Nissan Patrol K160 Pawła Oleszczaka i Maćka Chełmickiego – sprawdzona receptura

Zwycięzcą zakończonego niedawno rajdu Drezno-Wrocław 2011 po raz trzeci z rzędu została polska załoga. Takiego finału spodziewać się mogliśmy jeszcze przed rozpoczęciem zawodów, gdyż faworytów żądnych wygranej mieliśmy tak wielu, że zupełnie nieprawdopodobne wydawało się, aby którykolwiek z zagranicznych zawodników był w stanie zagrozić naszym off-roadowym asom. Jednym z głównych pretendentów do zajęcia najwyższego miejsca na podium był duet Paweł Oleszczak-Maciej Chełmicki, który wygrał przed dwoma laty, zapoczątkowując niezwykłą „polską” serię. Później przyszło zwycięstwo Roberta Kufla i Dominika Samosiuka, a w tym roku sukces powtórzyli Marcin Łukaszewski i Magda Duhanik (obie załogi startowały Gratami). Nissan Pawła i Maćka, z nowym silnikiem i lepszym zawieszeniem, w wyniku pechowych awarii nie dotarł niestety do mety tegorocznej edycji rajdu, choć długo plasował się w ścisłej czołówce. Swoje już jednak udowodnił – wygrywając Drezno-Wrocław 2009 czy MT Rally 2011. Z odpowiednią załogą w kabinie to jeden z najlepszych maratończyków Europy.

ZOBACZ TAKŻE: Land Rover 4000 (2004) - Paweł Oleszczak | Paweł Oleszczak: Świat należy do ludzi, którzy mają odwagę marzyć |

Nissan Patrol K160 został zbudowany w warsztacie Pawła Oleszczaka – dwukrotnego Mistrza Polski RMPST, który nie tylko umie jeździć szybko, ale również potrafi konstruować szybkie rajdówki. Land Rovery budowane według jego receptury przez lata dominowały w Mistrzostwach Polski – do czasu aż zmienił się regulamin wprowadzający w życie przepisy FIA.

W zamyśle samochód ten miał również startować w rajdach zaliczanych do RMPST. W premierowym sezonie za jego kierownicą zasiadał Maciej Chełmicki. Później auto trafiło w inne ręce, aż wreszcie z powrotem stało się własnością Pawła Oleszczaka, z którym Maciek tworzy obecnie rajdowy duet, specjalizujący się w zawodach maratońskich.

Patrol, którym Paweł i Maciej stanęli na starcie DW 2011, to samochód zbudowany w dużej mierze na podobieństwo np. Land Rovera 4000 – zwycięzcy m.in. RMPST 2004. Sztywna rama (w tym przypadku K160), mocny, 4-litrowy silnik V8 BMW połączony ze skrzynią biegów BMW i reduktorem z LR Defendera, oraz sztywne mosty z Patrola  GR Y60 – to gwarancja ogromnej wytrzymałości, niezawodności i siły. Wybór każdego z tych podzespołów nie był przypadkowy. Rama stanowi solidną bazę rajdówki. Aby samochód lepiej prowadził się przy dużej szybkości, rozstaw osi został zwiększony do 100 cali. Silnik zapewnia dużą moc – ponad 280 KM. 4-litrówka jest nowym rozwiązaniem zastosowanym w miejsce 3-litrowej jednostki, która sprawdziła się na DW2009. Zmiana podyktowana została chęcią zyskania dodatkowych niutonometrów momentu obrotowego, które przydają się podczas przyspieszania i np. podczas jazdy w kopnym piachu. 160-litrowy bak paliwa wystarcza na ok. 350-400 kilometrów oesowych. 

Atutem opisywanego Patrola jest stały napęd na cztery koła; rajdówka posiada międzyosiową blokadę oraz stuprocentową blokadę tylnego mostu. Z reduktora zawodnicy korzystają wyłącznie podczas pracy z wyciągarką (marki GoodWinch). – Na trasę rajdu Drezno-Wrocław z powodzeniem wystarczają nam biegi szosowe, na których rozpędzamy się nawet do 175 km/h – chwali się Paweł.

Nissan porusza się na 35-calowych oponach BFGoodrich Krawler o wymiarze 35x13,5x15, które założone są na aluminiowe felgi Stauna wyposażone w wewnętrzne beadlocki. Kontrolę nad nimi sprawują seryjne hamulce Patrola GR, które zostały zmodyfikowane pod preferencje zawodników.

Najwięcej uwagi poświęcono doborowi zawieszenia, które w rajdach maratońskich odgrywa kluczową rolę. W roku 2009 w aucie zamontowane były amortyzatory Ohlinsa, kilka miesięcy temu na zawodach 24 Godziny Polska Paweł testował amory renomowanej firmy Fox.  Później – jak twierdzi – znalazł jednak coś lepszego, a zarazem… tańszego. – Specjalnie dla naszego auta i przy naszym udziale w krakowskiej firmie Polon został skonstruowany amortyzator S Plus – opowiada. – To wynalazek czerpiący z najlepszych wzorców, jak King czy Fox, ale w którym zawarte jest również nasze rajdowe doświadczenie. Najważniejsze, że udało nam się uzyskać produkt z najwyższej półki za bardzo przystępną cenę. S Plusy testowaliśmy już na MT Rally, a później przez długi czas dobieraliśmy najkorzystniejsze dla nas ustawienia. Myślę, że może być jeszcze lepiej, ale już moim zdaniem zawieszenie działa bardzo dobrze.

Inne podzespoły zawieszenia pochodzą z Patrola GR; z tyłu zastosowano wahacze wleczone oraz „sierżanta”, który pozwolił uzyskać duży wykrzyż. Auto imponuje wartościami skoku kół – przednie poruszają się w zakresie 38 cm, a tylne – 35 cm.

W czasach powszechnego odchudzania terenowych rajdówek Nissan Patrol kwalifikuje się niemal do wagi ciężkiej. Gotowy do jazdy, po zatankowaniu, waży 2100 kilogramów. – W nadwoziu nie wykorzystujemy kompozytów – jest to stalowa, odporna na uderzenia karoseria, która daje nam poczucie bezpieczeństwa – deklaruje Paweł. Załoga Patrola rzeczywiście nie musi bać się o własne zdrowie – poza karoserią ochrania ja solidna klatka, fotele kubełkowe Bimarco oraz 6-punktowe, 3-calowe pasy Sparco. W nocy wspomagają ją dwie lampy VisionX, najnowszej generacji Evo Prime, o mocy 120 W każda.

- Głównym atutem naszego Patrola w rywalizacji np. z Gratami jesteśmy jednak… my, czyli jego załoga – śmieje się Paweł. – Umiem jeździć szybko, a Maciek potrafi szybko i bezbłędnie nawigować. Gdy omijają nas awarie i niespodzianki, jak np. zaparkowany na środku zakurzonej trasy samochód rywala, jesteśmy zwykle dobrej myśli.

W czasie Drezno-Wrocław 2011 los niestety sprzysiągł się przeciwko załodze Nissana. Usterka napędu, awaria silnika, a później jego zamiennika przeszkodziła jej w walce o najwyższe laury. Wiele  jednak sukcesów  - jak przeczuwamy - wciąż jeszcze przed nią.

Text i foto: Arek Kwiecień / Sigma Pro

UPDATE - ZMIANY DOKONANE W PRZECIĄGU OSTATNIEGO ROKU (do Drezno-Wrocław 2012):

1. rama została ucięta tuż za kabiną i zastąpiona ramą przestrzenną

2. drzwi zostały wymienione ze stalowych na laminatowe (jedne, kompletne drzwi ważą w tej chwili około 5 kg zamiast prawie 20 kg)

3. cały przód jest wykonany z laminatu - walka o zmniejszenie masy

4. zwiększono rozstaw osi

5. wyciagarka została zastąpiona dwusilnikowym "grzechotnikiem" z górną częścią produkcji Gigglepin

6. w przednim moście zastosowano blokadę LSD


 
 



 

Rok 2005:

 



 

Rok 2009:

 



 

Rok 2010:

 



 

Rok 2011: