PLP 2013 – podsumowanie. A już za chwilę XI Zmota Challenge

październik 04, 2013
Kolejny piąty już sezon Prestige VT Polskiej Ligi Przeprawowej za nami. Jak zwykle bawiliśmy się rywalizując w trzech klasach: PL 3 wyciągarki mechaniczne, PL 2 wyciągarki elektryczne oraz PL T samochody turystyczne i wyprawowe. Mimo trudności związanych z ustawą o Lasach państwowych udało nam się przeprowadzić cztery zaplanowane imprezy. Wszystkie wiodły przez bardzo wymagający i zróżnicowany teren i na wszystkich można było doznać wrażeń natury przeprawowej.

Zaczęliśmy od bardzo mocno zaśnieżonego Zmociątka, aby poprzez burzowe Sqszewskie Komarki, upalną Noc Kormorana dotrzeć do słotnej Sokółki 1200 Challenge. W ciągu całego sezonu obserwowaliśmy zmagania czołowych załóg przeprawowych oraz postępujący w sposób geometryczny ciągły rozwój sprzętu. Powoli zanika różnica pomiędzy załogami dysponującymi wyciągarkami mechanicznymi a uzbrojonymi w Gigglepiny załogami z klas elektrycznych. Stawia to pod znakiem zapytania dotychczasową ideę podziałów i w przyszłości należy mocno zastanowić się nad jej sensownością. Na próbach typowo ciągowych, wiodących poprzez torfowiska i głębokie bagna, nowoczesne elektryki radzą sobie bowiem równie szybko jak Stary i BRDM-y, na próbach technicznych w ogóle nie widać już różnicy. Obserwacja ta wystawia bardzo wysoką ocenę załogom z  klas PL 2, dotychczas bowiem to siła mechanika stanowiła o szybkości pokonywania prób. Ewidentnie również widać, że idea starych imprez spod znaku Mazurskich Wertepów czy Expedycji Kaszubia powoli przechodzi do lamusa, a współczesny off-road przeprawowy dąży do krótkich odcinków pokonywanych na czas między dwoma taśmami. Już tylko kilka załóg pokonuje trasę samodzielnie, bez wsparcia serwisowego i powoli nasze imprezy zaczynają przypominać rajdy typu trophy. W klasie turystycznej również trzeba pomyśleć o nowym podziale ponieważ lekka i uzbrojona w windę Suzuka zawsze będzie górą nad typowym autem wyprawowym, jakim jest np. Nissan Patrol czy Land Rover Discovery.

And the winners are...
Po podsumowaniu najlepszych trzech wyników z całego sezonu okazało się, iż w klasie PL 3 z identyczną ilością punktów zmagania zakończyły dwie załogi. Marcin Małolepszy wraz z Łukaszem Kożuchowskim z  Częstochowy oraz Ignacy Lenkiewicz  wraz z Markiem Gutowskim z Sokółki. Obie załogi wykazały się bardzo dużą odpornością psychofizyczną i pokazały nie lada kunszt jazdy w naprawdę wymagającym terenie. Na drugim miejscy ligowe zmagania ukończyła załoga z Gródka na ścianie wschodniej, czyli Jarosław Grochowski pilotowany przez Krzysztofa Wysockiego, a na trzecim ostrołęcko-ełcka załoga Dariusza Olszewskiego i Tomasza Cichockiego.

W klasie wyciągarek elektrycznych zażarty bój trwał właściwie do kończącej sezon Sokółki 1200 Challenge. Ostatecznymi triumfatorami okazała się warszawska załoga Michała Wojciechowskiego i Wojciecha Wesołowskiego wspomagana przez Marka Sobonia przed naprawdę ambitnie jadącymi debiutantami Mariuszem Terpiłowskim i Mieszkiem Kryńskim. Na trzecim miejscu zmagania ukończyła Kurowska załoga Romana Muzyki pilotowanego przez Sylwię Zarychtę.

plp2013_ENDW klasie turystycznej pomimo wygrywania poszczególnych imprez przez załogi dysponujące Suzukami, konsekwentnie punktująca i zawsze zajmująca miejsca w pierwszej piątce okazała się podlaska załoga Dariusza Grabarskiego, Ignacego Karpiuka i Krzysztofa Kondrusika. Na drugim miejscu zmagania ukończyli Grzegorz Święcicki, Sławomir Święcicki i Grzegorz Toper, a na trzecim jadący LR Discovery warszawianie Grzegorz Urbanek i Katarzyna Krawczyk Urbanek ex aeuqo z Tomaszem Bojanowiczem, Piotrem Osiakiem i Agnieszką Bojanowicz.

Czas na zmiany
Idea PLP jako „przeprawówek” w starym stylu niestety się kończy. Dla mnie jako jednego z ideowych założycieli Ligi nie do pomyślenia są sytuacje rozstrzygania protestów czy nadzorowanie wzajemnej pomocy lub lotnych serwisów. Zbyt duże są również różnice natury sportowo- terenowej pomiędzy poszczególnymi organizatorami imprez. Dlatego też w przyszłym sezonie ruszymy z zupełnie nowym cyklem imprez przeprawowych organizowanych przez adrenalinka.pl. Być może uda nam się nawiązać do starych rajdów przeprawowych, na których wychowały się pokolenia polskich off roaderów z okresu milenium. Dziękujemy serdecznie sponsorom tegorocznych plp2013_END_07zmagań ligowych: lesznowolskiemu serwisowi Land Rovera firmie Prestige VT, SKF Polska SA, Mudmaster.pl, Walter Kompressortechnik, Przedrajdem.pl, Studiu Reklamy PrografSG i restauracji TenSushi z Warszawy oraz naszym patronom medialnym, czyli terenowo.pl, expedycja.pl i rajdy4x4.pl

XI Zmota Challenge, czyli Komandosi z Navarony
Przed uczestnikami cyklu Prestige VT Polska Liga Przeprawowa 2013 jeszcze tylko mocne terenowe wyzwanie jakim jest XI Zmota Challenge. Zapewniam, że trasa jako taka na pewno należy do jednej z najtrudniejszych w tej części Europy. Nie zabraknie ciągowych bagien, powietrznych trawersów i pełnych kamieni wąwozów. Tym razem bawimy się w klimacie Komandosów z Navarony.  XI Zmota Challenge odbędzie się w dniach 25-27 października na gościnnej ziemi suwalskiej w Gminie Rutka Tartak i Wiżajny. Na chętnych uczestników pozostało już  tylko 20 miejsc wolnych.

Do zobaczenia na przeprawowych szlakach !
Marcin Francuz