Czas na Velara – premiera nowego Range Rovera

Range Rover Velar został zaprojektowany tak, aby wypełnić lukę między modelami RR Evoque i RR Sport. Nowy samochód Land Rovera, który właśnie został zaprezentowany w Londynie, jest nowoczesny i elegancki, i potrafi wiele zdziałać w terenie.

Velara zbudowano od podstaw na podwoziu samonośnym, w którego konstrukcji stopy aluminium stanowią 81% całości. Jego modułowość to kluczowy element, decydujący o sprawności i możliwościach terenowych Velara. Dzięki ścisłej współpracy między zespołami projektantów i inżynierów oraz licznym symulacjom i testom w tunelu aerodynamicznym współczynnik oporu powietrza wynosi od 0,32. Efektem jest najbardziej aerodynamiczny model Land Rovera.

Velar posiada nowoczesny napęd All-Wheel Drive, zawieszenie pneumatyczne, bardzo dobry prześwit – 251 mm (213 mm z zawieszeniem sprężynowym) i głębokość brodzenia – 650 mm (600 mm z zawieszeniem sprężynowym), zaawansowane technologie systemów poprawiających trakcję, w tym Terrain Response 2 oraz All Terrain Progress Control, a także duże możliwości terenowe. Kąt wejścia wynosi do 28,89 stopni, kąt rampowy – do 23,5 stopnia, kąt natarcia – do 29,5 stopnia.

 

System napędu All-Wheel Drive (AWD) zapewnia optymalne rozłożenie momentu obrotowego dla danych warunków, od dynamicznej jazdy po drogach asfaltowych po ruszanie na gładkim lodzie „Sercem” systemu jest skrzynia rozdzielcza wyposażona w wielotarczowe sprzęgło mokre i napęd łańcuchowy na oś przednią. Jej główną zaletą jest prędkość działania: w zależności od warunków, czas przeniesienia momentu na oba koła tylnej osi wynosi 165 ms, a przeniesienie momentu na przednią oś zajmuje jedynie 100 ms.

System Terrain Response umożliwia dostosowanie ustawień pojazdu do warunków panujących na powierzchni, oferując tryby: ECO, Komfort, Trawa-żwir-śnieg, Błoto-koleiny, Piach oraz tryb Dynamic, dostępny w modelach R-Dynamic. Dzięki zindywidualizowanym parametrom silnika, biegów, napędu na cztery koła, zawieszenia i stabilności, każdy tryb pozwala na poprawę przyczepności i sterowności. System Terrain Response 2 (opcjonalny dla większości modeli) automatycznie wybiera odpowiedni tryb dla danej powierzchni, ułatwiając kierowcy pełne korzystanie z możliwości pojazdu. Po raz pierwszy w historii Land Rover system Terrain Response nie jest sterowany za pomocą dodatkowego regulatora, lecz z użyciem konfigurowalnego pokrętła systemu multimedialnego lub bezpośrednio na ekranie.

Funkcja All Terrain Progress Control (ATPC), którą Velar może się pochwalić, działa jak tempomat dla niskich prędkości; jej zadaniem jest utrzymywanie prędkości podczas jazdy w trudnych warunkach, co pozwala kierowcy skoncentrować się wyłącznie na kierowaniu pojazdem bez konieczności używania pedału gazu i hamulca. System włączany jest za pomocą specjalnego przycisku, a do ustawiania prędkości służą przełączniki tempomatu na kierownicy.

Funkcja Low Traction Launch ułatwia kierowcy ruszanie z miejsca na bardzo śliskich nawierzchniach. Funkcja aktywowana jest za pomocą dolnego ekranu dotykowego; zapewnia stopniową kalibrację pedału gazu, aby uniknąć ślizgania się kół. Po przekroczeniu prędkości 30 km/h pedał gazu automatycznie wraca do poprzednich ustawień w Terrain Response.

System kontroli zjazdu ze wzniesienia (HDC) korzysta z systemu ABS, aby kontrolować prędkość na stromych pochyłościach bez interwencji kierowcy. HDC posiada funkcję Gradient Release Control, która powoli zwalnia hamulec podczas ruszania z nachylonego terenu.

Aktywna blokada tylnego mechanizmu różnicowego, dostępna w wybranych modelach, poprawia efektywność jazdy na drodze i w terenie. Dzięki elektronicznemu sterowaniu sprzęgłem mokrym mechanizm różnicowy może dostosowywać rozłożenie momentu obrotowego między tylnymi kołami w zależności od przeniesienia obciążenia i tarcia powierzchniowego, co zwiększa przyczepność podczas ruszania, wychodzenia z zakrętu oraz jazdy terenowej w trudnych warunkach.

 

Unowocześnione menu 4x4i wyświetla informacje o pochyłości (kąt nachylenia oraz obrazy z przedniej i tylnej kamery) oraz informacje takie jak: kąt skrętu kierownicy, rozłożenie momentu napędowego, kąt obrotu połączeń przegubowych zawieszenia oraz dane z czujników brodzenia.

Aktywne zawieszenie należy do standardowego wyposażenia wszystkich modeli. System monitoruje ruch kół 500 razy na sekundę i ruch karoserii 100 razy na sekundę, co umożliwia stałe modyfikacje siły tłumienia czterech kół. Pozwala to na dostosowywanie sztywności zawieszenia do warunków jazdy, co zwiększa komfort i sterowność; istnieje nawet specjalna kalibracja dla jazdy terenowej.

Zawieszenie pneumatyczne znajduje się na standardowym wyposażeniu modeli sześciocylindrowych oraz na wyposażeniu opcjonalnym modeli czterocylindrowych: Diesla 240 KM i benzynowego 300 KM. Po przekroczeniu 105 km/h prześwit zawieszenia pneumatycznego zmniejsza się o 10 mm w celu redukcji oporu powietrza i zużycia paliwa. Po wyłączeniu stacyjki funkcja Auto Access Height automatycznie obniża zawieszenie o 40 mm, aby ułatwić wsiadanie i wysiadanie.

W trybie terenowym przy prędkości poniżej 50 km/h, prześwit zwiększa się o 46 mm w porównaniu do trybu normalnego, co daje wysokość 251 mm, natomiast przy prędkości 50–80 km/h zawieszenie automatycznie obniża się o 18 mm, co zapewnia dobry prześwit, stabilność i komfort podczas długiej jazdy na powierzchniach nieutwardzonych lub pokrytych koleinami.

Zawieszenie pneumatyczne jest także pomocne podczas brodzenia. Funkcja Grounding Detection automatycznie podnosi pojazd w celu pokonania przeszkód pod wodą, które mogły zostać niezauważone przez kierowcę. Dodatkowy prześwit można uzyskać po naciśnięciu pedału hamulca i odpowiedniego przycisku na ekranie dotykowym. Dzięki funkcji poziomowania zawieszenie pneumatyczne może regulować prześwit podczas holowania lub przewożenia ciężkich ładunków, zwiększając tym samym wygodę podróżujących. Elementy sterujące umieszczone wewnątrz bagażnika pozwalają na podnoszenie lub opuszczanie zawieszenia podczas załadunku, rozładunku lub podczepiania przyczepy.

Model wyposażono w kilka (do wyboru) jednostek napędowych, zarówno benzynowych jak i wysokoprężnych, połączonych z automatyczną 8-biegową skrzynią firmy ZF i napędem na cztery koła z systemem Intelligent Driveline Dynamics.

Czterocylindrowe silniki Diesel Ingenium są dostępne w wariantach 180KM z emisją CO2 na poziomie 142 g/km w cyklu mieszanym lub 240 KM z wysokim momentem obrotowym 500 Nm.  Do wyboru jest również nowy czterocylindrowy silnik benzynowy Ingenium o mocy 250 KM i przyspieszeniu 0–100 km/h w ciągu 6,7 sekund. W tym roku w sprzedaży pojawi się także jego nowy wariant o mocy maksymalnej 300 KM.

Diesel V6 to połączenie momentu obrotowego 700 Nm ułatwiającego przyspieszenie oraz możliwości terenowe przy niskiej emisji na poziomie 167 g/km w cyklu mieszanym. Silnik benzynowy V6 ze sprężarką mechaniczną o mocy 380 KM odznacza się natomiast nadzwyczajną wydajnością i wyjątkowym brzmieniem oraz zapewnia przyspieszenie 0–100 km/h w 5,7 sekundy przed osiągnięciem prędkości maksymalnej ograniczonej elektronicznie do 250 km/h.

Modele Velar i Velar R-Dynamic są dostępne w wersji standardowej, S, SE i HSE. Aby nadać im bardziej wyszukany wygląd, klienci mogą również wybrać pakiet Black lub Luxury.

Najbardziej ekskluzywne modele First Edition będą dostępne na całym świecie, lecz wyłącznie w ciągu pierwszego roku produkcji. Są to modele jeszcze bardziej o topowej specyfikacji, wyposażone w silnik V6 3.0 benzynowy lub Diesla oraz całe mnóstwo dodatkowych elementów, jak rozszerzone, w pełni skórzane wykończenie wnętrza z tapicerką z perforowanej skóry Windsor w kolorze Nimbus lub Ebony, nagłośnienie Meridian Signature 1600 W, reflektory Matrix-Laser LED oraz 22-calowe felgi szprychowe z diamentowym wykończeniem.

Wnętrze pojazdu jest wyszukane, a zarazem pełne eleganckiej prostoty. Zostało ono zaprojektowane z wiarą w moc minimalizmu, a przełączniki ograniczono do niezbędnego minimum, aby stworzyć atmosferę spokoju i wyciszenia. Cała technologia została zaprojektowana z myślą o systemie multimedialnym Touch Pro Duo, stanowiącym centralny element wnętrza pojazdu. W skład systemu wchodzą dwa dziesięciocalowe ekrany dotykowe HD całkowicie zintegrowane z powierzchnią i widoczne dopiero po uruchomieniu. Te cienkie ekrany są zharmonizowane z wnętrzem kabiny, przydając jej nowoczesnego wyglądu. Tapicerka wykonana jest z trwałego materiału, stanowiącego alternatywę dla tapicerki skórzanej. Materiał w kolorze Dapple Grey, wzbogacony wkładkami z tkaniny zamszowej w kolorach Ebony i Light Oyster, został opracowany we współpracy z firmą Kvadrat, wiodącym europejskim producentem tekstyliów wysokiej jakości. W parze z designem idą aspekty praktyczne: Velar może się poszczycić bagażnikiem o pojemności 673 l.

Velar został zaprojektowany i opracowany w ośrodkach rozwoju firmy Jaguar Land Rover w Wielkiej Brytanii, a jego produkcja będzie miała miejsce w zakładzie w Solihull. Pierwsze egzemplarze trafią do polskich salonów latem 2017 roku.
MM