Komentarze i galeria z prologu rajdu Dakar 2016

Prolog rajdu Dakar 2016 w skrócie:
- Bernhard Ten Brinke (Toyota) dość niespodziewanym liderem klasy AUTO. 3 sek. za nim - Carlos Sainz (Peugeot). Największe zaskoczenie - 3. lokata Xaviera Ponsa w Fordzie Rangerze. Nasser Al-Attiyah zadowala się 4. miejscem.

- Znakomity 5. wynik Marka Dąbrowskiego i Jacka Czachora. Małysz i Przygoński na miejscach 22. i 23. Zalany silnik Kuby Piątka i dopiero 125. lokata. Kłopoty z metromierzem Sonika (miejsce 14.)

- Fatalny w skutkach wypadek chińskiej zawodniczki Meiling Guo w MINI, która wjechała w grupę kibiców - 8 osób rannych, w tym 2 poważnie. Po tym wydarzeniu prolog został neutralizowany (ciężarówki w ogóle nie wystartowały).

Komentarze:
Nasser Al-Attiyah:
- Nieźle się napociłem, co zaprocentowało dobrym występem. Byłoby wspaniale otwierać jutrzejszy etap, który ma być o wiele dłuższy i trudniejszy. Nie martwię się, że dziś nie wygraliśmy, bo uzyskaliśmy dobry wynik. Na 11 kilometrach byłem szybszy od Giniela De Villiersa o 4 sekundy.

Bernhard Ten Brinke:
- Fantastycznie! Pojechaliśmy szybko i bez błędów. Generalnie nieźle. Ale to tylko 11 kilometrów, a prawdziwy Dakar startuje jutro. Dobrze się stało, że będziemy walczyć z przodu. Przed nami trudny tydzień z długimi etapami i upalną pogodą. Naszym priorytetem jest zaliczyć dobry Dakar, a nie tylko wygrać pierwszy etap.

Sebastien Loeb:
- Najważniejsze dla nas było pokonać czysto prolog, unikając błędów. Przez jakiś czas jechałem w kurzu za motocyklem, który nie wiadomo czemu, znalazł się przed nami. Generalnie nie mam specjalnych uwag, wszystko poszło gładko.  Zobaczymy jak będzie na dłuższych odcinkach. Nie oszczędzałem się, ale nie zależało mi również, by uplasować się w ścisłej czołówce – to nie był nasz cel.

Ignacio Casale:
- Wygląda na to, że wygrałem prolog. Nie spodziewałem się tego. Jechałem własnym, spokojnym tempem, nie podejmując ryzyka. Od 15 grudnia nie siedziałem na quadzie. Wczoraj nie spałem zbyt dobrze. Oczywiście cieszę się, że wygrałem prolog i mam nadzieję, że kolejne etapy również będą udane. Spodziewam się zaciętej rywalizacji w naszej kategorii – z Marcosem (Patronellim), Alejandro (Patronellim) i Rafałem... Myślę, że szansę na końcowe zwycięstwo ma co najmniej 8 zawodników. To bardzo motywuje. Cieszę się z dzisiejszego zwycięstwa. Dalej Chile, dalej Południowa Ameryko! Do boju!

Rafał Sonik:
– Tuż przed startem straciłem podstawowy metromierz i musiałem używać zapasowego, co trochę mnie spowolniło. Na wyjeździe z rzeki pojechałem w złym kierunku, bo tak pokazali mi kibice. Widocznie zrobili sobie żart, ale na szczęście kosztowało mnie to tylko kilka sekund. W ostatnich latach bardzo rzadko zdarza mi się wypaść z rajdu, ale jeśli się to dzieje, to pierwszego dnia i dlatego bardzo się cieszę, że jestem na mecie. Strata 23 sekund do lidera oczywiście nie ma żadnego znaczenia. Zgodnie z zapowiedzią Marca Comy w naszych roadbookach jest mniej informacji o trasie. Umieszczony na początku, długi opis specyfiki i ukształtowania terenu na kolejnych kilometrach zastąpiły trzy lakoniczne zdania. Zniknęła również cała prawa kolumna, w której mogliśmy znaleźć informacje na temat punktów szczególnych. Wszystko po to, by podnieść poziom trudności. Czołowi motocykliści i kierowcy w zdecydowanej większości pochodzą spoza Ameryki Południowej, podczas gdy w klasie quadów „przyjezdnych” jest bardzo niewielu. Lokalni zawodnicy doskonale znają te tereny, bo na co dzień tu trenują i dobrze wiedzą czego spodziewać się każdego kolejnego dnia. My, Europejczycy, bez tych dodatkowych informacji w roadbooku jedziemy z zawiązanymi oczami. To są zupełnie nowe zasady gry. To może wydawać się prozaiczną sprawą,  a jednak jakiekolwiek pojęcie o ukształtowaniu i rodzaju terenu pozwala zaplanować taktykę na dany odcinek specjalny i rozłożyć siły. Bo przecież zupełnie inaczej zaplanuję swoje tempo jeśli będę wiedzieć, że 40 km pokonam na piasku, a potem będę mógł „odpocząć” na równie długiej sekcji po twardym podłożu. Tym samym tegoroczny Dakar będzie dla mnie oraz innych zawodników spoza kontynentu prawdopodobnie jeszcze większym wyzwaniem niż dotychczas.

Marek Dąbrowski:
- Taki prolog to dobre rozwiązanie, bo ustawia listę startową na późniejsze etapy. Nie ma przypadkowości, zawodnicy jadą w swoim tempie, nie uzależnionym od kolejności przypisanej przez organizatora. Nie muszą jechać w kurzu. Prawdziwy rajd zaczyna się jutro i o tym przede wszystkim trzeba pamiętać.

Adam Małysz:
- Odcinek był typowy dla rajdów płaskich: szutrowy i szybki. Mimo że zajęliśmy miejsce na początku trzeciej dziesiątki, uważam, że pozycja wyjściowa na jutro nie jest zła. Samochód, jak na razie, nie sprawia nam żadnych problemów. Liczę, że będzie tak do końca rajdu.

Kuba Przygoński:
- Dzisiejszy odcinek to była rozgrzewka, jechałem na jakieś 90 procent. Wszystko było dobrze, bez problemów z samochodem. Jutro przede mną startuje Adam, a przed nami jest bardzo dobra grupa zawodników, więc najważniejsze, to nie dać się nikomu wyprzedzić i uciekać.

Kuba Piątek:
- Na trasie była rzeka. Powiedziano nam, że ma tylko 30 cm głębokości, jest twarda i nie trzeba się nią w ogóle przejmować. Okazało się jednak, że była głębsza. Filtr powietrza nabrał wody, nie przepuszczał w ogóle powietrza do silnika. Dobrze, że nie zassało wody głębiej, bo wtedy narobiłaby ona wielkich szkód. Przy pomocy argentyńskich kibiców szybko udało się motocykl zreanimować, ale czteroipółminutowej straty na tak krótkim odcinku nie dało się odrobić.

Beneditkas Vanagas:
- Do rozpoczęcia się rajdu zawsze jest wiele ruchu, przygotowań, krzątaniny. Po przejechaniu rampy startowej pojmujesz, że od tego momentu Twoje życie toczyć się będzie według grafiku zaplanowanego przez organizatorów co do minuty. W czasie prologu mieliśmy szansę na poprawienie pozycji startowej, ale tak jak przypuszczaliśmy, kurz utrudniał sytuację. Jutro zaczyna się prawdziwy Dakar.

Dakar 2016 - klasyfikacja po prologu:

SAMOCHODY
Miejsce
Kierowca
Pojazd
Czas Strata
Kary
1 Ten Brinke
Toyota 00:06:08 - -
2
Sainz
Peugeot 00:06:11 00:00:03 -
3
Pons Ford 00:06:12 00:00:04 -
4
Al Attiyah
MINI 00:06:13 00:00:05 -
5
DąbrowskiToyota
00:06:1300:00:05-
6
Roma
MINI
00:06:1500:00:07-
7
Hirvonen
MINI
00:06:1500:00:07-
8
De Villiers
Toyota 00:06:17 00:00:09 -
9
Peterhansel
Peugeot
00:06:1700:00:09-
10
Loeb
Peugeot
00:06:1700:00:09-
11
Despres
Peugeot
00:06:1700:00:09-
...22 MałyszMINI 00:06:34 00:00:26 -
...23
Przygoński
MINI
00:06:3400:00:26-
MOTOCYKLE
1 Barreda Bort
Honda 00:06:27 - -
2
Faria HUSQVARNA 00:06:27 - -
3
Rodrigues
Yamaha
00:06:3000:00:03-
...74
Berdysz KTM 00:07:54 00:01:27 -
...123
Piątek
KTM
00:11:2700:05:00-
QUADY
1
Casale Yamaha 00:07:14 -
-
2 Patronelli
Yamaha 00:07:19 00:00:05 -
3 Copetti Yamaha 00:07:21 00:00:07 -
...14
Sonik
Yamaha
00:07:3700:00:23-

Źródło komentarzy: dakar.com, materiały prasowe zespołów, tłumaczenie: własne, fot: Red Bull, X-Raid, Peugeot Total, KTM, Honda, Husqvarna, Yamaha, ASO, DPPI, Orlen Team, Mateusz Szelc, malysz.pl, Imperial Toyota, Renault Argentina, Kamaz, Bonver, Eurol Veka MAN, Ginaf, Team De Rooy, Marian Chytka, Willy & Nick Weyens, Edgaras Buiko, Riwald Dakar Team

Oceń ten artykuł
(0 głosów)