TERENOWO.PL to założony w 2007 roku portal motoryzacyjny poświęcony pojazdom i sportom off-roadowym. Popieramy wyłącznie legalną jazdę w terenie, sprzeciwiając się bezmyślnemu niszczeniu przyrody, rozjeżdżaniu szlaków turystycznych i płoszeniu zwierząt. Chcesz pokazać, jakim jesteś off-roaderem? Zapisz się na rajd i stań do rywalizacji z innymi zawodnikami.
ZOBACZ TAKŻE: Land Rover 4000 (2004) - Paweł Oleszczak | Paweł Oleszczak: Świat należy do ludzi, którzy mają odwagę marzyć |
Nissan Patrol K160 został zbudowany w warsztacie Pawła Oleszczaka – dwukrotnego Mistrza Polski RMPST, który nie tylko umie jeździć szybko, ale również potrafi konstruować szybkie rajdówki. Land Rovery budowane według jego receptury przez lata dominowały w Mistrzostwach Polski – do czasu aż zmienił się regulamin wprowadzający w życie przepisy FIA.
W zamyśle samochód ten miał również startować w rajdach zaliczanych do RMPST. W premierowym sezonie za jego kierownicą zasiadał Maciej Chełmicki. Później auto trafiło w inne ręce, aż wreszcie z powrotem stało się własnością Pawła Oleszczaka, z którym Maciek tworzy obecnie rajdowy duet, specjalizujący się w zawodach maratońskich.

Atutem opisywanego Patrola jest stały napęd na cztery koła; rajdówka posiada międzyosiową blokadę oraz stuprocentową blokadę tylnego mostu. Z reduktora zawodnicy korzystają wyłącznie podczas pracy z wyciągarką (marki GoodWinch). – Na trasę rajdu Drezno-Wrocław z powodzeniem wystarczają nam biegi szosowe, na których rozpędzamy się nawet do 175 km/h – chwali się Paweł.

Najwięcej uwagi poświęcono doborowi zawieszenia, które w rajdach maratońskich odgrywa kluczową rolę. W roku 2009 w aucie zamontowane były amortyzatory Ohlinsa, kilka miesięcy temu na zawodach 24 Godziny Polska Paweł testował amory renomowanej firmy Fox. Później – jak twierdzi – znalazł jednak coś lepszego, a zarazem… tańszego. – Specjalnie dla naszego auta i przy naszym udziale w krakowskiej firmie Polon został skonstruowany amortyzator S Plus – opowiada. – To wynalazek czerpiący z najlepszych wzorców, jak King czy Fox, ale w którym zawarte jest również nasze rajdowe doświadczenie. Najważniejsze, że udało nam się uzyskać produkt z najwyższej półki za bardzo przystępną cenę. S Plusy testowaliśmy już na MT Rally, a później przez długi czas dobieraliśmy najkorzystniejsze dla nas ustawienia. Myślę, że może być jeszcze lepiej, ale już moim zdaniem zawieszenie działa bardzo dobrze.
Inne podzespoły zawieszenia pochodzą z Patrola GR; z tyłu zastosowano wahacze wleczone oraz „sierżanta”, który pozwolił uzyskać duży wykrzyż. Auto imponuje wartościami skoku kół – przednie poruszają się w zakresie 38 cm, a tylne – 35 cm.

- Głównym atutem naszego Patrola w rywalizacji np. z Gratami jesteśmy jednak… my, czyli jego załoga – śmieje się Paweł. – Umiem jeździć szybko, a Maciek potrafi szybko i bezbłędnie nawigować. Gdy omijają nas awarie i niespodzianki, jak np. zaparkowany na środku zakurzonej trasy samochód rywala, jesteśmy zwykle dobrej myśli.
W czasie Drezno-Wrocław 2011 los niestety sprzysiągł się przeciwko załodze Nissana. Usterka napędu, awaria silnika, a później jego zamiennika przeszkodziła jej w walce o najwyższe laury. Wiele jednak sukcesów - jak przeczuwamy - wciąż jeszcze przed nią.
Text i foto: Arek Kwiecień / Sigma Pro
UPDATE - ZMIANY DOKONANE W PRZECIĄGU OSTATNIEGO ROKU (do Drezno-Wrocław 2012):
1. rama została ucięta tuż za kabiną i zastąpiona ramą przestrzenną
2. drzwi zostały wymienione ze stalowych na laminatowe (jedne, kompletne drzwi ważą w tej chwili około 5 kg zamiast prawie 20 kg)
3. cały przód jest wykonany z laminatu - walka o zmniejszenie masy
4. zwiększono rozstaw osi
5. wyciagarka została zastąpiona dwusilnikowym "grzechotnikiem" z górną częścią produkcji Gigglepin
6. w przednim moście zastosowano blokadę LSD
Rok 2005:
Rok 2009:
Rok 2010:
Rok 2011: