TERENOWO.PL to założony w 2007 roku portal motoryzacyjny poświęcony pojazdom i sportom off-roadowym. Popieramy wyłącznie legalną jazdę w terenie, sprzeciwiając się bezmyślnemu niszczeniu przyrody, rozjeżdżaniu szlaków turystycznych i płoszeniu zwierząt. Chcesz pokazać, jakim jesteś off-roaderem? Zapisz się na rajd i stań do rywalizacji z innymi zawodnikami.
Na myśl o Sokółce łza kręci się w oku i wspomnienia nie dają zapomnieć o chwilach, które tam przeżyliśmy. II runda Poland Trophy 4x4 Terenowiec Extreme zgromadziła czołówkę najlepszych polskich off-roaderów, których stworzyli przepiękne widowisko w bajecznych dekoracjach podlaskiej przyrody.
Wszystko zaczęło się już w czwartek: baza rajdu, przygotowana. Pierwsi zawodnicy zaczęli pojawiać się już koło 17.00 i na przepięknie przygotowanej strefie parkingowej zaczęły budować się namioty teamowe z całej Polski. Pierwsza pojawiła się ekipa z Łodzi - najpierw „Chuck” z „Wielkim Romanem” – postawili swój camp, zaraz za nimi Wojtek Gołębiowski z „Ciepłym” tuż obok nich usytuował się Terenowiec 4x4 z Krakowa z Kubą i Jackiem na czele, zaraz za nimi ekipy z Łomży – czyli cała rodzina Modzelewskich i Arek Rogowski z pilotem, obok mocna ekipa z Warmii i Mazur z Jankiem Ciemnym i „Spirydem” na czele; nie mogło też zabraknąć przesympatycznej ekipy „Junków” ze Śląska, oczywiście jeszcze Fras Maciek, cały Garwolin z Jareczkeim Pytlem z Trąbek… mógłbym tak wymieniać bez końca. Wybaczcie, że nie o wszystkich wspomniałem. Czyli mamy już całą ekipę z ADV i NOL – decyzja zapada, idziemy na czwartkowe spotkanie z lokalnymi przewodnikami. Ignac i Gucio pokazują nam, co zwykle dzieje się w nocy w Sokółce. Jest jak zwykle śmiesznie.
Piątek wita nas piękną pogodą, na bazie aż kipi , jedni dojeżdżają, drudzy szykują się do prologu i etapu nocnego. Czas szybko leci. Godzina 14.00 - odprawa dla zawodników, informujemy o bezpieczeństwie poruszania się po drogach – część odprawy prowadzi Naczelnik Ruchu Drogowego z Sokółki, następnie odbywa się prezentacja przedstawicieli Sponsora Tytularnego Terenowiec 4x4 z Krakowa, a na koniec omawiamy zasady rywalizacji. Wszyscy wiedzą, o co chodzi i czas najwyższy wyruszyć na prolog.
Ustawiamy kolumnę pojazdów i jedziemy do Zadworzan. Pięknie usytuowana piaskownio-żwirownia robi na zawodnikach piorunujące wrażenie, szybki kilkukilometrowy prolog "na kole", bez potrzeby używania wyciągarki decyduje o kolejności startu w klasie NOL i ADV do odcinka nocnego. Wszystko odbywa się zgode z harmonogramem godzinowym i już o 17.00 jesteśmy po prologu i jedziemy na oficjalny start do centrum Sokółki, gdzie wita nas Burmistrz Sokółki. Zawodnicy w towarzystwie urodziwych hostess zaczynają startować o godzinie 18.00.Klasa NOL ma do pokonania 4 OS-y. Już pierwszy, megatechniczny, piaskowy trawers zbiera żniwo: jeden bok, 2 dachy i już trzem załogom spada ciśnienie... Reszta sprawnie dociera do 2. OS-u, gdzie czaka na nich potężne bagno poprzeplatane sadzawkami wodnymi. Walka zaczyna wchodzić na maksymalne obroty i już trafiamy do Kundzina, gdzie usytuowane są ostatnie dwa OS-y - przepiękna sadzawka z bagnem i coś czego nikt się nie spodziewa - potężny trawers z solidną piaskową górą, na której usytuowana jest część próby.
Klasa ADV podczas etapu nocnego również pokonuje 4 OS-y - na początek techniczny OS z trawersami, podjazdami i zjazdami. Pierwsze defekty, a nawet rolki, w których prym wiedzie ekipa z Trąbek. Następny OS to bagno z wodą - walka trwa na maksa! A potem jeszcze 2 OS-y: jeden techniczny , a po nim „Kambodża”.
Na bazie serwisy walczą, żeby na rano sprzęt był gotowy - Pawlak wymienia most w rajdówce „Prezesa”, „Chuck” również zmielił most, ale decyzja zapada, że jedzie tylko na jednym, pilot Darka Zowczaka wymienia przegub, Wojtek Gołębiowski kończy niestety rywalizację - problemy z silnikiem. 3 ekipy z NOL rezygnują - sprzęt nie wytrzymał, czyli jest ciekawie. Tylko nieliczni mogą się odprężyć i wypoczywać, reszta walczy, żeby być gotowym na etap dzienny.
W sobotę od samego rana, gdy niektórzy rajdowcy wychodzą ze swoich norek, inni dopiero kończą naprawy. O 8.00 zostają wywieszone wyniki, co powoduje mocny stres - okazuje się, że różnice w czasach są niewielkie i wszystko się może wydarzyć w ciągu etapu dziennego. Jedni będą bronić pozycji, inni walczyć o lepsze lokaty. Adaś Babkiewicz z „Majchrem” widzą, że nie będzie lekko, ale spina pośladki i szykuje się do walki.
Pojawia się klasa CHL - świeże załogi, ale już czekające na rywalizację. Uwierzcie mi - tam to dopiero jest ciśnienie! O godzinie startują klasy NOL i ADV, a tuż za nimi CHL. NOL i ADV znów mają po 4 OS-y - te same co z nocy, tylko w przeciwnym kierunku, a CHL - 5 OS-ów, które są krótkie, ale treściwe: liczą około 70 km trasy i prowadzą przez piasek, błoto i trawersy (wszystko na miarę ich możliwosci i umiejętności). Trzeba zawodnikom dać pojeździć, naszym celem nie jest zamordowanie ich sprzętu.
Rywalizacja trwa w najlepsze, wszystkie OS-y chodzą na „fullu” i już około godziny 15.00 do bazy zaczynają zjeżdżać pierwsze załogi. O 19.00 mamy wszystkich, czekamy na wyniki i o 21.00 w towarzystwie przedstawicieli władz miasta Sokółki, sponsora tytularnego - 4x4 Terenowiec - wręczmy puchary, nagrody, podziękowania. Bal czas zacząć, a skończyło się... Wiecie jak… Kto nie był, niech żałuje, a kto był, przeżył coś niewiarygodnego. Nie raz będziemy wspominać te chwile, oby jak najczęściej. Już niebawem znów spotkamy się na PT Extra w Ogrodzieńcu. HEJ SOKOŁY! – do zobaczenia na Poland Trophy 4x4 Terenowiec Extreme – bo „najlepsi bawią się z najlepszymi” ;-)
text: Maciej Rachtan (organizator Poland Trophy), foto: Seweryn Panek , film: Bartek Kosiorek
Klasa No Limit - wyniki końcowe:
Miejsce | Nr | Kierowca/ Pilot |
Prolog | Etap I | Etap II | Wynik | ||||||
PS 1 | PS 2 | PS 3 | PS 4 | PS 5 | PS 6 | PS 7 | PS 8 | |||||
1 | 104 | MARCIN MAŁOLEPSZY/ ŁUKASZ KOŻUCHOWSKI |
0:02:44 | 0:14:07 | 1:01:14 | 0:09:33 | 1:02:25 | 0:11:42 | 0:20:22 | 0:44:02 | 0:06:18 | 3:49:43 |
2 | 101 | IGNACY LENKIEWICZ/ MARIUSZ JARUZEL |
0:02:34 | 0:17:38 | 0:58:55 | 0:19:50 | 1:25:28 | 0:15:25 | 0:36:52 | 0:35:24 | 0:12:06 | 4:41:38 |
3 | 106 | JAN CIEMNY/ RAFAŁ DUNAJSKI |
0:02:59 | 0:11:54 | 0:53:59 | 0:56:20 | 1:25:52 | 0:18:02 | 0:39:16 | 0:58:34 | 0:13:58 | 5:37:55 |
4 | 105 | ADAM BABKIEWICZ/ JACEK MAJCHRZAK |
0:03:22 | 0:10:50 | 0:47:11 | 1:00:11 | 1:46:12 | 0:22:24 | 1:06:42 | 0:43:39 | 0:18:14 | 6:15:23 |
5 | 109 | DARIUSZ OLSZEWSKI/ MACIEJ OLSZEWSKI |
0:03:24 | 0:23:12 | 0:50:23 | 0:54:11 | 4:25:30 | 0:36:33 | 1:05:40 | 1:21:16 | 0:38:51 | 10:15:36 |
6 | 111 | ARKADIUSZ ROGOWSKI/ ANDRZEJ SAWICKI |
0:03:25 | 0:14:14 | 1:02:06 | 2:30:27 | 1:32:02 | 0:31:19 | 0:45:16 | 3:23:10 | 0:33:02 | 10:31:36 |
7 | 110 | BOGDAN MODZELEWSKI/ KAMIL MODZELEWSKI |
0:03:20 | 0:54:27 | 2:11:54 | 2:30:27 | 1:19:07 | 0:21:23 | 0:32:35 | 3:23:10 | 0:24:06 | 11:37:09 |
8 | 108 | Jarosław Spirydowicz/ Andrzej Janiszewski |
0:02:50 | 0:23:01 | 5:29:45 | 2:30:27 | 4:25:30 | - | - | - | - | Rezygnacja |
9 | 102 | TOMASZ DAŁKIEWICZ/ KRZYSZTOF PUŁECKI |
0:02:52 | NK | NK | NK | NK | - | - | - | - | Rezygnacja |
10 | 107 | MARCIN OSIŃSKI/ KRZYSZTOF OWOCKI |
0:03:15 | 2:16:07 | 5:29:45 | 2:30:27 | 4:25:30 | - | - | - | - | Rezygnacja |
Klasa Adventure - wyniki końcowe:
Miejsce | Nr | Kierowca/ Pilot |
Prolog | Etap I | Etap II | Wynik | ||||||
PS 1 | PS 2 | PS 3 | PS 4 | PS 5 | PS 6 | PS 7 | PS 8 | |||||
1 | 210 | SEBASTIAN SZKOPEK/ RADOSŁAW SZKOPEK |
0:02:59 | 0:34:52 | 0:15:38 | 0:12:38 | 0:12:48 | 0:09:13 | 0:14:43 | 0:13:33 | 0:38:41 | 2:32:06 |
2 | 205 | KRZYSZTOF PIĘTKA/ MARIUSZ PIĘTKA |
0:02:43 | 0:46:24 | 0:11:01 | 0:25:48 | 0:12:27 | 0:11:13 | 0:16:07 | 0:09:06 | 0:37:22 | 2:49:28 |
3 | 202 | ROMAN JUNKA/ RAFAŁ SOLICH |
0:03:05 | 0:52:47 | 0:27:43 | 0:16:43 | 0:16:32 | 0:16:06 | 0:26:11 | 0:11:51 | 0:49:58 | 3:37:51 |
4 | 203 | MICHAŁ SZCZURTEK/ SEBASTIAN KLONOWSKI |
0:02:48 | 1:06:46 | 0:36:32 | 0:19:49 | 0:12:56 | 0:14:28 | 0:18:28 | 0:10:04 | 0:43:15 | 3:42:18 |
5 | 201 | MARCIN MELLER/ ALBERT NIEDŹWIECKI |
0:03:23 | 1:04:18 | 0:38:46 | 0:27:29 | 0:19:20 | 0:14:26 | 0:36:05 | 0:31:58 | 1:01:03 | 4:53:25 |
6 | 208 | JAROSŁAW PYTEL/ MARCIN JUREWICZ |
0:02:54 | 1:14:07 | 0:29:56 | 0:19:09 | 0:13:16 | 0:22:53 | 0:08:33 | 0:20:31 | 2:32:37 | 5:41:02 |
7 | 212 | DARIUSZ ZOWCZAK/ PAWEŁ ŚCIBOR |
0:02:20 | 2:24:03 | 0:18:38 | 1:08:42 | 0:48:20 | 1:29:06 | 1:30:12 | 0:14:49 | 2:32:37 | 10:26:28 |
8 | 211 | MICHAŁ WOJCIECHOWSKI/ KRZYSZTOF PAWLAK |
0:02:36 | 6:00:07 | 1:36:55 | 1:08:42 | 0:48:20 | 0:08:07 | 0:12:00 | 0:10:26 | 0:29:25 | 10:34:03 |
9 | 204 | WOJCIECH GOŁĘBIOWSKI/ TOMASZ DARGACZ |
0:02:45 | 1:10:38 | 0:36:11 | 1:08:42 | 0:48:20 | 3:42:45 | 1:30:12 | 1:19:55 | 2:32:37 | 12:49:21 |
10 | 207 | ZBYSZEK DOMINIAK/ JARZY TOMASZEWSKI |
0:03:30 | 6:00:07 | 1:36:55 | 1:08:42 | 0:48:20 | 0:37:30 | 1:30:12 | 1:19:55 | 2:32:37 | 15:34:20 |
11 | 209 | MACIEJ FRAS/ KAROL JAKUBOWSKI |
0:02:50 | 6:00:07 | 1:36:55 | 1:08:42 | 0:48:20 | - | - | - | - | Rezygnacja |
12 | 206 | SERGIUSZ SUMARA/ ARTUR MALON |
0:03:20 | 6:00:07 | 1:36:55 | 1:08:42 | 0:48:20 | - | - | - | - | Rezygnacja |
Klasa Challenge - wyniki końcowe:
Miejsce | Nr | Kierowca/ Pilot |
Prolog | Etap I | Etap II | Wynik | ||||||
PS 1 | PS 2 | PS 3 | PS 4 | PS 5 | PS 6 | PS 7 | PS 8 | |||||
1 | 301 | MAREK SOBOŃ/ WALDEMAR NIEZABITOWSKI |
- | 0:02:22 | 0:02:22 | 0:04:54 | 0:01:34 | 0:06:31 | - | - | - | 0:17:43 |
2 | 304 | ŁUKASZ HOŚCIŁOWICZ/ WOJCIECH HOŚCIŁOWICZ |
- | 0:02:28 | 0:04:31 | 0:09:43 | 0:17:17 | 0:09:42 | - | - | - | 0:43:41 |
3 | 306 | GRZEGORZ WANOWICZ/ MARIUSZ WOJCIUKIEWICZ |
- | 0:03:03 | 0:07:32 | 0:17:11 | 0:02:18 | 0:15:10 | - | - | - | 0:45:14 |
4 | 302 | PIOTR JANKOWSKI/ MARCIN JANKOWSKI |
- | 0:03:32 | 0:09:55 | 0:30:09 | 0:02:31 | 0:05:23 | - | - | - | 0:51:30 |
5 | 305 | JAN OSOWSKI/ DAREK KOŃKA |
- | 0:03:23 | 0:11:31 | 0:18:06 | 0:06:55 | 0:16:40 | - | - | - | 0:56:35 |
6 | 303 | JACEK BĄK/ SZYMON NOWAKOSKI |
- | 0:03:39 | 0:09:28 | 1:03:55 | 0:17:17 | 0:10:33 | - | - | - | 1:44:52 |
7 | 307 | PAWEŁ TEUL/ ANDRZEJ JAKUBOWICZ |
- | NK | NK | NK | NK | NK | - | - | - | 4:16:40 |