Mercedes-Benz Klasy E All-Terrain 4×4² – jego wysokość kombi

Wyglądem przypomina uterenowione kombi, ale na tle rynkowych konkurentów wyróżnia się za sprawą ogromnych kół i 42-centymetrowego (!) prześwitu. Mercedes-Benz Klasy E All-Terrain 4×4² zbudowany przez Jürgena Eberlego jest unikatem na skalę światową, łączącym cechy komfortowego auta rodzinnego i ekstremalnej terenówki.

Jürgen Eberle rozpoczynając prace nad Mercedesem Klasy E All-Terrain, z początku chciał jedynie odrobinę go podliftować, by ten sprawniej radził sobie z terenowymi przeszkodami. Auto udało mu się podnieść o 4 cm, co uznał za mało satysfakcjonujące. Poszukując lepszych rozwiązań, trafił wreszcie do osób decyzyjnych stuttgarckiego koncernu, które postanowiły go wesprzeć finansowo i obdarować... zwolnicami znanymi z G500 4x4² (sama ich wartość szacowana jest na 80 tys. Euro). Przeszczepienie ich do auta z niezależnym zawieszeniem okazało się niełatwym zadaniem, ale operacja przebiegła pomyślnie: Klasa E urosła dosłownie w oczach, a swym prześwitem przyćmiła nawet legendarną Gelendę. Ponad 35-procentowe kąty natarcia i zejścia uczyniły z niej terenówkę o wysokich aspiracjach, aczkolwiek pozbawioną reduktora i blokad, które również marzyły się Eberlemu.

Opony w rozmiarze 285/50 R20 i przebudowane zawieszenie wymusiły zwiększenie rozstawu kół o 20 cm, a co za tym idzie również zastosowanie karbonowych nakładek na błotniki, które dodały Mercedesowi nieco muskułów. Kolejną zmianą, która okazała się konieczna, była wymiana silnika na mocniejszą, 3,5-litrową jednostkę benzynową V6 o mocy 333 KM.

Mercedes-Benz Klasy E All-Terrain 4×4² prawdopodobnie pozostanie egzemplarzem „one-off”, który będzie zwiedzać wystawy samochodowe i gościć na okładkach magazynów motoryzacyjnych na całym świecie. Ale ko wie? Skoro tak nietypowe auta jak sześciokołowy G63 6x6 czy dryblas G500 4x4² trafiły do produkcji seryjnej, być może „kombi na zwolnicach” również uatrakcyjni ofertę Mercedesa?
MM