TERENOWO.PL to założony w 2007 roku portal motoryzacyjny poświęcony pojazdom i sportom off-roadowym. Popieramy wyłącznie legalną jazdę w terenie, sprzeciwiając się bezmyślnemu niszczeniu przyrody, rozjeżdżaniu szlaków turystycznych i płoszeniu zwierząt. Chcesz pokazać, jakim jesteś off-roaderem? Zapisz się na rajd i stań do rywalizacji z innymi zawodnikami.
Na salonie we Frankfurcie zaprezentowano model „lekkiego crossovera” - Fiat Qubo Trekking, który został stworzony z myślą o miłośnikach natury, sportów rekreacyjnych oraz entuzjastach aktywnego wypoczynku. Auto wyposażono w silnik Multijet 1.3 o mocy 75 KM. Niestety nie ma napędu 4x4, ale posiada zaawansowany system kontroli trakcji "Traction+".
Główną cechą nowego Fiata Qubo jest przyjęcie nowego systemu kontroli trakcji Traction+, który usprawnia trakcję na trudnych i śliskich terenach i kosztuje znacznie mniej niż konwencjonalny napęd 4x4. Traction+ wykorzystuje zaawansowany sprzęt komputerowy obecny w samochodach wyposażonych w ESP, ale jest czymś więcej niż zwykłym rozwinięciem ESP. Dzięki specjalnym algorytmom służącym do kontroli i sterowania układem hamulcowym, układ sterowania elektronicznie imituje zachowanie samohamownego elektromechanicznego dyferencjału. System kontroli trakcji Traction+ jest sterowany przy pomocy przycisku na tablicy rozdzielczej i może działać przy prędkościach do 30 km/h.
Oto jak działa system. W warunkach niskiej lub zerowej przyczepności któregoś z kół napędowych, układ sterowania wykrywa poślizg i wydaje układowi hydraulicznemu polecenie wywarcia siły hamowania na koło wpadające w poślizg, przenosząc w ten sposób napęd na koło na nawierzchni zapewniając lepszą przyczepność. To ułatwia prowadzenie pojazdu, pozwala zachować stabilność i kontrolę i zapewnia najlepszą z możliwych kontroli trakcji nawet na najbardziej trudnych i śliskich powierzchniach.
Qubo Trekking zasilany jest silnikiem Multijet o mocy 75 KM i pojemności 1,3 litra, który reklamowany jest jako nadzwyczaj ekonomiczny. Na pokonanie 27 kilometrów Fiat zużywa jedynie 1 litr paliwa, emitując 115 g/km dwutlenku węgla.
Aby podkreślić swój terenowy charakter Qubo Trekking oferuje specjalny zderzak przedni wraz z osłoną, podwyższony o 20 mm (z zawieszeniem o 10 mm wyższym do pokonywania trudnych nawierzchni). Standardowe wyposażenie obejmuje relingi dachowe, tylne szyby przyciemniane i specjalne wnęki na koła z oponami 185/65 R15 M + S.
Auto oferuje dużą przestrzeń użytkową. Gdy siedzenia znajdują się w normalnym położeniu, bagażnik ma pojemność 330 litrów (do wysokości półki za tylnym siedzeniem) i 650 litrów do wysokości dachu. Jeśli jednak tylne siedzenia zostaną usunięte, a przednie siedzenie pasażera zostanie złożone do poziomu ładunku, pojemność wyniesie 2.500 litrów (najlepszą w klasie) z wystarczającą przestrzenią dostępną do zapakowania przedmiotów o długości prawie 2,5 metra (nieźle, zważywszy na całkowitą długość samochodu, która wynosi 3,9 metra).
Qubo Trekking dziedziczy bogate wyposażenie wersji Dynamic. W kwestii bezpieczeństwa wyposażenie to obejmuje systemy ABS i EBD, światła przeciwmgielne, 3-punktowe pasy bezpieczeństwa z napinaczem i ogranicznikiem ładunku, hydrauliczne wspomaganie, przednie i boczne poduszki powietrzne. W ofercie jest również system Blue&Me z innowacyjnym oprogramowaniem eco:Drive, czujnikami parkowania i radioodtwarzaczem CD/MP3 z przyciskami sterującymi na kole kierownicy.
AK
(23/09/2009)