Volkswagen Atlas - tytan z Ameryki

Na Międzynarodowym Salonie Samochodowym w Detroit (NAIAS) marka Volkswagen zaprezentowała dwa nowe modele SUV przeznaczone na rynek Stanów Zjednoczonych: Atlas oraz Tiguan z przedłużonym rozstawem osi, które zadebiutują na rynku amerykańskim w 2017 roku.

Nowy Volkswagen Atlas miał swoją premierę pod koniec października ubiegłego roku w Santa Monica w Kalifornii. Samochód otworzył dla niemieckiej marki ważny segment rynku, tzw. Midsize-SUV, jak nazywają go Amerykanie. W 2015 roku na ten fragment rynku przypadło 10% wszystkich nowo rejestrowanych samochodów w USA. Atlas zajmuje miejsce między Tiguanem, a Touaregiem i jest pierwszym modelem Volkswagena w tej popularnej klasie aut, który dostosowano do potrzeb amerykańskich klientów.

Atlas został skonstruowany przy wykorzystaniu elementów modułowej platformy konstrukcyjnej (MQB) Volkswagena. Nadwozie nowego auta ma długość 5037 mm, szerokość 1979 mm i wysokość 1768 mm. Oznacza to, że Atlas jest większy od wszystkich Volkswagenów jakie dotychczas sprzedawano w USA, a także od swych bezpośrednich konkurentów: Toyoty Higlander, Hondy Pilot i Forda Explorera. Wnętrze auta zostało maksymalnie wykorzystane, by wygospodarować miejsce dla siedmiu pasażerów oraz na bagaż.

Nowy Volkswagen Atlas jest dostępny w dwóch wersjach silnikowych – z czterocylindrową benzynową jednostką napędową 2.0 TSI z bezpośrednim wtryskiem i z turbodoładowaniem, która osiąga moc 175 kW/238 KM, oraz z silnikiem 3.6 VR6 o mocy 206 kW/280 KM. Obydwa silniki współpracują z ośmiostopniową automatyczną skrzynią biegów.

Volkswagen Atlas może mieć napęd na przednie lub na cztery koła 4Motion (w modelach z silnikiem VR6). Auta z napędem 4Motion oferują do wyboru cztery tryby pracy układu przeniesienia napędu, pozwalające kierowcy dopasować parametry auta do warunków na drodze. Szacunkowe dane dotyczące zużycia paliwa poznamy wiosną 2017 roku. Jako jedyny model w swojej klasie VW jest wyposażony w automatyczny system hamowania po kolizji. Sprawia on, że pojazd automatycznie hamuje, jeśli czujniki poduszek powietrznych rozpoznały, że doszło do zderzenia.

Atlas będzie, obok Passata, produkowany w Ameryce Północnej w zakładach w Chattanooga (stan Tennessee). Volkswagen zainwestował w tę fabrykę dodatkowe 900 milionów euro. Od końca 2017 roku nowy SUV będzie sprzedawany także w Rosji i na Bliskim Wschodzie.

Ponadto marka Volkswagen poszerza ofertę nowego Tiguana poprzez wprowadzenie do sprzedaży przedłużonej wersji modelu. Indywidualnie dla większego Tiguana zaprojektowana tylna przestrzeń auta, modyfikacje z przodu nadwozia, a także bogatsze wyposażenie standardowe, to elementy które wyróżniają go od bardziej kompaktowej wersji. Przedłużony Tiguan, który będzie mógł przewieźć aż 7 osób, będzie debiutował kolejno na rynkach Ameryki Północnej, Chin oraz Europy począwszy od drugiego kwartału tego roku. W Europie Tiguan z przedłużonym rozstawem osi będzie nosił nazwę Allspace.
MM