TERENOWO.PL to założony w 2007 roku portal motoryzacyjny poświęcony pojazdom i sportom off-roadowym. Popieramy wyłącznie legalną jazdę w terenie, sprzeciwiając się bezmyślnemu niszczeniu przyrody, rozjeżdżaniu szlaków turystycznych i płoszeniu zwierząt. Chcesz pokazać, jakim jesteś off-roaderem? Zapisz się na rajd i stań do rywalizacji z innymi zawodnikami.
We wtorek w Sztokholmie Mercedes zaprezentował koncepcyjny model pickupa – Klasę X, którą więzy rodzinne łączą z Nissanem Navara i Renault Alaskan. Ambicją producenta ze Stuttgartu jest jednak zbudowanie pierwszego na świecie pick-upa klasy premium, który komfortem jazdy i oferowanym bezpieczeństwem dorównywać będzie dobrze wyposażonym osobówkom i SUV-om.
Pick-upy już dawno przestały pełnić rolę wyłącznie aut użytkowych i coraz częściej ich właściciele używają ich w ruchu codziennym. Choć poziom ich wyposażenia rośnie, na rynku nadal brakuje średniej wielkości terenówek „z paką”, które zadowoliłyby wymagających klientów z rodzinami. Lukę tę Mercedes chciałby zapełnić przy pomocy swojej Klasy X.
W Sztokholmie zaprezentowano równocześnie dwie wersje auta – „elegancką” o nazwie Stylish Explorer oraz „terenową” ochrzczoną jako Powerful Adventurer. Nam oczywiście bardziej do gustu przypadła ta druga – wyposażona w agresywne opony o rozmiarze 35x11,5, podniesione zawieszenie oraz dwie wyciągarki.
Producent zdradził, że najmocniejsza wersja Klasy X będzie napędzana wysokoprężnym silnikiem V6 (najpewniej 3-litrowym o mocy 258 KM, którego znamy z GLE). Podstawowy model prawdopodobnie otrzyma jednostkę 2.3 dCi Navary. Samochód będzie wyposażony w reduktor, elektroniczny system kontroli trakcji i dwie blokady (centralną oraz tylną). Na pace przewiezie ładunek o masie 1,1 tony, a na haku uciągnie 3,5-tonową przyczepę.
Jako auto klasy premium pickup Mercedesa może liczyć na dobre wyposażenie. Systemy pokładowe (nawigację, muzykę, info) obsługiwać będzie można dotykowo i gestami – podobnie jak w smartfonie. W obu wersjach samochodu do udekorowania kabin użyto skór nappa oraz elementów dekoracyjnych wykonanych z drewna, aluminium i włókna węglowego. Ponadto właściciel będzie mógł zdalnie połączyć się ze swoim pojazdem za pomocą systemu Mercedes Me Connect (np. by sprawdzić zapas paliwa), a w trakcie jazdy wspomagać go będą liczne systemy wykorzystujące kamery, radary i czujniki.
Wersja produkcyjna Mercedesa Klasy X zadebiutuje pod koniec 2017 roku. Auto trafi do sprzedaży w Europie, Argentynie, Brazylii, RPA oraz Australii, omijając Stany Zjednoczone, gdzie większą popularnością cieszą się pick-upy w rozmiarze XXL.
MM