Wydrukuj tę stronę

Przewodnik po MT Rally 2012. Start już zaraz po świętach!

kwiecień 06, 2012
Skrótu MT nikomu, kto para się off-roadem, wyjaśniać nie trzeba. W Polsce MT znaczy jednak coś więcej niż Mud Terrain. Rajdy w ten sposób sygnowane – MT Rally i MT Series – to najważniejsze wydarzenia początku i końca off-roadowego sezonu w Polsce.

MT Rally po raz pierwszy odbył się w 2009 roku. Jego pomysłodawcami i organizatorami są Paweł Moliński oraz Tomasz Tomaszewski, którzy stoją również za sukcesem rajdu MT Series i zlotu LR Only. Pierwsza edycja MT Rally miała charakter tygodniowego maratonu terenowego o długości ponad 1000 kilometrów, którego trasa prowadziła rajdowców m.in. przez Puszczę Notecką oraz poligony w Drawsku, Żaganiu i Biedrusku.  

Edycja 2010 została odwołana z powodu żałoby narodowej. MT Rally 2011, którego trasa w całości już wyznaczona została na drawskim poligonie, był ogromnym sukcesem organizacyjnym i frekwencyjnym – na starcie stanęło ponad 120 maszyn: samochodów, quadów, motocykli i ciężarówek, które w przeciągu 4 dni pokonały w sumie ponad pół tysiąca kilometrów oesowych. Zawodnicy, którzy reprezentowali Polskę, Niemcy, Holandię i Francję, zgodnie chwalili perfekcyjne przygotowanie rajdu, niezwykle ciekawą i długą trasę w całości wyznaczoną w terenie, brak błędów w roadbooku i skrupulatną punktualność. - Na przyszłoroczne MT Rally należy zacząć już się zapisywać, bo może szybko zabraknąć miejsc. Na pewno pójdzie fama w środowisku! - mówili między sobą zawodnicy na zakończeniu rajdu. I nie mylili się – lista startowa MT Rally 2012 zapełniła się w całości. W rajdzie wystąpi blisko 200 załóg terenowych!

MT Rally 2012 przejdzie do historii nie tylko ze względu na rekordową liczbę uczestników, która pozwala go tytułować największym rajdem off-roadowem w Polsce, ale również z powodu istotnego wzrostu jego znaczenia na arenie międzynarodowej. W tym roku obok polskich zawodników o zwycięstwo walczyć będą również Niemcy (54 załogi), Holendrzy (18), Duńczycy (17), Austriacy (3), Francuzi (3) i Szwedzi (1).

Rywalizacja w rajdzie podzielona jest na klasy w zależności od rodzaju pojazdów (samochody, ciężarówki, quady, motocykle i pojazdy UTV), a także preferencji zawodników („szybka” trasa cross-country, „bardziej wymagająca” trasa sport z elementami przeprawowymi oraz trasa turystyczna bez klasyfikacji). Ponadto w klasie cross-country wyróżnione zostały w tym roku nowe podklasy: CC1 (pojazdy niespełniające wymogów CC2) oraz CC2 (auta „seryjne”, m.in. z fabrycznym silnikiem i nadwoziem). Generalnie trasy sport i cross-country biegną tak samo z tą tylko różnicą, że „sportowcy” muszą po drodze rozprawić się z przeszkodami (np. przejazdem przez rzekę), a zawodnicy klasy cross-country miejsce takie omijają bokiem.

Ubiegłoroczny zawody MT Rally w klasie Cross-country zwyciężyli Paweł Oleszczak i Maciej Chełmicki startujący Nissanem Patrolem, wyposażonym w 4-litrowy silnik V8 BMW i mosty Patrola GR Y60. W klasie Sport triumfowali Marcin Łukaszewski i Magda Duhanik, których SAM EVO3 (występujący również pod nazwą Grat 2) to zbudowana od podstaw rajdówka, wykorzystująca przestrzenną ramę, mosty portalowe Volvo Laplander oraz silnik 4.0 V8 BMW.

- Start MT Rally już za kilka dni – mówi Paweł Oleszczak. - To dla nas pierwszy rajd w tym sezonie. Jest dobrze zorganizowany i na pewno warto na niego jechać. Czeka na nas 700 kilometrów jazdy po poligonie drawskim, więc na pewno nie będziemy się nudzić, tym bardziej że całą trasę należy pokonać praktycznie w 3 dni i 2 noce. Cieszę się ze startu w kolejnej edycji i już nie mogę się doczekać chwili, kiedy wyruszmy na trasę.

- MT Rally znane jest z bardzo dobrej organizacji – mówi Marcin Łukaszewski. - W ubiegłym roku uczestniczyliśmy zarówno w wiosennym MT Rally, jak i jesiennym MT Series, i nie mieliśmy żadnych zastrzeżeń. Teraz jedziemy tam „w ciemno”. W tym roku czeka nas bardzo długa trasa, zgłosiło się wiele załóg, dlatego jestem pewien, że najeździmy się do syta. Tym bardziej że poligon drawski – z jego czołgówkami, leśnymi duktami – to znakomite miejsce do rozgrywania zawodów terenowych.

MT Rally 2012 rozpocznie się tuż po świętach Wielkiejnocy, dlatego zawodnicy powinni uważać, by zanadto się nie objeść przy świątecznym stole, bo na zbijanie wagi czasu już nie będzie... We środę 11 kwietnia o godzinie 16.30, MT Rally zostanie zainaugurowane prologiem, który będzie pełnoprawnym, parokilometrowym etapem z Drawska do bazy rajdu. Tego samego dnia po godzinie 20 poszczególne grupy zawodników będą ruszały na trasę I etapu nocnego, który będzie miał długość 88 kilometrów. Jego meta zostanie zamknięta o 4 nad ranem. Kto zamarudzi na trasie, lub kogo spotkają przygody, ten nie będzie miał wiele czasu na odpoczynek.

W czwartek, 12 kwietnia od godz. 8.30 rano zawodnicy ruszają na 165-kilometrowy etap II. To już spore wyzwanie, ale do półmetka jeszcze daleko!

Następnego dnia, w piątek 13 kwietnia czeka na nich kolejny, 164-kilometrowy etap III, który należy ukończyć przed 17.30.  Czemu tak wcześnie? Bo już na godzinę 20.00 wyznaczono start do 95-kilometrowego etapu IV, który znów będzie odbywał się w ciemnościach nocy.

Kto nie podda się, tego w ostatni dzień, 14 kwietnia (sobota), czeka ostateczna rozgrywka – finałowy, 174-kilometrowy etap V. O godzinie 21 nastąpi ogłoszenie wyników i rozpocznie się MT Rally Party.

***

Historia Drawska Pomorskiego rozpoczyna się w czasach średniowiecza – oficjalnie 8 marca 1297 roku, kiedy miastu wystawiono dokumenty lokacyjne. Świadkiem starych dziejów Drawska i jego najcenniejszym zabytkiem jest kościół Zmartwychwstania Pańskiego z przełomu XIV i XV wieku, którego wieża góruje nad zabudowaniami miasta.
W czasie II wojny światowej w rejonie Drawska toczyły się walki o przełamanie Wału Pomorskiego. Odtąd historia miasta pozostaje ściśle spleciona z obecnością żołnierzy, którzy są gospodarzami położonego tuż obok jego granic poligonu, będącego największym placem ćwiczeń w Europie.  

Poligon drawski powstał 2 lutego 1946 roku i zajmuje powierzchnię ponad 36 tysięcy hektarów, co – obrazowo ujmując – można porównać do kwadratu o bokach o długości ponad 19 kilometrów. Rozległy, bardzo zróżnicowany teren pełen naturalnych przeszkód, wyposażony w rozbudowaną infrastrukturę militarną (m.in. pasy taktyczne, lotnisko, strzelnice artyleryjskie), uznawany jest  za znakomite miejsce treningowe, które od lat przyciąga na ćwiczenia m.in. zagraniczne wojska NATO. Tu również organizowane są największe ćwiczenia polskich sił zbrojnych „Anakonda”. W najbliższych latach armia planuje duże inwestycje, m.in. budowę małych miast i wiosek, w których żołnierze będą mogli ćwiczyć działania na obszarze miejskim, a także pełną komputeryzację poligonu.    

Off-roaderzy są mile widziani na drawskim poligonie, który często nazywany jest przez nich „terenowym rajem”. Można tu rozegrać niemal każdy rodzaj rajdu – maraton, ekstremalny rajd przeprawowy czy zawody cross-country. Od kilku lat w Drawsku Pomorskim na stałe zadomowiły się rajdy terenowe MT Rally (wiosna) i MT Series (jesień). Latem na kilka dni poligon przejmują we władanie miłośnicy Land Roverów, którzy uczestniczą w zlocie angielskich terenówek LR ONLY.

Text i foto: Arek Kwiecień / Sigma Pro

MT RALLY 2012 / 11-15.04.2012 / Drawsko Pomorskie

11.04.2012

  • 07:00 Otwarcie Biura Rajdu
  • 07:30 14:00 Badanie Kontrolne
  • 14:30 Oficjalne rozpoczęcie oraz odprawa do Prologu i Etapu 1
  • 15:00 Ogłoszenie Listy Startowej do Prologu
  • 16:30 Start do Prologu
  • 19.00 Ogłoszenie wyników Prologu i Listy Startowej do Etapu 1
  • Start do Etapu 1 (NOC) ~ 88 km
  • 20.00 Motocykle Cross Country/Sport
  • 20.30 Quady Cross Country/Sport
  • 21.00 Samochody 4×4 Cross Country/Sport/Trucks
  • 22.00 Klasa Turystyczna: motocykle, quady, samochody 4×4
  • 04:00 Zamknięcie METY Etapu 1
  • 05:30 Ogłoszenie wyników Etapu 1 i Lista Startowa do Etapu 2
  • 06:00 Ostateczny termin zjazdu z poligonu wszystkich pojazdów

12.04.2012

  • 07:30 Odprawa do Etapu 2
  • Start do Etapu 2 ~ 165 km
  • 08:30 Motocykle Cross Country/Sport
  • 09:00 Quady Cross Country/Sport
  • 09:30 Samochody 4×4 Cross Country/Sport/Trucks
  • 10:30 Klasa Turystyczna: motocykle, quady, samochody 4×4
  • 17:30 Zamknięcie METY Etapu 2
  • 19:30 Ogłoszenie wyników Etapu 2 i Lista Startowa do Etapu 3
  • 20:00 Odprawa do Etapu 3
  • 22:00 Ostateczny termin zjazdu z poligonu wszystkich pojazdów

13.04.2012

  • Start do Etapu 3 ~ 164 km
  • 07:30 Motocykle Cross Country/Sport
  • 08:00 Quady Cross Country/Sport
  • 08:30 Samochody 4×4 Cross Country/Sport/Trucks
  • 09:30 Klasa Turystyczna: motocykle, quady, samochody 4×4
  • 17:30 Zamknięcie METY Etapu 3
  • 18:00 Odprawa do Etapu 4
  • 19:00 Ogłoszenie wyników Etapu 3 i Lista Startowa do Etapu 4
  • 19:30 Ostateczny termin zjazdu z poligonu z trasy Etapu 3 wszystkich pojazdów
  • Start do Etapu 4 (NOC) ~ 95 km
  • 20.00 Motocykle Cross Country/Sport
  • 20.30 Quady Cross Country/Sport
  • 21.00 Samochody 4×4 Cross Country/Sport/Trucks
  • 22.00 Klasa Turystyczna: motocykle, quady, samochody 4×4
  • 04:00 Zamknięcie METY Etapu 4
  • 05:30 Ogłoszenie wyników Etapu 4 i Lista Startowa do Etapu 5
  • 06:00 Ostateczny termin zjazdu z poligonu wszystkich pojazdów

14.04.2012

  • 09:00 Odprawa do Etapu 5
  • Start do Etapu 5 ~ 174 km
  • 10:00 Motocykle Cross Country/Sport
  • 10:30 Quady Cross Country/Sport
  • 11:00 Samochody 4×4 Cross Country/Sport/Trucks
  • 11:15 Klasa Turystyczna: motocykle, quady, samochody 4×4
  • 19:00 Zamknięcie METY Etapu 5
  • 20:00 Ostateczny termin zjazdu z poligonu wszystkich pojazdów
  • 21:00 Ogłoszenie wyników i zakończenie imprezy MT RALLY 2012 & Impreza muzyczna – MT RALLY PARTY
    Terenowo180Portal TERENOWO.PL jest partnerem medialnym rajdów MT Rally & MT Series.