Wszystko o Land Rover Discovery - od 20 lat na rynku

Prawdziwy koń pociągowy, holownik, samochód dla służb strzegących prawa, jednocześnie symbol statusu, wygodny samochód rodzinny, auto do jazdy w ekstremalnych warunkach terenowych – samochodów, które z pełnym powodzeniem są w stanie pełnić wszystkie powyższe funkcje jest niewiele. Istnieje jednak pojazd, który od daty swego powstania 16 listopada 1989 roku jest w stanie sprostać takim wyzwaniom. Dzięki temu, a także innym swoim zaletom, stał się uniwersalnym symbolem auta wielofunkcyjnego. Samochód, o którym mowa, to Land Rover Discovery.

Pojazd ten został zaprojektowany by wypełnić lukę między praktycznym modelem Land Rover Defender, a bardziej luksusowym Range Roverem – flagowym autem firmy. Discovery szybko znalazł sobie miejsce na rynku, odpowiadając na rosnący popyt na rodzinne auta terenowe. - Legenda Discovery opiera się na innowacyjnym wzornictwie oraz zaawansowanej technologii. Discovery to auto, które od zawsze przecierało szlaki – zarówno wprowadzając na rynek samochodów terenowych w 1989 roku wydajne silniki diesel z bezpośrednim wtryskiem paliwa, jak i w 1998 roku, będąc pierwszym samochodem wyposażonym w podwójne poduszki powietrzne. Niewątpliwie jest to jeden najbardziej uwielbianych SUVów na świecie. Discovery sprzedawany jest w 91 krajach, a liczba sprzedanych jak do tej pory egzemplarzy przekroczyła 900 tys - mówi Phil Popham, dyrektor generalny firmy.

Discovery odmienił w 1989 rynek średniowymiarowych samochodów terenowych. Nie jest więc niczym dziwnym, że model ten zmieniał się na przestrzeni lat, wychodząc naprzeciw potrzebom oraz gustom zwiększającej się stopniowo grupy nabywców, którzy poszukiwali czegoś wyszukanego oraz z klasą. Od 1994 roku modele Discovery w najbogatszej opcji wyposażenia posiadały skórzaną tapicerkę oraz gustowne okleiny z drewna. W samochodzie Discovery drugiej generacji z 1998 roku wprowadzono natomiast zaawansowany system ogrzewania, klimatyzacji i wentylacji, aby zapewnić wyższy poziom komfortu niezależnie od pogody. Produkowany obecnie Discovery 4 również z powodzeniem przeszedł ewolucję: pięknie zaprojektowane wnętrze, przejrzysta i stylowa deska rozdzielcza, łatwość obsługi oraz luksusowe wzornictwo gwarantują kierowcy oraz pasażerom wysoki komfort podróżowania oraz wyjątkowe doznania estetyczne.

Linia nadwozia samochodów Discovery znana jest na całym świecie – charakterystyczny, stopniowany dach oraz asymetryczna tylnia szyba zapewnia pasażerom oraz kierowcy doskonałą widoczność. Mając na względzie nowoczesny design wnętrza, firma Land Rover zwróciła się przy projektowaniu auta o pomoc do Conran Design Studio – studia projektowego, które od wielu lat cenione jest jako wpływowy kreator „nowoczesnego stylu życia”.

- Charakterystyczny design samochodów Discovery wypracowany został przez cztery generacje pojazdów. Najnowszy model Discovery 4 pozostaje wierny prostej, geometryczno-architektonicznej linii swoich poprzedników. Nowy przedni zderzak, światła i maska, delikatne linia nadwozia oraz subtelne kształty pogłębiają wrażenie obcowania z produktem najwyższej klasy - mówi Gerry McGovern, dyrektor ds. designu.

Możliwość jazdy w każdym terenie cechuje wszystkie samochody marki Land Rover. Sukces modelu Discovery opiera się jednak na tym, że daje on możliwość jazdy w każdych warunkach, a jednocześnie jest w stanie sprostać wymaganiom stawianym autu rodzinnemu. Discovery 4, podobnie jak jego poprzednicy, posiada siedem siedzeń. Jego tylne fotele gwarantują dostateczną ilość miejsca na nogi dla dwóch dorosłych osób – rodziny lub przyjaciół. Wnętrze auta jest teraz jeszcze bardziej wielofunkcyjne.

Podwyższony komfort oraz elegancja samochodów Discovery nigdy nie wpływała negatywnie na dynamikę jazdy. Kolejne generacje osób uprawiających jeździectwo, żeglarstwo czy inne sporty lub aktywny tryb życia przekonywały się, że Discovery to doskonałe auto do spakowania sprzętu czy holowania przyczepy. Nowa generacja tego modelu wyposażona jest w system wspomagający holowanie (Tow Assist), który pomaga kierowcy wykonywać wszystkie, nawet najtrudniejsze manewry z przyczepą. Kolejne udogodnienie – Trailer Stability Assist (system stabilizacji toru jazdy przyczepy) – ogranicza moment obrotowy silnika oraz przy pomocy specjalnej aplikacji steruje systemem hamowania w przypadku braku stabilności przyczepy. Praktyczne zalety Discovery 4 oraz troska o bezpieczeństwo przyświecająca nam od zawsze zostały docenione przy okazji plebiscytu Caravan Club Towcar of the Year 2010 – samochód ten otrzymał dwie nagrody.

Nowy Discovery 4 idzie w ślady swojego poprzednika jeśli chodzi o sukcesy. Model Discovery trzeciej generacji od swojego wejścia na rynek w 2004 roku zdobył 111 nagród na całym świecie, w tym wyróżnienia dla najlepszego auta typu SUV w krajach takich jak Meksyk, Rosja, Grecja.

W 2004 roku w modelu Discovery 3 pojawiło się jeszcze jedno nowe udogodnienie techniczne – system Terrain ResponseTM. To opatentowane rozwiązanie pozwala kierowcy dostosować parametry samochodu (w tym silnika, zawieszenia oraz kontroli trakcji) do każdego rodzaju warunków drogowych, od wielkomiejskiej dżungli po dzikie bezdroża. System ten otrzymał Queen's Awards For Enterprise for Innovation – nagrodę przyznawaną przez Królową Elżbietę II. Land Rover został już wcześniej wyróżniony tą nagrodą za system kontroli zjeżdżania ze wzniesienia (Hill Descent Control). Ulepszona wersja tego systemu, a także nowe rozwiązanie wspomagające kierowcę w czasie jazdy na wzniesieniach (Gradient Release Control), wpływają na dynamikę jazdy nowego Discovery 4.

W 2006 roku firma Land Rover wraz z organizacją Climate Care uruchomiła pionierski program offsetowy dotyczący emisji CO2. Jest to w tym momencie największe tego rodzaju przedsięwzięcie na świecie. Emisja gazów z pierwszy 45 tys. mil przejechanych przez wszystkie nowe samochody marki Land Rover sprzedawane na coraz to nowych rynkach na świecie offsetowana jest w ramach finansowania międzynarodowych projektów ekologicznych. Nowe rozwiązania pojawiające się w modelu Discovery 4 pozwalają w istotnym stopniu zmniejszyć emisję dwutlenku węgla. Wydajny silnik turbo diesel LR-TDV6 3.0 z sekwencyjnym wtryskiem paliwa pozwala ograniczyć zużycie paliwa do zaledwie 9,2 l/100 km w cyklu mieszanym wg normy ECE.

Elastyczny, dający nieograniczone możliwości, nie do zdarcia, niepowtarzalny – samochody Discovery zasłużyły na to, by stać się legendą. Oby tak dalej przez następne 20 lat!

Historia LAND ROVER DISCOVERY

W połowie lat 80-tych ubiegłego wieku w firmie Land Rover pojawił się pomysł stworzenia “młodszego brata” Range Rovera. Auto takie miało z powodzeniem przejąć segment rynku zwolniony przez ten flagowy model brytyjskiej firmy, stopniowo „kierujący się” w stronę pojazdów wyższej klasy. Projekt ten otrzymał roboczą nazwę “Project Jay”. W luźny sposób odwoływał się on do modelu Range Rover, zakładał jednak stworzenie auta z nową płytą podłogową, mogącego pomieścić do siedmiu osób oraz posiadającego diametralnie inne wnętrze. Projekt został zaaprobowany w sierpniu 1987 roku, a za cel postawiono sobie wprowadzenie auta na rynek w 1989 roku.

W trosce o to, by nowe auto odzwierciedlało aktualne trendy designu, przy opracowywaniu wnętrza samochodu firma Land Rover korzystała z pomocy różnych projektantów, w tym m. in. renomowanego Conrad Design Studio. Zadbano także o zapewnienie ekonomicznej alternatywy dla potężnego silnika V8 – auto dostępne było w różnych wersjach, w tym także z nową jednostką napędową diesel 2,5 l z turbosprężarką, chłodzeniem międzystopniowym (intercoolerem) oraz bezpośrednim wtryskiem paliwa - 200 TDi.

Discovery I:

Owoc „Project Jay” – Land Rover Discovery – został zaprezentowany w swojej 3-drzwiowej wersji na targach motoryzacyjnych Frankfurt Motor Show we wrześniu 1989 roku. Wejście na rynek wersji 5-drzwiowej rok później oraz facelifting modelu w marcu 1994 roku pozwoliły Discovery znaleźć miejsce na rynku familijnych samochodów terenowych oraz osiągnąć ogromny sukces.

W 1995 roku po raz pierwszy w historii liczba wyprodukowanych przez Land Rover samochodów przekroczyła 100 tys. Najlepiej sprzedającym się modelem było Discovery. Wprowadzenie na rynek wersji ze znanym z samochodów osobowych Rover czterocylindrowym silnikiem benzynowym o pojemności 2.0 l pozwoliło firmie wyjść na przeciw europejskiej polityce podatkowej, zakładającej ulgi w przypadku aut o pojemności silnika poniżej 2,0 l. Oferta została także wzbogacona o Discovery z jednostką napędową V8 o pojemności 3,9 litra.

Discovery II:

W 1998 roku miała miejsce premiera drugiej generacji Discovery. Posiadał on taki sam rozstaw osi jak poprzednik (254 cm), był jednak dłuższy, co umożliwiało szóstemu i siódmemu pasażerowi siedzenie na fotelach zwróconych przodem w kierunku jazdy. Design nowego modelu był zbliżony, zastosowano w nim jednak wiele nowych technologii. Nowością był m. in. system ACE (Active Cornering Enhancement), który zapobiegać miał zbyt dużym przechyłom karoserii na zakrętach, a także funkcja samo poziomowania, wykorzystującą pneumatyczne zawieszenie tylnej osi dla zapewnienia utrzymania stałego poziomu pojazdu niezależnie od jego obciążenia.

Pierwsze dwa egzemplarze Discovery drugiej generacji objechały świat w ramach ambitnego przedsięwzięcia o nazwie „New Discovery Trek”. Ich podróż rozpoczęła się w Londynie, a zakończyła na targach motoryzacyjnych Paris Motor Show 1998, gdzie model ten został przedstawiony publiczności.

W roku 1998, składająca się z trzech samochodów Discovery ekipa wspierała drużynę motocykli BMW w czasie rajdu Paryż-Dakar. Samochody były wyposażone w standardowe silniki, skrzynie biegów oraz zawieszenie, wszystkim udało się przejechać tę trudną trasę. Jeden z pojazdów znajduje się obecnie w zbiorach muzeum Heritage Motor Centre w Gaydon – ukończył on rajd na 31. miejscu.

Discovery III:

W roku 2004 Land Rover po raz kolejny podniósł poprzeczkę, przedstawiając w czasie targów motoryzacyjnych New York Motor Show swój, wzbudzający zachwyt, model – Discovery 3. Pojazd ten był nowością pod względem konstrukcyjnym: wprowadzał nową architekturę samochodu: technologię Integrated Body Frame - technologia zintegrowanej ramy nadwozia, łącząca to, co najlepsze z konstrukcji kadłubowej - jednolita konstrukcja oraz tradycyjne podwozie. Technologia wykorzystuje nowe metody produkcji, takie jak hydroformowanie.

Discovery 3 posiada niezależne zawieszenie pneumatyczne. Standardową jednostką napędową był nowy silnik diesel V6 o pojemności 2,7 litra, opracowany przy współpracy z firmą Peugeot. Pojazd ten dostępny był także w wersji z silnikiem benzynowym V8 4,4 l oraz z 4-litrowym silnikiem benzynowym V6 na niektórych rynkach. Odważna linia nadwozia stworzona została przez Geoffa Upexa. Charakteryzowały ją klasyczne dla tego modelu elementy, dość kanciasta sylwetka, stopniowany dach oraz asymetryczna tylnia szyba. W Amerykach oraz na Bliskim Wschodzie samochód ten wszedł do sprzedaży pod nazwą LR3.

Discovery 3 był pierwszym samochodem, w którym zastosowano nowy system Terrain ResponseTM. Stanowiący element najdoskonalszej tradycji Land Rovera, system ten zapewnia doskonałą przyczepność tak podczas jazdy szosowej, jak i terenowej, na najtrudniejszych nawierzchniach, za jednym ruchem pokrętła.

W roku 2007 w ramach ekspedycji “Road to the Clouds” załoga w samochodach Discovery 3 dotarła na wysokość ponad 5000 m w północno-zachodniej Argentynie – jest to prawdopodobnie najwyżej położone miejsce na świecie, w którym zjawiły się samochody marki Land Rover.

Produkcja samochodów Land Rover zanotowała gwałtowny wzrost - w 2007 roku wyprodukowany został czteromilionowy egzemplarz - czarny Discovery 3 podarowany został Fundacji Born Free. Wtedy też firma Land Rover pobiła swój dotychczasowy rekord, z 235 tys. egzemplarzy wyprodukowanymi na przestrzeni roku.

Discovery IV:

W 2009 roku nowa, czwarta już generacja wielofunkcyjnego, siedmiomiejscowego pojazdu marki Land Rover ujrzała światło dzienne – jest to Discovery 4.

Szczególne uznanie w przypadku modelu Discovery 4 należy się nowemu silnikowi twin-turbo diesel LR-TDV6 3.0 z dwoma turbosprężarkami. Jest on o 9% wydajniejszy jeśli chodzi o zużycie paliwa (w cyklu mieszanym wg normy ECE) oraz zapewnia o 10% mniejszą emisję CO2, przy jednoczesnym zwiększeniu mocy o 29% - wszystko to w porównaniu z dostępnym już wcześniej silnikiem 2.7 l. Moment obrotowy jest natomiast większy o nawet do 36% (600Nm) – uważa się, że jest to w tym momencie jedyny na świecie montowany seryjnie w samochodzie pasażerskim 6-cylindrowy silnik diesla o tak wysokim momencie obrotowym.

Model Discovery 4 charakteryzuje się finezyjnym designem najwyższej klasy. Wnętrze samochodu jest o wiele bardziej wyszukane, pozostaje jednak ergonomiczne oraz funkcjonalne. Największym udogodnieniem w nowej generacji Discovery jest jednak całkowicie odmienna dynamika jazdy oraz osiągi – kierowanie pojazdem jeszcze nigdy nie było tak precyzyjne i przyjemne.

Bardziej sportowe światła nowego Discovery 4 nadają autu nowego charakteru. Zarówno przednie, jak i tylne lampy korzystają z technologii LED.

Discovery 4 wyposażony został w szereg rozwiązań technicznych zwiększających bezpieczeństwo. Są wśród nich m. in. system stabilizacji toru jazdy przyczepy (TSA), asystent holowania (Tow Assist), poprawiony system zwiększający sterowność (Under Steer Control), automatyczna kontrola świateł drogowych (Automatic High Beam Assist) oraz pięć umieszczonych dookoła samochodu kamer, które ułatwiają parkowanie oraz wykonywanie manewrów.

 

Kalendarium

  •  1989 Discovery wchodzi na rynek (wersja 3-drzwiowa)
  •  1990 Rozpoczęcie sprzedaży wersji 5-drzwiowej Discovery
  •  1994 Facelifting Discovery
  •  1994 Discovery wchodzi na rynek w USA
  •  1998 Pojawienie się Discovery 2
  •  2004 Prezentacja Discovery 3 oraz zdobycie przez niego nagrody Car of the Year magazynu “What Car?”
  •  2009 Wejście na rynek Discovery 4

 

20 FAKTÓW Z ŻYCIORYSU LAND ROVER DISCOVERY

Fakt 1

Charakterystyczny design samochodów Discovery wypracowany został przez cztery generacje tych pojazdów. Lekko podniesiony fragment dachu nowego Discovery 4 jest odniesieniem do klasycznego wzornictwa pierwszych samochodów tego modelu, w których tylna część dachu znajdowała się wyżej by zapewnić dostateczną ilość miejsca pasażerom siedzącym z tyłu.

Fakt 2

W ciągu dziewięciu lat produkcji modelu Discovery pierwszej generacji fabrykę opuściło 392,443 egzemplarzy, czyli średnio produkowano 43,604 egzemplarzy rocznie. W ciągu sześciu lat wyprodukowano 278,570 egzemplarzy drugiej generacji, ze średnią 46,428 egzemplarzy rocznie. Discovery 3 osiągnął liczbę 220,057 samochodów na przestrzeni pięciu lat (średnio 44,011 egzemplarzy rocznie). Po nim przyszła kolej na model roku 2010 - Discovery 4.

Fakt 3

Oszczędność paliwa zawsze była istotna dla projektantów silników diesel w modelach Discovery. System common rail trzeciej generacji pozwala najnowszemu silnikowi TDV6 o pojemności 3,0 litrów zwiększyć oszczędność paliwa o 9,7% w stosunku do poprzedniego silnika o mniejszej pojemności (cykl mieszany). Pionierski system bezpośredniego wtrysku paliwa, który pojawił się w silnikach TDi montowanych w samochodach Discovery pierwszej generacji, miał za zadanie zapewnić możliwie dużą w tej klasie aut oszczędność paliwa. W silnikach diesel TD5, które pojawiły się wraz z drugą generacją Discovery, analogiczne zadanie miało zastosowanie pompowtryskiwaczy (Electronic Unit Injectors).

Fakt 4

Pierwsze, 3-drzwiowe wersje Discovery pojawiły się w 1989 roku. Rok później do produkcji weszła rodzinna, 5-drzwiowa wersja pojazdu, zbudowana na tej samej płycie podłogowej. W czasie projektowania drugiej generacji Discovery stworzona została pełnowymiarowa makieta auta 3-drzwiowego, popyt na rynku wskazywał jednak na to, że to wersja 5-drzwiowa ma przed sobą przyszłość. W związku z tym 3-drzwiowa wersja Discovery 2 nigdy nie weszła do produkcji.

Fakt 5

Zapewnienie doskonałej widoczności dla kierowcy zawsze było jednym z założeń konstrukcyjnych modeli Discovery, także za sprawą wysoko umiejscowionego fotela kierowcy (tzw. „command driving”). W modelu Discovery 4 w czasie wykonywania manewrów kierowca widzi każdy, najmniejszy nawet, element auta – wszystko za sprawą systemu pięciu kamer. Obrazy z nich przesyłane są do zamontowanego w desce rozdzielczej ekranu i mogą działać przy prędkości do ok. 18 km/h.

Fakt 6

Pierwsze samochody posiadały przednie reflektory z samochodów dostawczych Rover oraz tylne światła z vanów Austin Maestro. We wczesnych egzemplarzach na tylnych światłach umieszczone było nawet logo Austin-Rover – dopiero, gdy ruszyła masowa produkcja tych aut, miejsce to zajęło już tylko i wyłącznie logo marki Land Rover.

Fakt 7

Charakterystyczna grafika na bokach trzydrzwiowej wersji pierwszego modelu Discovery była bardzo modna pod koniec lat 80-tych. Do dziś pozostaje ona cechą rozpoznawczą pierwszych modeli. W 1992 uległa ona zmianie, a po 1994 roku, wraz ze zmieniającymi się trendami we wzornictwie, całkowicie z niej zrezygnowano.

Fakt 8

“Duch przygody” charakterystyczny dla marki Land Rover często przywoływany jest w kontekście słynnych rajdów Camel Trophy. W latach 90-tych model Discovery szturmem zdobył te słynne zawody samochodów terenowych. Specjalnie przygotowane egzemplarze tego auta brały udział w tych zawodach od 1990 do 1997 roku. W niektórych krajach sprzedawane były nawet limitowane wersje Camel Trophy – pojazdy te spotkać można na drogach do dziś.

Fakt 9

Projekt zakładający stworzenie Discovery otrzymał roboczą nazwę “Project Jay”. Nazwa taka była zgodna z przyjętym przez Alana Edisa założeniem dotyczącym nazewnictwa projektów – by zachować w tajemnicy nazwy prototypów, kolejne projekty nazywane były w kolejności alfabetycznej, odpowiadając nazwom ptaków lub zwierząt.

Fakt 10

W 1993 roku dział Land Rover Special Vehicles stworzył w oparciu o wersję trzydrzwiową specjalny wariant dostawczy auta - model Discovery Commercial. Pojazd ten dobrze sprawdzał się w warunkach roboczych i doczekał się swoich odmian także w przypadku późniejszych generacji Discovery – tym razem już w oparciu o standardową wersję 5-drzwiową.

Fakt 11

W czasie fazy projektowania Discovery trzeciej generacji, 75 prototypów przewiezionych zostało w ramach testów wytrzymałości w różne zakątki świata. Discovery 3, zdobywca różnego rodzaju nagród, musiał sprawdzić się w temperaturach od ekstremalnych +50°C do wywołujących szczękanie zębów -30°C.

Fakt 12

W ramach 60-lecia firmy Land Rover w roku 2008, siedzibie Czerwonego Krzyża w Wielkiej Brytanii oraz w innych krajach podarowano 60 samochodów. Oficjalne przekazanie aut odbyło się 9. lipca na dziedzińcu Pałacu Buckingham. 60 samochodów (wśród nich także Discovery 3) ustawionych zostało tworząc widoczny z lotu ptaka krzyż – symbol organizacji.

Fakt 13

W ramach dodatkowego wyposażenia pierwszych samochodów Discovery istniała możliwość zamówienia pasującej do koloru tapicerki, przyczepianej do deski rozdzielczej specjalnej torby na ramię. Torby te nadal cieszą się sporą popularnością wśród fanów aut marki Land Rover.

Fakt 14

Od swojego debiutu w 2004 roku, Discovery 3 cieszył się niezwykłym uznaniem na całym świecie, zdobywając w sumie 111 nagród. Czy to w Rosji, czy w Meksyku, Discovery jest jednym z najbardziej uwielbianych samochodów typu SUV.

Fakt 15

Najdłuższy pojazd Discovery pierwszej generacji zbudowany w fabryce Land Rover posiadał rozstaw osi równy prawie 3 metry. Z założenia miał on być pojazdem dla służb medycznych działających w sytuacjach wymagających szybkiego reagowania.

Fakt 16

Discovery 3 i Discovery 4 wyposażone są w sterowany elektronicznie, całkowicie niezależny system zawieszenia pneumatycznego. Gwarantuje on doskonały komfort jazdy zarówno na drodze, jak i w warunkach terenowych. Zawieszenie w dwóch pierwszych generacjach Discovery składało się ze sztywnych osi ze sprężynami śrubowymi. W najlepiej wyposażonych wersjach Discovery drugiej generacji ma tylnych osiach montowane były amortyzatory pneumatyczne.

Fakt 17

Jeden z egzemplarzy Discovery 3 był czteromilionowym pojazdem wyprodukowanym przez Land Rover. Opuścił on taśmę fabryczną 8. maja 2007 roku. Został on podarowany Born Free Foundation – fundacji opiekującej się żyjącymi dziko zwierzętami. Założycielka fundacji Joanna Lumley świętowała wraz z pracownikami Land Rover ten podniosły moment oraz w imieniu organizacji odebrała kluczyki do auta. Podarowany egzemplarzy pełnił od tego momentu funkcję “samochodu do zadań specjalnych”.

Fakt 18

W latach 1994-1996 Discovery sprzedawany był w Japonii pod nazwą Honda Crossroad. Auta te posiadały znaki firmowe ówczesnego partnera biznesowego Land Rovera, poza tym samochody były identyczne.

Fakt 19

Discovery był pierwszym projektem firmy Land Rover, który w pełni korzystał z technologii projektowania CAD. Linia nadwozia Discovery została narysowana w programie CAD, co umożliwiło tworzenie prototypów oraz obróbkę modeli. Wnętrze samochodu zaprojektowane zostało jako szkielet w technologii CAD.

Fakt 20

Pełne światła i przestronne wnętrze od zawsze było atrybutem samochodów Discovery. Głęboko osadzone okna oraz światła Alpine zamieszczone w dachu były częścią wyposażenia już w pierwszym wersjach pojazdu. Pierwsze wersje mogły posiadać również opcjonalny szyberdach – w najnowszej wersji Discovery 4 dostępny jest on także w wersji standardowej.

LR Discovery na Camel Trophy - Sabah (Malaysia) 1993:

 

 




(08/12/2009)