MINI Countryman - maluchem w teren

MIN_Countryman_28Najpierw pojawiła się plotka, potem był okres przypuszczeń, gdybań i zgadywanek, wreszcie pojawiły się pierwsze szkice, przecieki, aż w końcu prototypy. Wtedy stało się jasne, że MINI – motoryzacyjna ikona Wielkiej Brytanii – wkrótce doczeka się off-roadowego braciszka. Dziś czekamy już tylko na jego oficjalne „narodziny”, czyli prezentację MINI Countrymana na salonie w Genewie.

MINI Countryman wchodzi na rynek z trzema jednostkami benzynowymi i dwiema wysokoprężnymi. Wszystkie silniki nowej generacji zostały opracowane z wykorzystaniem know-how BMW Group i spełniają standardy emisji EU5 oraz ULEV II. Moc zawiera się w przedziale od 66 kW/90 KM w modelu MINI One D Countryman do 135 kW/184 KM w wersji MINI Cooper S Countryman. Czterocylindrowy silnik 1.6-litra montowany pod maską topowego modelu dostępny jest po raz pierwszy nie tylko z turbosprężarką o podwójnym wlocie (twin-scroll) i bezpośrednim wtryskiem paliwa, ale także z w pełni adaptacyjnym układem płynnej regulacji skoku zaworów. W ramach koncepcji MINIMALISM stworzonej w celu zoptymalizowania zużycia paliwa i obniżenia emisji spalin, MINI Countryman zostało standardowo wyposażone w takie elementy jak odzyskiwanie energii hamowania, funkcja automatycznego włączania i wyłączania silnika, wskaźnik zmiany biegów i układ sterowania agregatami pomocniczymi według zapotrzebowania. Elementy te oferowane są w różnych konfiguracjach w zależności od modelu. Alternatywą dla standardowej sześciobiegowej przekładni manualnej jest sześciobiegowa przekładnia automatyczna Steptronic dostępna w modelach wyposażonych w silniki benzynowe.

Nas najbardziej interesują modele MINI Cooper S Countryman i MINI Cooper D Countryman dostępne z opcjonalnym układem stałego napędu na wszystkie koła MINI ALL4 i elektrohydraulicznym mechanizmem różnicowym umieszczonym bezpośrednio na przekładni głównej, który nieustannie steruje rozkładem mocy pomiędzy koła przedniej i tylnej osi. W normalnych warunkach jazdy do 50 procent mocy silnika wędruje do tylnych kół, podczas gdy w trudnych warunkach eksploatacji układ przesyła na tylną oś do 100 procent mocy.

Dobra trakcja to także zasługa zaawansowanych technologii zastosowanych w zawieszeniu MINI, w którym umieszczono kolumny McPhersona i kute wahacze na przedniej osi, wielowahaczową oś tylną oraz elektromechaniczne wspomaganie układu kierowniczego (EPS) z funkcją Servotronic. MINI Countryman zostało standardowo wyposażone w układ dynamicznej kontroli stabilności (DSC), układ dynamicznej kontroli trakcji (DTC) – dostępny opcjonalnie lub standardowo w modelach MINI Cooper S Countryman i MINI Cooper D Countryman z układem ALL4 – oraz elektroniczną blokadę przedniego mechanizmu różnicowego.

W wyposażeniu standardowym Countrymana znajdują się przednie i boczne poduszki powietrzne, kurtyny powietrzne z przodu i z tyłu, trzypunktowe bezwładnościowe pasy bezpieczeństwa przy wszystkich siedzeniach, napinacze pasów bezpieczeństwa z ogranicznikami siły napięcia z przodu oraz punkty mocowania fotelika dziecięcego ISOFIX z tyłu. W modelu MINI Cooper S Countryman z układem ALL4 standardem jest także system sygnalizacji uszkodzenia opony (Tyre Defect Indicator), który w pozostałych wersjach z oponami typu runflat dostępny jest opcjonalnie.

MINI Countryman posiada cztery fotele, podczas gdy trzymiejscowa kanapa dostępna jest na zamówienie bez dopłaty. Tylne siedzenia mają możliwość indywidualnego przesuwania do przodu i do tyłu, a także zmiany kąta oparcia. Złożenie ich pozwala zwiększyć pojemność bagażnika z 350 do 1 170 litrów. Na długiej liście standardowego wyposażenia MINI Countryman znalazły się m.in. takie elementy jak klimatyzacja, środkowa listwa MINI Center Rail czy system audio z odtwarzaczem płyt CD.
AK

MINI Countryman - warianty silnikowe:


MINI Cooper S Countryman: Czterocylindrowy silnik benzynowy z turbosprężarką o podwójnym wlocie (twin-scroll), bezpośrednim wtryskiem paliwa oraz w pełni adaptacyjnym układem płynnej regulacji skoku zaworów stworzonym w oparciu o technologię VALVETRONIC opracowaną przez BMW Group.
Pojemność skokowa 1 598 ccm,
moc maksymalna 135 kW/184 KM przy 5 500 obr./min.,
maksymalny moment obrotowy 240 Nm/177 lb-ft przy 1 600 obr./min. (260 Nm/192 lb-ft z funkcją Overboost).
Przyspieszenie 0-100 km/h w 7,6 sekundy,
prędkość maksymalna 215 km/h.
Średnie zużycie paliwa wg UE 6,3 litra/100 km, emisja CO2 146 g/km.

MINI Cooper Countryman: Czterocylindrowy silnik benzynowy z w pełni adaptacyjnym układem płynnej regulacji skoku zaworów stworzonym w oparciu o technologię VALVETRONIC opracowaną przez BMW Group.
Pojemność skokowa 1 598 ccm,
moc maksymalna 90 kW/122 KM przy 6 000 obr./min.,
maksymalny moment obrotowy 160 Nm/118 lb-ft przy 4 250 obr./min.
Przyspieszenie 0-100 km/h w 10,5 sekundy, prędkość maksymalna 190 km/h.
Średnie zużycie paliwa wg UE 6,1 litra/100 km, emisja CO2 142 g/km.

MINI One Countryman: Czterocylindrowy silnik benzynowy z w pełni adaptacyjnym układem płynnej regulacji skoku zaworów stworzonym w oparciu o technologię VALVETRONIC opracowaną przez BMW Group.
Pojemność skokowa 1 598 ccm,
moc maksymalna 72 kW/98 KM przy 6 000 obr./min.,
maksymalny moment obrotowy 153 Nm/113 lb-ft przy 3 000 obr./min.
Przyspieszenie 0-100 km/h w 12,7 sekundy, prędkość maksymalna 175 km/h.
Średnie zużycie paliwa wg UE 5,9 litra/100 km, emisja CO2 137 g/km.

MINI Cooper D Countryman: Czterocylindrowy silnik wysokoprężny z turbodoładowaniem, aluminiową skrzynią korbową, wtryskiem common-rail i zmienną geometrią turbiny.
Pojemność skokowa 1 598 ccm,
moc maksymalna 82 kW/112 KM przy 4 000 obr./min.,
maksymalny moment obrotowy 270 Nm/199 lb-ft przy 1 750 obr./min.
Przyspieszenie 0-100 km/h w 10,9 sekundy, prędkość maksymalna 180 km/h.
Średnie zużycie paliwa wg UE 4,4 litra/100 km, emisja CO2 116 g/km.

MINI One D Countryman: Czterocylindrowy silnik wysokoprężny z turbodoładowaniem, aluminiową skrzynią korbową, wtryskiem common-rail i zmienną geometrią turbiny.
Pojemność skokowa 1 598 cm3,
moc maksymalna 66 kW/90 KM przy 4 000 obr./min.,
maksymalny moment obrotowy 215 Nm/158 lb-ft przy 1 750 obr./min.
Przyspieszenie 0-100 km/h w 13,2 sekundy, prędkość maksymalna 170 km/h.
Średnie zużycie paliwa wg UE 4,3 litra/100 km, emisja CO2 113 g/km.

(19/01/2010)

{artsexylightbox autoGenerateThumbs="true" path="images/stories/Newsy/Countryman" previewHeight="67"}{/artsexylightbox}