrocławianie – wzorem najlepszych off-roaderów na świecie – na warsztat wzięli pomarańczowego KTM – model 530 EXC-R z 2008 r., który stał się fundamentem rajdówki. W styczniu 2008 roku rozpoczęli budowę motocykla, który w założeniach miał być zdolny do pokonania dystansu 5000 km w najcięższych warunkach terenowych. Plan był prosty: maksymalnie lekki, maksymalnie szybki, maksymalnie wygodny.

Fabryczna waga austriackiego "tytana pracy" to zaledwie 114 kg. – Rozpoczęliśmy od rozebrania nadwozia. Pozbyliśmy się oryginalnego zbiornika paliwa, układu paliwowego, układu wydechowego, plastikowych owiewek, oświetlenia i zbędnej części elektryki - opowiada Miłosz Jaskólski. – Motocykl był goły i nie do końca wesoły...

Aby zawiesić na nim dwa dziesięciolitrowe zbiorniki paliwa potrzeba było poprowadzić centralny subframe wzdłuż całej przedniej części ramy KTM. Zasilanie paliwem gaźnika Keihin FCR MX 39 wspomogła podciśnieniowa pompa Mikuni. Całość połączona przewodami na szybkozłączki. Demontaż serwisowy motocykla trwa dzięki temu nieco ponad 3 minuty. Każdy z baków wyposażony jest dodatkowo w gumowe amortyzatory wstrząsów oraz wewnętrzne filtry paliwa. Kolektor wydechowy poprowadzony został dołem ramy rurowej, co pozwoliło zmieścić w jego starym miejscu prawy 10-litrowy zbiornik paliwa. Jednocylindrowy silnik osłonięty został aluminiową płytą z narzędziówką i pojemnikiem na wodę – wszystko zgodnie z przepisami FIM.

Kolejny etap rozbudowy to aluminiowo-stalowy stelaż pionowych lamp, roadbooka MD oraz metromierzy ICO, który spełnia rolę również jako element nośny dla przedniej i bocznych owiewek wykonanych w całości z włókna. Te ostatnie montowane zapinkami – kolejna wygoda przy pracach serwisowych. Siedzenie motocykla ma całkowicie zmieniony wyższy profil. Obszyte zostało kevlarem, a z góry naturalnym zamszem.

- Budowa motocykla zajęła nam ponad 6 tygodni. W tym czasie rozwiązaliśmy wiele problemów - przypomina Miłosz – Zmieniliśmy instalację elektryczną, położyliśmy niezależne wiązki zasilania dla poszczególnych instrumentów.

KTM dodatkowo został wyposażony w nawigację GPS, akcesoria Acerbis, musy Michelin i wiele innych. W planach jest jeszcze montaż chłodnicy oleju, zwiększenie pojemności oleju silnikowego o dodatkowe 0,5 litra, co zmniejszy jego zużycie oraz wydłuży żywotność silnika XC4. Niebawem mają zostać zainstalowane dodatkowe czujniki serwisowe.

- W sezonie 2010 naszą „pomarańczką” chciałbym wystartować w kilku rajdach typu Baja: Saxonia, Hungaria, Gothica i miejmy nadzieję Portugalii – mówi Miłosz. – Ponadto planuję Great Escape Rally, Transgothica, Marocco Challenge. Co więcej? Zobaczymy...
text: Arek Kwiecień, fot. Arek Kwiecień / Sigma Pro, Motoracer

Firma Motoracer, której szefem jest Miłosz Jaskólski, działa od 2006 roku, prowadząc sklep z częściami motocyklowymi (ponad 5000 produktów) oraz serwis obsługujący 350 maszyn rocznie. Od 2007 roku wdrożyła program "GO Rally" (c) promujący udział Motoracer w długodystansowych rajdach Cross-Country jako Teamu i serwisu dla amatorów ekstremalnej jazdy. To zupełnie nowy rynek w Polsce. Mocnym akcentem na krajowej scenie stał się fakt zawarcia umowy importerskiej z francuską firmą Meca'System - liderem tuningu off-road w Europie. Ponad 40 motocykli stanęło na starcie rajdu Dakar 2008 z ich wyposażeniem - niestety bez szansy na dalszą rywalizację z powodu odwołania rajdu.

Motoracer oprócz codziennej pracy przy motocyklach oraz sprzedaży części i akcesoriów we Wrocławiu i w internecie - pracuje nad wieloma projektami rajdowymi. Jednym z wielu jest Yamaha Raptor 700 w wersji full rally na bazie Meca’System. Jej opis już wkrótce na stronach Terenowo.pl.

Sponsorami Motoracer Rally Team są:
PS ASSA - TANNHAUSER GATE www.psassa.com
CAN’T STOP GAMES www.cantstopgames.com


Technika:

{artsexylightbox autoGenerateThumbs="true" path="images/stories/Zmoty/Motoracer/Tech" previewHeight="67"}{/artsexylightbox}

Akcja:

{artsexylightbox autoGenerateThumbs="true" path="images/stories/Zmoty/Motoracer/Akcja" previewHeight="67"}{/artsexylightbox}