MITSUBISHI Concept PX-MiEV II – ekologiczna przyszłość

Na 42. tokijskim salonie samochodowym, który odbędzie się w dniach 30 listopada - 11 grudnia, Mitsubishi zaprezentuje koncepcyjny model SUV-a MITSUBISHI Concept PX-MiEV II, który wyposażony jest w hybrydowy układ napędowy typu plug-in.

W 2009 roku firma Mitsubishi Motors Corporation wprowadziła do swej oferty produkowany masowo model elektryczny nowej generacji o nazwie i-MiEV. A w grudniu obecnego roku na rynku zadebiutuje kolejny model elektryczny – lekki pojazd użytkowy klasy mini car, czyli MINICAB-MiEV. Modele te cieszą się dużą popularnością w miastach, jako pojazdy dowożące niewielkie grupy ludzi do pracy na krótkich dystansach.

Teraz Mitsubishi idzie o krok dalej, prezentując MITSUBISHI Concept PX-MiEV II, czyli pomysł firmy Mitsubishi Motors na średniej wielkości model SUV z napędem hybrydowym typu plug-in. Jak informuje producent, pojazd ten oferuje duży zasięg, bardziej odpowiedni dla średnich (lub większych) pojazdów, i wykorzystuje najnowocześniejszy układ napędowy, który stanowi pochodną dostępnych już na rynku elektrycznych technologii napędowych, gwarantujących ekologiczne osiągi oraz ciszę typową dla pojazdów elektrycznych, ale w komfortowym nadwoziu typu SUV.

Na hybrydowy układ napędowy typu plug-in składają się 2 silniki elektryczne znane z modelu i-MiEV  oraz niewielka, tradycyjna jednostka spalinowa, która wykorzystuje najnowocześniejsze technologie paliwowe i ekologiczne firmy MMC. Taka konfiguracja nie tylko zapewnia łączną wydajność paliwową na poziomie 60 kilometrów na litr (1,6 litra na 100 km), czyli wynik znacznie przekraczający wartości osiągane przez pojazdy z konwencjonalnym układem napędowym, ale również gwarantuje bardziej ekologiczne osiągi przy jednoczesnym zachowaniu zasięgu porównywalnego z tradycyjnymi modelami (ponad 800 km).

Dzięki wydajnym akumulatorom hybrydowego układu napędowego firmy MMC pojazd jest w stanie pokonać ponad 50 kilometrów w trybie elektrycznym, co oznacza, iż w codziennym użytkowaniu może poruszać się jedynie w bezemisyjnym trybie jazdy. Zależnie od tempa poboru energii oraz poziomu naładowania akumulatorów, system napędowy może automatycznie przełączyć silnik spalinowy w tryb generacji energii oraz, w razie konieczności, jednostka spalinowa może również wspomagać napęd kół. Ponadto w bardzo prosty sposób kierujący może wybrać tryb Battery Drive, jeśli pojazd ma się poruszać cicho i bezemisyjnie (dostępność trybu uzależniona od poziomu naładowania akumulatorów). Kierowca ma podczas jazdy możliwość włączenia trybu Battery Charge, który kontroluje pobór energii z akumulatorów i wykorzystuje silnik spalinowy, jako generator by je doładowywać.

Zainstalowane w pojeździe gniazdo umożliwia podłączenie i zasilanie z akumulatorów samochodu urządzeń zewnętrznych, np. na kempingu lub podczas wypraw za miasto. Pojazd może zatem również służyć za zastępcze źródło energii. Co więcej, gniazdo do szybkiego ładowania jest kompatybilne z interfejsem V2H (ang. vehicle-to-home).

MITSUBISHI Concept PX-MiEV II wyróżnia się ponadto niezwykłą konstrukcją układu przeniesienia napędu, który obejmuje nowy dwusilnikowy napęd na cztery koła z zaawansowanym technologicznie układem kontroli trakcji S-AWC firmy Mitsubishi (ang. Super-All Wheel Control). Układ ten oparto konstrukcyjnie na rozwiązaniu znanym  z modelu Lancer Evolution X. Dzięki zastosowaniu silników elektrycznych, MITSUBISHI Concept PX-MiEV II gwarantuje stały, wysoki moment obrotowy w każdych warunkach i przy każdej prędkości. Według producenta oznacza to osiągi porównywalne z konwencjonalnie napędzanym pojazdem wyposażonym w trzylitrową jednostkę V6.
KL

MITSUBISHI Concept PX-MiEV II  - dane techniczne:
Silniki elektryczne (przód i tył)
Typ Synchroniczne z magnesami trwałymi
Moc maksymalna 60 kW każdy
Silnik spalinowy
Typ MIVEC, cztery cylindry, pojemność 2,0 litra
Moc generacji 70 kW
Docelowy zasięg w trybie elektrycznym > 50 km
Docelowy zasięg w trybie hybrydowym w cyklu pozamiejskim > 800 km
Docelowa łączna wydajność paliwowa > 60 km/L
Napęd: dwa silniki elektryczne, 4WD, układ S-AWC
Ogumienie 235/55R18
Długość całkowita 4660 mm
Szerokość całkowita 1830 mm
Wysokość całkowita 1680 mm
Ilość miejsc 5