Land Serwis

Traskowóz, czyli narodziny Grata NR 4

I oto jest. Kolejny Grat na off-roadowym firmamencie, a za jego kierownicą Trasek, czyli Tomek Traskiewicz – szef gdańskiego Trasek Off-Road. Jeśli dobrze liczymy, to już czwarty egzemplarz rajdówki zbudowany według przepisu Dominika Samosiuka, który parę lat temu zaprojektował konstrukcję Grata – samochodu, który obecnie niemal całkowicie zdominował rajdy maratońskie i przeprawowe w Polsce i Europie. Trasek nie byłby sobą, gdyby wspomnianego przepisu nie doprawił podług własnego gustu – jego auto choć wygląda niemal identycznie jak jego poprzednicy, w rzeczywistości skrywa kilka istotnych różnic.

Grata Numer 4 mogliśmy podziwiać na LR Only (ma wszak landroverowe wycieraczki), gdzie zaliczał swoje pierwsze testy w terenie. Zasadnicza konstrukcja „Traskowozu” nie różni się od wzorca, którym jest „Kuflowóz” – zwycięzca rajdu Drezno-Wrocław 2010 czy Magam Trophy 2009. Bazą jest rama przestrzenna, która powstała w serwisie 4xDrive. Pod maską znajduje się silnik BMW o pojemności 4,4 litra połączony z manualną, 6-biegową skrzynią i reduktorem Robura. Mosty napędowe pochodzą oczywiście z Volvo Lapplandera.

_MG_4700Do zawieszenia Trasek, w odróżnieniu od swych kolegów, którzy postawili na amerykańskiego FOX-a, wybrał amortyzatory Kinga o 14-calowym skoku, wyposażone w wewnętrzny by-pass. Nad pracą mostów czuwają ponadto 2-calowe „bumpstopy”, występujące w roli odbojników.

Gdyby wykrzyż, prześwit czy moc okazały się niewystarczające w sukurs kierowcy mają przyjść dwie celeb gossip wyciągarki – tylna elektryczna (Warn XP) oraz główny „mechanik” z BRDM-a, zamontowany z tyłu pod chłodnicą.

Konsola i instalacja elektryczna  przyjechała z 4xDrive, ale resztę wyposażenia kabiny w całości Trasek wykonał samodzielnie, przystosowując do swoich gustów i wymagań. Niesamowite wrażenie robią zwłaszcza gałki lewarków, _MG_4717wśród których króluje groźna kobra obsługująca pracę wyciągarki. Najfajniejszy jest jednak… klakson – zakupiony już dawno w Sudanie, czekał na pojazd, który będzie jego godzien. No cóż, musicie poczekać i sami go usłyszeć:) To prawdziwa aria dla off-roadera!

- Auto ma przeogromny potencjał, ale jest jeszcze nad czym pracować - mówił Trasek po pierwszych jazdach. – Między innymi musimy ustawić zawieszenie, bo obecnie jest trochę zbyt sztywne. Ale ogólne wrażenie mam bardzo pozytywne. Przede mną na pewno długa nauka, by okiełznać tę bestię.

Chrzest bojowy Traskowóz zaliczy prawdopodobnie na Transgothice we wrześniu. Rywalizacja w klasie Gratów staje się coraz bardziej fascynująca!

Text i foto: Arek Kwiecień / Sigma Pro



Zdjęcia z budowy auta oraz szczegóły techniczne:




Inne zmoty:

  • Mechaniczna Pomarańcza - cięta riposta na wozy szejków
    Mechaniczna Pomarańcza - cięta riposta na wozy szejków

    Czym jest Mechaniczna Pomarańcza w wydaniu Walterteam.pl? To Nissan Patrol Y61 GU3 zbudowany od podstaw w naszym warsztacie, stanowiący próbę realizacji wizji naszego klienta/byłego członka zespołu/obecnie jednego z najszybszych kierowców quadów w Polsce - Arka.

  • Non-Standard Tactical Truck - pickup do zadań specjalnych
    Non-Standard Tactical Truck - pickup do zadań specjalnych
    Jeśli oprócz off-roadu lubisz brać udział w odbijaniu zakładników, napadach na bankach lub obawiasz się ostrzelania z AK-47 oto samochód dla ciebie. Non-Standard Tactical Truck zbudowany przez Amerykanów z Indigen Amor ma nieprzeciętne możliwości terenowe, a zarazem niestraszny mu ostrzał z karabinu szturmowego.
  • Mercedes W 463 - Wojciech Tolak (2007)
    Mercedes W 463 - Wojciech Tolak (2007)
    W off-roadowym środowisku rajd Berlin-Wrocław owiany jest zasłużoną legendą. Siedem dni zmagań, blisko 1500 kilometrów w terenie, kilkaset maszyn na starcie. Jedni walczą o każdą sekundę, inni opalają się, gdy już znudzi im się jechać. Tylko tutaj zdarza się, że do zawodników strzelają z czołgów – oczywiście przez przypadek, ale zdarzyło się to naprawdę! Nigdzie indziej w Europie off-roaderzy nie pokonują tak długiej trasy, w tak ciężkim terenie i w tak doborowym towarzystwie. Od paru lat naszym etatowym reprezentantem na tym rajdzie jest polska załoga Wojciech Tolak – Maciej Szurkowski, startująca charakterystycznym białym Mercedesem G z rejestracją F1 Wilk.
  • Łotewski OSCar eO - pierwsza elektryczna terenówka w historii Dakaru
    Łotewski OSCar eO - pierwsza elektryczna terenówka w historii Dakaru
    Zespół Latvian Rally Raid z siedzibą w Rydze jeszcze zanim rozpoczął się Dakar 2012, już może świętować zwycięstwo – ich rajdówka OSCar eO będzie pierwszym autem napędzanym silnikiem elektrycznym w historii, który stanie na jego starcie. Łotewski zespół okazał się lepszy od teamu McRae, który również przygotowywał do startu elektryczne buggy McRae ProDakar 4x2 z Timem Coronelem za kierownicą. Ekologiczny projekt McRae został jednak odłożony na przyszły rok.
  • Kampery 4x4 - większy gabaryt
    Kampery 4x4 - większy gabaryt

    Wielokrotnie pisaliśmy o podróżach w świat różnymi pojazdami. Tymi przygotowanymi we własnym zakresie jak i tymi oferowanymi przez światowych producentów. Tym razem patriotycznie, sięgamy do rodzimych produkcji, będących na równym jak nie wyższym poziomie niż te z za zachodniej granicy. 

  • Nissan Navara EnGuard Concept – terenowy ratownik
    Nissan Navara EnGuard Concept – terenowy ratownik

    Na tegorocznym Salonie Samochodowym w Hanowerze Nissan zaprezentował Navarę w wersji EnGuard Concept, wyposażoną w sprzęt wykorzystywany w akcjach ratunkowych, a także prototypowy, przenośny zestaw akumulatorów.