Flagowy Audi Q8 concept – 1000 km zasięgu przy spalaniu 2,3 l / 100 km

Na międzynarodowej wystawie North American International Auto Show (NAIAS) 2017 w Detroit Audi zaprezentowało koncepcyjne Audi Q8 concept. Tym samym, producent z Ingolstadt wkracza w nowy segment samochodów klasy luksusowej – w świat eleganckiej alternatywy dla klasycznego, spalinowego SUV-a. Za napęd odpowiedzialny jest mocny i bardzo wydajny silnik hybrydowy typu plug-in, o mocy systemowej 330 kW i momencie obrotowym 700 Nm. Pojazd koncepcyjny będzie bazą dla modelu seryjnego, którego wprowadzenie na rynek Audi zaplanowało na rok 2018.

Mierzące 5,02 m Audi Q8 concept dołącza do segmentu luksusowych pojazdów klasy premium. Trzy metry rozstawu osi gwarantują dużo miejsca dla pasażerów i bagażu. Mimo opadającej ku tyłowi - jak w coupé - linii dachu, pasażerowie siedzący z tyłu mają wystarczająco dużo miejsca dla głowy i ramion. W kokpicie zastosowano nową koncepcję obsługi z dużymi ekranami dotykowymi, której integralnym elementem jest rozbudowana wersja Audi virtual cockpit i wyświetlacz danych na szybie na wprost wzroku kierowcy – head-up display. Wyświetlacz ten wykorzystuje inteligentną technikę rozszerzonej rzeczywistości (ang. augmented reality), dzięki której świat rzeczywisty przenika się ze światem wirtualnym.

Wnętrze Audi Q8 concept oferuje dużo miejsca dla czterech osób i ich bagażu. Pojemność bagażnika wynosi 630 litrów. W kabinie panuje sportowa, a zarazem elegancka atmosfera. Nad tunelem środkowym zdaje się unosić konsola, w której umieszczono dźwignię zmiany biegów - shift-by-wire, przy pomocy której kierowca steruje pracą ośmiostopniowej, automatycznej skrzyni biegów tiptronic. Sygnały biegnące z dźwigni do skrzyni, są sygnałami czysto elektronicznymi. Konsola swoim wyglądem przypomina rufę żaglowego jachtu.

Sportowe fotele przednie oraz oba pojedyncze fotele z tyłu, począwszy od wyraźnie zaakcentowanych bocznych profili, aż po zagłówki, składają się z segmentów sprawiających wrażenie osobnych brył geometrycznych. Umieszczone na tablicy rozdzielczej wskaźniki i wyświetlacze są zintegrowane w tzw. black panel – czarną powierzchnię o wysokim połysku, ujętą w aluminiową klamrę. Wyłączony wyświetlacz tak stapia się z powierzchnią, że jest niewidoczny, zapewniając w ten sposób harmonijny przebieg linii. Gdy wyświetlacz jest używany, doskonale wpisuje się w stylistykę wnętrza.

W napędzie, zawieszeniu i podwoziu Audi Q8 concept wykorzystuje rozwiązania techniczne stosowane już w produkcji seryjnej aut z Ingolstadt. Napęd hybrydowy typu plug-in łączy sportowe osiągi z wysoką wydajnością. Silnik spalinowy pojazdu to jednostka 3.0 TFSI, generująca moc 245 kW (333 KM) i maksymalny moment obrotowy 500 Nm. Silnik elektryczny natomiast ma moc 100 kW i moment obrotowy 330 Nm. Agregat ten oraz jego sprzęgło, zintegrowano z automatyczną skrzynią biegów tiptronic. Cały system generuje łączną moc 330 kW i moment obrotowy 700 Nm. Audi Q8 concept przyspiesza od 0 do 100 km/h w 5,4 sekundy i rozpędza się dalej do 250 km/h, co stanowi jego prędkość maksymalną. Zgodnie z normą obowiązującą dla pojazdów hybrydowych typu plug-in, samochód koncepcyjny Audi, według testów NEDC, potrzebuje tylko 2,3 litra paliwa na 100 kilometrów, emitując zaledwie 53 g CO2 na kilometr.

Montowany z tyłu akumulator litowo-jonowy zbudowany jest ze 104 ogniw pryzmatycznych. Jego pojemność - 17,9 kWh, umożliwia pokonanie maksymalnie 60 km w trybie jazdy elektrycznej, a łączny zasięg, z pracującym silnikiem TFSI, wynosi nawet 1000 km. Pełne ładowanie mocą wyjściową 7,2 kW, trwa około dwóch i pół godziny.

Podczas jazdy, sterownik napędu hybrydowego inteligentnie i elastycznie steruje napędem Audi Q8 concept. Zależnie od sytuacji, luksusowy SUV może przechodzić w tryb boostingu, żeglowania lub rekuperacji. Sterownik podejmuje decyzje na podstawie danych otrzymywanych od predyktywnego asystenta wydajności, który standardowo wspiera kierowcę w prowadzeniu. Przekazywane dane zawierają informacje odcinkowe systemu nawigacji oraz dane pozyskiwane z systemu usług car-to-X oferowanych przez Audi connect.

Przy pomocy pryzmatycznego przycisku satelitarnego na spłaszczonej u dołu kierownicy, osoba prowadząca pojazd steruje systemem wyboru dynamiki jazdy Audi drive select oraz systemem start-stop. Może wybrać jeden z trzech trybów jazdy: Tryb „EV“ inicjuje jazdę na napędzie elektrycznym, a w trybie „hybrid“ sterownik napędu hybrydowego w znacznym stopniu samodzielnie decyduje o rodzaju napędu. W trybie „battery hold“, zarządzanie oszczędza dostępną energię elektryczną na później.

Moc hybrydowego napędu przesyłana jest na jezdnię za pośrednictwem stałego napędu na cztery koła quattro. W obszarach granicznych podczas pokonywania zakrętów, napęd współpracuje z selektywnym rozkładem momentu obrotowego pomiędzy kołami. System przyhamowuje minimalnie koła toczące się po wewnętrznej stronie zakrętu, zwiększając w ten sposób dynamikę i stabilność samochodu.

Adaptacyjne zawieszenie sportowe - adaptive air suspension sport, czyli system regulowanej amortyzacji – oferuje szeroki zakres tłumienia, począwszy od bardzo miękkiego, aż po sztywne. Ponadto pozwala wybrać idealną wielkość prześwitu – w dwóch stopniach, różniących się o 90 mm. Oś przednia i tylna, to lekkie konstrukcje pięciowahaczowe.

Standardowo, duże koła o wymiarach 11 na 23 cale, wyposażone są przez Audi w opony o rozmiarze 305/35. Felgi o pięciu ramionach, z których każde ma kształt skręconej litery Y, są z jednej strony bardzo delikatne, ale z drugiej trójwymiarowe i mocne. Ceramiczne tarcze hamulcowe mają średnicę 20 cali.

Wersja produkcyjna Audi Q8 bazująca na modelu koncepcyjnym pojawi się na rynku w roku 2018.
MM