Wydrukuj tę stronę

Finał Baja Aragón 2017 – próba sił

lipiec 24, 2017

Zwycięstwem Nassera Al-Attiyaha zakończył się rajd Baja Aragón, będący siódmą rundą Pucharu Świata FIA w rajdach terenowych. Hiszpańska runda była areną pasjonującej walki zespołów Toyoty oraz MINI. W zawodach z dobrej strony zaprezentowali się Polacy – 6. lokatę wywalczył Kuba Przygoński (z pilotem Xavierem Panserim), a 12. – Aron Domżała i Maciej Marton.

Domżała i Marton na oesach uzyskali łączny czas, który zapewniłby im 5. miejsce w „generalce”, za takimi sławami jak Al-Attiyah, Terranova, Hirvonen czy Roma. Polska załoga jadąca Toyotą Hilux ukarana jednak została przez restrykcyjnych sędziów za porzucenie przebitej, palącej się opony na poboczu trasy. 31 minut, które im dopisano do wyniku, zepchnęło ich na 12. miejsce. Przygoński również borykał się z kłopotami – na niedzielnym, finałowym oesie dwukrotnie zmieniał koła, a w międzyczasie w skrzyni biegów jego MINI John Cooper Works R przestała działać „czwórka”.

Rajd stał pod znakiem pasjonującej walki Al-Attiyaha (Toyota) oraz Hirvonena i Terranovy (obaj MINI). Piątkowy prolog z minimalną przewagą wygrał Nani Roma, który o 0,3 sek. pokonał Al-Attiyaha. Pierwszy z sobotnich oesów o długości 216 km wygrał Orlando Terranova przed Mikko Hirvonenem i Nasserem Al-Attiyahem. Załoga ORLEN Team bez problemów technicznych i w równym tempie uzyskała piąty czas, a 26 sek. po niej na mecie zameldowała się polska załoga Hiluxa.

Drugi z sobotnich odcinków o długości 134 km padł łupem Hirvonena, który wyprzedził Al-Attiyaha i Terranovę. Znakomity czwarty czas wywalczyli Domżała z Martonem, szybsi o 2,5 min. od Przygońskiego z Panserim finiszujących na ósmym miejscu.

W klasyfikacji generalnej po drugim dniu bardzo ciasno w czołówce. Na pierwszym miejscu plasował się Hirvonen z 11 sek. przewagi nad Al Attiyą i 21 sek. nad Terranovą. Przygoński był piąty, a ukarani już Domżała i Marton – dopiero 20.

- Bardzo dużo nowości, które mają wpływ na nasze tempo – komentował Przygoński. – Nowy samochód, na którym się jeszcze nie ścigałem, i nowy pilot, z którym muszę się zgrać. Przez to na pewno trochę straciliśmy, ale tempo cały czas rośnie. Na trasie dużo się działo, doganialiśmy innych zawodników, ale mieliśmy problemy z wyprzedzaniem z powodu kurzu. Jutro ostatni odcinek, powinno być lepiej, bo będziemy już startować z inną grupą.

W niedzielę załogi miały do pokonania jeden odcinek specjalny o długości 184 km, na który startowały wg kolejności w klasyfikacji generalnej. Najszybciej trudną technicznie, szutrową próbę pokonał Nasser Al-Attiyah, wyprzedzając o prawie dwie i pół minuty drugiego Orlando Terranovę oraz trzeciego Leeroya Poultera. Rewelacyjny przejazd Al-Attiyaha ostatniego dnia zapewnił mu zwycięstwo w całym rajdzie i pozwolił umocnić się na prowadzeniu w Pucharze Świata. Drugie miejsce na podium przypadło Terranovie. Dotychczasowy lider rajdu Fin Mikko Hirvonenem uzyskał na ostatnim oesie dopiero piąty czas i spadł w kwalifikacji generalnej na trzecie miejsce.

Na finałowym oesie Domżała i Marton wywalczyli szósty czas, dzięki czemu awansowali na 12. miejsce w klasyfikacji końcowej. Przygoński uzyskał ósmy wynik i pozwolił w „generalce” wyprzedzić się Poluterowi.

- Ostatniego dnia Baja Hiszpania dużo się działo – opowiada kierowca Orlen Teamu. – Niestety mieliśmy dwa kapcie, przez co sporo straciliśmy. Oprócz tego przestał nam działać czwarty bieg skrzyni biegów i samochód nie prowadził się tak płynnie jak trzeba. Pomimo problemów ostatniego dnia, zawody tak się ułożyły, że skończyliśmy na szóstym miejscu, a pozycja w Pucharze Świata jest nadal dobra. Nowy samochód jest bardzo szybki i dobrze się prowadzi. Współpraca z Xavierem była bardzo dobra i na pewno dołożył coś nowego, co zaowocuje w przyszłości. Baja Aragón to bardzo fajny rajd i nowe doświadczenie. Na pewno tu wrócimy, ale z lepszą taktyką, której teraz nam trochę zabrakło.

Trzecia z polskich załóg samochodowych – Mariusz Wiatr i Artur Szczygieł rywalizująca w ramach Trofeo Aragón miała w trakcie rajdu między innymi kłopoty z hamulcami swojego SAM-a. Mimo dwóch taryf dotarła jednak do mety rajdu, gdzie sklasyfikowana została na 20. miejscu w swojej grupie.

Najlepszym motocyklistą imprezy był Joan Barreda Bort. Polscy kibice w trakcie weekendy ściskali również kciuki za naszych trzech quadowców, którzy ścigali się w ramach Pucharu Świata FIM Bajas World Cup Quads. Zwycięzcą rundy został Arnaldo Martins. 4. miejsce zajął Paweł Samek, 5. - Jarosław Kalinowski, a 7. - Paweł Otwinowski.

Kolejna runda Pucharu Świata w rajdach cross-country odbędzie się na Węgrzech (Hungarian Baja, 10-13 sierpnia). Następnie na przełomie sierpnia i września najlepsi zawodnicy terenowi zawitają do Szczecina, który będzie bazą Baja Poland.

MM, fot. X-Raid, Orlen Team





BAJA ARAGON 2017 - KLASYFIKACJA KOŃCOWA
Miejsce Nr Kierowca Pilot Pojazd Kat Kary Czas Strata
1 201
N. AL ATTIYAH
M. BAUMEL
TOYOTA HILUX OVERDRIVE
1/T1.1   6:40:20.0 +0.0
2 210
O. TERRANOVA
P. FIUZA
MINI ALL4 RACING
1/T1.2   6:42:55.0 +2:35.0
3 207
M. HIRVONEN
A. SCHULZ
MINI ALL4 RACING
2/T1.2   6:43:26.0 +3:06.0
4 211
J. ROMA
A. HARO
TOYOTA HILUX
2/T1.1   6:48:43.0 +8:23.0
5 206
L. POULTER
D. ZITZEWITZ
TOYOTA HILUX
3/T1.1   6:52:05.0 +11:45.0
6 202
J. PRZYGONSKI
X. PANSERI
MINI JOHN COOPER WORKS R
3/T1.2   6:57:25.0 +17:05.0
7 212
J. RAMOS
V. JESUS
TOYOTA HILUX
4/T1.1   7:01:47.0 +21:27.0
8 204
M. PROKOP
J. TOMÁNEK
FORD F-150 EVO
5/T1.1 04:00 7:06:04.0 +25:44.0
9 205
M. ZAPETAL
M. SYKORA
FORD F150 EVO
6/T1.1   7:15:08.0 +34:48.0
10 209
R. POREM
H. MAGALHAES
FORD RANGER
7/T1.1 08:00 7:16:14.0 +35:54.0
11 222
N. FUCHS
F. MUSSANO
HRX FORD
8/T1.1   7:17:30.0 +37:10.0
12 203
A. DOMZALA
M. MARTON
TOYOTA HILUX OVERDRIVE
9/T1.1 31:00 7:21:12.0 +40:52.0