Suzuki Vitara 1.6 (1988-2001)

0_1W momencie pojawienia się na rynku od razu została przebojem. Wyznaczyła nowy trend w modzie miejskich pojazdów terenowych, który stał się domeną kobiet, ale na szczęście nie tylko. Oto Suzuki Vitara - z benzynowym silnikiem 1.6.

 

To co w niej polubicie:

+ subtelność silnika przy niskich obrotach oraz dobre przyśpieszenia,
+ właściwości terenowe na zadawalającym poziomie,
+ niemalże idealna równowaga między ceną a jakością,
+ ugłaskana agresywność w linii nadwozia,
+ duża trwałość,
+ krótki pojazd wraz ze wspomaganiem kierownicy jest bardzo poręczny w warunkach miejskich,
+ pozycja za kierownica jest odpowiednia i zapewnia odpowiednią widoczność,
+ wersja długa oferuje przestronną kabinę,
+średnie spalanie wersji 1.6 16V od 8 do 12 litrów w zależności od pokonywanej drogi.
+ ?

1A_20_1_F

To co może Wam przeszkadzać:

- prowadzenie nieco niepewne, stające się na mokrej nawierzchni mocno podsterowne,
- możliwe blokowanie się tylnich kół w trakcie nagłego hamowania,
- wersje podstawowe dość słabo wyposażone,
- silniki z gaźnikiem wykazują nierówną pracę na biegu jałowym i mają niezbyt dobre osiągi,
- średnie spalanie wersji gaźnikowej wynosi 12-14 litrów, które może w jeździe terenowej osiągnąć nawet 20 litrów,
- wykończenie wnętrza w pewnych modelach może pozostawiać wiele do życzenia.
- ?

3_1A jak w terenie?

Dobre wyważenie pomiędzy przednim i tylnym zawieszeniem, małe wymiary, nieduża masa, subtelna mechanika i dobre opony dają Vitarze możliwość pokonywania wymagających przeszkód terenowych. Mimo tego, że właściwości w ciężkim terenie ograniczane są poprzez niezbyt imponujący prześwit, kąt rampowy o niewielkiej wartości oraz nieduży skok zawieszenia, Vitara jednak nie poddaje się zbyt łatwo.

Analiza jakościowo-wytrzymałościowa:

Karoseria – brak specjalnych problemów z rdzą, należy sprawdzić spasowanie blach, jak się zamykają drzwi, itp.; uwaga na miskę olejową, w jeździe terenowej może ulec zniszczeniu

Silnik – doskonała żywotność, która sięga przebiegów grubo ponad 160 tys. km, pasek rozrządu należy wymieniać co 90 tys., gaźnik potrafi sprawiać problemy przez częste zabrudzanie się olejem, należy go czyścić co 10 tys. km, nie lubi, kiedy się przy nim majsterkuje,

Układ przeniesienia napędu – bardzo dobra wytrzymałość mimo pojawiających się niekiedy wycieków, oleje należy wymieniać co 40 tys. km, wrażliwy obudowa przedniego mechanizmu różnicowego

1BSprzęgło – bez problemów przy normalnym użytkowaniu, jedynie problemy pojawiają się przy nerwowym poruszaniu się w mieście; złej jakości kabel prowadzący linkę w wersjach hiszpańskich może twardnieć i pękać, poprawia się to poprzez wymianę na część produkcji japońskiej

Amortyzatory – do jazdy w terenie lepiej zastosować inne niż oryginalne, poza tym sprawują się nienagannie

Hamulce – tarcze wykazują się znakomitą wytrzymałością i ich przebiegi dochodzą do 100 tys. km; z tyłu jest nieco gorzej, gdyż szczęki zużywają się szybko (na całe szczęście ich koszt jest niewielki),

Wnętrze/wykończenie – dość kiepsko starzejące się materiały w wersjach hiszpańskich i pewne problemy z wyposażeniem dodatkowym, drobne usterki nie zdarzają się często, ale potrafią być uciążliwe

Bilans:

(pięć gwiazdek najlepiej, zero lepiej nie czytać):

DROGA        ***
TEREN        ***
TRWAŁOŚĆ    ****
WYKOŃCZENIE    **
CENA/JAKOŚĆ    ****

Ceny:

Ceny Vitary są bardzo przystępne i co najważniejsze samochody te cechują się całkiem dobrą trwałością i niezawodnością.

Rys techniczny:

DANE

Wersja 1.6 8V gaźnik/monowtrysk

Wersja 1.6 16V wtrysk

 

SILNIK

Pojemność

1590 ccm

Moc (przy obrotach)

74/80 KM (5250 obr.min)

95 KM (5400 obr./min)

Moment obrotowy

120 Nm (3500 obr./min)

135 Nm (4000 obr./min)

 

NAPĘD

 

Tylny (dołączany przód)

Tylny (dołączany przód)

Skrzynia biegów

5 (automat 4)

5 (automat 4)

Reduktor

2

2

Most tylny

Wolny

LSD

 

ZAWIESZENIE

Przednie

Niezależne, wahacze trójkątne kolumny Mac Persona, amortyzatory hydrauliczne podwójnego działania, stabilizator

Tylne

Zależne, sztywny most, wahacze wleczone, sprężyny śrubowe, amortyzatory

Koła

195R15

 

HAMULCE

Przednie

Tarcze

Tarcze wentylowane

Tylne

Bębny

Bębny

 

UŻYTKOWE

Długość

3,62 m (5d – 4,03 m)

Szerokość

1,63 m

Wysokość

1,65 m

Zbiornik paliwa

42 litry

Masa własna

1035 kg (5d 1195 kg)

Prędkość maksymalna

142 km/h

150 km/h

Przyśpieszenie

16 s

14.5 s


suzME_5_FHistoria modelu (pobieżna)

(są modele hiszpańskie (niższa jakość) i japońskie (wyższa jakość):

1988 – pojawia się Vitara
1990 – pierwsze modele z produkcji w Hiszpanii
1993 – pojawia się model 5-drzwiowy
1994 – wprowadzenie modelu z silnikiem 1.6 16V o mocy 95 KM
2000 – powoli z gamy znikają modele benzynowe
2004 – Vitary nadal są w produkcji, pod marką Santana PS 350 i 450

Opracował: Kamil Jabłoński

Masz uwagi na temat Suzuki Vitara 1.6? Znasz jej dodatkowe plusy i minusy? Wejdź na forum.terenowo.pl i podziel się z nami swoją wiedzę. Ten artykuł jest w trakcie ciągłej aktualizacji! Wkrótce zostanie uzupełniony o kolejne wersje silnikowe. Pomóż nam go współtworzyć. Zapraszamy!

 

(pięć gwiazdek najlepiej, zero lepiej nie czytać):