Land Serwis

Mitsubishi Pajero T2 w wykonaniu 3City Garage - sprawdzona receptura

08 Pazdziernika 2013
Niegdyś zatrzęsienie 'miśków' oglądaliśmy na niemal każdym rajdzie terenowym, ostatnimi czasy ta silna reprezentacja znacznie się wykruszyła (przynajmniej na rajdach amatorskich). A szkoda, bo to naprawdę dzielne i szybkie auta, dobrze sprawdzające się rajdach Cross Country.

Na niedawnym rajdzie Baja Challenge jedynym reprezentantem spod znaku trzech diamentów było Mitsubishi Pajero zbudowane w gdańskim 3City Garage. Był to długo przez nas oczekiwany rajdowy debiut tego auta, który okazał się jak najbardziej udany. Załoga Remigiusz Klonowski/ Andrzej Leciejewski zajęła 3. miejsce w klasie, wykręcając coraz lepsze czasy z odcinka na odcinek. Kolejny poważny start to MT Series, gdzie ci sami zawodnicy (i samochód rzecz jasna) wypadli jeszcze lepiej, zajmując drugie miejsce w klasie CC2.

8b1f151b0d39d1d59de4eb0e28ca249f192eea5eSamochód został zbudowany zgodnie ze specyfikacją T2. Konstruktorzy nie mogli więc przeprowadzać rewolucji i użyli sprawdzonych już wielokrotnie rozwiązań.

Za bazę posłużył Pajero z roku 2000, w wersji 5-cio drzwiowej z benzynowym silnikiem GDI. Wybór długiej wersji był raczej przypadkowy, jednak z doświadczenia wiadomo, że taka wersja jest bardziej przewidywalna i łatwiejsza w prowadzeniu. Co potwierdza kierowca, który wcześniej ścigał się autem 3-drzwiowym.

24201f310ec15e4058cdc81a2977dc50f212e568Początek prac standardowo polegał na wyrzuceniu z auta wszystkiego, co zbędne łącznie z materiałami wygłuszającymi. Zdemontowana została klimatyzacji i odchudzona elektryka. Do tak przygotowanej "puszki" zamontowana została klatka bezpieczeństwa wykonana zgodnie z załącznikiem J Międzynarodowego Kodeksu Sportowego FIA. Fabryczne zawieszenie zastąpiono kompletem amortyzatorów KING poddanych tuningowi w firmie Polon - teraz mają większe zbiorniczki i zmodyfikowane przewody, co gwarantuje wydajniejszą pracę i większą odporność na przegrzanie. Dodatkowo 85ce29d0e686e86ab75324b41ecd97dd914fd5cfwzmocnione zostały pewne elementy nadwozia oraz zawieszenia, części eksploatacyjne wymienione zostały na nowe. Podwozie chronione jest solidną aluminiową osłoną.

Zamontowany został snorkel Safari, wprawdzie sporo droższy od wielu zamienników dostępnych na rynku, jednak o nieraz przetestowanej wytrzymałości. Ze względu na częste nocne etapy na rajdach zadbano też o dodatkowe oświetlenie: 4 reflektory HID na ca60b8251ff1dd3785142b317239a870a82f9723dachu, dwa szerokokątne i dwa celeb news dalekosiężne zapewniają świetną widoczność w ciemności.

Wróćmy do wnętrza samochodu. Konstruktorom zależało, aby auto nie stało się ascetyczną rajdówką, dlatego deskę rozdzielczą zachowali w prawie niezmienionej formie. Włączniki dodatkowych elementów, gdy było to możliwe, podpięte zostały pod fabryczne, dzięki czemu uniknięto dokładania nieestetycznych pstryczków.

Standardowo zamontowane zostały fotele kubełkowe, pasy szelkowe i kierownica OMP. Auto zostało wyposażone również w centralny wyłącznik prądu, parę udogodnień dla pilota i inne drobiazgi...

Podsumowując, Pajero to fabrycznie bardzo dobra konstrukcja, nie trzeba porywać się na skomplikowane modyfikacje i ulepszenia, wystarczy umiejętnie wykorzystać to, co dała fabryka:)
text i foto: Gosia Gongolewicz

355afd9c058c7be20abbb0a2b6de7977bbfeb7f7

 

Inne zmoty:

  • Tomcat Evo II (2009), czyli przeprawowy kocur z pazurami
    Tomcat Evo II (2009), czyli przeprawowy kocur z pazurami
    Tomcat to nazwa, która już na dobre zadomowiła się na listach startowych rajdów cross country na całym świecie. Jednak w konserwatywnej ojczyźnie Kocura nikt nie przypuszczał, że auto stworzone wyłącznie do rajdów szybkich można zmodyfikować tak, aby powstała jedna z najgroźniejszych przeprawówek.
  • Jeep Wrangler Prestige Intimidator – tuning prestiżowy by Voltron Motors
    Jeep Wrangler Prestige Intimidator – tuning prestiżowy by Voltron Motors

    W mateczniku Jeepa, czyli za Wielką Wodą aż roi się od firm zajmujących się tuningiem Wranglera. Niektóre z nich same wychodzą do klientów, oferując gotowe pakiety zmian w terenówce. Kupującemu pozostaje tylko zaznaczyć iksik na liście licznych opcji i... przelać odpowiednią ilość gotówki na konto. Jednym z najbardziej liczących się tunerów na rynku amerykańskim jest firma Voltron Motors, która w swym portfolio ma aż kilkanaście różnych propozycji przeróbek Wranglera.

  • Nissan Patrol K160 Pawła Oleszczaka i Maćka Chełmickiego – sprawdzona receptura
    Nissan Patrol K160 Pawła Oleszczaka i Maćka Chełmickiego – sprawdzona receptura
    Zwycięzcą zakończonego niedawno rajdu Drezno-Wrocław 2011 po raz trzeci z rzędu została polska załoga. Takiego finału spodziewać się mogliśmy jeszcze przed rozpoczęciem zawodów, gdyż faworytów żądnych wygranej mieliśmy tak wielu, że zupełnie nieprawdopodobne wydawało się, aby którykolwiek z zagranicznych zawodników był w stanie zagrozić naszym off-roadowym asom. Jednym z głównych pretendentów do zajęcia najwyższego miejsca na podium był duet Paweł Oleszczak-Maciej Chełmicki, który wygrał przed dwoma laty, zapoczątkowując niezwykłą „polską” serię. Później przyszło zwycięstwo Roberta Kufla i Dominika Samosiuka, a w tym roku sukces powtórzyli Marcin Łukaszewski i Magda Duhanik (obie załogi startowały Gratami). Nissan Pawła i Maćka, z nowym silnikiem i lepszym zawieszeniem, w wyniku pechowych awarii nie dotarł niestety do mety tegorocznej edycji rajdu, choć długo plasował się w ścisłej czołówce. Swoje już jednak udowodnił – wygrywając Drezno-Wrocław 2009 czy MT Rally 2011. Z odpowiednią załogą w kabinie to jeden z najlepszych maratończyków Europy.
  • Tarus 2x2 - kieszonkowy wszędołaz
    Tarus 2x2 - kieszonkowy wszędołaz
    Kto jak nie my, off-roaderzy, docenia najbardziej pojazdy z napędem na wszystkie koła? Auta i quady z napędem 4x4 potrafią nas zawieźć w miejsca dla innych nieosiągalne. Tym bardziej więc powinien Wam spodobać się... motocykl z napędem 2x2!
  • Nissan Navara T1 - nowa broń NAC Rally Team
    Nissan Navara T1 - nowa broń NAC Rally Team

    Gdy Dakar stawiał dopiero pierwsze kroki, 35 lat temu Walijczyk Glyn Hall przeprowadził się do Republiki Południowej Afryki, co wiele lat później miało wywrzeć ogromny wpływ na najsłynniejszy dziś na świecie rajd terenowy. Rajdówki zbudowane przez firmę Hallspeed należą obecnie do światowej ekstraklasy, a jego najnowsze konstrukcje walczą o czołowe lokaty w Dakarze. Nazwisko Halla w dokumentach auta to rękojmia, z którą niewiele się może równać. Papiery na szybką jazdę w terenie ma również Nissan Navara, który przyoblekł niedawno szaty NAC Rally Team.

  • Orca BMW (2008) - Orka na wolności
    Orca BMW (2008) - Orka na wolności
    Orca BMW skonstruowana przez Patryka i Tomasza Łoszewskich to jedna z pierwszych rajdówek w Polsce spełniających wymagania FIA dla wyczynowej klasy T1.