Pewano-Volvo XC60 RR – i cóż że ze Szwecji

pewanoxc60rr_icoW rajdach cross-country zawodnicy startują najróżniejszymi pojazdami. Nasser Al-Attiyah – tak zwanym Volkswagenem Tuaregiem, Krzysztof Hołowczyc – tak zwanym BMW X3, Balazs Szalay - tak zwanym Chevroletem Blazerem, a Nuno Matos – tak zwanym Oplem Astrą. Wtrącenie „tak zwanym” jest jak najbardziej na miejscu, bowiem samochody te – poza „zbliżonym” wyglądem do modeli seryjnych – nie mają z nimi wiele wspólnego. Czasem prawie nic. Mimo to warto odnotować pojawienie się w świecie cross-country nowej marki –Volvo. Szwedzka firma Pewano, pod wodzą Pelle’a Wallentheim’a, samodzielnie przygotowała prototypowy model Volvo XC60, którego celem ma być start w Dakarze.
6pewanoxc60rrW rajdach cross-country zawodnicy startują najróżniejszymi pojazdami. Nasser Al-Attiyah – tak zwanym Volkswagenem Tuaregiem, Krzysztof Hołowczyc – tak zwanym BMW X3, Balazs Szalay - tak zwanym Chevroletem Blazerem, a Nuno Matos – tak zwanym Oplem Astrą. Wtrącenie „tak zwanym” jest jak najbardziej na miejscu, bowiem samochody te – poza „zbliżonym” wyglądem do modeli seryjnych – nie mają z nimi wiele wspólnego. Czasem prawie nic. Mimo to warto odnotować pojawienie się w świecie cross-country nowej marki –Volvo. Szwedzka firma Pewano, pod wodzą Pelle’a Wallentheim’a, samodzielnie przygotowała prototypowy model Volvo XC60, którego celem ma być start w Dakarze.

ZOBACZ TAKŻE: Opel Astra CC klasy T1 – światowy debiut | Testy czeskiego Hummera H3 Evo. Powrót Zapletala

Pelle Wallentheim współpracując ściśle ze swą rodaczką, Tiną Thoerner, która dała się poznać jako znakomita pilotka cross-country, doprowadził do powstania wyjątkowego pojazdu. Jego wyjątkowość wynika przede wszystkim z faktu, że poza słynnymi, ale już stareńkimi Laplanderami w prawdziwym terenie Volvo dziś dość rzadko jest jednak spotykane. A już tym bardziej na rajdach sportowych (choć mosty portalowe Laplandera to stały gość naszych zawodów).

Pewano-Volvo XC60 RR z wyglądu przypomina „salonowe” XC60, ale to tylko pozór. Samochód zbudowany został od podstaw na bazie rurowej ramy przestrzennej, zaś większość elementów nadwozia wykonano z włókna węglowego. W porównaniu do oryginału Volvo Rally Raid (RR) jest od niego szersze o 180 mm. Rajdówka waży 1750 kilogramów i posiada prześwit 330 mm. Jej zawieszenie wykonała bliżej nam nieznana firma G-REX (ktoś coś o niej wie? Napiszcie w komentarzach. Nam wygląda to na custom-built i próbę wykreowania nowej marki). Najważniejsze, bo amortyzatory, pochodzą jednak z najwyższej dsc_0996światowej półki i noszą logo Reigera. Podobnie jest z hamulcami, które wyprodukowane zostały przez AP Racing.

Pod maską umieszczono silnik wysokoprężny o pojemności 2400 ccm i mocy ponad 270 KM (moment obrotowy – ponad 700 Nm). W układzie napędowym zamontowano podzespoły, który stanowią marzenie każdego kierowcy: skrzynię biegów SADEV-a czy dyferencjały Xtraca.

Pewano-Volvo XC60 RR miał już zadebiutować na jednym z wiosennych rajdów FIA, ale póki co jego chrzest bojowy wciąż jest odkładany – teraz celem jest Silk Way Rally. Być może Szwedzi chcą zaprezentować od razu dwa auta, bowiem na początku roku jedno nie było jeszcze gotowe. Pierwszym kierowcą zespołu będzie  Ne pewno Pelle Wallentheim. Do kierownicy drugiego przymierzana jest Jutta Kleinschmidt – pierwsza i jak dotąd jedyna zawodniczka, która zwyciężyła Dakar, prywatnie będąca bliską przyjaciółką Tiny Thoerner. – Samochód ma wielki potencjał, choć wciąż wymaga pracy – mówi Niemka. – Projekt Pewano jest bardzo ekscytujący i wpływa na moją motywację. Z przyjemnością wystartowałabym nim w Dakarze. Silk Way Rally byłby dla nas doskonałym sprawdzianem.

AreK, fot. Chris Condor


Oceń ten artykuł
(0 głosów)