TERENOWO.PL to założony w 2007 roku portal motoryzacyjny poświęcony pojazdom i sportom off-roadowym. Popieramy wyłącznie legalną jazdę w terenie, sprzeciwiając się bezmyślnemu niszczeniu przyrody, rozjeżdżaniu szlaków turystycznych i płoszeniu zwierząt. Chcesz pokazać, jakim jesteś off-roaderem? Zapisz się na rajd i stań do rywalizacji z innymi zawodnikami.
Nowy Defender przez wielu odsądzany jest od czci i wiary – najczęściej powtarzane zarzuty to brak jakiegokolwiek pokrewieństwa ze słynnym protoplastą (i czysto marketingowe „pożyczenie” znanej na całym świecie nazwy) oraz dużo mniejsze właściwości off-roadowe, które stawiają go raczej w rzędzie SUV-ów niż pełnokrwistych terenówek. Nowy Land Rover w testach udowadnia jednak, że potrafi radzić sobie poza asfaltem, a jego rajdowa odmiana ma przekonać niedowiarków, że jest to samochód, który zasłużył na miano następcy legendarnego przodka.
Rajdowy Bowler Defender Challenge – w odróżnieniu od Bowlerów Wildcat budowanych na ramie przestrzennej będącej autorską konstrukcją tunera – powstał w oparciu o seryjną wersję auta, którą dogłębnie zmodyfikowano i wyposażono w liczne sportowe komponenty.
W pierwszej kolejności auto zostało rozebrane w celu zamontowania wewnątrz nadwozia klatki bezpieczeństwa spełniającej wymogi FIA. We wnętrzu pozostawiono miejsce na dwa fotele kubełkowe z 6-punktowymi pasami bezpieczeństwa, natomiast miejsce tylnej kanapy i bagażnika zajmuje koło zapasowe przymocowane do rur. Skorupa nadwozia została wzmocniona, a drzwi stosownie przycięte, dzięki czemu podwozie zostało całkowicie osłonięte płytą ochronną. Z myślą o przeprawach przez wodę i ściganiu się przy znacznym zakurzeniu do silnika doprowadzono snorkel, który troszczy się o swobodny przepływ powietrza. Kompleksowej przebudowie poddano system chłodniczy, którego sercem jest wydajny wentylator.
Ramy pomocnicze zostały przeprojektowane w taki sposób, aby wygospodarować dodatkową przestrzeń dla swobodnego ruchu kół korzystających z profesjonalnego zawieszenia FOX +25 mm. Na 18-calowe lekkie felgi założono opony BF Goodrich All Terrain w rozmiarze 265/65 R18.
Inżynierowie Bowlera zamontowali szereg rajdowych komponentów, począwszy od systemów pożarniczych i odcięcia prądu, a skończywszy na dodatkowym oświetleniu i układów kontroli pojazdu, które zintegrowano z istniejącą strukturą elektryczną. Na desce rozdzielczej pojawiły się dodatkowe włączniki uruchamiające światła, klakson, wycieraczki czy gaśnicę. Zmianie uległa również pozycja lewarka, a przy kierownicy dodano łopatki zmiany biegów.
Póki co Bowler zbudował 12 egzemplarzy terenówki, których przeznaczeniem jest udział w nowej rajdowej serii Bowler Defender Challenge. Na sezon 2022 zaplanowanych zostało 7 rund, w których wystartować może każdy, kto… ma w swym portfelu 99500 funtów (na chwilę obecną pond 530 tys. złotych). Pakiet zawiera przygotowany do startu samochód, wpisowe i wsparcie przy organizacji występu. Za dodatkową opłatą można zapewnić sobie m.in. treningi, logistykę i serwis.
MM
Więcej o Land Roverach przeczytasz na www.lr.pl