TERENOWO.PL to założony w 2007 roku portal motoryzacyjny poświęcony pojazdom i sportom off-roadowym. Popieramy wyłącznie legalną jazdę w terenie, sprzeciwiając się bezmyślnemu niszczeniu przyrody, rozjeżdżaniu szlaków turystycznych i płoszeniu zwierząt. Chcesz pokazać, jakim jesteś off-roaderem? Zapisz się na rajd i stań do rywalizacji z innymi zawodnikami.
Puchar Polski Orlen Trophy wyłonił najlepszego polskiego off-roadera. Jest nim Dariusz Luberda.
Zmagania z cyklu Pucharu Polski Orlen Trophy rozpoczęły się od rajdu w Bojanowie (12-13 maja), na który kilka załóg przybyło niemal wprost z mety legendarnej Croatii Trophy. Na starcie nie mogło zabraknąć zwycięzców tegorocznej „Chorwacji” – Dariusza Luberdy i Szymona Polaka, którzy po wygraniu rywalizacji z najlepszymi zawodnikami Europy chcieli potwierdzić swój prymat w kraju. I nie zawiedli – „z rozpędu” osiągnęli najlepszy czas zarówno na etapie nocnym, jak i dziennym, bez kłopotu radząc sobie z trasą, która wcale do łatwych nie należała. Nie brakowało przepraw przez bagna, wspinaczek na niemal pionowe stromizny i brodzenia w wodzie. Jedną z rzeczek załogi pokonywały kilkunastokrotnie tam i z powrotem. To właśnie podczas wyjeżdżania z jej koryta Toyota Arkadiusza Romanowskiego wylądowała na boku; w innym miejscu Suzuki Jacka Amrozika przefasonowała sobie dach, po bezlitosnym przeciągnięciu auta na wyciągarce pod nachylonym pniem drzewa.
Runda w Ostródzie (11-12 sierpnia) była jeszcze trudniejsza, a to za sprawą ulewnego deszczu, który towarzyszył zawodnikom podczas ich zmagań na etapie nocnym. W czasie forsowania jednego z trawersów Jeep Grzegorza Rupikowskiego przewrócił się do góry brzuchem, a w wyniku zerwania liny wyciągarki ZibCar Zbigniewa Popielarczyka niekontrolowanie stoczył się ze zbocza. Z trudnościami etapu nocnego w regulaminowym czasie poradziło sobie tylko 5 z 20 załóg rywalizujących w klasie ekstremalnej – najszybszą był duet Wojciech Gołębiowski - Leopold Pstrzoch, startujący Tomcatem.
Wynik ten podziałał na Dariusza Luberdę (2. czas nocy) jak płachta na byka – zaraz po równoległym starcie do etapu dziennego jego monstrualny Jeep wyszedł na prowadzenie, by w ekspresowym tempie pokonywać kolejne mokradła i spadziste trawersy. Gdy Tomcat Gołębiowskiego zaczął przejawiać problemy z elektryką, zwycięstwo Luberdy w rajdzie stało się faktem.
Pomimo dwóch wygranych Luberdy i Polaka, losy końcowego zwycięstwa w klasyfikacji rocznej Orlen Trophy wciąż nie były rozstrzygnięte. Miał o nim przesądzić dopiero wynik finałowej rundy, rozegranej pod Krakowem (22-23 września). Dobra opinia, która krążyła na temat organizacji dwóch wcześniejszych rund, sprawiła, iż pod Wawel przybyli najlepsi z najlepszych, w tym dwóch wybitnych kierowców zagranicznych: Niemiec Henrik Strasser (triumfator rajdu Berlin-Wrocław 2006) oraz Węgier Csaba Boros.
Niestety tym razem organizatorzy nie spełnili oczekiwań zawodników, przygotowując trasę łatwą (niektórzy tylko dwukrotnie skorzystali z wyciągarki) i niezbyt ciekawą. Notoryczne spóźnienia, bałagan i dezinformacja to – zdaniem uczestników rajdu – tylko niektóre z grzechów organizatora. Z ich powodu ucierpiał m.in. Strasser, który całkowicie utopił swoje auto w miejscu, gdzie woda miała mieć głębokość jednego metra.
W skutek zabłądzenia Luberdy na nocnym etapie (wraz z nim orientację w terenie straciło kilkanaście innych załóg!), szansa na prześcignięcie go w klasyfikacji końcowej pucharu zrodziła się przed innym doskonałym kierowcą – Wojciechem Polowcem. Podczas etapu dziennego Luberdzie udało się jednak awansować z 12. na 5. pozycję i tym samym zdobyć punkty zapewniające mu zwycięstwo w „generalce” Orlen Trophy. Rajd zwyciężyła młoda załoga nowotarżan – Jakub Kamieniecki i Michał Kwiatkowski.
W klasie Adventure pucharu, w której rywalizowały auta słabiej wyposażone, po zwycięstwo sięgnęła para Arkadiusz Bielecki – Paweł Więcek.
text i foto: Arek Kwiecień / Sigma Pro
Zmagania z cyklu Pucharu Polski Orlen Trophy rozpoczęły się od rajdu w Bojanowie (12-13 maja), na który kilka załóg przybyło niemal wprost z mety legendarnej Croatii Trophy. Na starcie nie mogło zabraknąć zwycięzców tegorocznej „Chorwacji” – Dariusza Luberdy i Szymona Polaka, którzy po wygraniu rywalizacji z najlepszymi zawodnikami Europy chcieli potwierdzić swój prymat w kraju. I nie zawiedli – „z rozpędu” osiągnęli najlepszy czas zarówno na etapie nocnym, jak i dziennym, bez kłopotu radząc sobie z trasą, która wcale do łatwych nie należała. Nie brakowało przepraw przez bagna, wspinaczek na niemal pionowe stromizny i brodzenia w wodzie. Jedną z rzeczek załogi pokonywały kilkunastokrotnie tam i z powrotem. To właśnie podczas wyjeżdżania z jej koryta Toyota Arkadiusza Romanowskiego wylądowała na boku; w innym miejscu Suzuki Jacka Amrozika przefasonowała sobie dach, po bezlitosnym przeciągnięciu auta na wyciągarce pod nachylonym pniem drzewa.
Runda w Ostródzie (11-12 sierpnia) była jeszcze trudniejsza, a to za sprawą ulewnego deszczu, który towarzyszył zawodnikom podczas ich zmagań na etapie nocnym. W czasie forsowania jednego z trawersów Jeep Grzegorza Rupikowskiego przewrócił się do góry brzuchem, a w wyniku zerwania liny wyciągarki ZibCar Zbigniewa Popielarczyka niekontrolowanie stoczył się ze zbocza. Z trudnościami etapu nocnego w regulaminowym czasie poradziło sobie tylko 5 z 20 załóg rywalizujących w klasie ekstremalnej – najszybszą był duet Wojciech Gołębiowski - Leopold Pstrzoch, startujący Tomcatem.
Wynik ten podziałał na Dariusza Luberdę (2. czas nocy) jak płachta na byka – zaraz po równoległym starcie do etapu dziennego jego monstrualny Jeep wyszedł na prowadzenie, by w ekspresowym tempie pokonywać kolejne mokradła i spadziste trawersy. Gdy Tomcat Gołębiowskiego zaczął przejawiać problemy z elektryką, zwycięstwo Luberdy w rajdzie stało się faktem.
Pomimo dwóch wygranych Luberdy i Polaka, losy końcowego zwycięstwa w klasyfikacji rocznej Orlen Trophy wciąż nie były rozstrzygnięte. Miał o nim przesądzić dopiero wynik finałowej rundy, rozegranej pod Krakowem (22-23 września). Dobra opinia, która krążyła na temat organizacji dwóch wcześniejszych rund, sprawiła, iż pod Wawel przybyli najlepsi z najlepszych, w tym dwóch wybitnych kierowców zagranicznych: Niemiec Henrik Strasser (triumfator rajdu Berlin-Wrocław 2006) oraz Węgier Csaba Boros.
Niestety tym razem organizatorzy nie spełnili oczekiwań zawodników, przygotowując trasę łatwą (niektórzy tylko dwukrotnie skorzystali z wyciągarki) i niezbyt ciekawą. Notoryczne spóźnienia, bałagan i dezinformacja to – zdaniem uczestników rajdu – tylko niektóre z grzechów organizatora. Z ich powodu ucierpiał m.in. Strasser, który całkowicie utopił swoje auto w miejscu, gdzie woda miała mieć głębokość jednego metra.
W skutek zabłądzenia Luberdy na nocnym etapie (wraz z nim orientację w terenie straciło kilkanaście innych załóg!), szansa na prześcignięcie go w klasyfikacji końcowej pucharu zrodziła się przed innym doskonałym kierowcą – Wojciechem Polowcem. Podczas etapu dziennego Luberdzie udało się jednak awansować z 12. na 5. pozycję i tym samym zdobyć punkty zapewniające mu zwycięstwo w „generalce” Orlen Trophy. Rajd zwyciężyła młoda załoga nowotarżan – Jakub Kamieniecki i Michał Kwiatkowski.
W klasie Adventure pucharu, w której rywalizowały auta słabiej wyposażone, po zwycięstwo sięgnęła para Arkadiusz Bielecki – Paweł Więcek.
text i foto: Arek Kwiecień / Sigma Pro
Klasyfikacja generalna ORLEN TROPHY 2006 | ||||||
Klasa EXTREME | ||||||
Miejsce | Kierowca | Pilot | Bojanów | Morąg | Kraków | Suma |
1 | Luberda Dariusz | Polak Szymon | 100 | 100 | 58 | 258 |
2 | Polowiec Wojciec | Kalina Paweł/Przybyłowski | 77 | 88 | 77 | 242 |
3 | Gołębiowski Wojciech | Pstrzoch Leopold | 32 | 77 | 25 | 134 |
4 | Popielarczyk Zbigniew | Karpiuk Piotr/Fidrych Tomasz | 28 | 67 | 32 | 127 |
5 | Ambrozik Jacek | Borowski Mariusz | 67 | 17 | 19,5 | 103,5 |
6 | Kamieniecki | Kwiatkowski | - | - | 100 | 100 |
7 | Romanowski Arkadiusz | Żurek Marek/Wójcik Wiesław | 50 | 18 | 23 | 91 |
8/9 | Mucha Robert | Gwizdowski Mariusz | 88 | 0 | 0 | 88 |
8/9 | Kowal Piotr | Kęsek Marcin | - | - | 88 | 88 |
10 | Cybulski Roman | Cybulski Paweł | 0 | 58 | 28 | 86 |
11 | Kowalski Bogusław | Urbaniak Krzysztof/Napora Mariusz | 43 | 16 | 21 | 80 |
12 | Schwarz Marek | Wolny Adam | 20 | - | 50 | 70 |
13 | Boros Csaba | Kaszas | 0 | 0 | 67 | 67 |
14 | Lewoń Mariusz | Milanowski Grzegorz | 0 | 43 | 22 | 65 |
15/16 | Remiszewski Jacek | Włodek Daniel | 25 | 22 | 17 | 64 |
15/16 | Gołuszka Janusz | Solecki Piotr | 21 | 0 | 43 | 64 |
17 | Pustelnik Damian | Mentel Michał | 58 | 0 | 0 | 58 |
18 | Głowacki Wojciech | Głowacki Grzegorz | 0 | 19 | 37 | 56 |
19 | Koszelak Krzysztof | Breska Witold | 0 | 37 | 16 | 53 |
20 | Cieżniewski Piotr | Sokołowski Bartosz | 0 | 50 | 0 | 50 |
21 | Rupikowski Grzegorz | Solecki Adam/Szuldrzuński Grzegorz | - | 32 | 15 | 47 |
22 | Cichocki Tomasz | Buźniak Dariusz | 0 | 23 | 18 | 41 |
23 | Bukrewicz Grzegorz | Urban Grzegorz | 37 | 0 | 0 | 37 |
24 | Antonowicz Mirosław | Kędzior Jan | 0 | 28 | 0 | 28 |
25 | Malkus Cezary | Mejer Wojciech | 0 | 25 | 0 | 25 |
26 | Janaszkiewicz Marek | Janaszkiewicz Agnieszka | 23 | - | 0 | 23 |
27 | Słaby Krzysztof | Zwirm Paweł | 22 | 0 | 0 | 22 |
28 | Bogusz Grzegorz | Adamczyk Marek | 0 | 21 | 0 | 21 |
29 | Banaszkiewicz Wojciech | Zarzycki Dariusz | 0 | 20 | 0 | 20 |
30 | Kulak Mariusz | Niełaczny Hubert/ Aranowski | 0 | - | 19,5 | 19,5 |
31 | Kołodziej Artur | Piwowarczyk Adam | - | - | 14 | 14 |
32 | Szopa Dariusz | Tarnowski Maciej | 0 | - | 0 | 0 |
Klasyfikacja generalna ORLEN TROPHY 2006 | ||||||
Klasa ADVENTURE | ||||||
Miejsce | Kierowca | Pilot | Bojanów: | Morąg | Kraków | Suma |
1 | Bielecki Arkadiusz | Więcek Paweł | 94 | 88 | 100 | 282 |
2 | Browarski Marek | Kolbusz Marek | 67 | 100 | 67 | 234 |
3 | Jawor Jacek | Dragan Robert | 94 | 77 | 58 | 229 |
4 | Czarnik Tomasz | Daniluk Tomasz/Męzyk Krzysztof | 40 | 50 | 28 | 118 |
5 | Wrona Dariusz | Chudyba Artur | 40 | 0 | 77 | 117 |
6 | Komar Adam | Zając Wiktor | 77 | 37 | 0 | 114 |
7 | Fras Thomas | Fras Hermann | 88 | 88 | ||
8 | Kołodziej Artur | Piwowarczyk Adam | 0 | 67 | 0 | 67 |
9/10 | Bohdanowicz Robert | Kowalski Jacek | 0 | 58 | 0 | 58 |
9/10 | Międzik Tomasz | Międzik Bartosz | 58 | 0 | 0 | 58 |
11/12 | Wrona Grzegorz | Bujnowicz Piotr | 50 | 0 | 0 | 50 |
11/12 | Przepiórka Jarosław | Grundkowski | - | - | 50 | 50 |
13/14 | Spirydowicz Jarosław | Brodacki Mariusz | 0 | 43 | 0 | 43 |
13/14 | Gołuszka Wiesław | Gołuszka Bartosz | 43 | 43 | ||
15 | Leszega Dariusz | Urbańczyk Krzysztof | 37 | 37 | ||
16 | Birner Monika | Birner Peter | 32 | 32 | ||
17 | Wolfram Adam | Sporysz Piotr | 0 | - | 25 | 25 |
18 | Bobek Erwin | Gembala Adam | 23 | 23 | ||
19 | Breitler Werwer | Nimmervoll Helene | 22 | 22 | ||
20 | Lechowicz Andrzej | Sroka Eryk | - | 0 | 0 | 0 |
Artykuł opublikowany w miesięczniku "Auto Moto".