TERENOWO.PL to założony w 2007 roku portal motoryzacyjny poświęcony pojazdom i sportom off-roadowym. Popieramy wyłącznie legalną jazdę w terenie, sprzeciwiając się bezmyślnemu niszczeniu przyrody, rozjeżdżaniu szlaków turystycznych i płoszeniu zwierząt. Chcesz pokazać, jakim jesteś off-roaderem? Zapisz się na rajd i stań do rywalizacji z innymi zawodnikami.
Zawody rozpoczęły się o 14 w sobotę. Lista startowa obejmowała ponad 20 załóg samochodowych podzielonych na kilka klas (m.in. Open, T1, T2, T3). Każdy team tworzyło maksymalnie trzech kierowców, którzy – co ciekawe – mogli mieć do dyspozycji 2 auta. Zespoły z Polski nie miały jednak samochodów „na zmianę”, a w sumie nasz kraj reprezentowały dwa teamy. Oprócz Tomcata w klasie T1 ścigał się również Land Rover Discovery pilotowany przez Alberta Gryszczuka, Roberta Góreckiego i – swego właściciela – Marka Janaszkiewicza.
Licząca około 8 kilometrów trasa sprawiła, że stawka już wkrótce po starcie bardzo się rozciągnęła i na tłok nikt nie narzekał. Szemrano za to na temat szerokości trasy, ponieważ rzadko kiedy było na tyle miejsca, by móc wyprzedzić konkurenta. Aby znaleźć się przed nim, rywal musiał sam ustąpić pola. Tym bardziej że spora część drogi była wytyczona w lesie na szerokość auta (w pewnym momencie dwa zaklinowane Hummery zastopowały rajd na pół godziny, do czasu aż organizator wyznaczył objazd). Zawodnicy pokonywali również tor motocrossowy, kilka prostych (300-400 m) i fragmenty asfaltu.
- Najgorzej było jednak z nawierzchnią trasy – opowiada Albert Gryszczuk. – Koła samochodów z godziny na godzinę co raz bardziej ją niszczyły, aż w końcu została tylko dziura na dziurze. Dla zawieszeń maszyn była to dawka niemal zabójcza. Przez większość wyścigu jechaliśmy po straszliwych wybojach. Nie powiem – był to świetny test samochodu, ale sporo załóg przypłaciło to awariami. Gdybym zaaplikował taką trasę zawodnikom na naszym H-6, spotkałbym się ze (słusznymi) pretensjami.
Jednym z pierwszych pechowców był Hummer utytułowanego rajdowca Miroslava Zapletala, który świetnie wystartował. Awaria zawieszenia szybko jednak zakończyła jego jazdę. Problemy z Discovery mieli również Polacy. Dziurawa nawierzchnia spowodowała, że złamał się lewarek zmiany biegów. Potem pojawiły się problemy z elektroniką. – Wstrząsy spowodowały, że padł moduł sterujący silnika – opowiada Albert. – Musieliśmy wymienić cały komputer. W sumie z powodu napraw jechaliśmy łącznie ok. 17 godzin i pokonaliśmy 33 okrążenia. Zwycięzca z klasy Open miał ich ponad 60. Ze startu w rajdzie jestem jednak zadowolony, bo był to doskonały test dla Land Rovera. Tu musiało wyjść wszystko, co było jeszcze do poprawienia. Prawda jest taka, że ważący regulaminowe 1920 kg auto nie mogło tu wiele powalczyć.
Na ciężkiej trasie świetnie natomiast radził sobie polski Tomcat. – Byłem pod ogromnym wrażeniem jazdy zwłaszcza Marcina i „Highwaya” – mówi Albert. – Jechali po mistrzowsku. Widać, że doskonale „rozumieją” Tomcata. Ich samochód – trwały, prosty konstrukcyjnie – świetnie zniósł wszelkie niedogodności, a na koniec stoczył pasjonującą walkę z konkurencyjną rajdówką z Austrii, której kierowca nie wytrzymał ciśnienia i dachował.
W klasie ATV drugą lokatę wywalczył „Shogun”. Quady nie jechały w nocy, bowiem organizator zauważył, że byłoby to dla nich niebezpieczne. Ich kierowcy byli uczestnikami wielu wypadków. Po jednym z nich służba porządkowa nie uprzątnęła z toru leżącego Bombardiera, na który wpadł inny kierowca ze Szczecina. Złamana noga wykluczyła go z dalszej jazdy.
- Mimo wszystko dziwię się tak niskiej frekwencji na tym rajdzie – podsumowuje Albert. Myślałem, że wystartuje znacznie więcej aut. Uważam, rajd 24h powinien jednak odbywać się na ternie płaskim – trasa nie byłaby tak zniszczona, a rajd byłby szybszy i bardziej widowiskowy. Cieszę się jednak z tego doświadczenia. Zaznaliśmy czegoś nowego, a auto przeszło znakomity test.
Text i foto: Arek Kwiecień / Sigma Pro
Class |
Pos |
No. |
Name |
Laps |
Best time |
Fahrzeuge |
Q3 Team |
1 |
92 |
ASS Polaris Racing |
78 |
14:18.156 |
2x Polars RZR |
Q3 Team |
2 |
93 |
RZR Girls |
75 |
14:59.037 |
2x Polars RZR |
Q3 Team |
3 |
94 |
Racing Team Richter |
71 |
15:08.203 |
2x Polars RZR |
T1 Team |
1 |
103 |
Daktec |
72 |
13:48.717 |
3XMercedes 1x Nissan |
T1 Team |
2 |
102 |
M 4x4-haltlos.de1 |
69 |
14:59.227 |
2x Mercedes |
T1 Team |
3 |
106 |
ORC 2 |
68 |
15:55.403 |
2x Mercedes |
T1 Team |
4 |
112 |
ST Lada Racing /Schütte+Schacht |
64 |
15:05.466 |
2X Lada, 1X Mercedes |
T1 Team |
5 |
109 |
M 4x4-haltlos.de2 |
39 |
14:45.033 |
2x Mercedes |
T1 Profi |
1 |
111 |
Marcin DEKOR Racing |
67 |
15:04.426 |
Land Rover TomCat |
T1 Profi |
2 |
113 |
Taubenreuther |
64 |
14:39.007 |
Hekla Toyota |
T1 Profi |
3 |
110 |
Eisenmann |
64 |
14:53.910 |
Toyota |
T1 Profi |
4 |
114 |
Team Werner |
59 |
15:32.461 |
BMW |
T1 Profi |
5 |
107 |
ORC 1 |
53 |
15:57.956 |
Isuzu |
T1 Profi |
6 |
104 |
Americanos |
41 |
15:50.870 |
Mercedes |
T1 Profi |
7 |
108 |
Team Poland 1 |
33 |
14:59.796 |
Land Rover |
T1 Profi |
8 |
101 |
Offroadsport CZ |
16 |
14:26.887 |
Hummer |
T2 Team |
1 |
121 |
Mad Bakery |
65 |
15:29.183 |
Mercedes, Toyota, Mitsubishi |
T2 Team |
2 |
126 |
Chaosteam |
61 |
17:46.058 |
Mercedes, Toyota , Suzuki |
T2 Team |
3 |
129 |
da"G"eht noch was |
54 |
17:03.495 |
2X Mercedes |
Q1 |
1 |
90 |
Team Blatt |
58 |
13:20.371 |
Kawasaki |
Q2 |
1 |
91 |
ASS Tough Racing |
56 |
14:16.208 |
Polaris |
Q2 |
2 |
95 |
Wajdzik Slawomir/ Marek Gluszek |
55 |
14:24.017 |
Polaris |
Q2 |
28 |
96 |
ATV&QUAD |
30 |
15:13.208 |
Cectec |
Q2 |
3 |
97 |
W-Trans 2 |
13 |
15:21.713 |
Can Am |
T2 Profi |
1 |
124 |
NTV Motor |
54 |
19:31.006 |
Suzuki |
T2 Profi |
2 |
123 |
Walcher Bike |
49 |
17:19.931 |
Porsche |
T2 Profi |
3 |
128 |
Off Road |
44 |
16:44.352 |
Mercedes |
T4 Team |
1 |
151 |
Eble4x4 |
60 |
15:51.780 |
4X Hummer |
T4 Team |
2 |
153 |
Hummer Racingteam 2 |
26 |
22:58.590 |
2X Hummer |
T4 Profi |
1 |
154 |
Libya Rally Raid |
41 |
23:47.121 |
Mercedes |
T4 Profi |
2 |
152 |
Hummer Racingteam 1 |
37 |
17:00.918 |
Hummer |