Nissan Juke - młodszy (i mniejszy) brat Murano i Qashqaia

Juke01Po Murano i Qashqaiu Nissan zaprezentował właśnie model swojego trzeciego, najmniejszego crossovera – Juke, który będzie występował w wersjach z napędem ALL-MODE 4x4-i.

W dolnej części nadwozia Juke to typowy SUV z dużymi kołami, szerokimi oponami, zwiększonym prześwitem i masywną postawą. Jednak górna część bardziej przypomina samochody sportowe, z wysoko przebiegającą dolną krawędzią okien nawiązujących kształtem do szyby kasku motocyklowego oraz opadającą jak w coupe linią dachu. Nadwozie przypomina coupe także dzięki temu, że klamka tylnych drzwi bocznych została ukryta w ich krawędzi.

Sportowy klimat panuje również we wnętrzu. Podporządkowany kierowcy kokpit zdominowany jest przez konsolę centralną, która kształtem przypomina motocyklowy zbiornik paliwa. Rozrywkowy charakter wnętrza podkreśla wykończenie „motocyklowej” konsoli na wysoki połysk.

Juke bazuje na platformie B Sojuszu Renault-Nissan, w której rozstaw osi wynosi 2530 milimetrów. Wymiary całego nadwozia to 4135 mm długości, 1765 mm szerokości i 1570 wysokości. W wersjach z przednim napędem w zawieszeniu wykorzystano kolumny MacPhersona z przodu i belkę skrętną z tyłu, natomiast wersja z napędem na cztery koła wyposażona jest w tylne zawieszenie wielodrążkowe wzorowane na rozwiązaniu stosowanym w modelu Qashqai.

Napęd
ALL-MODE 4x4-i to opracowany przez Nissana sterowany elektronicznie układ napędowy, wzbogacony obecnie o technologię indywidualnego podziału momentu obrotowego w celu poprawy zwrotności i ograniczenia podsterowności przy pokonywaniu zakrętów. Oprócz podziału momentu między przednią i tylną oś w maksymalnym stosunku 50:50, układ może rozdzielać go także między lewym i prawym kołem tylnej osi.

Dynamiczne pokonywanie zakrętów ułatwia zwiększony moment obrotowy przekazywany na koło zewnętrzne, co ogranicza podsterowność. Układ może skierować maksymalnie 50% momentu obrotowego wytwarzanego przez silnik na jedno z tylnych kół. To rozwiązanie zostało po raz pierwszy zastosowane w segmencie małych samochodów. Wcześniej podobne układy były spotykane tylko we flagowych modelach samochodów klasy wyższej.

Silniki
W Europie sprzedaż modelu rozpocznie się jeszcze w tym roku. Od początku auto będzie oferowane z trzema silnikami do wyboru: jednym dieslem i dwoma jednostkami benzynowymi o pojemności 1,6 litra. Wszystkie silniki spełniają normę emisji Euro 5. Najmocniejszym silnikiem jest nowa turbodoładowana jednostka benzynowa (MR16DDT) z bezpośrednim wytryskiem paliwa. Silnik jest jednym z najmocniejszych w swojej klasie i rozwija moc 140 kW (190 KM) oraz maksymalny moment obrotowy 240 Nm. Bezpośredni wtrysk paliwa i turbodoładowanie zapewniają moc i elastyczność porównywalną z silnikiem o pojemności 2,5 litra przy zużyciu paliwa typowym dla mniejszej jednostki.

Drugi z silników benzynowych to nowo opracowana wersja sprawdzonej jednostki Nissana z rodziny HR. Silnik noszący oznaczenie HR16DE to lekka 16-zaworowa jednostka o obniżonym tarciu i wyposażona w unikatowy system podwójnego wtrysku umożliwiający bardziej precyzyjne podawanie paliwa w celu poprawy efektywności procesu spalania. Silnik rozwija moc 86 kW (117 KM). Silnik Diesla K9K o mocy 81 kW (110 KM) to półtoralitrowa jednostka dCI z common rail, charakteryzująca się znakomitą elastycznością dzięki sporemu maksymalnemu momentowi obrotowemu (240 Nm), a także niewielkim zużyciem paliwa i emisją spalin.

W samochodzie z napędem na jedną oś turbodoładowany silnik benzynowy 1.6 współpracuje standardowo z sześciobiegową przekładnią manualną.

Przekładnia CVT XTRONIC z sześciobiegowym trybem manualnym będzie dostępna w najbogatszej wersji Juke z napędem na 4 koła i turbodoładowanym silnikiem benzynowym.

Wolnossący silnik benzynowy 1.6 może być łączony z pięciobiegową przekładnią manualną lub ze zmodernizowaną przekładnią CVT XTRONIC. Półtoralitrowy diesel jest dostępny z 6-biegową przekładnią manualną.

Wyposażenie
Na liście wyposażenia standardowego i opcjonalnego spodziewać się można takich pozycji jak automatyczna klimatyzacja, skórzana tapicerka, kamera cofania i inteligentny kluczyk. Dla nabywców Juke przygotowano także kilka bardziej unikatowych rozwiązań.

Jednym z nich jest „dynamiczny system sterowania” (Dynamic Control System), czyli centralny moduł wyświetlacza i przyrządów sterujących, za pomocą którego kierowca może zmieniać ustawienia trybu jazdy oraz włączać bardziej tradycyjne funkcje, takie jak klimatyzacja. Na wyświetlaczu prezentowane są także wskazania dotyczące pracy silnika i napędu.

Juke będzie produkowany w Europie – w angielskiej fabryce Nissana w Sunderland – oraz w Oppama (Japonia). Produkcja w Europie tego modelu, a także kompaktowego samochodu rodzinnego Note i crossovera Qashqai, możliwa jest dzięki inwestycjom przekraczającym 60 mln euro, które zapewniły pracę dla 1000 osób. Kolejne 2000 pracowników znalazło zatrudnienie w całym łańcuchu dostaw. Sprzedaż Juke rozpocznie się latem w Japonii, a następnie, jesienią, w Europie i Ameryce Północnej.

Silnik                   Moc               Paliwo           Napęd     Przekładnia

1.5 dCi                 81 kW            ON                2wd         6-biegowa manualna

1.6i                       86 kW            Benzyna         2wd         5-biegowa manualna

1.6i                       86 kW            Benzyna         2wd         Zmodernizowana CVT XTRONIC

1.6i Turbo            140 kW           Benzyna         2wd         6-biegowa manualna

1.6i Turbo            140 kW           Benzyna         4wd         CVT XTRONIC M6

AK, fot. Nissan

(12/02/2010)

{artsexylightbox autoGenerateThumbs="true" path="images/stories/Newsy/Juke" previewHeight="67"}{/artsexylightbox}