Rajdowy Ford Ranger T1 – pretendent z dużymi aspiracjami

RangerT1Rajdowa kariera Toyoty Hilux T1, która obok MINI All4 Racing jest obecnie najlepszym autem światowego cross-country, rozpoczęła się w Republice Południowej Afryki. Podobne sukcesy marzą się twórcom wyczynowego Forda Rangera T1, który również w RPA skonstruowany został we współpracy z centralą Forda. Czy nowy pick-up z 5-litrowym silnikiem V8 zawojuje w przyszłości Dakar?

Budowany w tajemnicy Ford Ranger T1 jest już gotowy do walki. Równolegle z autem tworzono również struktury Teamu Ford Racing, którego celem na ten sezon jest rywalizacja w południowoafrykańskim South African National Rally Championship. Jeśli samochód spełni pokładane w nim oczekiwania, później zawita zapewne również na rajdach FIA.

W barwach teamu w tym roku startować będą dwa Rangery z doświadczonymi załogami: Chris Visser – Japie Badenhorst i Lance Woolridge – Ward Huxtable. Wspomagać ich będzie 16-osobowy zespół serwisowy. Bazą teamu jest Pietermaritzburg, gdzie auta były budowane pod opieką inżynierów z Ford Motor Company, w tym samego Jamala Hameediego – szefa dywizji Ford SVT.  Każdy element pojazdu RangerT1_02został wcześniej dokładnie przemyślany i zaprojektowany, co dowodzi, że całe przedsięwzięcie traktowane jest bardzo poważnie. O żadnych przypadkowych rozwiązaniach nie było mowy.

Pod maską Forda Rangera T1 pracuje 5-litrowy silnik V8 z układem zmiennych faz rozrządu, wyposażony w osprzęt Magneti Marelli. Rurowa klatka przestrzenna jest lekka i zapewnia nisko położony środek ciężkości. Przednie zawieszenie jest niezależne, z tyłu zaś postawiono na tradycyjną sztywną oś. Przy każdym kole pracują po dwa amortyzatory BOS oraz hamulce Brembo.   Kabina oferuje zawodnikom m.in. klimatyzację i zaawansowane systemy nawigacyjne. Nic tylko siadać i jechać!

To nie przypadek, że rajdowy Ford Ranger zbudowany został właśnie w RPA. W Południowej Afryce, w Pretorii, znajduje się jedna z dwóch fordowskich fabryk, w których montowane są Rangery (druga jest w Bangkoku). Dla Forda taka rajdówka to oczywiście znakomita reklama. Gdy jeszcze okaże się, że potrafi stawić czoła Hiluxom, sprzedaż Rangerów może skoczyć, a na pustynnych trasach może zrobić się jeszcze ciekawiej...

AK, Hansy Schekahn / Marathonrally.com       

RangerT1_03