Mitsubishi Concept PX-MiEV - podładuj swego crossovera

PX-MiEV_01_38339Na 41. wystawie Tokyo Motor Show (24.10-4.11) zaprezentowany zostanie prototypowy model Mitsubishi Concept PX-MiEV – auta z napędem 4x4, które przed wyjazdem w teren trzeba… podładować poprzez wtyczkę do prądu. Mitsubishi Concept-PX-MiEV jest napędzany nowym systemem Mitsubishi Plug-in Hybrid, który znacząco ogranicza spalanie - auto potrzebuje zaledwie około litra paliwa na 50 km.

Przednie i tylne koła Mitsubishi Concept PX-MiEV są napędzane dwoma elektrycznymi silnikami synchronicznymi z magnesami trwałymi. Pojazd wyposażono też w 1,6 litrowy silnik spalinowy DOHC MIVEC, który może napędzać przednie koła i służyć jako generator. Hybrydowy system Mitsubishi Plug-in, automatycznie przełącza się na optymalny tryb jazdy stosownie do warunków drogowych i dostępnej energii akumulatora. Pozwala to uzyskać maksymalną wydajność silników elektrycznych i silnika spalinowego.

Tryb EV
Przy niskich lub średnich prędkościach akumulator Mitsubishi Concept PX-MiEV zasila przedni silnik napędzający przednie koła. W przypadku jazdy w śniegu, deszczu lub w innych okolicznościach, kiedy przyczepność jest słaba i wymagana jest maksymalna stabilność pojazdu, system automatycznie przełącza się na tryb napędu na cztery koła zasilając dodatkowo silnik tylny, który napędza tylne koła. Następuje to również w przypadku, kiedy czujniki wykryją poślizg przednich kół.

Szeregowy tryb hybrydowy
Kiedy dostępna energia akumulatora spada do określonego poziomu, system uruchamia silnik spalinowy do produkcji prądu i automatycznie przełącza się na szeregowy tryb hybrydowy, w którym wykorzystuje generowany prąd do napędu silników. Jeśli warunki na drodze tego wymagają, również w tym trybie system przełącza się na napęd na cztery koła poprzez uruchomienie tylnego silnika.

Równoległy tryb hybrydowy
Przy większych prędkościach samochód jest wspomagany silnikiem spalinowym, który przy wyższych obrotach jest bardziej wydajny niż silniki elektryczne. W tym module silnik spalinowy wspomaga napęd kół. Kiedy kierowca nagle zmienia pas lub wykonuje inny manewr wymagający większej stabilności pojazdu, system przełącza się na napęd na cztery koła i wtedy tylny silnik napędza tylne koła, dzięki czemu poprawia stabilność. Podczas wyprzedzania przy większych prędkościach lub w innych sytuacjach wymagających znacznego przyspieszenia system włącza zarówno przedni, jak i tylny silnik elektryczny, aby dostarczyć dodatkowej mocy i wspomóc silnik spalinowy.

Tryb regeneracji

Kiedy pojazd zwalnia lub przez dłuższy czas zjeżdża w dół, system włącza tryb regeneracji, w którym energia kinetyczna odzyskana z kół jest magazynowana w akumulatorze.

Tryb ładowania
Jak w przypadku seryjnego modelu i-MiEV, Mitsubishi Concept PX-MiEV jest wyposażony w trójdzielny system ładowania akumulatora: przy wykorzystania domowej instalacji elektrycznej o napięciu 100 V lub 200 V bądź zestawu do szybkiego ładowania. System obejmuje również program zdalnego ładowania, który pozwala właścicielowi włączyć ładowanie lub klimatyzację o wcześniej ustalonej porze, nawet jeśli znajduje się on z dala od pojazdu.

Tryb zasilania
Aby maksymalnie wykorzystać moc zmagazynowaną w akumulatorze, Mitsubishi Concept PX-MiEV umożliwia właścicielowi nagromadzenie energii przez noc i wykorzystanie jej w dzień w czasie, gdy zapotrzebowanie na prąd w gospodarstwie jest najwyższe, do zasilania urządzeń domowych poprzez normalne złącze do ładowania. W ten sposób akumulator może służyć jako źródło energii w przypadku klęski żywiołowej. Gdy energia dostępna w akumulatorze spada poniżej określonego poziomu, uruchamia się silnik spalinowy, który pełni rolę generatora utrzymującego zasilanie na ustalonym poziomie.

Pomocnicze gniazdo 100 V w tylnej przestrzeni bagażowej umożliwia wykorzystanie energii akumulatora do zasilania sprzętu kuchennego lub oświetleniowego i innych urządzeń podczas biwakowania i innych form spędzania czasu wolnego.

W Mitsubishi Concept PX-MiEV zastosowano system kontroli dynamiki pojazdu Mitsubishi S-AWC, który jest przystosowany do systemu E-4WD (elektrycznego napędu na cztery koła), regulującego moc przedniego i tylnego silnika, aby zapewnić odpowiedni rozdział momentu obrotowego między przednią a tylną oś. Pod zintegrowaną kontrolą systemu S-AWC pozostają: E-AYC (układ elektrycznej kontroli znoszenia), który reguluje podział momentu obrotowego między lewym a prawym kołem tylnym oraz stopień odzysku energii hamowania, ASC (system aktywnej kontroli stabilności) i ABS (przeciwblokujący układ hamulcowy). W przeciwieństwie do systemu AYC zastosowanego w modelu Lancer Evolution X opartego na sprzęgle wielotarczowym mokrym, w układzie E-AYC to silnik różnicowy reguluje rozdział momentu obrotowego tylnych kół.

W Mitsubishi Concept PX-MiEV zastosowano elektronicznie sterowane zawieszenie pneumatyczne, które pozostawia kierowcy wybór między trzema trybami jazdy (Auto, High, Low) zwiększając stabilność na złych nawierzchniach i przy wysokich prędkościach oraz ułatwiające wejście do/wyjście z pojazdu.
AK

(01/10/2009)

{artsexylightbox autoGenerateThumbs="true" path="images/stories/Newsy/PX" previewHeight="67"}{/artsexylightbox}