Wydrukuj tę stronę

Mitsubishi Eclipse Cross – sportowiec w blokach startowych

marzec 09, 2017

W Genewie ma miejsce światowa premiera nowego kompaktowego modelu SUV Coupé nazwanego Eclipse Cross – pierwszego przedstawiciela nowej generacji samochodów Mitsubishi Motors, który ma uzupełnić ofertę, jaką stanowią modele ASX oraz Outlander. Ostro wystylizowany, intensywnie czerwony SUV Coupé z Japonii będzie pierwszym samochodem „mówiącym” nowym językiem stylistycznym MMC.

press img 23W ciągu ostatnich trzech lat dział projektowy firmy przeszedł całkowitą reorganizację, a w jej ramach sformułowano długofalową strategię projektowania, zakładającą między innymi spójność formy, ekspresję i wyraźną tożsamość wizualną (koncepcja "Dynamicznej Tarczy"), czego efekty można było obserwować w kolejnych samochodach koncepcyjnych XR PHEV II Concept i eX-Concept z 2015 roku oraz GT-PHEV Concept z 2016 roku.

Z pojawieniem się Mitsubishi Eclipse Cross, planowane rozwiązania zamieniają się w rzeczywistość. Dzieje się tak dzięki przejściu od XR PHEV II Concept do seryjnie produkowanego samochodu, w którym należało uwzględnić wymogi technologii produkcyjnych i przepisów homologacyjnych. Nowy kierunek projektu jest widoczny w bardzo dynamicznych konturach samochodu, przywodzących na myśl sportowca w blokach startowych.

Zachowano klinową formę nadwozia samochodu koncepcyjnego, by podkreślić wrażenie ruchu typowe dla nadwozi coupe – dynamizm tej formy dodatkowo podkreślono ostrym kątem tylnej szyby, dużym rozstawem osi przy krótkich zwisach oraz wyraźnym poszerzeniem przednich i tylnych błotników. Głęboko rzeźbione górne i dolne linie boków nadwozia również wywodzą się z projektu XR PHEV II Concept. Zachowano też silne powiązania między przebiegiem tych linii, by uzyskać wrażenie, jakby całość wykuto z jednego kawałka metalu. press img 38Oświetlenie tylne łączące światła hamowania LED oraz trzecie światło hamowania LED zajmują całą szerokość samochodu, a zaprojektowano je tak, by uzyskać lepszą widoczność dla innych użytkowników dróg i optycznie poszerzyć sylwetkę samochodu.

Wewnątrz samochodu duże powierzchnie, jak deska rozdzielcza oraz panele drzwiowe, są wykończone miękkim materiałem o trójwymiarowej strukturze, przypominającym skórę, w wyglądzie i dotyku kontrastując z twardymi powierzchniami srebrnych listew, a skórzana tapicerka (dostępna w zależności od rynku i wersji modelowej) wykończona jest ozdobnymi pomarańczowymi obszyciami. Dopełnieniem uzyskanych efektów są akcenty wykończenia o fakturze włókien węglowych lub czerni fortepianowej.

Samochód dysponujący rozstawem osi 2670 mm i szerokością całkowitą 1805 mm, przy długości całkowitej 4405 mm, oferuje przyjazną przestrzeń wnętrza, której dodatkowe zalety wynikają między innymi z niskiego położenia deski rozdzielczej i możliwości regulacji położenia tylnego siedzenia. Maksymalizację dostępnej przestrzeni bagażowej osiągnięto, stosując podział tylnego siedzenia w proporcji 60:40, z regulacją wzdłużną położenia siedzenia oraz regulacją kąta oparcia. Pasażerom podróżującym z tyłu zapewniono dużo miejsca na nogi (200 mm), a w przyjęciu wygodnej pozycji pomaga 8-stopniowa regulacja kąta oparcia w zakresie 16-32°. W czasie długich podróży cieszyć ich będzie duża wolna przestrzeń nad głowami, którą uzyskano mimo opadającej ku tyłowi linii dachu.

press img 37System S-AWC w Mitsubishi Eclipse Cross umożliwia korzystanie z trzech trybów jazdy, które załącza się selektorem umieszczonym na konsoli centralnej. W normalnych warunkach drogowych, system 4WD korzysta z trybu AUTO, by zarządzać rozkładem momentu napędowego i zapewniać przy tym minimalne zużycie paliwa, a w razie wykrycia niskiej przyczepności kół do nawierzchni lub utraty przyczepności z innych przyczyn, system automatycznie kieruje większą część momentu napędowego na tylną oś, celem poprawy stabilności jazdy. Tryb SNOW (śnieg) przeznaczony jest na ośnieżone drogi oraz na inne nawierzchnie o niskiej przyczepności kół. Tryb GRAVEL (nawierzchnia szutrowa) korzysta z pełnych możliwości systemu 4WD dostępnych w trudnym terenie, na drogach złej jakości, a także w razie konieczności wydostania się z piasku lub ze śniegu, w którym samochód ugrzązł. Zależnie od rynku i wersji modelowej, Eclipse Cross będzie dostępny także w wersji 2WD z napędem tylko na przednią oś.
    
W aucie debiutuje nowa jednostka benzynowa 1,5 l z bezpośrednim wtryskiem paliwa i z turbodoładowaniem. Silnik ten dysponuje większym momentem obrotowym przy niskich i średnich obrotach, niż obecnie stosowane silniki benzynowe MMC 2,0 oraz 2,4 litra. Zmodernizowany silnik wysokoprężny 2,2 l z turbodoładowaniem jest rozwinięciem obecnego silnika 4N14 firmy MMC. Nowa wersja tego silnika opracowana dla Eclipse Cross otrzymała szereg rozwiązań redukujących siły tarcia pomiędzy ruchomymi elementami. Poprawie uległy też reakcje układu wtryskowego na zmiany obciążenia silnika.

Z silnikiem benzynowym 1.5 l dostępna jest przekładnia bezstopniowa CVT z 8-biegowym trybem krokowym, która oferuje manualne sterowanie w trybie Sport. press img 30Wysokoprężny silnik 2,2 l współpracuje z nową, 8-biegową przekładnią automatyczną. Sprzedawana będzie również wersja z silnikiem benzynowym 1,5 l i manualną 6-biegową przekładnią.

Zgodnie z wymaganiami rynku samochodowego, Mitsubishi Eclipse Cross jest w pełni wyposażony w najnowsze rozwiązania i technologie inteligentnego bezpieczeństwa MMC, m.in. system ograniczający skutki kolizji czołowych, system informujący o niezamierzonej zmianie pasa ruchu (LDW), system monitorowania martwego pola w lusterkach bocznych, tempomat adaptacyjny (ACC), ultradźwiękowy asystent ruszania, automatyczne światła drogowe (AHB).

Samochód posiada kilka kamer umieszczonych w różnych punktach nadwozia, które pozwalają uzyskać 5 różnych widoków: do przodu, do tyłu, na bok (w prawo i w lewo) oraz widok z góry, co ułatwia parkowanie w ciasnych przestrzeniach. Co więcej, na monitorze pokazywane są linie ruchu samochodu wynikające z aktualnego położenia kierownicy. System ten jest dodatkowo wspomagany przez zestaw czujników umieszczonych w narożnikach samochodu.

Dostawy Eclipse Cross na rynki europejskie rozpoczną się w ostatnim kwartale 2017 roku (premiery rynkowe w poszczególnych krajach nastąpią pod koniec 2017 roku i na początku 2018 roku).
MM