MUTT 2015 – przebudzenie wiosny

Rajd MUTT posiada renomę i tradycję. Genialne tereny w postaci kopalni piasku Kotlarnia i poligonu wojskowego w Gliwicach. I oddanych sprawie organizatorów, którzy dbają o profesjonalizm rajdu, nie zapominając również o rekreacji – wszak w długi majowy weekend Polska odpoczywa jak długa i szeroka.

Dlatego standardem na Mucie są regularne biwaki – z namiotami, grillem i pysznościami – przy których członkowie klubu biesiadują, przy okazji oglądając z bliska zawodników rywalizujących na próbach przejazdu (prawie jak na Tour De France!). Na rajdzie panuje sielankowa atmosfera idealnie wpisująca się w obraz Długiego Weekendu Majowego, co nie przeszkadza wcale uczestnikom rajdu w wyciskaniu siódmych potów z siebie oraz swoich maszyn.

MUTT choć jest rajdem przeprawowym, nie chce uchodzić jednak za przedsięwzięcie superekstremalne. Na tle innych imprez organizowanych w naszym kraju wyróżnia się uniwersalnością formuły rywalizacji – załogi muszą wykazać się umiejętnościami nawigacyjnymi, techniką pokonywania wymagających przeszkód terenowych i zacięciem do szybkiej, sportowej jazdy cross-country. Każdy znajdzie tu coś dla siebie.

- Zwykle startujemy w nieco trudniejszych zawodach – przyznają zgodnie Marcin Małolepszy i Łukasz Kożuchowski, stanowiący jedną z najlepszych załóg Extreme w kraju, którzy zwyciężyli rywalizację w klasie Sport. - Ale na nudę z pewnością nie mogliśmy narzekać. Było sporo jeżdżenia w ciekawym terenie (szacunek dla wytyczających!), mnóstwo prób (szkoda jedynie, że nie czas ich pokonania był najważniejszy, ale zdobyte pieczątki) oraz niespotykane na co dzień rozwiązania, jak na przykład nawigacja według waypointów.

Na niektórych odcinkach, jak choćby trialowym przejeździe przez las, auta ledwo mieściły się między drzewami, prezentując imponujące wykrzyże. Trasa nie była jednak wytyczona „na oko”, ale została wcześniej pokonana przez najsprawniejszych klubowiczów, co gwarantowało jej przejezdność. W pamięć zawodników zapadła między innymi również próba polegająca na objechaniu jeziorka na czas, która tak została wytyczona, że samochód przez cały czas znajdował się w wodzie.

- Każdy etap rajdu był bardzo ciekawy – mówi Zbyszek Strzelecki, który w klasie Sport wywalczył 2. lokatę. - W piątek na Kotlarni było dość sucho, z paroma błotno-wodnymi dodatkami. W sobotę odnajdywaliśmy próby, korzystając z koordynatów GPS, a na finałowym, nocnym etapie czekało na nas sporo błota. Z udziału w rajdzie jestem bardzo zadowolony, tym bardziej że mam za sobą długą przerwę w off-roadzie, a na Mucie nasza załoga wystartowała po raz pierwszy w takim składzie.

Sprawdził się również samochód Zbyszka, który niemal w całości zbudowany jest na podzespołach Toyoty Land Cruiser, a jego tajną bronią jest... pneumatyczne zawieszenie! Innowacyjne rozwiązanie przydaje się zwłaszcza na trawersach, na których kierowca może samodzielnie „wypoziomować” auto, pompując poduszki tylko po jednej stronie pojazdu.

Marcin Małolepszy i Łukasz Kożuchowski w Mucie wystartowali SAMem Evo 5, który prawdopodobnie niebawem trafi do rąk nowego właściciela, a wtedy podstawowym autem zespołu zostanie prototypowy Jimny Evo 6. Nowe auto jest ciągle w fazie rozwojowej, a poligonem testowym są rajdy, w których startuje.

MUTT był właśnie takim sprawdzianem dla przebudowanego w ostatnim czasie Jeepa Dagmary Kowalczyk i Romana Popławskiego, w którym zamontowana została instalacja gazowa przystosowana do silnika Diesla. - Po pierwszych testach jesteśmy naprawdę zadowoleni. Czuć moc! - mówi załoga. -  Zająć czwarte miejsce w najtrudniejszej klasie, tuż za najmocniejszymi „zmotami”, wyposażonymi w mechaniczne wyciągarki i zobaczyć swoje nazwisko wśród czołówki polskiego off-roadu – lepszego finału majówki nie mogliśmy sobie wymarzyć.  Jechaliśmy codziennie przez osiem godzin (limit czasu) praktycznie non stop. Trasa była znakomicie oznakowana taśmami, a próby specjalne sprawdzały umiejętności jazdy i w błocie, i w wodzie, na trawersach i na stromych podjazdach. Co najważniejsze – większość trasy jechaliśmy „na kołach”, choć tam, gdzie potrzebna była „winda”, wyciągarki mechaniczne miały „potrójną” przewagę (w postaci prędkości zwijania, mocy i długości liny). Więc w umownej klasie „wyciągarek elektrycznych”, bo takie mamy zamontowane, jesteśmy zwycięzcami.

Kolejny MUTT dopiero za rok. Ale chętnych do odwiedzenia jednego z najciekawszych pod względem off-roadowym miejsc w Polsce zachęcamy do śledzenia strony www.mutt-gliwice.pl, na której ogłaszane są terminy dni otwartych na Kotlarni, w czasie których można legalnie i pod okiem doświadczonych przewodników pojeździć w rewelacyjnym terenie. 

Text i foto: Arek Kwiecień / Sigma Pro

MUTT WIOSNA 2015 - wyniki końcowe:

KLASA CIĘŻKA:
1 Kłaptocz Andrzej Kozik Dariusz 3315
2 Syrnik Janusz Liebich Martin 4279
3 Fojtuch Mirosław Ryś Kinga 5693
4 Kracla Robert Szymura Krzysztof 6057
5 Zaremba Adrian Patalong Robert 6854
6 Pytlarz Dariusz Moś Michał 7586
7 Kurdziel Piotr Jarosz Bartosz 10249
8 Maks Wojciech Bonicki Jacek nkl
9 Przepiórkowski Arnold Puchała Jakub nkl
10 Swoboda Krzysztof Wardęga Adrian nkl
11 Kozłowski Michał Kozłowski Mateusz nkl
12 Krawczyk Sebastian Kuczera Wojciech nkl
13 Kuratow Jerzy Gurczyński Michał nkl
14 Horąży Marek Horąży Jan nkl
—————————————————————————-
KLASA LEKKA:
1 Plackowski Piotr 3632
2 Lisak Krzysztof Wilk Darek 3717
3 Prażmowski Dariusz Cichoń Rafał 7925
4 Michalik Piotr Zajt Piotr nkl
5 Tetzlaff Marcin Frydrychowycz Marcin nkl
—————————————————————————-
KLASA SPORT:
1 Małolepszy Marcin Korzuchowski Łukasz 1995
2 Strzelecki Zbyszek Kapkowski Cezary 2395
3 Łysoń Dariusz Kaszowski Andrzej 3054
4 Kowalczyk Dagmara Popławski Roman 3063
5 Dołkiewicz Tomasz Bułecki Krzysztof 4209
6 Hypś Daniel Migdał Marcin 6286
7 Szot Piotr Kurek Konrad nkl
8 Skwara Dariusz Szot Paweł nkl
9 Leżański Dawid Leżański Zbigniew nkl
10 Drygiel Robert Bułacz Tomasz nkl
11 Terpiłowski Mariusz Kwiatek Adam nkl
—————————————————————————-
KLASA QUAD:
1 Żywiński Rafał 4263
2 Krzywicki Michał 4580

Puchar fair play otrzymała załoga nr 16: Łysoń Dariusz i Kaszowski Andrzej

Skomentuj

Upewnij się, że wymagane pola oznaczone gwiazdką (*) zostały wypełnione. Kod HTML nie jest dozwolony.