Land Serwis

Range Lover (2004) - Krzysztof Turchan

- Klasa TR3 - zawyrokował sędzia techniczny podczas rajdu Ładoga Trophy, który odbył się w czerwcu. Dla załogi zielonego Range Rovera - Rafała Kuziemskiego i Krystiana Łukaszewskiego ocena ta oznaczała rywalizację w gronie aut seryjnych, ale o nieograniczonym stopniu modyfikacji.

Jak wspominają polscy zawodnicy z Land Lovers Contex Team, taka klasyfikacja ich samochodu była dla nich zaskoczeniem. Byli pewni, że ich auto znajdzie się w niższej klasie TR2 (wśród mniej zmodyfikowanych pojazdów, m.in. o słabszych silnikach), gdzie szansa na zwycięstwo była większa. Jednak sędzia w swej decyzji był nieugięty, argumentując, że Range Roverów nigdy nie produkowano w wersji pikap, auto ma zmniejszony rozstaw osi i aż 35-calowe opony. Pomylił się tylko, stwierdzając, że samochód posiada trzy wyciągarki - w rzeczywistości ma ich dwie: mechaniczną, której liny wyprowadzono na przód i tył auta (stąd pomyłka), oraz elektryczną. Jakakolwiek dyskusja byłaby jednak bezcelowa, ponieważ listę znaczących przeróbek, jakie wykonano w tym aucie w warszawskim serwisie Land Lovers, sędzia mógłby rozszerzać w nieskończoność.

Range Lover, bo tak pieszczotliwie zwykło się nazywać zielonego pikapa, powstał na bazie Range Rovera z 1984 r. w wersji pięciodrzwiowej, wyposażonego w benzynowy, 3,5-litrowy silnik V8. Rafał Kuziemski kupił auto pod koniec 2002 r. i odtąd jest ono w trakcie nieustannej przebudowy. Jej etapy wyznaczają starty w rajdach przeprawowych, które są dla wprowadzonych zmian sprawdzianem.

Najważniejszą modyfikacją była kompleksowa przebudowa nadwozia samochodu, którego sylwetka przybrała formę pikapa, a miejsce ciężkich blach oryginalnej karoserii zajęło lekkie poszycie z laminatu. Na skróconej o blisko pół metra ramie zbudowano rurową klatkę bezpieczeństwa, którą powiązano z profilami wzmacniającymi. Dzięki tym zmianom auto straciło na wadze, zostało zabezpieczone na wypadek wywrotki i stało się zgrabniejsze oraz łatwiejsze w prowadzeniu.

Lover_2Dużym modyfikacjom poddano układ napędowy. Przed tegorocznymi startami zamontowano czterolitrowy silnik o mocy 160 KM (zapożyczony z nowej wersji Range Rovera), który zmodyfikowano w celu osiągnięcia wysokiego momentu obrotowego. Kierowca ma możliwość swobodnego sterowania krzywą mocy przy pomocy komputera pokładowego. W mostach napędowych auta pojawiły się wzmocnione przeguby oraz blokady Maxi Drive, które zastąpiły awaryjne podzespoły znajdujące się w seryjnych modelach.

W aucie zamontowano centralną wyciągarkę mechaniczną (ze Stara) napędzaną przez reduktor, a koła samochodu uzbrojono w ekstremalne ogumienie Simex.

Wywiad z Krzysztofem Turchanem, szefem firmy Land Lovers

- Czy Range Lovera czekają kolejne modyfikacje?

 W niedalekiej przyszłości planujemy zamontowanie w nim zwolnic Maxi Drive'a, dzięki którym będzie mu łatwiej poruszać się w ekstremalnym terenie. To wymusi na nas wprowadzenie zmian w zawieszeniu - konieczne będą mocniejsze amortyzatory, np. rajdowe Öhlinsy. Generalnie auto jest już jednak konstrukcją w pełni dopracowaną. Na jego wzór powstał już kolejny pikap - O'Range Rover, który na Ładoga Trophy otarł się o zwycięstwo. To według mnie auto perfekcyjne - dalej już pójść nie można...

- Co powoduje, iż swoje auta budujecie na bazie Range Roverów, a nie np. Defenderów?

- Decydująca jest dostępność używanych egzemplarzy aut, a także części zamiennych. Range Roverów w Polsce jest po prostu dużo więcej niż Defenderów. A ponieważ oba modele posiadają podobne umiejętności jazdy w terenie, ale za to "rendż" jest bardziej komfortowy - wybór staje się oczywisty.

autor: Arkadiusz celebrity news Kwiecień

fot. Land Lovers, P. Dziendziela

Artykuł opublikowany w "Giełdzie Samochodowej" , nr 61/2004 (920) z dnia: 3 sierpnia 2004 roku

Inne zmoty:

  • Land Rover Discovery
    Land Rover Discovery "Camel Trophy" by krakowski Land Serwis - poprawianie legendy

    Mówi się, że nie należy poprawiać dobrego. Ale skoro można stworzyć coś lepszego, to czemu wierzyć w przysłowia? W krakowskim Land Serwisie na warsztat - dosłownie i w przenośni - wzięto legendę Camel Trophy, czyli Land Rovera Discovery I, którego postanowiono udoskonalić w stopniu najwyższym. Osoba, która zdecyduje się go zakupić, będzie miała wręcz obowiązek, by zwiedzić co najmniej pół świata.

  • SAM MRT08 (2008) - Michał Małuszyński i Włodzimierz Grajek
    SAM MRT08 (2008) - Michał Małuszyński i Włodzimierz Grajek
    Małuszyński i Grajek to nazwiska budzące respekt wśród polskich off-roaderów. Teraz powalczą o uznanie i szacunek za granicą. Pomoże im w tym SAM MRT08.
  • Non-Standard Tactical Truck - pickup do zadań specjalnych
    Non-Standard Tactical Truck - pickup do zadań specjalnych
    Jeśli oprócz off-roadu lubisz brać udział w odbijaniu zakładników, napadach na bankach lub obawiasz się ostrzelania z AK-47 oto samochód dla ciebie. Non-Standard Tactical Truck zbudowany przez Amerykanów z Indigen Amor ma nieprzeciętne możliwości terenowe, a zarazem niestraszny mu ostrzał z karabinu szturmowego.
  • Unimog (2003) - twarda sztuka
    Unimog (2003) - twarda sztuka
    Niewiele jest takich pojazdów w (nie tylko off-roadowym) świecie, które produkowane są już od ponad pięćdziesięciu lat i których założenia konstrukcyjne pozostają wciąż niezmienione. Bardzo rzadko się również zdarza, aby nazwa własna samochodu stała się pospolitym określeniem dla całej grupy pojazdów charakteryzujących się podobnymi walorami. Produkowany przez Mercedesa Unimog, bo o nim tu mowa, jest terenową ciężarówką, która w tym roku obchodzi 55. rocznicę swojego debiutu rynkowego.
  • Mitsubishi Pajero T2 (2009) do wynajęcia - Piotr Domownik
    Mitsubishi Pajero T2 (2009) do wynajęcia - Piotr Domownik
    Pojęcie “rajdówka klasy T1” lub „T2” przez lata było w Polsce czystą teorią. Samochodów zbudowanych według międzynarodowych zasad FIA można było policzyć - dosłownie! - na palcach jednej ręki. Sytuacja powoli zaczyna się zmienić, a dowodem na to są dwa Mitsubishi Pajero – jedno już gotowe (T2), a drugie w trakcie budowy (T1) – które są dziełem Piotra Domownika, Mistrza Polski RMPST z 2007 roku.
  • Land Rover Defender 90 (2005) - Marek Janaszkiewicz
    Land Rover Defender 90 (2005) - Marek Janaszkiewicz

    Marek Janaszkiewicz ma bardzo egzotyczną pasję. Rokrocznie uczestniczy swoim Land Roverem w malezyjskim rajdzie Rainforest Challenge, którego trasa wiedzie przez tropikalną dżunglę.