Wydrukuj tę stronę

Nowy VW Tiguan - następca tronu

sierpień 10, 2011

_DSC8961Volkswagen sprzedaje Tiguana od blisko 4 lat. Z sukcesem – nabywców znalazło już blisko 600 tysięcy egzemplarzy kompaktowego SUV-a, który jeździ już niemal po całym świecie – chętnie kupują go mieszkańcy Europy (Tiguan stanowi 12 procent rynku w swoim segmencie), Rosji, USA, Chin, Brazylii oraz Australii. Na początku 2011 roku producent z Wolfsburga zapowiedział wprowadzenie nowej wersji Tiguana, ale mimo to popularność dotychczasowego modelu nie malała – Tiguan wciąż znajduje się na pierwszym miejscu w statystykach nowo zarejestrowanych SUV-ów w Niemczech.

Nowy Tiguan ma wszelkie dane ku temu, by powtórzyć sukces rynkowy swego poprzednika. Auto z wyglądu upodobniło się do większego Touarega, co z pewnością wpłynie na jego popularność. Producent reklamuje jego mocne, a zarazem oszczędne silniki, wszechstronne możliwości (w tym holowania przyczepy ważącej nawet 2.500 kilogramów – w przypadku wersji z napędem na wszystkie koła 4MOTION), dużą zmienność wnętrza, bagażnik o pojemności 1.510 litrów i liczne, przemyślane szczegóły.

Pomysłowość VW nie zna granic - oto dwa, jakże różne, oficjalne zdjęcia nowego Tiguana:)

DB2011AU00188_large DB2011AU00194_large

Całkowicie na nowo zaprojektowany został design przedniej części nadwozia. Tiguan wciąż może być zamawiany w wersji przeznaczonej przede wszystkim do poruszania się po utwardzonych drogach lub w wersji specjalnie dostosowanej do jazdy po bezdrożach. Obie te wersje modelu różnią się przednią częścią nadwozia: Onroad posiada kąt natarcia 18 stopni, zaś Offroad – już 28 stopni. Wariant Offroad po raz pierwszy, tak jak wcześniej wersja Onroad, jest dostępny z najwyższą wersją wyposażenia. Specjalista od bezdroży w tej wersji nazywa się Track & Style (Onroad: Sport & Style).

_DSC8914Wraz ze zmianą modelu do oferty Tiguana włączonych zostało wiele nowych systemów wspierających kierowcę. Należą do nich: system rozpoznający zmęczenie kierowcy (seryjny w Sport & Style oraz Track & Style), systemy świateł drogowych współpracujące z kamerami – Light Assist (światła H7) i Dynamic Light Assist (reflektory biksenonowe) oraz system ułatwiający utrzymanie toru jazdy Lane Assist. Nowością w Tiguanie jest także elektroniczna blokada mechanizmu różnicowego XDS.

Europejscy klienci mają do wyboru siedem silników; nowością w ofercie są trzy z nich, wszystkie czterocylindrowe z turbodoładowaniem i bezpośrednim wtryskiem. Cztery mocne silniki benzynowe (TSI o pojemności od 1,4 do 2,0 l.) rozwijają moc między 122 KM a 210 KM. Spektrum mocy silników wysokoprężnych (TDI) sięga od 110 KM do 170 KM. Jako opcja dostępna jest 7-biegowa przekładnia dwusprzęgłowa (DSG). Wszystkie Tiguany w wersji BlueMotion Technology posiadają systemy Start-Stop i rekuperacji. W rezultacie, nawet z napędem na wszystkie koła, Tiguan 2.0 TDI 4MOTION BlueMotion Technology o mocy 140 KM zużywa 5,8 l/100 km. Wybrane silniki oferowane są z napędem na przednią oś. Dla jednostki TDI o mocy 140 KM spalanie wynosi 5,3 l/100 km.

_DSC80394MOTION w Tiguanie:

W normalnym przypadku w Tiguanie 4MOTION napędzana jest przednia oś. Na tylną oś przekazywane jest tylko dziesięć procent sił napędowych. Tylna oś jest dołączana stopniowo tylko w razie potrzeby, w zależności od specyficznej sytuacji napędowej i warunków na drodze. Dołączenie następuje przez elektrohydrauliczne sprzęgło. Zalety elektroniki: między przednią a tylną osią nie muszą występować różnice prędkości obrotowej, aby sprzęgło napędu wszystkich kół zostało aktywowane, ponieważ wzrost ciśnienia generowany jest przez elektryczną pompę.

System sprzęgła wielotarczowego został wbudowany w przekładnię tylnej osi. Pompa elektryczna zasila olejem zasobnik ciśnieniowy, którego ciśnienie robocze wynosi 30 barów. Moduł sterujący wylicza idealny moment napędowy dla tylnej osi i za pomocą zaworu reguluje, jakie ciśnienie oleju powinno działać na tłoki robocze sprzęgła wielopłytkowego. Ciśnienie na płytki sprzęgła wzrasta przy tym proporcjonalnie do momentu obrotowego, jaki jest wymagany na tylnej osi. Wysokością ciśnienia wywieranego na płytki sprzęgła można płynnie zmieniać przenoszony moment obrotowy. System ten pracuje bez opóźnienia, ponieważ ciśnienie robocze jest zawsze dostępne. W związku z tym, że moduł sterujący rozdziela moment obrotowy odpowiednio do dynamicznych obciążeń osi, poślizg napędowy kół przedniej osi przy ruszaniu i przyspieszaniu Tiguana jest jeszcze bardziej minimalizowany.

Nowością w Tiguanie jest opcjonalna elektroniczna blokada mechanizmu różnicowego XDS. Jest to układ rozszerzający funkcję wbudowanych w ESP blokad elektronicznych. XDS poprawia sterowność przy szybkim pokonywaniu zakrętów i poprzez przyhamowanie wewnętrznego, odciążonego koła zapobiega jego ewentualnemu poślizgowi, przez co samochód zachowuje się bardziej neutralnie i poprawia się trakcja.
AK

Zobacz także: Volkswagen Tiguan 2012 – nowe szczegóły | VW Tiguan 2012 – na zachodzie bez zmian