BMW ActiveHybrid X6 - najmocniejsza hybryda na świecie

BMW_X6_ActiveHybrid_109Układ napędowy nowego BMW ActiveHybrid X6 to podwójnie doładowany silnik benzynowy V8 (technologia TwinPower Turbo) o mocy 300 kW (407 KM) oraz dwie jednostki elektryczne o mocy odpowiednio 67 kW (91 KM) oraz 63 kW (86 KM). Łączna moc maksymalna układu napędowego wynosi 357 kW (485 KM), a maksymalny moment obrotowy 780 niutonometrów. To czyni BMW ActiveHybrid X6 najmocniejszym samochodem hybrydowym na świecie.

Techologia ActiveHybrid umożliwia trzy różne konfiguracje napędu: samodzielną pracę motoru elektrycznego, wykorzystanie jedynie silnika benzynowego oraz połączenie pracy obu jednostek. Całkowicie bezemisyjna jazda z wykorzystaniem jedynie motoru elektrycznego możliwa jest do prędkości 60 km/h. Po jej osiągnięciu silnik benzynowy załącza się (w zależności od zapotrzebowania na moc), aby wyłączyć się automatycznie przy naddatku mocy, gdy prędkość spadnie poniżej 65 km/h. Auto potrafi jednak jeździć znacznie szybciej BMW ActiveHybrid potrzebuje zaledwie 5,6 sekundy by rozpędzić się od 0 do 100 km/h, przy średnim zużyciu paliwa na poziomie 9,9 litra na 100 km (EU5)  i emisji CO2 na poziomie 231 g/km.

Dzięki zespoleniu aktywnej przekładni dwutrybowej z dwoma silnikami elektrycznymi dostępne są dwa niezależne tryby pracy. Jeden tryb odpowiada za dynamiczne ruszanie i jazdę z niewielką prędkością, a drugi za duże prędkości. Sprzężona z silnikami elektrycznymi, siedmiostopniowa skrzynia automatyczna umożliwia zmienne przenoszenie mocy za pomocą przekładni planetarnych oraz czterech wielotarczowych sprzęgieł.

Energia kinetyczna wytwarzana podczas hamowania lub zmniejszenia nacisku na pedał przyśpieszenia zostaje zamieniona w energię elektryczną i gromadzona jest w zespole akumulatorów. Aby wspomóc ten proces, w zależności od warunków jazdy, jeden lub oba silniki elektryczne mogą pełnić rolę generatorów. System ten pod względem wydajności odzysku energii oraz jej wartości jest 25 razy bardziej wydajny od układu odzyskiwania energii hamowania (Brake Energy Regeneration), w który wyposażane są obecnie dostępne modele seryjne BMW. Energia elektryczna składowana jest w wydajnych akumulatorach niklowo-metalowo-wodorkowych (NiMH) o pojemności 2,4 kWh.

Podczas hamownia generator gromadzi powstałą energię w silnikach elektrycznych, jednocześnie oddziałując równomiernie na wszystkie koła pojazdu i dostosowując siłę hamowania do siły nacisku na pedał hamulca. Zapewnia to precyzyjną pracę układu hamulcowego w każdych warunkach, nawet w trybie jazdy bezemisyjnej, gdy nie pracuje jednostka benzynowa.

Informacje o aktualnym trybie i ustawieniach układu napędowego wyświetlane są na desce rozdzielczej i wyświetlaczu centralnym. Odpowiednie wskaźniki poniżej obrotomierza informują kierowcę o stopniu naładowania akumulatorów oraz wybranym trybie pracy. Znając aktualny pobór mocy w trybie elektrycznym, kierowca może wedle uznania kontynuować jazdę w tym trybie w celu zachowania maksymalnej wydajności. Kierujący może także uzyskać z wyświetlacza centralnego informacje o aktualnym przepływie energii.
info: Magda Pe., fot. BMW

(17/08/2009)

{artsexylightbox autoGenerateThumbs="true" path="images/stories/Newsy/ActiveHybrid" previewHeight="67"}{/artsexylightbox}