Land Serwis

Toyota LandCruiser 4.2 (2003) Piotra Gadomskiego, czyli Landkrowa do jazdy gotowa

Tak na poważnie off-roadem zaczęli zajmować się niecałe dwa lata temu. Rafał Ciepły rozpoczął od podstaw budowę nowego auta, zaś Piotr Gadomski postanowił przekwalifikować się z kierowcy specjalizującego się w rajdach płaskich (m.in. występy na Rajdach Polski i Krakowskim) - w zawodnika, któremu niestraszne są dziury i wertepy. Dziś dysponują Landkrową - jednym z najlepiej przygotowanych samochodów w Polsce i pochwalić się mogą zdobyciem drugiego miejsca w prestiżowym Pucharze Polski OFF-ROAD PL Trophy 4x4.

Piotr Gadomski i Rafał Ciepły po rozpoczęciu "terenowej" kariery szybko znaleźli się w czołówce polskich offroaderów, co zaskoczyło chyba wszystkich. Przed dwoma laty jeszcze nikomu nieznani, w tym roku już po dwóch rundach prowadzili w klasyfikacji pucharowej. Sytuacja po trzeciej rundzie nie zmieniła się i dopiero w ostatnich zawodach zwycięstwo w Pucharze odebrała im najlepsza obecnie załoga w Polsce - Wojciech Polowiec i Paweł Przybyłowski. Pochodzący z Gliwic team Landkrowy, czyli ogromnej, jaskrawozielonej Toyoty Land Cruiser 4.2, stanowił z pewnością największą niespodziankę sezonu.

Gibon 3Fachowe przeróbki

Swoją przygodę z off-roadem zaczęli od kupna kilkunastoletniej Toyoty LJ73, która była już nieco zmodyfikowana przez poprzedniego właściciela. Po niewielu przeróbkach auto z pozoru przedstawiało się imponująco - miało podniesione zawieszenie, potężne, 35-calowe koła i było wyposażone w elektryczną wyciągarkę. Jednak z 90-konnym turbodieslem (2,4 l) nie mogło stanowić konkurencji dla najlepszych. Rozpoczęły się więc poszukiwania innego, "godnego" silnika, którym towarzyszyła kompleksowa przebudowa całego auta.

Z początku pod uwagę brany był motor trzylitrowy, jednak miał nadmiar elektroniki w swoim oprzyrządowaniu i zawodnicy z niego zrezygnowali. Ostatecznie wybór padł na jednostkę jeszcze większą - 4,2-litrową z roku 1994, czyli z czasów, kiedy w silnikach nie stosowano jeszcze zawodzącej w terenie elektroniki. W zestawie z nią zakupiono skrzynię biegów i skrzynię rozdzielczą, które razem tworzyły fabryczny komplet stosowany w modelach Toyoty HDJ80. Auto zostało całkowicie rozebrane i jego budowa zaczęła się od podstaw. Tylko stalowa rama oraz sztywne mosty nie zostały poddane znaczącej modernizacji. Pojawiły się za to nowe wały napędowe, dużym modyfikacjom poddano zawieszenie, w którym pojawiły się elementy Old Man Emu i Bilstein, zamontowano szersze felgi i nowe opony Mickey Thompson Baja Claw w rozmiarze 35 cali. Auto doposażono w dodatkową, elektryczną wyciągarkę Warn XD9000i, sportowe fotele Bimarco (tzw. kubełki) i nowy zbiornik paliwa zaadaptowany z... Żuka. Tylny przedział Toyoty, w którym m.in. mieści się koło zapasowe i skrzynia z narzędziami, przykryty został hardtopem, a całą bryłę auta otoczyła klatka bezpieczeństwa. Zmianą, która najbardziej rzuca się w oczy, jest jaskrawozielony kolor nadwozia.

Konieczne zmiany

Generalnym sprawdzianem przebudowanego auta i zarazem pierwszym "poważnym" startem załogi Gadomski-Ciepły była ubiegłoroczna, czerwcowa runda OFF-ROAD PL Trophy 4x4 w Miastku. Trzeba mieć sporo odwagi, aby na debiut wybrać zawody, w których rywalizują najlepsi polscy offroaderzy... Na trudnej trasie na jaw od razu wyszły mankamenty nowej konstrukcji - auto było znacznie przeciążone i niestabilne, ale i tak gliwiczanie zajęli znakomite - jak na debiutantów - siódme miejsce. Kolejne zmiany zostały jednak postanowione.

Gibon_2Modyfikacjom poddano m.in. układ przeniesienia napędu, a - co za tym idzie - również zawieszenie. Najważniejszą zmianą było pożegnanie się z mostami Toyoty, które zastąpione zostały przez mocniejsze, mające doskonałą opinię w offroadowym środowisku mosty Nissana Patrola GR. W zawieszeniu wymieniono sprężyny, zaś pozostałe elementy stanowiły odtąd przemyślaną krzyżówkę elementów Toyoty oraz Nissana. Kolejna modernizacja polegała na wyrzuceniu wyciągarki przedniej i zamontowaniu mechanicznej, pochodzącej z ciężarowego Stara 660. Jest mocniejsza, a poza tym ma w Polsce duży rynek części zamiennych. Problem jej napędu rozwiązano za pomocą nowej skrzyni rozdzielczej, która w przeciwieństwie do dotychczas stosowanej posiadała niezbędną przy "mechaniku" przystawkę odbioru mocy. Duże zmiany dotknęły również nadwozia auta, w którym hardtop wymieniony został na dużo lżejszy softtop, co pociągnęło za sobą m.in. przeróbkę klatki bezpieczeństwa i tylnych drzwi. Ostatnią modyfikacją była wymiana opon na agresywne Simexy Extreme Trekker.

Udane debiuty

Tak przygotowanym autem, nazywanym od pewnego czasu Landkrową, gliwiczanie rozpoczęli tegoroczne starty w Pucharze Polski. Dalszy przebieg zdarzeń już znamy...

Warto przy okazji zaznaczyć, że załoga Piotr Gadomski - Rafał Ciepły występuje od tego roku również w Rajdowych Mistrzostwach Polski Samochodów Terenowych, w których startuje - także jaskrawozielonym - Mocodawcą, czyli SAM-em z 2,2-litrowym silnikiem Audi. W tych zawodach również załoga debiutowała, co nie przeszkodziło jej jednak zwyciężyć m.in. na ostatniej z tegorocznych rund w Słomczynie. Ale to już zupełnie inna historia.

Gibon_4Piotr Gadomski o swoim pilocie:

- Z Rafałem znamy się długo i nauczyłem się doceniać jego umiejętności. Gdy startowałem w rajdach płaskich, był moim serwisantem i poznałem go z jak najlepszej strony. Teraz jeździmy w duecie i myślę, że doskonale się już zgraliśmy. Rafał sprawdza się nie tylko w nowej dla niego roli pilota, ale wciąż przydają się nam jego umiejętności mechanika. W "przeprawówkach" auto nierzadko trzeba naprawiać na trasie, a pilot-mechanik staje się wówczas nieoceniony. Przygodę w off-roadzie rozpoczęliśmy razem i początki mamy chyba całkiem obiecujące.

 

Gibon_5Rafał Ciepły o swoim kierowcy:

- W rajdowym świecie rzadko można spotkać zawodnika tak opanowanego i rozważnego. Choć w rajdach offroadowych wciąż jesteśmy debiutantami i jeszcze wielu rzeczy musimy się nauczyć, Piotr ma już solidną bazę zbudowaną na występach w rajdach płaskich, przejechał setki tysięcy oesowych kilometrów. Posiada duże umiejętności i dostosowanie ich do warunków panujących w rajdach terenowych jest tylko kwestią czasu.

autor: latest celebrity news Arkadiusz Kwiecień

zdjęcia: autor, Adam Włodarz

Artykuł opublikowany w "Giełdzie Samochodowej" , nr 96/2003 (852) z dnia: 2 grudnia 2003 roku

Inne zmoty:

  • Żabogaz (2003) - Witold
    Żabogaz (2003) - Witold "Żaba" Fedorowicz

    Samochód ten, choć wygląd ma nieco archaiczny, wyprodukowany został w roku 1958 i napędzany jest silnikiem Żuka, należy do najlepszych aut terenowych, jakie startują w polskich rajdach przeprawowych. Jego właściciel – Witold „Żaba” Fedorowicz - w ciągu ostatnich lat siedmiokrotnie zdobywał nim pierwsze a dwukrotnie drugie miejsca na rajdach zaliczanych do najtrudniejszych przeprawówek, jakie organizowane są w naszym kraju. Biały GAZ 69 M – w off-roadowym świecie bardziej znany jako „Żabogaz” – wygrał już z niejednym „wypasionym” Wranglerem czy Defenderem.

  • Kampery 4x4 - większy gabaryt
    Kampery 4x4 - większy gabaryt

    Wielokrotnie pisaliśmy o podróżach w świat różnymi pojazdami. Tymi przygotowanymi we własnym zakresie jak i tymi oferowanymi przez światowych producentów. Tym razem patriotycznie, sięgamy do rodzimych produkcji, będących na równym jak nie wyższym poziomie niż te z za zachodniej granicy. 

  • Jeep EVO II Darka Luberdy (2009) - wejście smoka
    Jeep EVO II Darka Luberdy (2009) - wejście smoka
    Jego dotychczasowe auto, którym wygrywał Puchar Polski, Puchar Europy, Croatię Trophy, Magam Trophy, a na Rainforest Challenge wywalczył III miejsce, miało najpierw 220 KM, a potem 345 KM. Ważyło 2100 kilogramów. Jego nowe auto (a może już bolid?) ma 420 KM i waży o 400 kilogramów mniej. Posiada mosty portalowe, wyciągarkę BRDM-a i podwójne Ohlinsy przy każdym kole. Zabrakło Wam oddechu?
  • UAZ 469B (2003) - Krzysztof Dudek
    UAZ 469B (2003) - Krzysztof Dudek

    W rajdach zwyciężają terenówki przygotowane do startów w profesjonalnych serwisach. Szansę na pokonanie naprawdę trudnych przeszkód mają auta produkcji amerykańskiej, japońskiej i może niemieckiej. Zabawa w off-road przeznaczona jest wyłącznie dla ludzi majętnych, których stać na drogie samochody, kosztowne naprawy oraz... częste wizyty na stacji benzynowej. Te popularne opinie nie do końca są prawdziwe. Najlepszym na to dowodem jest pan Krzysztof Dudek z Krakowa i jego UAZ.

  • Terenowa egzotyka - Fiat Freemont by Extrem 4x4
    Terenowa egzotyka - Fiat Freemont by Extrem 4x4
    Jak wiecie, Fiat po przejęciu marki Chrysler., a wraz z nią - Jeepa i Dodge'a, stał się właścicielem znanych fabryk samochodów terenowych. Współpraca z Amerykanami doprowadziła do powstania Fiata Freemonta, częściowo opartego na podwoziu Dodge, ale wyposażonego w dynamiczne i oszczędne silniki fiatowskie.
  • Santana Anibal PS 10 (2004)
    Santana Anibal PS 10 (2004)

    Konstrukcja ramowa, zawieszenie zależne, sztywne mosty napędowe i napęd 4x4 to – zdaniem doświadczonych off–roaderów – klasyczne cechy auta terenowego. Tego rodzaju rozwiązania konstrukcyjne odznaczają się trwałością i wysoką odpornością na uszkodzenia, ale i zarazem niskim komfortem podróżowania. Jednym z nielicznych modeli aut, który wciąż zaliczony być może do „klasycznego nurt” off–roadu, jest hiszpański Anibal produkowany przez firmę Santana.