Land Serwis

Nissan Patrol K160 Pawła Oleszczaka i Maćka Chełmickiego – sprawdzona receptura

Zwycięzcą zakończonego niedawno rajdu Drezno-Wrocław 2011 po raz trzeci z rzędu została polska załoga. Takiego finału spodziewać się mogliśmy jeszcze przed rozpoczęciem zawodów, gdyż faworytów żądnych wygranej mieliśmy tak wielu, że zupełnie nieprawdopodobne wydawało się, aby którykolwiek z zagranicznych zawodników był w stanie zagrozić naszym off-roadowym asom. Jednym z głównych pretendentów do zajęcia najwyższego miejsca na podium był duet Paweł Oleszczak-Maciej Chełmicki, który wygrał przed dwoma laty, zapoczątkowując niezwykłą „polską” serię. Później przyszło zwycięstwo Roberta Kufla i Dominika Samosiuka, a w tym roku sukces powtórzyli Marcin Łukaszewski i Magda Duhanik (obie załogi startowały Gratami). Nissan Pawła i Maćka, z nowym silnikiem i lepszym zawieszeniem, w wyniku pechowych awarii nie dotarł niestety do mety tegorocznej edycji rajdu, choć długo plasował się w ścisłej czołówce. Swoje już jednak udowodnił – wygrywając Drezno-Wrocław 2009 czy MT Rally 2011. Z odpowiednią załogą w kabinie to jeden z najlepszych maratończyków Europy.

ZOBACZ TAKŻE: Land Rover 4000 (2004) - Paweł Oleszczak | Paweł Oleszczak: Świat należy do ludzi, którzy mają odwagę marzyć |

Nissan Patrol K160 został zbudowany w warsztacie Pawła Oleszczaka – dwukrotnego Mistrza Polski RMPST, który nie tylko umie jeździć szybko, ale również potrafi konstruować szybkie rajdówki. Land Rovery budowane według jego receptury przez lata dominowały w Mistrzostwach Polski – do czasu aż zmienił się regulamin wprowadzający w życie przepisy FIA.

W zamyśle samochód ten miał również startować w rajdach zaliczanych do RMPST. W premierowym sezonie za jego kierownicą zasiadał Maciej Chełmicki. Później auto trafiło w inne ręce, aż wreszcie z powrotem stało się własnością Pawła Oleszczaka, z którym Maciek tworzy obecnie rajdowy duet, specjalizujący się w zawodach maratońskich.

Patrol, którym Paweł i Maciej stanęli na starcie DW 2011, to samochód zbudowany w dużej mierze na podobieństwo np. Land Rovera 4000 – zwycięzcy m.in. RMPST 2004. Sztywna rama (w tym przypadku K160), mocny, 4-litrowy silnik V8 BMW połączony ze skrzynią biegów BMW i reduktorem z LR Defendera, oraz sztywne mosty z Patrola  GR Y60 – to gwarancja ogromnej wytrzymałości, niezawodności i siły. Wybór każdego z tych podzespołów nie był przypadkowy. Rama stanowi solidną bazę rajdówki. Aby samochód lepiej prowadził się przy dużej szybkości, rozstaw osi został zwiększony do 100 cali. Silnik zapewnia dużą moc – ponad 280 KM. 4-litrówka jest nowym rozwiązaniem zastosowanym w miejsce 3-litrowej jednostki, która sprawdziła się na DW2009. Zmiana podyktowana została chęcią zyskania dodatkowych niutonometrów momentu obrotowego, które przydają się podczas przyspieszania i np. podczas jazdy w kopnym piachu. 160-litrowy bak paliwa wystarcza na ok. 350-400 kilometrów oesowych. 

Atutem opisywanego Patrola jest stały napęd na cztery koła; rajdówka posiada międzyosiową blokadę oraz stuprocentową blokadę tylnego mostu. Z reduktora zawodnicy korzystają wyłącznie podczas pracy z wyciągarką (marki GoodWinch). – Na trasę rajdu Drezno-Wrocław z powodzeniem wystarczają nam biegi szosowe, na których rozpędzamy się nawet do 175 km/h – chwali się Paweł.

Nissan porusza się na 35-calowych oponach BFGoodrich Krawler o wymiarze 35x13,5x15, które założone są na aluminiowe felgi Stauna wyposażone w wewnętrzne beadlocki. Kontrolę nad nimi sprawują seryjne hamulce Patrola GR, które zostały zmodyfikowane pod preferencje zawodników.

Najwięcej uwagi poświęcono doborowi zawieszenia, które w rajdach maratońskich odgrywa kluczową rolę. W roku 2009 w aucie zamontowane były amortyzatory Ohlinsa, kilka miesięcy temu na zawodach 24 Godziny Polska Paweł testował amory renomowanej firmy Fox.  Później – jak twierdzi – znalazł jednak coś lepszego, a zarazem… tańszego. – Specjalnie dla naszego auta i przy naszym udziale w krakowskiej firmie Polon został skonstruowany amortyzator S Plus – opowiada. – To wynalazek czerpiący z najlepszych wzorców, jak King czy Fox, ale w którym zawarte jest również nasze rajdowe doświadczenie. Najważniejsze, że udało nam się uzyskać produkt z najwyższej półki za bardzo przystępną cenę. S Plusy testowaliśmy już na MT Rally, a później przez długi czas dobieraliśmy najkorzystniejsze dla nas ustawienia. Myślę, że może być jeszcze lepiej, ale już moim zdaniem zawieszenie celeb news działa bardzo dobrze.

Inne podzespoły zawieszenia pochodzą z Patrola GR; z tyłu zastosowano wahacze wleczone oraz „sierżanta”, który pozwolił uzyskać duży wykrzyż. Auto imponuje wartościami skoku kół – przednie poruszają się w zakresie 38 cm, a tylne – 35 cm.

W czasach powszechnego odchudzania terenowych rajdówek Nissan Patrol kwalifikuje się niemal do wagi ciężkiej. Gotowy do jazdy, po zatankowaniu, waży 2100 kilogramów. – W nadwoziu nie wykorzystujemy kompozytów – jest to stalowa, odporna na uderzenia karoseria, która daje nam poczucie bezpieczeństwa – deklaruje Paweł. Załoga Patrola rzeczywiście nie musi bać się o własne zdrowie – poza karoserią ochrania ja solidna klatka, fotele kubełkowe Bimarco oraz 6-punktowe, 3-calowe pasy Sparco. W nocy wspomagają ją dwie lampy VisionX, najnowszej generacji Evo Prime, o mocy 120 W każda.

- Głównym atutem naszego Patrola w rywalizacji np. z Gratami jesteśmy jednak… my, czyli jego załoga – śmieje się Paweł. – Umiem jeździć szybko, a Maciek potrafi szybko i bezbłędnie nawigować. Gdy omijają nas awarie i niespodzianki, jak np. zaparkowany na środku zakurzonej trasy samochód rywala, jesteśmy zwykle dobrej myśli.

W czasie Drezno-Wrocław 2011 los niestety sprzysiągł się przeciwko załodze Nissana. Usterka napędu, awaria silnika, a później jego zamiennika przeszkodziła jej w walce o najwyższe laury. Wiele  jednak sukcesów  - jak przeczuwamy - wciąż jeszcze przed nią.

Text i foto: Arek Kwiecień / Sigma Pro

UPDATE - ZMIANY DOKONANE W PRZECIĄGU OSTATNIEGO ROKU (do Drezno-Wrocław 2012):

1. rama została ucięta tuż za kabiną i zastąpiona ramą przestrzenną

2. drzwi zostały wymienione ze stalowych na laminatowe (jedne, kompletne drzwi ważą w tej chwili około 5 kg zamiast prawie 20 kg)

3. cały przód jest wykonany z laminatu - walka o zmniejszenie masy

4. zwiększono rozstaw osi

5. wyciagarka została zastąpiona dwusilnikowym "grzechotnikiem" z górną częścią produkcji Gigglepin

6. w przednim moście zastosowano blokadę LSD


 
 



 

Rok 2005:

 



 

Rok 2009:

 



 

Rok 2010:

 



 

Rok 2011:

 

Inne zmoty:

  • Nissan Navara T1 - nowa broń NAC Rally Team
    Nissan Navara T1 - nowa broń NAC Rally Team

    Gdy Dakar stawiał dopiero pierwsze kroki, 35 lat temu Walijczyk Glyn Hall przeprowadził się do Republiki Południowej Afryki, co wiele lat później miało wywrzeć ogromny wpływ na najsłynniejszy dziś na świecie rajd terenowy. Rajdówki zbudowane przez firmę Hallspeed należą obecnie do światowej ekstraklasy, a jego najnowsze konstrukcje walczą o czołowe lokaty w Dakarze. Nazwisko Halla w dokumentach auta to rękojmia, z którą niewiele się może równać. Papiery na szybką jazdę w terenie ma również Nissan Navara, który przyoblekł niedawno szaty NAC Rally Team.

  • Terenowa egzotyka - Fiat Freemont by Extrem 4x4
    Terenowa egzotyka - Fiat Freemont by Extrem 4x4
    Jak wiecie, Fiat po przejęciu marki Chrysler., a wraz z nią - Jeepa i Dodge'a, stał się właścicielem znanych fabryk samochodów terenowych. Współpraca z Amerykanami doprowadziła do powstania Fiata Freemonta, częściowo opartego na podwoziu Dodge, ale wyposażonego w dynamiczne i oszczędne silniki fiatowskie.
  • GORĄCA PREMIERA: Ford F150 EVO Mirka Zapletala i Maćka Martona - drapieżca z Czech
    GORĄCA PREMIERA: Ford F150 EVO Mirka Zapletala i Maćka Martona - drapieżca z Czech

    Inżynier z Czech, Miroslav Zapletal, od lat imponuje niezależnością, szefując własnemu zespołowi rajdowemu i realizując kolejne autorskie projekty samochodów, które odniosły niemało sukcesów w świecie. Charakterystyczny Hummer H3 Evo przeszedł liczne ewolucje i zbudowany został w wielu egzemplarzach (dwa znajdują się w rękach polskich kierowców). Najwyższy czas na budowę jego następcy. Będzie nim Ford F150 EVO, o którego tajemnicach opowiedział nam Maciek Marton, etatowy pilot Mirka.

  • Biała Dama, czyli 5-miejscowy (!) Nissan Patrol „White Power” by Matysz-drew
    Biała Dama, czyli 5-miejscowy (!) Nissan Patrol „White Power” by Matysz-drew
    99 procent profesjonalnie zbudowanych rajdówek przeprawowych to pojazdy dwuosobowe. Za fotelami kierowcy oraz pilota miejsca „pasażerskie” zajmują zwykle różnoraki szpej, czasem chłodnica, wyciągarka czy koła zapasowe. Ten samochód jest inny...
  • Ził 131 Rally (2006) - Sebastian Hornik - waga ciężka
    Ził 131 Rally (2006) - Sebastian Hornik - waga ciężka
    Rosyjska dusza i niemiecka precyzja – Ził 131 Rally Sebastiana Hornika stanowi mieszankę iście wybuchową.
  • Rosomak - ukraiński zwycięzca
    Rosomak - ukraiński zwycięzca
    Samochody budowane od podstaw zawsze budzą wiele emocji. Dla jednych są to idealne pojazdy, całkowicie przystosowane do jazdy w terenie, spełniające wszystkie potrzeby zarówno kierującego jak i pilota. A dla pozostałych są całkowitym zaprzeczeniem idei jazdy "samochodem". A jaki jest Rosomak – jedna z najlepszych terenówek na Ukrainie?