Land Serwis

Łotewski OSCar eO - pierwsza elektryczna terenówka w historii Dakaru

Zespół Latvian Rally Raid z siedzibą w Rydze jeszcze zanim rozpoczął się Dakar 2012, już może świętować zwycięstwo – ich rajdówka OSCar eO będzie pierwszym autem napędzanym silnikiem elektrycznym w historii, który stanie na jego starcie. Łotewski zespół okazał się lepszy od teamu McRae, który również przygotowywał do startu elektryczne buggy McRae ProDakar 4x2 z Timem Coronelem za kierownicą. Ekologiczny projekt McRae został jednak odłożony na przyszły rok.

Text: Arek Kwiecień, for. OSCar

Łotysze poświęcili budowie elektrycznego OSCar eO osiem pracowitych miesięcy, w czasie których wielokrotnie byli zmuszeni korygować swój projekt. Konstrukcja pojazdu to w pełni autorskie dzieło inżynierów OSC, którzy swoją pracę rozpoczęli od… pustej kartki papieru. Założeniem było stworzenie pojazdu z napędem 4x4 zdolnego przy użyciu energii elektrycznej pokonać dystans 600-700 km w trudnym terenie.  

Pierwotnie auto miało być napędzane dwoma silnikami – po jednym na każdą oś. Skończyło się ostatecznie na klasycznym rozwiązaniu z pojedynczym źródłem napędu. Samochód pomyślnie zaliczył jazdy testowe w terenie i jest już gotowy do startu. W połowie grudnia zostanie wysłany do Ameryki Południowej. Ale czy poradzi sobie z ciężkimi przeszkodami i nielitościwym klimatem Argentyny, Chile i Peru?


Głównym problemem w procesie budowy auta był oczywiście wybór jednostki napędowej. Inżynierowe zdecydowali się ostatecznie na silnik o nominalnej mocy 150 kW (maksimum 235 kW) i momencie obrotowym 400 Nm (maks. 800 Nm). Jest on zasilany energią dostarczaną przez zespół 16 modułowych akumulatorów Winston Bartery (Made in China) o łącznym napięciu 512 V i pojemności energetycznej 52 kWh, charakteryzujących się wysoką odpornością na temperaturę zewnętrzną i dużą szybkością ładowania. Ich wagi nie podano, ale pewne jest, że jest ona największym minusem auta.

W pojazdach z silnikiem elektrycznym głównym problemem jest również ładowanie akumulatorów. W trakcie jazdy OSCar eO ma wykorzystywać system KERS zamieniający energię kinetyczną traconą podczas hamowania na energię elektryczną. Gdyby to nie wystarczyło, w odwodzie czeka zamontowany w rajdówce tradycyjny silnik benzynowy V6 Nissana podpięty do 200-litrowego baku. Jego zadanie nie polega jednak na zastąpieniu silnika elektrycznego w sytuacji, gdy zabraknie prądu, ale na niedopuszczeniu do wyczerpania akumulatorów – benzyniak służy jako generator, podczas gdy famous people jednostką napędową rajdówki pozostaje wyłącznie silnik elektryczny. Niestety coś za coś – duża waga zespołu baterii oraz silnika spalinowego ogranicza maksymalną prędkość pojazdu do 140 km/h. Łotysze nie walczą jednak z T-jedynkami – ich celem jest zwycięstwo w Dakarze w kategorii pojazdów zasilanych ze źródeł alternatywnych.

Na sukces elektrycznego OSCara podczas Dakaru pracować będzie 20-osobowy zespół. Innowacyjna rajdówka z numerem 370 będzie prowadzona przez duet: Maris Saukans (inicjator projektu, doświadczony uczestnik Dakaru) – Andris Dambis (kierowca rajdowy, główny inżynier i kierownik projektu). Pomocą służyć im będzie załoga innego OSCara z nr 467 (z konwencjonalnym napędem), za którego kierownicą zasiądzie Rosjanin Anton Grigorov. Drugim pojazdem bezpośredniego wsparcia na trasie będzie ciężarowy DAF klasy T4. Rajdowy zespół tworzą ponadto 2 ciężarowe Mercedesy klasy T5 oraz dwa pick-upy Nissana.

Text: Arek Kwiecień, for. OSCar

 

Warsztat zespołu (podgląd LIVE):

Inne zmoty:

  • Project WJ, czyli WyjątkowyJeep (Grand Cherokee WJ)
    Project WJ, czyli WyjątkowyJeep (Grand Cherokee WJ)
    Wszystko zaczęło się od seryjnego Jeepa Grand Cherokee WJ, który trafił do serwisu MetalPasja na kompleksową przebudowę off-road. Podczas prac tuningowych dżip zyskał zarówno na wyglądzie, jak i charakterze, stając się autem absolutnie wyjątkowym. Jak do tego doszło?
  • Jeep Wrangler 4.0 (2003) - Wojciech Polowiec
    Jeep Wrangler 4.0 (2003) - Wojciech Polowiec

    - Po szaleństwach w piasku i błocie postanowiłem sprawdzić, jak moja nowiutka Toyota RAV-4 poradzi sobie z niewielkim jeziorkiem. Wjechałem do wody, auto chwilę jeszcze mieliło kołami, po czym bezradnie ugrzęzło. Do środka zaczęła wlewać się woda. Zmieniarka płyt zarzęziła i znieruchomiała. "Ciekawe, czy uznają mi gwarancję?" - pomyślałem w duchu... - wspomina po sześciu latach Wojciech Polowiec, obecnie jeden z najlepszych polskich kierowców startujących w rajdach ekstremalnych.

  • Toyota Land Cruiser FJ40 Hot Rod - brzuchem po ziemi
    Toyota Land Cruiser FJ40 Hot Rod - brzuchem po ziemi

    Toyota Land Cruiser to jeden z tych samochodów, które na dobre zrosły się z krajobrazami półkuli południowej. To kultowe połączenie woła roboczego na bezdroża i auta klasy premium jest jednym z ulubionych pojazdów używanych przez mieszkańców Australii czy Republiki Południowej Afryki, cenionym szczególnie za trwałość i niezawodność. W RPA znana firma tuningowych zapaleńców zbudowała hotrod oparty na klasycznym FJ40 – być może najbardziej niezwykły Land Cruiser, jaki powstał w bogatej historii tego modelu.

  • 403-konny Patrol by Extrem4x4 – przeszczep Biturbo
    403-konny Patrol by Extrem4x4 – przeszczep Biturbo
    Połączenie samochodu terenowego ze sportowym, użytkowym i trochę biznesowym. Ot takie auto „na co dzień” - dla wymagających i głodnych adrenaliny. Bielski serwis Extrem4x4 pochwalił się swoją najnowszą produkcją – jest nim 403-konny (!) Nissan Patrol, który najpierw został odrestaurowany (w najdrobniejszych detalach), a później poddany profesjonalnemu tuningowi.
  • Mitsubishi Pajero Evolution (2004)
    Mitsubishi Pajero Evolution (2004)

    Zespół Mitsubishi jest jednym z głównych faworytów rozpoczynającego się już za kilka dni Rajdu Telefonica-Dakar 2004. Auta spod znaku trzech diamentów zwyciężały w tym rajdzie ośmiokrotnie, w tym przez trzy ostatnie lata z rzędu. Za każdym razem były to modele Pajero – odpowiednio zmodernizowane i przystosowane do trudnych warunków panujących na pustyni. Przed rokiem zwyciężył Japończyk Hiroshi Masuoka, który startował bardzo „świeżym” wówczas Mitsubishi Pajero Evolution. W tym roku model ten przeszedł kolejne modyfikacje, które poddano próbie morderczych testów.

  • Land Rover Defender 90 (2005) - Marek Janaszkiewicz
    Land Rover Defender 90 (2005) - Marek Janaszkiewicz

    Marek Janaszkiewicz ma bardzo egzotyczną pasję. Rokrocznie uczestniczy swoim Land Roverem w malezyjskim rajdzie Rainforest Challenge, którego trasa wiedzie przez tropikalną dżunglę.