TERENOWO.PL to założony w 2007 roku portal motoryzacyjny poświęcony pojazdom i sportom off-roadowym. Popieramy wyłącznie legalną jazdę w terenie, sprzeciwiając się bezmyślnemu niszczeniu przyrody, rozjeżdżaniu szlaków turystycznych i płoszeniu zwierząt. Chcesz pokazać, jakim jesteś off-roaderem? Zapisz się na rajd i stań do rywalizacji z innymi zawodnikami.
Tym razem Smoczyca została praktycznie stworzona od nowa. Wyglądem nawiązuje do poprzednich wersji (patrz niżej), jednak jest to już całkiem inny samochód. Jest teraz dłuższa, niższa i lżejsza od poprzedniej wersji. Przybyło jej również mocy i skoku zawieszeń. Dzięki temu samochód ( nie wiem, czy kwalifikuje się jeszcze do tej grupy pojazdów) będzie szybszy i łatwiejszy w prowadzeniu.
Konstrukcyjnie pojazd został przygotowany do startów w rajdach cross-country i rajdach klasy Drezno-Wrocław, gdzie oprócz jazdy szybkościowej znajdują się elementy przepraw. Zawieszenia o wydłużonym skoku do prawie 60 cm składają się długich i lekkich wahaczy rurowych ze stali chromo-molibdenowej oraz specjalnie dla Smoczycy wykonanych wyczynowych kolumn amortyzatorów Tech Racing.
Silnik - to sprawdzona jednostka Audi S8 - 4.2 V8 o podniesionej mocy - 400 KM z możliwością chwilowego zwiększania mocy przez wtrysk podtlenku azotu (tzw. nitro) do ok. 550 KM, przydającego się do szybkiego wyprzedzania „opornych” lub przy stromych podjazdach. Działanie takiego systemu testowane było z sukcesami w poprzednim sezonie - w Nissanie Patrolu Nitro.
Silnik połączony jest wyczynowym sprzęgłem z 5-biegową skrzynią biegów z Isuzu, dalej z reduktorem o przyspieszonych przełożeniach i mostami z Nissana Patrola uzupełnionymi w dwie 100% blokady ARB i zmienionymi zębatkami przełożeń.
W Smoczycy oprócz supermocnego silnika i wyczynowych zawieszeń zalazła miejsce również wyciągarka. Ale nie byle jaka. To najszybsza i najmocniejsza elektryczna wyciągarka firmy Gigleppin, z dwoma silnikami Warna - 13 KM, a jej siła i prędkość uciągu jest porównywalna z „mechanikami”, przy ponad połowę mniejszej masie i większych prędkościach rozwijania i dowijania liny. Pojazd posiada hamulce tarczowe z podwójną wentylacją na 4 kołach.
Całość zabudowana na przestrzennej ramie połączonej z klatką bezpieczeństwa - tworząc jedną samonośną bryłę. Dla obniżenia masy poszycia wykonano z karbonu i poliwęglanu.
Oczywiście samochód został nafaszerowany innymi potrzebnymi akcesoriami off-roadowymi, takimi jak: metromierze, nawigacja, oświetlenie xenonowe, intercom, sportowe fotele i pasy, oraz wiele innych.

Text i foto: Extrem 4x4
Smoczyca 4 - dane techniczne:
Silnik / zasilanie | Audi S8 4200 ccm, V8, sprężanie 12:1 , po tuningu 400/550 KM, wtrysk podtlenku azotu – dwie butle 2x7 kg, sportowy komputer BB-Tuning, sportowy wydech , strumienice |
Skrzynia / reduktor , sprzęgło | 5-biegowa manualna Isuzu, reduktor o przełożeniu 1,0 i 1,35, sportowe koło zamachowe, sprzęgło 275mm spiekowe |
Mosty napędowe | Nissan Patrol GR, przełożenie 5,4, przód i tył 100% blokada mostu ARB, zmocnione obudowy |
Konstrukcja | Samonośna, rama kratownicowa połączona z klatką bezpieczeństwa, spawana z rur stalowych |
Koła | Felgi 4-Mad Racing, 7x16 ET(-70), opony BF-Goodrich MT KM2 285/75 R16 |
Wymiary | masa dł/szer/wys : 3800/2000/1900 mm, rozstaw osi – 2790 mm, rozstaw kół 1740 mm, masa własna – ok. 1600 kg |
Zbiornik paliwa/układ paliwowy | 120L, dwie zewnętrzne pompy paliwa, 4 filtry paliwa, dodatkowy wtryskiwacz paliwa |
Zawieszenie | Wahacze wzdłużne ze stali chromowo-molibdenowej, amortyzatory Tech-Racing, sprężyny Eibach, skok ok. 60 cm |
Osiągi | 0-100 km/h 4.5 sek, v-max (reduktor-teren) – 190 km/h, asfalt – … indeks opon ogranicza |
Dodatki: | Wyciągarka dwusilnikowa Gigglepin 13KM, 2x metromierz Explona, Garmin, intercom, itp. |

ZOBACZ TAKŻE: EXTREMalna "pięćsetka", czyli Fiat 500 wg EXTREM 4X4 i Rally Camp
Jak to z braćmi bywa, nawzajem uważamy, że każdy z nas ma nierówno „pod sufitem” i jest w tym dużo prawdy. W związku z faktem, że ja to piszę, to opiszę … psychozę brata. Wyjaśnię więc tym samym słuszność tytularnego hasła.
Zacznę od przedstawienia faktu, że samochód przeszedł już trzy ewolucje i jest w trakcie czwartej, ale najciekawsze w tym jest to, że te ewolucje to w sumie budowy auta od nowa, przy czym poprzednicy są niszczeni i cięci na najdrobniejsze kawałki przez Damiana tak..., aby żaden kawałek nie dostał się w ręce wroga.
Co raz tłumaczę mu, że korzystniej jest sprzedać niż zniszczyć, ale to na nic – on wie lepiej! Wszystko wedle hasła: „Smoczyca może być tylko jedna!”
Biorąc pod uwagę, że ta konstrukcja nigdy nie była prezentowana w polskich mediach, bo w niemieckich i włoskich już była - skorzystam z możliwości ulubionego portalu internetowego - Terenowo.pl i przedstawię całą historię bestii, łącznie z ostatnim wcieleniem.
Zaczęło się niewinnie
W czasach kiedy królowały Suzuki Samuraje i inne gady na resorach powstał pomysł stworzenia auta na sprężynach, z ramoklatką, mocnym, aluminiowym V6 wraz ze skrzynią biegów pochodzące z Isuzu 3.2i i mostami portalowymi na zwolnicach. To był rok 2002 i jak na te czasy takie podwozie było rewolucyjne – oczywiście jak na polskie warunki.
Był jednak to samochód typowo przeprawowy, który nie nadawał się do szybkiej jazdy, ale za to mógł sforsować Wisłę i wjechać na pionową ścianę. Miał fascynujące parametry wykrzyżowania mostów, duży prześwit – 35 cm, wielkie rolnicze koła w jodełkę (wtedy Simex to nieznana obca cywilizacja, odkryta dużo później - ale nie przez Kolumba), bardzo krótki rozstaw osi – 2250mm, masę ok 1700 kg i wyciągarkę Warna – legendarnego dziś „grzechotnika”. I co najważniejsze – zaczynał i kończył się kołami.
Już wtedy był bezkonkurencyjny w starciach z rywalami, wygrywając kilka rajdów przeprawowych. Wtedy też dostał przydomek – Smoczyca. Nie wiem dlaczego rodzaju żeńskiego, ale Damian jest hetero i chyba dlatego, bo się bardzo przywiązali do siebie.
i stało się: przyszedł do warsztatu, pociął całe auto na kawałki i oznajmił: „zmiana koncepcji”. Nie podobała mu się już typowa przeprawa, teraz będzie jeździł w rajdach mieszanych.
Wyrzucił mosty portalowe, a zamiast nich użył mostów z Nissana Patrola GR, silnik stuningował (wtedy do wszystkiego montowaliśmy tuningowany wtrysk – K-Jetronic), przerobił ramoklatkę, rozsunął osie do rozstawu 2400mm, zmienił zawias ... itp.
Znowu Smoczyca ożyła i nawet nieźle jej się żyło przez jakiś czas, ale wydarzyło się coś, co zaważyło nad jej losem. Nazwijmy to lekcją pokory dla wszystkich startujących w pierwszej rundzie H6 w Olszynie, gdzie Oleszczak swoim samochodem pogodził wszystkich ciśnieniowców, wygrywając rajd. Wtedy Damian zarżnął Smoczycę – dosłownie i w przenośni: bestia wyzionęła ducha.
Zaczęła się kolejna całkowita przebudowa:
... cięcie, spawanie, całkowita zmiana koncepcji – wersja „hardcore” . Smoczyca to bestia, a nie ratlerek, ma wszystkich pożerać, palić ogniem i ryczeć – i taką się stała. To ta wersja jest najbardziej wszystkim znana.
Silnik Audi S8 po tuningu – 350 KM, sportowe sprzęgło, mosty z blokadami Nissan Patrol GR, wzmocnione hamulce, ramoklatka, rozstaw osi to już 2600mm, zawieszenie Pro-Comp Nitro - amortyzatory ze zbiorniczkami, po dwa na koło, duża chłodnica na plecach oraz wiele innych dodatków i modyfikacji.
Nie była najlżejsza - 1750kg, ale i tak była najszybsza wedle zasady – albo wygrywa, albo wybucha.
Pierwszym sukcesem była spektakularna wygrana w H6 w Żaganiu ze znaną konkurencją – z przewagą 11 okrążeń nad 2. miejscem. Potem było jeszcze kilka zwycięstw, jakiś wybuch silnika i takie tam...
Wracając do tej H6 w Żaganiu, to na samą myśl już minie du.... boli – zrobiliśmy 90 okrążeń przez 6 godzin bez zatrzymania na pełnym gazie, w temperaturze około 60 stopni w aucie. Albert to miał wtedy pomysły z tymi rajdami...
Dość wspominek, przejdźmy do teraźniejszości
Rok 2009 to rok kryzysu, także w rajdach, niewiele się dzieje, auto wyszykowane, ale nie startuje, przygotowane w pełni do sezonu 2010 i … on znowu to zrobił. Znowu doszczętnie pociął Smoczycę! Nie wiedzieliśmy już, czy nie szukać kaftanu i przypadkiem nie wzywać psychiatry. Tym razem pociął ją… całkiem. W stu procentach! Nie zostało nic z auta (no może wykorzystał później kierownicę).
Kolejna całkowita przebudowa, nowy projekt konstrukcji, zmiana ramoklatki (inny materiał – chromomolibden ze stalą nierdzewną – konstrukcja wg FIA), walka z masą w najdrobniejszych szczegółach, obniżenie środka ciężkości, kolejne zwiększenie rozstawu osi do 2800 mm, amortyzatory FOX rodem z amerykańskich baja zapewniające skok koła ponad 50 cm, specjalne wahacze, wtrysk podtlenku azotu – tzw. Nitro – w celu uzyskania mocy ok. 550 KM i mnóstwo innych przeróbek. Podobno ma być znowu szybsza i bardziej bezwzględna wobec przeciwnika.
Plan ukończenia to wiosna 2011 roku. Będzie to najlepsza z ewolucji i – znając brata – pewnie nieostatnia, choć zarzeka się, że więcej już swej Smoczycy nie potnie… Chyba się chłop starzeje...
Korzystając z okazji, chcę zaprosić do kibicowania nowej Smoczycy – może i ostatniej wersji spalinowej... Kto wie, co będzie się działo dalej z naszą motoryzacją i motooffroadem, bo za niedługo będziemy jeździli w terenie na bezdźwiękowych wózkach elektrycznych, a offroad będzie smakował jak … - niemiecka kiełbasa, ku uciesze ekoterrorystów.
text: Adrian Baron ("… pewnie dostanie mi się za ten cały tekst – od Damiana"), fot. Archiwum Extrem 4x4, Terenowo.pl
Smoczyca |
EVO 1 2002-2005 |
EVO 2 2005-2007 |
EVO 3 2007-2010 |
EVO 4 2011-... |
Silnik, skrzynia |
Silnik Isuzu – Opel Monterey-3200 V6 zasilanie LPG – 180 KM |
Silnik Isuzu – Opel Monterey- 3200 V6, tuning mechaniczny, wtrysk K-Jetronic – 220 KM |
Silnik Audi S8-4200 V8 – 350 KM, zasilany mechanicznym wtryskiem K-Jetronic - |
Silnik Audi S8-4200 V8 – 400 KM po tuningu, zasilany elektronicznym wtryskiem |
Zawieszenie, amortyzatory |
Sprężyny śrubowe, wahacze wzdłużne, amortyzatory Kayaba- 8 szt, skok kół – 30 cm |
Sprężyny, śrubowe, wahacze wzdłużne, amortyzatory Trail-Master – 8 szt, skok kół 35 cm |
Sprężyny śrubowe, wahacze wzdłużne, amortyzatory Pro-Comp Mx Nitro - 8 szt., skok kół 40 cm |
Sprężyny śrubowe, wahacze wzdłużne- chromomolibden, amortyzatory FOX - 2.5, skok kół 50 cm |
Mosty |
Mosty na zwolnicach, tzw. "Afgany" |
Mosty Nissan Patrol GR, Blokady ARB - P/T |
Mosty Nissan Patrol GR, Blokady ARB - P/T |
Mosty Nissan Patrol GR, Blokady ARB - P/T |
Wymiary, Masy |
Masa ok. 1750 kg, rozstaw osi 2250mm |
Masa ok 1750 kg, rozstaw osi 2400 mm |
Masa ok 1750 kg, rozstaw osi 2650 mm |
Masa ok 1600 kg, rozstaw osi 2800 mm |