Po ostatniej imprezie cyklu jaką była IX Zmota Challenge poznaliśmy triumfatorów w poszczególnych klasyfikacjach. Załogi, które brały udział we wszystkich eliminacjach zmuszone były do pokonania naprawdę trudnych wyzwań terenowych.
Zaczynając zmagania w maju na V Zmociątku Załuski (CZYTAJ: U wrót Mordoru, czyli Zmociątko 2011), walczyliśmy z morderczą pętlą przygotowaną przez ekipę adrenalinki.pl. Trasa naszpikowana była trudnymi przeprawami błotnymi i wymagającymi piaskarniami.
Z kolei III Noc Kormorana (CZYTAJ: III Noc Kormorana 2011 – niezapomniany ten zgiEłk) to zupełnie nowa odsłona tego rajdu. W gościnnym mieście Ełk pod patronatem burmistrza miasta, a przy organizacji Piotra Czarneckiego, Tomasza Cichockiego, Darka Buźniaka i Michała Olszewskiego rozegrały się iście hekatombistyczne zawody. Co poniektórym na długo w pamięci zostaną próby takie jak: Agent Dudek, EŁKaliptus Jungle czy Cały ten Zgiełk. Warto dodać, że Noc Kormorana przy takim terenie i organizacji aspiruje do najciekawszych przeprawówek w Polsce.
Wrześniowa Sokółka Eco Challenge (CZYTAJ: Hej Sokółko) to z kolei kwintesencja tego co najpiękniejsze na polskiej ścianie wschodniej. Wzorowa organizacja rajdu przez klub 4x4 z Sokółki pod wodzą Ignacego Lenkiewicza i Marcina Jurczeni zaowocowała piekielnie trudną, błotnista-torfową trasą, na której żadna z załóg nie zdobyła kompletu pieczęci. Należy również wspomnieć o gościnności i pięknie wschodnich terenów Polski.
Kończąca rundę IX Zmota Challenge (CZYTAJ:Zmota Challenge 2011 – czysta przyjemność | Ostatnia taka Zmota) była walką z naturą, kamiennymi wąwozami, technicznymi trawersami oraz urzekającymi swoim pięknem błotnymi kożuchami. Wszyscy uczestnicy, którzy walczyli na imprezach w ramach cyklu PLP 2011 musieli wykazać się żelazną odpornością fizyczną i psychiczną oraz posiadać naprawdę mocny i sprawdzony sprzęt terenowy. Wyniki rocznych zmagań nie są więc sumą przypadków czy też pomiarów czasu na taśmowanych odcinkach specjalnych. Załogi, które zaliczyły wszystkie rundy eliminacyjne pokonały ogółem 290 km. 80% tego kilometrażu wiodło przez wymagający, a nierzadko skrajnie trudny teren.
Jako organizatorzy jesteśmy pod wrażeniem poziomu polskiego off-roadu przeprawowego. Zarówno z punktu widzenia kultury technicznej konstrukcji jak również zgrania i odporności tzw. „czynnika ludzkiego”. Rywalizacja trwała praktycznie do ostatniej rundy. I tak - w klasie PL3, czyli auta z wyciągarkami mechanicznymi najwszechstronniejszą okazała się mazowiecka załoga Marcin Owczarek i Krzysztof Pawlak, których niebieska Suzuki Jimny konsekwentnie dojeżdżała na wysokich lokatach na każdej z ligowych imprez. Na drugim miejscu zmagania ligowe ukończyła brodnicka załoga Mariusza Walaska i Patryka Choszczewskiego. Załoga Nissana Patrola evo2 pojechała w tym roku bardzo bogaty sezon przeprawowy, a w czasie Nocy Kormorana pokazała wszystkim, że stać ją również na piękną postawę fair play. Na trzecim miejscu ligowe zmagania wśród mechaników ukończyła załoga z Sokółki, czyli Ignacy Lenkiewicz wraz Krzysztofem Klisiem (towarzysko pilotowany na Zmocie przez Marka Gutowskiego i Przemka Piotrowskiego). Wynik Ignaca cieszy tym bardziej, że jego Nissan Gucio evo2 to efekt żmudnej dłubaniny we własnym garażu, a ilość patentów nagromadzonych w Guciu pretenduje go do najwszechstronniejszego auta całego cyklu.
W klasyfikacji PL 2, czyli auta z wyciągarkami elektrycznymi klasą samą dla siebie była garwolińska załoga Marka Bąkowskiego i Pawła Bogusza, wspomagana przez Przemka Jurewicza i starego wygę Piotra „Marysię” Mądrego. Dosiadająca prawie seryjną Suzuki Vitarę załoga z Garwolina w cuglach wygrała 3 z 4 eliminacji i bezapelacyjnie zapewniła sobie triumf w całym cyklu PLP2011. Na drugim miejscu uplasowała się załoga z Łaskarzewa, czyli Fryderyk Głowacki i Łukasz „Szczupak” Mucha prowadząca seryjną Suzuki Samurai, a na trzecim po heroicznej walce z defektami warszawska załoga Paweł Pepłoński i Krzysztof Zaraś również w Suzuce Samurai. Warszawianie zapowiedzieli na przyszły sezon zmianę klasy i próbę swojej mocy w klasie PL 3.
W klasie PLT, czyli samochody turystyczne wyposażone w wyciągarki oraz zmoty dysponujące jedynie tirforami bezapelacyjnie zwyciężyła warszawska, rodzinna załoga Tomasza i Rafała Kocyków. Warto podkreślić, iż na niektórych eliminacjach ligowych załoga ta nie montowała wyciągarki, a z opresji ratował ją hi-lift, taktyka jazdy, trapy i niebagatelne umiejętności prowadzenia i pilotażu. Na drugim i trzecim miejscu w klasie PLT uplasowały się załogi z Gródka, czyli Jarosław Grochowski wraz Krzysztofem Wysockim i Dariusz Konończuk wraz Piotrem Koladą i Radosławem Sidołem. Obie ekipy prowadzą praktycznie fabryczne Nissany Patrole o pojemności 2.8.
W obecnym roku ligowym nie przeprowadzono klasyfikacji quadów bowiem żaden z zawodników nie wystartował w co najmniej trzech imprezach.
Podsumowując edycję 2011, zauważmy, iż w polskim środowisku przeprawowym bardzo mocnym punktem staje się tzw. ściana wschodnia, dzielnie walczą załogi z trójkąta Garwolin, Łaskarzew, Piaseczno oraz nieźle trzyma się Mazowsze. W przyszłym sezonie Polskiej Ligi Przeprawowej na pewno pojawią się imprezy Noc Kormorana i Sokółka Eco Challenge. Być może zagości w niej także Zmociątko oraz zapewne przygotujemy jedną premierę. Mamy nadzieję, że również i rok 2012 upłynie nam w duchu prawdziwej koleżeńskiej rywalizacji w skrajnie trudnym terenie.
Serdecznie pozdrawiamy i dziękujemy sponsorom PLP 2011 czyli firmom: Prestige VT, Expedycja.pl, More, Ledhider, SKF Polska, T-max, Walter Kompressortechnik, Kart Arena oraz portalowi Terenowo.pl.
Do zobaczenia na ultatrudnych trasach przeprawowych w przyszłym roku!
Marcin Francuz (adrenalinka.pl), Piotr Czarnecki (Noc Kormorana), Ignacy Lenkiewicz (Sokółka 4x4), Mirosław Rubka (klub 4x4 Zebra Sochaczew)
Najlepsze załogi PLP 2011
PL 3: Marcin Owczarek - Krzysztof Pawlak PIASECZNO
Suzuki Jimny 1,3 wtrysk, mechanik star + 75m stalówki, KingOne tył + 30m syntetyka, reduktor 4:9, PTO made by Piotr Panasiuk, Simexy 35/11.5 + beadlock Staun, tył i przód blokada ARB. Waga ok. 1500 kg. Auto przygotowywane i serwisowane przez samodzielnie przez załogę.
PL 2: Marek Bąkowski Paweł Bogusz/Przemek Jurewicz/Piotr Mądry GARWOLIN
Suzuki Vitara 1.6 8V. Warn Gigglepin przód + 40m Vikinga 12mm, Dragon Winch 1200 hd tył + stalówka, Simexy 32 cale, reduktor seryjny od Vitary, klatka własnej konstrukcji, zrobiony „myk” z przednią główką od diesla, tył bester locker. Waga ok. 1350 kg. Auto skonstruowane i wymyślone przez załogę. Elektrykę ogarnia „Marysia”.
PL T: Rafał Kocyk Tomek Kocyk WARSZAWA
Nissan Patrol GR Y60 2.8 td podkręcony na pompie o kilkanaście koni Jeżeli jest wyciągarka to Warn 9xp. Seryjne przełożenie w mostach + fabryczna blokada tyłu oraz blokada przodu ARB. Opony Simexy 33/10,5/15. Auto serwisowane w serwisie Dolata4x4.
Prestige VT PLP 2011 klasyfikacja (punktowane są 3 najlepsze wyniki) | |||||||
PL.3 | Kierowca | Pilot | Zmociątko | Noc Kormorana | Sokółka Eco | Zmota Challenge | SUMA |
Marcin Owczarek | Krzysztof Pawlak | 47 | 51 | 35 | 51 | 149 | |
Mariusz Walasek | Patryk Choszczewski/Mateusz Janczak | 43 | 43 | 43 | 47 | 133 | |
Ignacy Lenkiewicz | Krzysztof Klisz/Marek Gutowski/Przemek Piotrowski | 51 | 30 | 0 | 43 | 124 | |
Marcin Małolepszy | Daniel Simkiewicz/Marcin Sieradzki | 25 | 47 | 47 | 27 | 121 | |
Krzysztof Piętka | Mariusz Piętka | 30 | 35 | 30 | 28 | 95 | |
Bogdan Modzelewski | Kamil Modzelewski | 35 | 26 | 0 | 29 | 89 | |
Tomasz Dałkiewicz | Krzysztof Pułecki | 10 | 25 | 29 | 25 | 79 | |
Konrad Kujawski | Krzysztof Grabowski/Wojciech Fila | 0 | 27 | 25 | 26 | 76 | |
Piotr Zdziebłowski | Wojciech Jaremek/Sławek Jabłoński | 21 | 10 | 27 | 22 | 70 | |
Roman Andrzejewski | Adrian Andrzejewski | 29 | 29 | 0 | 0 | 58 | |
Zbigniew Popielarczyk | Damian Popielarczyk/Marcin Francuz | 26 | 29 | 0 | 0 | 55 | |
Daniel Potocki | Robert Pawłowski | 26 | 21 | 0 | 0 | 47 | |
Gerard Stachal | Michał Stachal | 0 | 24 | 0 | 20 | 44 | |
PL.2 | Marek Bąkowski | Paweł Bogusz/Przemek Jurewicz/Piotr Mądry | 0 | 51 | 51 | 51 | 153 |
Fryderyk Głowacki | Sylwester Szumiński/Łukasz Mucha | 47 | 47 | 43 | 25 | 137 | |
Paweł Pepłoński | Krzysztof Zaraś | 43 | 43 | 28 | 20 | 114 | |
Marcin Ślęzak | Piotr Mazurek | 30 | 0 | 35 | 35 | 100 | |
Marek Soboń | Jacek Kosiński | 35 | 35 | 0 | 0 | 70 | |
Jarosław Pytel | Jurowicz/Jurowicz | 0 | 28 | 30 | 0 | 58 | |
Jan Janiak | Krzysztof Grula/Franciszek Karwowski | 25 | 0 | 29 | 0 | 54 | |
Zbigniew Dominiak | Paweł Paziewski | 51 | 0 | 0 | 0 | 51 | |
Różalski | Sawaryn | 0 | 30 | 0 | 0 | 30 | |
Jarosław Smirnof | Łukasz Chmielewski | 29 | 0 | 0 | 0 | 29 | |
Kopka | Cyba | 0 | 29 | 0 | 0 | 29 | |
Wojtek Rodek | Jacek Rodek/Maciej Jodis | 28 | 0 | 27 | 0 | 28 | |
PL.T | Rafał Kocyk | Tomek Kocyk/Rafał Kozłowski/Przemek Kępka | 47 | 47 | 51 | 27 | 145 |
Jarosław Grochowski | Krzysztof Wysocki | 35 | 43 | 47 | 30 | 125 | |
Dariusz Konończuk | Radosław Sidoł/Bielawski/Piotr Kolada | 30 | 51 | 43 | 30 | 124 | |
Piotr Tomanek | Dariusz Kisiel i Zbyszek Malesza | 51 | 29 | 0 | 30 | 110 | |
Roman Muzyka | Ewa Lasota | 0 | 35 | 30 | 10 | 75 | |
Jarosław Naruszewicz | Adam Naruszewicz | 0 | 30 | 0 | 43 | 73 | |
Konrad Gnatowski | Piotr Gnatowski | 23 | 0 | 27 | 10 | 60 | |
Piotr Kotecki | Monika Kotecka | 22 | 0 | 26 | 10 | 58 | |
Marcin Wejtko | Marcin Mróz/Bokun | 29 | 28 | 0 | 0 | 57 | |
Michał Rogalski | Ola Niewolska/Artur Dudel | 27 | 0 | 28 | 0 | 55 | |
Maciej Kuczwalski | Niedbała/Michał Gac | 0 | 27 | 0 | 28 | 55 | |
Michał Tomczak | Artur Młodziejowski | 43 | 0 | 0 | 10 | 53 | |
Artur Kaczorowski | Jadwiga Kaczorowska | 26 | 0 | 0 | 10 | 36 | |
Piotr Wąsikowski | Dariusz Milewski | 24 | 0 | 0 | 10 | 34 | |
Punktacja: I miejsce 51 pkt, II miejsce 47 pkt, III miejsce 43 pkt, IV miejsce 35 pkt, V miejsce 30 pkt, od VI o jeden punkt mniej tj VI 29, VII 28, VIII 27, IX 26, X 25, XI 24, XII 23, XIII 22, XIV 21, XV 20 od piętnastego miejsca w dół wszystkie załogi po 10 pkt. |