Siedem wspaniałych Jeepów na Moab Easter Jeep Safari 2018

Tradycyjnie jak co roku marki Jeep i Mopar połączyły siły, by stworzyć siedem nowych samochodów koncepcyjnych, specjalnie zaprojektowanych na coroczną imprezę Easter Jeep Safari, która odbywa się w mieście Moab w Utah (USA), od 24 marca do 1 kwietnia. W 52. już edycji imprezy biorą udział tysiące fanów off-roadowej jazdy, którzy w Moab spędzą tydzień na najbardziej malowniczych trasach tego regionu.

W tegorocznych samochodach koncepcyjnych wykorzystano zarówno części przeznaczone do produkcji seryjnej, jak i prototypy części zamiennych Jeep Performance Parts, których producentem jest Mopar. Poznajmy siódemkę wspaniałych:

Jeep Sandstorm

(zdj. tytułowe)

Inspirowany samochodami wyścigowymi z pustyni Baja w Kalifornii, koncepcyjny pojazd Jeep Sandstorm został wyprodukowany, by „pędzić po długich, piaszczystych prostych, spełniając jednocześnie wymagania związane z codzienną jazdą". By to zagwarantować, Sandstorm ma off-roadowe wyposażenie, które z łatwością sprosta obydwóm sytuacjom, w tym niezwykle solidny system zawieszenia i zespół napędowy wytwarzający dużą moc.

Z zewnątrz stylowe rozwiązania charakteryzujące „Baja look" występują w formie wentylowanej maski wykonanej z włókna węglowego, powiększonych przednich i tylnych nadkoli, które pozwalają na uzyskanie większego prześwitu, oraz klatki bezpieczeństwa, w którą wbudowane jest koło zapasowe. Klamki zewnętrzne oraz pokrywa tylna otwierana na bok zostały zlikwidowane, a drzwi tylne „ścięte", by jeszcze bardziej uprościć jego linię.

Kolejnymi elementami stylistycznymi, inspirowanymi rajdem Baja są rurowe zderzaki z przodu i tyłu, nowe progi ochronne, wbudowany kompresor powietrza, korek wlewu paliwa inspirowany samochodami wyścigowymi oraz dodatkowe światła przednie KC Carbon.

Oś przednia została przesunięta do przodu o cztery cale i wyposażona w zawieszenie z czterema wahaczami longarm oraz drążek Panharda. Oś tylna z kolei została przesunięta do tyłu o dwa cale i wykorzystuje zawieszenie z czterema wahaczami wzdłużnymi w ułożeniu trójkątnym. Szeroki rozstaw osi gwarantuje większą stabilność przy dużych prędkościach. Sprężyny śrubowe i amortyzatory bypass umożliwiają skok 14 cali dla kół przednich i 18 cali dla kół tylnych.

Aby uzyskać jeszcze doskonalsze osiągi, koncepcyjny Jeep Sandstorm wyposażony został w oś przednią i tylną Dynatrac 60 o przełożeniu 5,68, 17-calowe felgi z systemem beadlock i opony 39,5" BF Goodrich Krawler.

Styl inspirowany rajdem Baja przeniesiony jest również do wnętrza, charakteryzującego się zindywidualizowaną klatką, która integruje nadwozie, pokryte skórą fotele przednie oraz sportowe, kubełkowe siedzenia tylne. Deska rozdzielcza o sportowym wyglądzie oraz 7-calowy ekran GPS zapewniają nawigację, natomiast niezależne przełączniki kołyskowe sterują elektroniką pojazdu, kompresorem powietrza i blokadami osi.

W Jeepie Sandstormie zamontowany jest silnik V8 o pojemności 6,4 litra z katalogu Mopar performance, zestawiony z manualną, sześciostopniową skrzynią biegów.

Jeep 4speed Concept

Jeep 4SPEED

Lekki, szybki i zwinny Jeep 4SPEED to lekki pojazd koncepcyjny, który wpisuje się w tradycję zainicjowaną przez koncepty „Pork Chop" z 2011 roku i „Stitch" z 2013. Możliwości off-roadowe Wranglera zostały zwiększone przez znaczące ograniczenie wagi oraz zastosowanie nowego, 2-litrowego turbodoładowanego silnika I-4 turbo, zestawionego z ośmiostopniową, automatyczną skrzynią biegów.

W nadwoziu koncepcyjnego Jeepa 4SPEED zostały zastosowane rozwiązania mające na celu ograniczenie masy. Z włókna węglowego została wykonana pokrywa silnika, poszerzone błotniki oraz tylne nadkola z perforowanymi aluminiowymi panelami. Koncepcyjny 4SPEED może pochwalić się eleganckim profilem bocznym, dzięki nachylonej szybie przedniej, wydłużonym otworom drzwiowym i przesuniętej do tyłu klatce bezpieczeństwa. Również tył koncepcyjnego pojazdu stał się lżejszy, natomiast prześwit 4SPEED-a jest o dwa cale większy od standardowego Wranglera.

Oprócz zmniejszenia wagi całkowita długość została skrócona o 22 cale, natomiast rozstaw osi pozostał niezmieniony, co przełożyło się na zwiększenie kąta natarcia i zejścia.

Aby jeszcze bardziej zwiększyć możliwości, Jeep 4SPEED został wyposażony w oś przednią i tylną Dana 44 o przełożeniu 4,10 oraz lekkie felgi 18" z 35-calowymi oponami BF Goodrich Mud-Terrain.

Wnętrze wyróżnia się zindywidualizowanym zestawem wskaźników oraz nową tapicerką foteli przednich. Tylne siedzenia zostały usunięte, a podłoga została pokryta perforowanymi panelami z aluminium.

Jeep B ute Concept

Jeep B-Ute

Samochód koncepcyjny Jeep B-Ute wyposażony jest w bogatą gamę Jeep Performance Parts, idealnie nadających się do przygód off-roadowych. Nadwozie Jeepa B-Ute wyróżnia się pasem przednim i tylnym oraz górną częścią grilla, pokrywą silnika z wlotem powietrza oraz szerokimi nadkolami.

Wyposażenie Jeepa Performance Parts konceptu B-Ute concept obejmuje podniesione o 1,5 cala zawieszenie oraz progi ochronne. Możliwości off-roadowe Jeepa B-Ute zwiększone są dzięki zamontowaniu 17-calowych felg z 30 mm offsetem i opon BF Goodrich T/A Baja Champion.

We wnętrzu znajdują się zindywidualizowane siedzenia z wstawkami Mineral, wykończenia Carbonite na ramkach dźwigni skrzyni biegów, głośników oraz nawiewów, elementy Piano Black, system MOLLE w oparciu foteli przednich oraz całoroczne dywaniki Mopar.

Jeep B-Ute jest wyposażony w 2,4-litrowy silnik Tigershark, zestawiony z dziewięciostopniową, automatyczną skrzynią biegów.

Jeep Wagoneer Roadtrip Concept

Jeep Wagoneer Roadtrip

Jeep Wagoneer Roadtrip przywodzi na myśl nostalgiczne wspomnienia z wycieczek do Parku Narodowego Yellowstone podczas letnich wakacji z rodziną. Ten wyjątkowy Wagoneer zachowuje niezmienny styl i urok oryginału, dzięki swojemu stalowemu nadwoziu, natomiast podwozie i układ napędowy zostały zmodernizowane.

Rozstaw osi został wydłużony o dodatkowe pięć cali, a nadwozie zostało zmodyfikowane tak, by dostosować się do dodatkowej długości, szerszego rozstawu kół i zindywidualizowanych błotników. W ramach modyfikacji estetycznych i funkcjonalnych zastosowano nadkola i zderzaki o nowym kształcie oraz wbudowane progi ochronne. Ostry, kanciasty grill podkreśla odświeżony wygląd z przodu, a zielone szyby Bottle Green zastępują oryginalne elementy.

Możliwości jazdy terenowe Wagoneera zostały zwiększone przez wzmocnioną ramę o profilu zamkniętym, przedni i tylny most Dana 44 z blokadą, zawieszenie „four-link" ze sprężynami śrubowymi oraz 17-calowe felgi stalowe z 33-calowymi oponami Goodrich Mud-Terrain BF.

We wnętrzu Wagoneera wyróżniają się oryginalne przednie i tylne fotele oraz przednie i tylne panele drzwi wykończone skórą w kolorze czerwonym. Wiklinowa podsufitka i wyścielona podłoga nadają Wagoneerowi lekkości i przestronności. Dodatkowe elementy wystroju wnętrza to chłodziarka vintage osadzona w zabytkowej walizce i skrzynka na narzędzia wykonana z pokrywy zaworu oryginalnego 6-cylindrowego silnika „Tornado" (OHC) modelu Wagoneer.

Wielkanocny Jeep Wagoneer napędzany jest 5,7-litrowym V-8 w połączeniu z czterobiegową, automatyczną skrzynią biegów.

Jeep Naco Jeep Concept

Nacho Jeep

Nacho Jeep jest dosłownym przykładem „katalogu na czterech kółkach" ze względu na bogate wyposażenie w liczne części zamienne z menu Jeep Performance Parts (JPP) marki Mopar. Bazą auta jest Jeep Wrangler Rubicon MY 2018, który wyróżnia się nie tylko zamontowanymi dodatkowymi częściami lub akcesoriami, ale przede wszystkim rzadkim żółtym kolorem Nacho.

Auto popisuje się muskularną maską silnika, dodatkowo podkreśloną przez czarne naklejki z nowym znaczkiem JPP. Na masce umieszczone są wloty powietrza chłodzące 2,0-litrowy turbodoładowany silnik I-4. Charakterystyczny grill Mopar w czarnym, satynowym kolorze doskonale kontrastuje z żółtym nadwoziem Nacho, a wytrzymały stalowy zderzak Rubicon, wyposażony jest w wyciągarkę Warn, zapewniając ochronę i dodatkowe możliwości, dzięki którym pojazd doskonale spisuje się w najtrudniejszych warunkach w terenie.

Doskonałą widoczność na szlaku, zainspirowaną koncepcyjnym pojazdem Jeep Luminator zaprezentowanym podczas Moab 2017, którego najmocniejszym elementem, jak sama nazwa wskazuje, jest oświetlenie LED, zapewnia kilkanaście ledowych lamp zaprojektowanych przez Automotive Lighting, oddział Magneti Marelli i zamontowanych na słupkach A oraz na przednim zderzaku na uchwytach z linii JPP. Reflektory LED, również opracowane przez Automotive Lighting, zintegrowane w przedniej szybie, zapewniają dodatkowe oświetlenie przednie, natomiast tylne oświetlenie terenowe wykorzystuje czterokolorowe diody LED do sygnalizowania warunków na trasie: postój (czerwona), 1-3 mil na godzinę (bursztynowa), 3-25 mil na godzinę (zielona) i tylne światło przeciwmgielne (białe).

Samochód koncepcyjny Nacho jest wyposażony w zestaw podnoszący zawieszenie o 2 cale, aby zapewnić większy prześwit i nowe aluminiowe amortyzatory o średnicy 2,5". Ponadwymiarowe 37-calowe opony otaczają 17-calowe felgi z system Beadlock, zabezpieczającym przez spadaniem opon z obniżonym ciśnieniem. Satynowo-węglowe wykończenie kół idealnie pasuje do konceptu Nacho. Pierścienie przymocowane do felgi posiadają błyszczące wykończenie i są zabezpieczone za pomocą kadmowanych śrub. Na pozostałe wyposażenie tuningowe Jeep Performance Parts składają się progi boczne rock rails, grubsze i szersze w tym wydaniu, by zapewnić ochronę nadwozia, również dzięki powłoce lakierniczej podobnej do powłoki skrzyni ładunkowej Ram Truck, drzwi rurowe wykonane z 2-calowych rur giętych i uchwyty z wytłoczonym charakterystycznym logo Jeep, ułatwiające wejście do samochodu.

Wzmocnienie zawiasów bagażnika zapewnia stabilne podparcie dla koła zapasowego z oponą 37" montowanego na drzwiach bagażnika. Czarna klapa wlewu paliwa JPP uzupełnia elegancki, terenowy wygląd nadwozia.

Wnętrze pełne jest rozwiązań klasy Premium bez uszczerbku dla osiągów terenowych. Do unikalnych detali wykończenia należą czarne fotele ze skóry Katzkin które mają eleganckie, srebrne przeszycia, logo Jeep wyhaftowane na oparciach siedzeń oraz srebrne przeszycia na zagłówkach.

Jeep Jeepster

Jeep Jeepster

Na wyposażenie tuningowe samochodu koncepcyjnego Jeep Jeepster składają się specjalne części z gamy Jeep Performance Parts. Projekt oparty jest na samochodzie Wrangler Rubicon, a kolorystyką i sportowym stylem nawiązuje do Jeepstera z 1966 roku.

Klasyczna, dwubarwna kolorystyka oryginału jest odzwierciedlona we współczesnej wersji w ognistym czerwonym kolorze Firecracker Red, w białym twardym dachu i w białym obramowaniu składanej szyby przedniej, dodatkowo pochylonej o 2,5 stopnia i nadającej pojazdowi bardziej kompaktowy wygląd. Biały kolor dodatkowo podkreśla zarys błotników Rubicon i charakterystyczne połówkowe drzwi. Logo Jeepa zastąpiono trójkolorowym znaczkiem Jeepster.

Jeepster umiejętnie łączy możliwości samochodu koncepcyjnego z akcesoriami dostępnymi w gamie Jeep Performance Parts, obejmującymi m.in. muskularną maskę silnika ze znaczkiem JPP i grafikami. LED-owe światła terenowe w wersji 5" i 7" doskonale oświetlają drogę Jeepsterowi, świecąc światłem o jasności 8000 lumenów. Światła LED są mocowane do słupka A za pomocą lekkich wsporników. Na stalowym zderzaku Rubicon zamontowane są wysokiej jakości lampy przeciwmgielne LED.

Imponujące własności off-roadowe Jeepster zawdzięcza zestawowi podnoszącemu zawieszenie o 2 cale, który zwiększa prześwit i połączony jest z ponadwymiarowymi 37" oponami BF Goodrich KO2, dzięki którym pojazd może bez problemu pokonać każda przeszkodę. 17" felgi z system Beadlock są podkreślone kolorystycznie dopasowanym pierścieniem zabezpieczającymi w ognistym czerwonym kolorze Firecracker Red. Dodatkowe produkty z gamy JPP to czarna klapa wlewu paliwa, uchwyty i maty podłogowe na każdą pogodę.

Wnętrze Jeepstera wypełnia rurowa klatka zastępująca standardowe orurowanie, a przeniesione do kabiny 37" koło zapasowe jest zabezpieczone w specjalnym uchwycie. W kabinie funkcjonalność off-roadowa łączy się z elegancją klasy Premium, podkreśloną przez czarne fotele ze skóry Katzkin z wyhaftowanym logo Jeep Rubicon Red oraz czerwonymi przeszyciami na oparciach siedzeń. Zestaw wskaźników posiada czerwone akcenty Firecracker Red, które korespondują z kolorem nadwozia.

Koncepcyjne organizery zamontowane na tylnej klapie służą do przewożenia sprzętu i zapasów niezbędnych na dłuższą wyprawę, jak żywność, woda i narzędzia. Rozwiązania transportowe zostały zaprojektowane tak, aby pomieścić kamerę cofania. Zewnętrzny wygląd Jeepstera uzupełniają progi ochronne ze stopniami - unikalne połączenie stopnia z progami bocznymi.

Jeep J Wagon Concept

Jeep J-Wagon

Koncepcyjny Jeep J-Wagon został zindywidualizowany za pomocą części Jeep Performance Parts, tworząc pojazd w stylu Premium, idealny zarówno na terenowe szlaki, jak i na drogi miejskiej dżungli.

Oparty na modelu Wrangler Sahara, koncept J-Wagon wyróżnia się nadwoziem w kolorach neutralnych szarości Warm Neutral Grey połączonych z ciepłym barwionym szkłem szyb bocznych i dopełnionych subtelnymi akcentami w kolorze brązu Brass Monkey. J-Wagon posiada maskę silnika z linii JPP ze specjalnymi wycięciami do ze snorkela, idealnie pasującym do stylu szczelnie zamkniętej kabiny samochodu. Brązowy zamek maski zdobi dodatkowo czarne logo Willysa.

Dla wymagających kierowców terenowych, nowe 5" światła LED zamontowane na wspornikach JPP zapewniają oświetlenie godne pojazdów wojskowych. Ten typowo off-roadowy akcent równoważy miejski styl czarnego grilla Mopar z modelu Wrangler Rubicon z ramkami w kolorze nadwozia. Zderzak Sahara idealnie współgra z chromowanymi akcentami oprawek lamp przeciwmgielnych w kolorze brązu Brass Monkey.

Czarne metalowe osłony nadkoli chronią nadwozie J-Wagona i pasują do czarnego, metalowego koncepcyjnego bagażnika dachowego JPP. 35-calowe koło zapasowe z opną KM3 BF Goodrich jest zamocowane na wsporniku zawiasów tylnej klapy wyposażonej w górne światło stop (CHMSL) z gamy akcesoriów JJP.

Wnętrze pojazdu wyróżniają akcenty klasy Premium. Fotele z beżowej skóry Katzkin z brązowymi wstawkami odzwierciedlającymi geometryczne trójkątne kształty w progach bocznych nadają całości elitarnego charakteru. Wykończenia w kolorze brązu i akcenty Brass Monkey na kratkach wentylacyjnych, panelu sterowania klimatyzacji, klamkach drzwi i kierownicy podkreślają ciągłość między kabiną a nadwoziem samochodu koncepcyjnego Jeep J-Wagon.
MM