Land Serwis

Esiok Zawodowiec (2004) - Piotr Kowal

Własnoręcznie budowane w przydomowych warsztatach traktorki zwane "esami" (ich nazwa pochodzi od silnika Diesla typu S, w który z reguły były wyposażane) to częsty widok na polskich, wiejskich drogach. "Esiok" Piotra Kowala z traktorami - poza dziwacznym wyglądem - nic jednak nie łączy. To jedna z najbardziej wyspecjalizowanych terenówek w Polsce.

"Es" z załogą Piotr Kowal - Mariusz Gwizdowski będzie jednym z trzech polskich rajdówek, które wystąpią na tegorocznym rajdzie Rainforest Challenge (28.11-7.12) - malezyjskim ekstremie, jednym z najtrudniejszych rajdów przeprawowych na świecie.

1Pojazd Piotra Kowala powstał według jego projektu w 1998 r. Naczelną ideą było skonstruowanie mocnej i wytrzymałej rajdówki, która miałaby "zaczynać i kończyć się" kołami (takie rozwiązanie miało zapewniać wysoką mobilność pojazdu). Do realizacji tego pomysłu posłużyła rama Range Rovera - bodaj jedyny element, który do dziś zachował się z protoplasty "Esa". Rama została jednak skrócona w środku o 35 cm (dzięki czemu udało się zmniejszyć rozstaw osi auta - z oryginalnych 100 do 86 cali), przycięta z przodu i z tyłu oraz wzmocniona. Na ramie zbudowano nadwozie, które wykonano z grubych, stalowych rur. Jego główną zaletą jest funkcjonalność, wadą - duży ciężar (około 1.900 kg; z końcem lat 90. trudno było jednak o lżejszy i równie wytrzymały materiał) oraz... brzydota.

Auto od 1998 r. przeszło wiele modyfikacji. Ostatnią z nich jest nowy silnik - widlasty, ośmiocylindrowy motor Rovera o pojemności 4,6 l i mocy ponad 200 KM. Obecnie napęd przekazywany jest poprzez czterobiegową, zintegrowaną z reduktorem, skrzynię biegów LT95 Land Rovera na mosty: przedni - zaadaptowany z modelu LR Defender i tylny - "pożyczony" z wyprawowego LR Discovery. Oba mosty są dziś wyposażone w blokady Maxi Drive. Koła samochodu przed rajdem w Malezji zaopatrzono w stalowe felgi LR Discovery i 35-calowe opony Simex. W konstrukcji zawieszenia pojawiły się wytrzymałe sprężyny King Springs oraz amortyzatory Koni. W układzie hamulcowym zastosowano tarcze i klocki EBC. Najważniejszą bronią do walki z malezyjską dżunglą będzie mechaniczna wyciągarka ze Stara 660, napędzana poprzez wyjście mocy z reduktora.

"Esiok" Piotra Kowala to bodaj najbardziej eksploatowana i najczęściej przebudowywana terenówka w Polsce. W tym roku pokonała między innymi 2.500 kilometrów w trudnym terenie górzystym podczas układania trasy rajdu Polonia Orlen Trophy, a później jeździli nią sędziowie POT. W międzyczasie przeżyła upadek z wysokości ponad pięciu metrów, z którego... pasażerowie wyszli cało, a w samochodzie tylko nieznacznie pogięła się klatka bezpieczeństwa.

2Wywiad z Piotrem Kowalem, właścicielem "Esa"

- Jakie zmiany zmuszony byłeś zastosować w konstrukcji "Esa" przed startem na Rainforest Challenge 2004?

- Aby spełnić wymagania regulaminu, wyposażyliśmy go w przednie i tylne chlapacze oraz nadkola. Z myślą o kilkunastu dniach, które spędzimy w dżungli, w kabinie oraz na dachu zamontowaliśmy hermetyczne skrzynki Peli, które posłużą nam do przewozu podręcznego bagażu. Pojawiły się też dodatkowe reflektory, GPS, radioodbiornik, 10-litrowy zbiornik na wodę pitną oraz akcesoria przeprawowe: m.in. łopaty i trapy.

- W 2001 r. w Malezji zająłeś 9. miejsce, startując Land Roverem 110. Jakie plany przed tegorocznym występem?

- Choć czeka mnie ciężka walka z mocnymi rywalami i bardzo wymagającą trasą, jadę do Malezji powalczyć o zwycięstwo. Cieszę się, że tym razem będziemy dysponować profesjonalnym serwisem i autami wsparcia, co latest celebrity news pozwoli nam odciążyć samochody na trasie oesów i skoncentrować się na sportowej rywalizacji.


autor: Arkadiusz Kwiecień

zdjęcia: Jacek Balk, Piotr Kowal

Artykuł opublikowany w "Giełdzie Samochodowej" , nr 89/2004 z 9 listopada 2004.

Inne zmoty:

  • Wilk 4x4 Wojtka Tolaka, czyli... ciągnie wilka do lasu
    Wilk 4x4 Wojtka Tolaka, czyli... ciągnie wilka do lasu
    Rajdówka cross-country zbudowana na bazie Mercedesa G to pomysł niezbyt popularny, ale oni od lat są mu wierni i czerpią z tego liczne profity. Biały Wilk Wojtka Tolaka i Macieja Szurkowskiego jest stałym gościem rajdów maratońskich, a jego zawodnicy... niemal stale goszczą na podium klasy cc. Czas najwyższy przybliżyć sylwetkę krwiożerczego Wilka, który już niebawem będzie musiał ustąpić miejsca swemu następcy.
  • Mercedes W 463 - Wojciech Tolak (2007)
    Mercedes W 463 - Wojciech Tolak (2007)
    W off-roadowym środowisku rajd Berlin-Wrocław owiany jest zasłużoną legendą. Siedem dni zmagań, blisko 1500 kilometrów w terenie, kilkaset maszyn na starcie. Jedni walczą o każdą sekundę, inni opalają się, gdy już znudzi im się jechać. Tylko tutaj zdarza się, że do zawodników strzelają z czołgów – oczywiście przez przypadek, ale zdarzyło się to naprawdę! Nigdzie indziej w Europie off-roaderzy nie pokonują tak długiej trasy, w tak ciężkim terenie i w tak doborowym towarzystwie. Od paru lat naszym etatowym reprezentantem na tym rajdzie jest polska załoga Wojciech Tolak – Maciej Szurkowski, startująca charakterystycznym białym Mercedesem G z rejestracją F1 Wilk.
  • Unimog U400 NAC Rally Team – gotowy na wszystko
    Unimog U400 NAC Rally Team – gotowy na wszystko
    Na podbój terenu można wyruszyć samotnie, wyposażając auto w wyciągarki, trapy, podnośniki, komplet narzędzi i części zamiennych. Taki ekwipunek nierzadko stanowi jednak znaczący ciężar, który – zwłaszcza w przypadku długich rajdów cross-country – bywa zbędnym obciążeniem i nierzadko stoi na drodze do zwycięstwa czy wysokiego miejsca w klasyfikacji. Jak wszyscy maratończycy, tak i off-roadowi długodystansowcy wolą walczyć z dystansem „na lekko”, oddając cały swój bagaż pomocnikowi, którego funkcję pełni zwykle szybka ciężarówka. Taki podział ról obowiązuje między innymi w zespole NAC Rally Team.
  • Mitsubishi Pajero T2 w wykonaniu 3City Garage - sprawdzona receptura
    Mitsubishi Pajero T2 w wykonaniu 3City Garage - sprawdzona receptura
    Niegdyś zatrzęsienie 'miśków' oglądaliśmy na niemal każdym rajdzie terenowym, ostatnimi czasy ta silna reprezentacja znacznie się wykruszyła (przynajmniej na rajdach amatorskich). A szkoda, bo to naprawdę dzielne i szybkie auta, dobrze sprawdzające się rajdach Cross Country.
  • Jimny EVO6 Marcina Małolepszego i Łukasza Kożuchowskiego
    Jimny EVO6 Marcina Małolepszego i Łukasza Kożuchowskiego
    Waży tylko 850 kilogramów, dysponując mocą 160 KM. Ma w pełni niezależne zawieszenie, obie osie skrętne i silnik umieszczony za kabiną załogi. Z dwoma wyciągarkami i prześwitem identycznym jak w Gratach zamierza rzucić rękawicę najlepszym autom przeprawowym w kraju. Jimny EVO6 vel GADzior nr 4 Marcina „Małysza” Małolepszego – projekt realizowany przez STRANGE-SERVICE Łukasza Kożuchowskiego – ma szansę doprowadzić do małej rewolucji w naszym świecie rajdów terenowych.
  • Hummer (2004) - Maciej Majchrzak
    Hummer (2004) - Maciej Majchrzak
    Widok Hummera w naszym kraju wciąż budzi sensację. Sytuacja ta – głównie z racji wysokiej ceny tego pojazdu oraz braku dilerów tej marki – nie ulegnie zmianie prawdopodobnie aż do momentu, gdy informacja o zamiarach wyposażenia naszego wojska w ten pojazd nie przestanie być jedynie kaczką dziennikarską. Póki co Hummery w Polsce policzyć można na palcach jednej ręki. Po naszych drogach (a czasem bezdrożach) jeździ również kilka mniej lub bardziej udanych jego kopii (ich podobieństwo z oryginałem zasadza się głównie na odwzorowaniu jego charakterystycznej karoserii). Autentycznego Hummera spotkać możemy jednak pod Łodzią, parkującego obok siedziby klubu Autotraper.