Wydrukuj tę stronę

80 lat Mitsubishi z napędem 4x4

grudzień 19, 2017

Firma Mitsubishi Motors Corporation (MMC), prezentując model Outlander PHEV w czasie Salonu Samochodowego w Paryżu w 2012 roku, wprowadziła na rynek zupełnie nową koncepcję: hybrydowego napędu na cztery koła w wersji SUV, opartego na bazie pojazdów elektrycznych. Samochód ten był ostatnim dzieckiem bogatego i skomplikowanego dziedzictwa Mitsubishi w rozwijaniu napędu 4WD, który po raz pierwszy zastosowano w grudniu 1935 roku.

px33 with background1936 PX33: od niego wszystko się zaczęło
PX33 jest jednocześnie ikoną i punktem odniesienia dla Mitsubishi Motors, ponieważ był to pierwszy pojazd z napędem na cztery koła spod znaku Trzech Diamentów. Opracowany przez wówczas jeszcze Mitsubishi Heavy Industries (MHI) pochodził od prototypu PSF33 wyposażonego w benzynowy silnik typu S6 – jego konstrukcję ukończono w grudniu 1935 roku.

Rok później pojawił Mitsubishi PX33 jako drugi prototyp, tym razem wyposażony w silnik benzynowy w układzie X. To doprowadziło do konstrukcji kolejnych bardziej dopracowanych jednostek. Silniki testowane były do granic możliwości, a wszystkie próby przeszły śpiewająco. Jednak MHI wahało się, czy kontynuować prace nad masową produkcją modelu, uważając, że jest za wcześnie na wprowadzenie modelu do seryjnej produkcji. W rezultacie projekt PX33 został porzucony.

Ukłon w kierunku napędu 4WD Mitsubishi wykonała firma Sonauto (francuski dystrybutor MMC w tamtym czasie), która opracowała rajdową replikę PX33 1936 z wykorzystaniem układu napędowego Pajero. Jako jeden z siedmiu fabrycznych zespołów Sonauto zgłosiło swój prototyp do Rajdu Paryż-Tunis-Dakar w 1989 roku. Samochód prowadzony przez francuskiego kierowcę Jeana-Pierre'a Jaussauda ukończył legendarny rajd na 31. miejscu w klasyfikacji generalnej. W dowód uznania replika PX33 jest obecnie eksponowana w muzeum MMC, niedawno odnowionej Galerii Mitsubishi Auto, zlokalizowanej w Okazaki (Japonia), niedaleko Centrum Badawczo-Rozwojowego firmy.

jeep j3 wagon 19561953 Jeep: Na drodze do sławy
Druga część historii napędu na cztery koła Mitsubishi rozpoczęła się siedemnaście lat później w 1953 roku. Japońska firma podpisała umowę z Willys Overland Corporation, aby na licencji budować słynnego Jeepa (CJ3) w Kraju Kwitnącej Wiśni - począwszy od modelu Mitsubishi Jeep J3. Nikt w 1953 nie spodziewał się, że produkcja potrwa aż do 1998 roku, a całkowita sprzedaż wyniesie ponad 200 000 sztuk w różnych wariantach: z krótkim i długim nadwoziem, a także w wersji kombi.

1980 Forte: solowa jazda z napędem 4WD
Kiedy kolejne Jeepy opuszczały fabrykę Nagoya Plant-Oye, firma Mitsubishi Motors rozpoczęła prace nad opracowaniem własnego samochodu wykorzystującego technologię napędu na cztery koła. To doprowadziło do skonstruowania modelu Forte, czyli L200 pierwszej generacji przeznaczonego na eksport.

We wczesnych latach 70-tych XX wieku MMC zorientowało się, że stylistyka bardziej zorientowana na komfort pasażerów wzbudza coraz większe zainteresowanie klientów, także w segmencie małych ciężarówek typu pick-up. Równocześnie chodziło o to, aby zachować doceniane przez użytkowników zalety napędu na cztery koła.

l200 1979 Po wielu godzinach spędzonych nad badaniami i rozwojem model Forte – znany na wielu rynkach jako L200 – został ostatecznie wprowadzony do produkcji w 1978 roku. Dokładnie osiem lat od powstania pierwszego rysunku na desce kreślarskiej – ale były to lata dobrze wykorzystane. Sprzedaż w pierwszym roku wyniosła 45 000 sztuk, a w kolejnym gwałtownie wzrosła do ponad 100 000 sztuk. Układ napędowy 4WD został wprowadzony w 1980 roku.

Seria modeli Forte / L200 zajmuje szczególne miejsce w historii firmy znanej od 1970 roku jako Mitsubishi Motors, ponieważ dał początek technologii 4WD dopracowanej później dla modeli Pajero SUV (maj 1982) i Delica 4WD MPV (październik 1982 w wersji 4WD).

1982 Pajero: styl życia
Koncern Mitsubishi Motors doskonale przewidział zapotrzebowanie na bardziej cywilizowane i modne pojazdy terenowe, prezentując kilka pokazowych, “lifestylowych” modeli SUV zbudowanych na bazie Pajero I (1973 rok), zanim właściwe Pajero pojawiło się na drogach.

Poprzedzone przez samochód koncepcyjny Pajero II z 1979 r. - trzy lata przed wejściem do produkcji – Pajero pierwszej generacji napisało nowy rozdział w historii cross country oraz wyznaczyło popularny trend, tak charakterystyczny dla dzisiejszych, nowoczesnych, kompaktowych samochodów typu SUV.

pajero first gen usRównie sprawny w ruchu drogowym, jak i w terenie (tam gdzie jest to dozwolone), twardy i mocny jak koń pociągowy, Mitsubishi Pajero dodało wyjątkowego blasku sportom motorowym – zwłaszcza kiedy MMC i Sonauto postanowiły wziąć udział w wydarzeniu stanowiącym esencję światowego off-roadu: legendarnym Rajdzie Dakar.

Począwszy od pierwszego startu w 1983 roku Pajero ustanowiło imponujący rekord w historii, odnosząc w Rajdzie Dakar 12 zwycięstw w latach 1985-2007 i w Pucharze Świata FIA Cross Country w 2003 roku, wzmacniając w ten sposób reputację MMC jako producenta, który przyczynił się do rozwoju światowego segmentu pojazdów SUV. Drogą tą japońska firma konsekwentnie podąża – wprowadzając do sprzedaży pionierską konstrukcję Outlander PHEV, czy też najnowszy Eclipse Cross.

Od 1982 roku wyprodukowano ponad 3 miliony egzemplarzy Pajero (dane obejmują produkcję z fabryki "Pajero Manufacturing Co., Ltd." Mitsubishi Motors w prefekturze Gifu (Japonia) i zestawy Knocked Down dla zagranicznego lokalnego montażu).

outlander phev my16 shadow view

2012: Outlander PHEV: wyrafinowana elektryczność 
System PHEV firmy Mitsubishi Motors wykorzystuje nowatorski elektryczny system napędu typu Twin Motor 4WD, stanowiący rozbudowaną wersję napędu S-AWC ("Super All Wheel Control"). Jest to technologia opracowana i doskonalona w kolejnych ewolucjach Mitsubishi Lancera. Układ S-AWC w Outlanderze PHEV integruje układy ABS, ASC ABS i AYC (Active Yaw Control).

Ponadto pracując równolegle z systemem PHEV, S-AWC rozdziela moc na koła przedniej i tylnej osi, a także pomiędzy kołami po lewej i prawej stronie, przez co przyczynia się do zwiększenia stabilności jazdy i precyzji prowadzenia samochodu. W efekcie, S-AWC redukuje siłę ograniczającą poślizg przednich kół, przy jednoczesnym optymalnym rozkładzie mocy przekazywanej na przednie koła podczas dynamicznego przyspieszania.

Dodatkowo funkcja "4WD LOCK" pozwala na odpowiedni rozdział mocy przekazywanej na przednie i tyle koła, co poprawia trakcję i stabilność podczas jazdy po śniegu, szutrze lub innych luźnych nawierzchniach.

Patrząc w przyszłość...
Wspierany przez solidne 80-letnie dziedzictwo, najnowszy system elektrycznego napędu 4WD sprawia, że Outlander PHEV jest flagowym produktem Mitsubishi Motors, a technologia napędu na cztery koła znalazła zastosowanie w pełnej gamie modeli Mitsubishi – od oferowanego tylko w Japonii mini-samochodu eK-Wagon, poprzez L200 piątej generacji, Pajero i Pajero Sport (Super Select AWD), aż po najnowszy model Eclipse Cross z systemem Super-All Wheel Control 4WD. Jutro tworzy się wczoraj – czego przykładem są koncepcyjne modele 2015 XR PHEV II Concept, 2015 eX Concept, 2016 GT PHEV Concept lub e_EVOLUTION CONCEPT...
MM