TERENOWO.PL to założony w 2007 roku portal motoryzacyjny poświęcony pojazdom i sportom off-roadowym. Popieramy wyłącznie legalną jazdę w terenie, sprzeciwiając się bezmyślnemu niszczeniu przyrody, rozjeżdżaniu szlaków turystycznych i płoszeniu zwierząt. Chcesz pokazać, jakim jesteś off-roaderem? Zapisz się na rajd i stań do rywalizacji z innymi zawodnikami.
Po raz pierwszy rajd odbywa się także na terenie Libii. Ogromne wrażenie wywiera na wszystkich młodziutki kierowca Stephane Peterhansel, jadący w barwach Yamahy. Mimo że jest to dopiero jego drugi dakarowy wyścig, zajmuje czwartą lokatę. Gilles Lalay triumfuje w klasie motocykli, podczas gdy Ari Vatanen bierze odwet za zeszłoroczną dyskwalifikację, wygrywając na kołach swojego 405 T16. Tegoroczna liczba zawodników, którzy osiągnęli metę, jest rekordowa i wynosi 209 na 473 startujących.
Start | 25 grudnia 1988 - Paryż (Porte de Versailles) |
Meta | 13 stycznia 1989 - Dakar (Rose Lake) |
Przerwa | 3 stycznia 1989 w Agadez |
Długość trasy | 10,831 km |
Odcinki specjalne | 6,605 km |
Kraje | Francja, Tunezja, Libia, Niger, Mali, Gwinea, Senegal |
Czy wiesz, że:
Najbardziej ulubioną marką wśród zawodników jest Toyota reprezentowana przez 62 pojazdy. Dużą popularnością cieszą się również ciężarówki Leyland (53) oraz terenówki Mitsubishi (52). Wśród motocyklistów najczęstszym wyborem jest Honda (75).
Kawasaki wycofuje swoje motocykle, uznając, że technicznie pod względem niezawodności, nie są gotowe na tak ciężki rajd.
Gilles Lalay dziedziczy numer 100 po Auriolu, który okazuje się dla niego równie szczęśliwy.
Bracia Marreau, którzy byli pierwszymi zarejestrowanymi uczestnikami edycji 1978, stają na starcie Dakaru już po raz 11.
Zupełnie nowy roadbook stworzył Philippe Vassard – uczestnik 10 poprzednich edycji. Jego najlepszym wynikiem było 2. miejsce w 1982 roku.
Peugeot i Yamaha po raz pierwszy używają systemów nawigacyjnych zapożyczonych z lotnictwa.
Obawiając się bratobójczej walki miedzy swoimi zawodnikami, Jean Todt, szef Peugeota, zarządził losowanie zwycięzcy przy pomocy rzutu 10-frankową monetą. Konkurs wygrał Vatanen, który wybrał reszkę.
W rajdzie nie biorą udziału ciężarówki w skutek dramatycznych wydarzeń sprzed roku z ich udziałem.
Liczba uczestników | 473 |
Na starcie | 241 samochodów 155 motocykli 77 ciężarówek assistance |
Na mecie | 209 pojazdów |
w tym | 100 samochodów 60 motocykli 49 ciężarówek assistance |
DAKAR 1989 - ZWYCIĘZCY | ||
SAMOCHODY | Ari Vatanen /Berglund (Fin) | PEUGEOT 405 |
MOTOCYKLE | Gilles Lalay (Fra) | HONDA NXR |
CIĘŻARÓWKI | - |
- |