Nowy Peugeot 3008. Francuski pocałunek

Peugeot zaprezentował dziś drugą generację crossovera 3008, którego zadaniem będzie wygranie rywalizacji z licznymi autami konkurencji – m.in. Kią Sportage, Nissanem Qashqai, VW Tiguanem czy Renault Kadjar. Samochód niestety nie może pochwalić się napędem na cztery koła, ale poza tą jedną, oczywistą wadą skrywa całe mnóstwo zalet.

Francuzów (auto produkowane jest w Sochaux, a jego zespół napędowy w Trémery i Douvrin) przede wszystkim należy pochwalić za nowoczesne wzornictwo. 3008 naprawdę może się podobać, a na dodatek bliżej mu teraz do crossoverów niż do minivanów, jak było w przypadku pierwszej generacji. Samochód zbudowano na nowej platformie EMP2, która nie dość, że jest o 100 kg lżejsza od swej poprzedniczki, to na dodatek jest dłuższa o 8 cm. 22-centymetrowy prześwit pomimo napędu tylko na jedną oś pozwala nieco odważniej poruszać się po drogach leśnych i polnych.

Dłuższe podwozie, a co za tym idzie – wydłużony o 62 mm rozstaw osi (do 2675 mm), pozwoliły konstruktorom wygospodarować więcej przestrzeni życiowej dla pasażerów. Przykładowo z tyłu przybyło 24 mm miejsca na nogi, a sufit podniesiono o 35 mm. Również objętość bagażnika uległa zwiększeniu: 520 litrów to prawie o 90 litrów więcej niż w poprzedniej generacji tego modelu. Po złożeniu siedzeń objętość rośnie do 1580 litrów.

Nowy Peugeot 3008 oferowany będzie z szeroką gamą silników benzynowych:
1,2 PureTech 130 KM S&S z manualną skrzynią biegów o 6 przełożeniach
1,2 PureTech 130 KM S&S z automatem EAT6
1,6 THP 165 KM S&S z automatem EAT6

...i wysokoprężnych:
- 1,6 BlueHDi 100 KM S&S z manualną skrzynią biegów o 5 przełożeniach,
- 1,6 BlueHDi 120 KM S&S z manualną skrzynią biegów o 6 przełożeniach,
- 1,6 BlueHDi 120 KM S&S z automatem EAT6,
- 2,0 BlueHDi 150 KM S&S z manualną skrzynią biegów o 6 przełożeniach,
- 2,0 BlueHDi 180 KM S&S z automatem EAT6.

Miłośnicy terenu docenią zastosowanie w aucie systemu  Advanced Grip Control, który zapobiega poślizgowi kół (kierowca dysponuje pięcioma trybami pracy: ESP standard, Śnieg, Off-Road, Piasek i ESP OFF, które wybiera za pomocą pokrętła umieszczonego na środkowej konsoli) oraz wspomaga zjazd po zboczach o dużym nachyleniu (auto porusza się z prędkością 3 km/h, zachowując przy tym pełną sterowność).

W nowym modelu zmieniło się wnętrze – uwaga zwraca zwłaszcza „kwadratowa” kierownica oraz futurystyczna wypustka umieszczona w centralnej konsoli, która pełni (chyba?) rolę lewarka. Świetnie prezentuje się kokpit, za którym można poczuć się jak w kabinie odrzutowca. Walorem auta jest również cały zestaw systemów wspomagających jazdę, m.in. automatycznego hamowania awaryjnego, zachowania odległości między pojazdami, monitorowania pasa ruchu i martwego pola czy wykrywania zmęczenia kierowcy.

Nowy Peugeot 3008 zadebiutuje na salonie w Paryżu, a do sprzedaży trafi w październiku 2016.
MM