Wydrukuj tę stronę

Finał Turkmen Desert Race 2018 – obiecujący początek

wrzesień 17, 2018

Po pechowej awarii układu wtryskowego w Toyocie zespołu NAC Rally Team, która wykluczyła niestety Polaków z udziału w rajdzie Turkmen Desert Race, zacięta walka o końcowe zwycięstwo w rajdzie toczyła się jeszcze przez kolejne trzy dni. Na najwyższym miejscu podium stanął ostatecznie Nani Roma startujący MINI, który na mecie uzyskał ponad godzinę przewagi nad Mirkiem Zapletalem w Hummerze oraz najlepszym kierowcą klasy ciężarowej – Siarheiem Viazovichem w MAZ-ie. 

Rywalizacja na trzecim etapie toczyła się na ogromnych wydmach, które zebrały krwawe żniwo. Wiele pojazdów ucierpiało z powodu awarii, a tylko nieliczni zawodnicy dotarli do mety, unikając poważnych błędów nawigacyjnych. Swój własny „odcinek specjalny” zaliczyli również serwisanci, którzy by dotrzeć do kolejnego obozu, musieli pokonać 150-kilometrową trasę po piasku. 

...

Zawodnicy toczyli bój na 236-kilometrowym oesie wytyczonym przez starego wygę – Renégo Metge'a, który oprócz wydm znalazł dla nich takie wyzwania jak wyschnięte jeziora czy pustynne ergi. Z zadaniem najlepiej poradził sobie Nani Roma, który wygrał swój drugi odcinek w rajdzie. Katalończyk wyprzedził po drodze zwycięzcę poprzedniego etapu, Harry'ego Hunta, którego Peugeot zatrzymał się na 105. kilometrze z powodu awarii skrzyni biegów. Najszybsza obecnie dakarówka na świecie metę osiągnęła ostatecznie na pace rajdowej „śmieciarki”. Rewelacyjny drugi czas etapu wykręcił kierowca... ciężarowego Kamaza, Airat Mardeev, który wyprzedził Mirka Zapletala w Hummerze. Czech, który popełnił na trasie niewielki błąd nawigacyjny, był świadkiem koszmarnego wypadku faworyta gospodarzy - Hojaguly'ego Annamammedowa. Trzykrotna rolka MINIaka  na szczęście nie spowodowała żadnych obrażeń zawodników, a samochód był w stanie osiągnąć metę o własnych siłach. W klasie SSV klasą samą dla siebie był Papi Ruffier, który mimo zaawansowanego wieku (79 lat!) nie miał sobie równych.

Kolejny dzień rajdu stał pod znakiem jazdy w kurzu skomplikowanej na dodatek przez niełatwą nawigację. Bohaterem etapu był Harry Hunt, którego Peugeot dotarł do obozu dopiero o 7 rano, a niecałe 2 godziny później po wymianie skrzyni biegów był już gotowy do startu. Anglik ruszył do walki z 11. pozycji i nie zważając na ograniczoną widoczność, przebijał się na czoło stawki, wyprzedzając auta i ciężarówki. Nie przeszkodziła mu nawet przebita opona – po 245 kilometrach jazdy, zameldował się na mecie z najlepszym rezultatem. Drugi rezultat uzyskał Nani Roma, który jechał w komfortowych warunkach, przecierając drogę. Na trzecim miejscu zameldował się Białorusin Siarhei Viazovich w ciężarowym MAZ-ie, który był wolniejszy od Peugeota tylko o 4 minuty.

...

Do finałowego etapu Roma przystąpił z komfortową przewagą ponad godziny nad Zapletalem i Mardeevem. 234-kilometrowy oes Hiszpan pokonał, w pełni kontrolując sytuację i bez zbędnego ryzyka. Uzyskał 2. rezultat, pozwalając wyprzedzić się tylko Huntowi. Fatalny w skutkach błąd popełnił natomiast Airat Mardeev, który dostał 26 minut kary za spóźnienie na dojazdówce i w efekcie stracił miejsce na podium rajdu.

Pierwszą edycję Turkmen Desert Race ukończyło ostatecznie 59 załóg spośród 83, które podniosły rękawicę rzuconą przez Jeana-Louisa Schlessera i Renégo Metge'a. Bardzo dobre opinie krążące wśród zawodników o rajdzie dają pewność, że większość z nich, w tym również ekipę NAC Rally Team, a także zachęconych pozytywnymi recenzjami nowych rajdowców ze światowej czołówki zobaczymy już za rok na starcie 2. edycji maratonu.

MM

TURKMEN DESERT RACE 2018 - KLASYFIKACJA KOŃCOWA 59 concurrent(s) classé(s)
PospgrNat.PilotesMarqueGrp/PosCl/PosScratchDiff 1erPéna
1 Progresssion0 200 esp ROMA CARARACH Joan
HARO BRAVO Alex
MINI T1 / 1 1.2 / 1 13:46:39    
2 Progresssion0 201 cze ZAPLETAL Miroslav
SYKORA Marek
HUMMER T1 / 2 1.1 / 1 14:55:26 01:08:47  
3 Progresssion0 401 blr VIAZOVICH Siarhei
HARANIN Pavel
ZHYHULIN Andrei
MAZ T4 / 1 4.1 / 1 15:14:17 01:27:38  
4 Progresssion+1 100 tkm ANNAMAMMEDOW Hojaguly
AKMYRADOW Gaygysyz
MINI T1 / 3 1.2 / 1 15:30:33 01:43:54 00h15
5 Progresssion+1 400 rus MARDEEV Airat
SVISTUNOV Dmitrii
GALIAUTDINOV Akhmet
KAMAZ T4 / 2 4.1 / 2 15:34:56 01:48:17 00h26
6 Progresssion-2 402 rus SOTNIKOV Dmitry
AKHMADEEV Ruslan
AKHMETZIANOV Ilgiz
KAMAZ T4 / 3 4.1 / 3 15:34:56 01:48:17  
7 Progresssion0 202 rus KROTOV Denis
TSYRO Dmytro
BMW T1 / 4 1.2 / 2 15:49:26 02:02:47  
8 Progresssion0 403 blr VISHNEUSKI Aliaksei
NOVIKAU Maksim
NEVIAROVICH Andrei
MAZ T4 / 4 4.1 / 4 16:02:56 02:16:17  
9 Progresssion0 218 bel THIJS Vincent
DE LEEUW Tom
TOYOTA T1 / 5 1.1 / 2 16:10:08 02:23:29  
10 Progresssion+1 208 hun SZALAY Balazs
BUNKOCZI Laszlo
OPEL T1 / 6 1.1 / 3 17:15:43 03:29:04 00h04
11 Progresssion-1 404 blr VASILEVSKI Aleksandr
VIKHRENKA Dzmitry
NURYAGDYYEV Begnazar
MAZ T4 / 5 4.1 / 5 17:17:24 03:30:45 -00h04
12 Progresssion+1 204 fra SERRADORI Mathieu
LURQUIN Fabian
MCM T1 / 7 1.3 / 1 18:07:43 04:21:04 00h06
13 Progresssion+1 225 fra RENAUD Jerome
DELFINO Max
TOYOTA T1 / 8 1.1 / 4 19:07:49 05:21:10  
14 Progresssion+2 308 fra PITAVY Thierry
COLOMBET Gilles
CAN-AM SSV / 1 3.3 / 1 19:21:06 05:34:27  
15 Progresssion+2 232 kaz CHERNENKOV Kirill
MUN Alexey
NISSAN T2 / 1 2.1 / 1 19:35:28 05:48:49  
16 Progresssion-4 223 isr HEYMANN Raz
SEGAL Hillel
MITSUBISHI T1 / 9 1.2 / 3 19:35:37 05:48:58 00h30
17 Progresssion+2 226 fra BONNAFOUX Marc
CHABORY Didier
TOYOTA T1 / 10 1.1 / 5 19:43:51 05:57:12  
18 Progresssion-3 247 fra DARD Yvan-pierre
DARD Veronique
TOYOTA OP / 1 / 1 20:04:12 06:17:33  
19 Progresssion+2 303 fra DIERS Herve
BROUSSE Alain
CAN-AM SSV / 2 3.3 / 2 20:09:37 06:22:58 00h06
20 Progresssion0 220 are AL JAFFLA Khalid
RUDNITSKI Andrei
TOYOTA T1 / 11 1.1 / 6 20:37:49 06:51:10 00h30