MUTT 2011 – w off-roadowym raju

„MUTT to fajny rajd” – usłyszałem od znajomego, gdy zdradziłem mu, że zamierzam w tym roku wpaść do Kotlarni pod Gliwicami. Opinia ta nie jest prawdziwa i moim obowiązkiem jest zadać jej kłam. Bo po zapoznaniu się ze stanem faktycznym muszę kategorycznie stwierdzić, że MUTT to… BARDZO fajny rajd!

Długo, wręcz przez kilka lat opierałem się (wbrew woli) zaprosinom „Szarego”, czyli Kazimierza Twarkowskiego, głównego organizatora imprezy (a zarazem wiceprezesa gliwickiego klubu MUTT), by wpaść na tereny piaskowni w Kotlarni na rajd, którego historia sięga jeszcze wieku XX. Przyczyny były prozaiczne – a to długi weekend, a to wyjazd na organizowany w tym samym czasie rajd Croatia Trophy. Zbieg okoliczności sprawił, że w tym roku weekend spędzałem „niewyjazdowo”, co zakończyło się… wyjazdem na MUTT. I wcale tego nie żałuję! Bawiłem się znakomicie.

20110503_142202_IMG_0329W czasach off-roadowego wyścigu zbrojeń, galopującej komercji i profesjonalizacji sportu (mającej dobre, jak i złe strony), MUTT pozwala przypomnieć sobie o zamierzchłych czasach, kiedy to w terenie jeździło się przede wszystkim dla przyjemności i w celach towarzyskich. Kiedy celem było zarówno pokonanie ekstremalnie trudnego odcinka, jak i skonsumowanie pieczonej kiełbaski popitej piwem. Kiedy czas odcinka był równie ważny, co czas spędzony w obozie ze znajomymi.

MUTT to trzydniowa impreza o charakterze sportowym i każdy z jej uczestników wyłaził ze skóry, by osiągnąć jak najlepszy wynik. Gaz wciskano do dechy, a piloci biegali z linami jakby ich giez ukąsił (coponiektórzy, bo inni byli w nastroju raczej majówkowym). A trasy wcale do łatwych nie należały…

Istnieją rejony w Polsce owiane już w off-roadowym świecie legendą. Okolice Miastka czy poligon w Drawsku Pomorskim … Obok nich tereny piaskowni w Kotlarni stanowią jakość samą w sobie. Rozległa przestrzeń kopalni piasku kryje nie tylko piaszczyste hałdy, ale również jeziora, rzeczki i lasy. 20110503_161912_IMG_0520Można by tu rozegrać szybki rajd baja, jak i superekstremalne „Miastko” z trawersami i „łinczami”. Organizatorzy MUTT-a mają wstęp do off-roadowego raju i znakomicie to wykorzystują, tworząc rajd, który trudno zaszufladkować. Trasa obejmowała bowiem zarówno elementy trialowe, przeprawowe, jak i czyste „cross-country”. Było na niej mnóstwo błota, piasku i wody. Zawodnicy raz wyjeżdżali na odkrytą przestrzeń pustyni, a innym razem kluczyli pomiędzy gęsto rosnącymi drzewkami. Dla każdego coś miłego.

MUTT 2011 na starcie zgromadził blisko pół setki maszyn – obok dłubniętych Patroli i  Samurajów pojawiły się wszelkiego rodzaju potwory i potworki. Marka niektórych pojazdów stanowi zapewne tajemnicę nawet dla ich właścicieli (przyjrzyjcie się zdjęciom!). Mnie do gustu najbardziej przypadły Shrekowóz kierowany przez dzielną zawodniczkę oraz niesamowity potwór zbudowany na podwoziu Unimoga z ponad 5-litrowym (zagazowanym!) silnikiem Dodge’a, który gawiedź ochrzciła celnym przydomkiem „Wunderwaffe”. Ale MUTT to również stare Toyoty i 20110503_162924_IMG_0754Gelendy, GAZ-y i UAZ-y, Volvo i Unimogi, należące do kibiców i sympatyków klubu, które na rajdzie spotkać można było na każdym kroku. Łezka w oku się kręci!

Mój entuzjazm być może spowodowany jest również tym, że podczas wizyty na rajdzie miałem przyjemność jeździć jako pasażer Laplandera, za którego kierownicą zasiadał sam „Gibbon”, czyli Piotr Gadomski – prezes klubu MUTT, utytułowany kierowca przeprawowy i rempstowiec. Jego wyczyny ciężarowym – jakby nie było – Volvo stanowiły maestrię off-roadu. Wiekowy pojazd wzlatywał przy ogromnej prędkości na piaszczystych prostych, przeciskał się pomiędzy gęsto rosnącymi drzewami, wdrapywał się na pionowe skarpy i ratował z opresji mniejszych nieboraków, którzy utknęli na zbyt trudnych przeszkodach. Gdyby startował w rajdzie – na pewno walczyłby o zwycięstwo. W przyszłym roku na przejażdżkę z „Gibbonem” proponuję sprzedawać bilety – i to za sutą opłatą!

Text i foto: Arek Kwiecień / Sigma Pro

ZOBACZ TAKŻE: MUTT Wiosna 2010: non stop piach i błoto | MUTT Wiosna 2009 - Wielka Majówka Schwarza | Cienka granica - MUTT Trophy 2004 - III runda Pucharu Polski 4x4

MUTT 2011 - WYNIKI KOŃCOWE

WYNIKI KLASA LEKKA

WYNIKI KLASA LEKKA

M-CE

MUTT

Nazwisko kierowcy

Imię kierowcy

Nazwisko pilota

Imię pilota

wynik

1

31

Prażmowski

Dariusz

Cichoń

Rafał

3082

2

10

Pasiut

Henryk

Pasiut

Daniel

4123

NKL

3

Parol

Tomasz

Barczyk

Sylwester

NKL

NKL

21

Pacyga

Bartłomiej

Kuś

Mirosław

NKL

NKL

34

Szmajduch

Sebastian

Mrozek

Tomasz

NKL

 

WYNIKI KLASA CIĘŻKA

M-CE

NR ZAŁOGI

Nazwisko kierowcy

Imię kierowcy

Nazwisko pilota

Imię pilota

Wynik

1

24

Łyś

Marek

Krasny

Grzegorz

2387

2

15

Kłaptocz

Andrzej

Mrowiec

Marcin

2390

3

7

Sośnicki

Paweł

Krasny

Piotr

2965

4

29

Pyszny

Bartosz

Sobczuk

Mariusz

3160

5

37

Burchacki

Piotr

Janik

Tomasz

3759

NKL

9

Chorąży

Marek

Chorąży

Dorota

NKL

NKL

12

Adamczyk

Tomasz

Adamczyk

Agnieszka

NKL

NKL

16

Rusinek

Tymoteusz

Korpok

Marcin

NKL

NKL

17

Drygiel

Robert

Jeliński

Marcin

NKL

NKL

23

Leżański

Dawid

Leżański

Zbigniew

NKL

NKL

25

Łyś

Adam

Majerczyk

Maciej

NKL

NKL

33

Wojtowicz

Tomasz

Mścichowski

Robert

NKL

NKL

38

Dowmont

Artur

Musielak

Dawid

NKL

NKL

50

Łysoń

Dariusz

Warchał

Piotr

NKL

 

WYNIKI KLASA SPORTOWA

M-CE

NR ZAŁOGI

Nazwisko kierowcy

Imię kierowcy

Nazwisko pilota

Imię pilota

wynik

1

35

Szot

Paweł

Szot

Grzegorz

1676

2

22

Carsten

Danne

Siciński

Mateusz

1764

3

32

Kruczek

Przemysław

Hankus

Paweł

1873

4

48

Chochół

Dawid

Pudło

Mateusz

1879

5

39

Sieprawski

Mateusz

Dębiec

Krzysztof

1907

6

26

Żmudka

Paweł

Garbacz

Rafał

1922

7

27

Prowadzisz

Ewa

Prowadzisz

Jacek

1997

8

49

Krawczyk

Zdzisław

Gacek

Wojciech

2041

9

8

Pitek

Grzegorz

Miękinia

Wojciech

2076

10

20

Słowikowski

Marek

Szczyrba

Adrian

2181

11

6

Wojtczak

Paweł

Zębala

Wojciech

2401

12

19

Musialik

Jacek "Jacenty"

Wróbel

Wojciech

2653

13

30

Plackowski

Piotr

Plackowski

Michał

2687

14

1

Gadaj

Magda

Gadaj

Mietek

2867

15

2

Gołębiowska

Joanna

Czaja

Marcin

3336

16

28

Lapczyk

Marcin

Czerepkowski

Igor

3341

17

4

Rudowski

Adam

Kulpa

Marcin

NKL

18

5

Wtorek

Sławomir

Pluta

Radosław

NKL

19

11

Rusek

Janusz

Jończyk

Paweł

NKL

20

18

Rupikowski

Grzegorz "Budzik"

Szostak

Paweł

NKL

21

36

Kostrusiak

Przemysław "KOSTRY"

Maluszczak

Marcin

NKL

22

40

Godzic

Mariusz

Godzic

Jarek

NKL

23

41

Malinowski

Jarosław

Elżbieciak

Wojciech

NKL

24

45

Konefał

Kamil

Assman

Paweł

NKL

25

47

Barszczewski

Kamil

Jasiński

Marcin

NKL

 

NAGRODA FAIR PLAY

NR ZAŁOGI

Nazwisko kierowcy

Imię kierowcy

Nazwisko pilota

Imię pilota

5

Wtorek

Sławomir

Pluta

Radosław