Land Serwis

Toyota LandCruiser 4.2 (2003) Piotra Gadomskiego, czyli Landkrowa do jazdy gotowa

Tak na poważnie off-roadem zaczęli zajmować się niecałe dwa lata temu. Rafał Ciepły rozpoczął od podstaw budowę nowego auta, zaś Piotr Gadomski postanowił przekwalifikować się z kierowcy specjalizującego się w rajdach płaskich (m.in. występy na Rajdach Polski i Krakowskim) - w zawodnika, któremu niestraszne są dziury i wertepy. Dziś dysponują Landkrową - jednym z najlepiej przygotowanych samochodów w Polsce i pochwalić się mogą zdobyciem drugiego miejsca w prestiżowym Pucharze Polski OFF-ROAD PL Trophy 4x4.

Piotr Gadomski i Rafał Ciepły po rozpoczęciu "terenowej" kariery szybko znaleźli się w czołówce polskich offroaderów, co zaskoczyło chyba wszystkich. Przed dwoma laty jeszcze nikomu nieznani, w tym roku już po dwóch rundach prowadzili w klasyfikacji pucharowej. Sytuacja po trzeciej rundzie nie zmieniła się i dopiero w ostatnich zawodach zwycięstwo w Pucharze odebrała im najlepsza obecnie załoga w Polsce - Wojciech Polowiec i Paweł Przybyłowski. Pochodzący z Gliwic team Landkrowy, czyli ogromnej, jaskrawozielonej Toyoty Land Cruiser 4.2, stanowił z pewnością największą niespodziankę sezonu.

Gibon 3Fachowe przeróbki

Swoją przygodę z off-roadem zaczęli od kupna kilkunastoletniej Toyoty LJ73, która była już nieco zmodyfikowana przez poprzedniego właściciela. Po niewielu przeróbkach auto z pozoru przedstawiało się imponująco - miało podniesione zawieszenie, potężne, 35-calowe koła i było wyposażone w elektryczną wyciągarkę. Jednak z 90-konnym turbodieslem (2,4 l) nie mogło stanowić konkurencji dla najlepszych. Rozpoczęły się więc poszukiwania innego, "godnego" silnika, którym towarzyszyła kompleksowa przebudowa całego auta.

Z początku pod uwagę brany był motor trzylitrowy, jednak miał nadmiar elektroniki w swoim oprzyrządowaniu i zawodnicy z niego zrezygnowali. Ostatecznie wybór padł na jednostkę jeszcze większą - 4,2-litrową z roku 1994, czyli z czasów, kiedy w silnikach nie stosowano jeszcze zawodzącej w terenie elektroniki. W zestawie z nią zakupiono skrzynię biegów i skrzynię rozdzielczą, które razem tworzyły fabryczny komplet stosowany w modelach Toyoty HDJ80. Auto zostało całkowicie rozebrane i jego budowa zaczęła się od podstaw. Tylko stalowa rama oraz sztywne mosty nie zostały poddane znaczącej modernizacji. Pojawiły się za to nowe wały napędowe, dużym modyfikacjom poddano zawieszenie, w którym pojawiły się elementy Old Man Emu i Bilstein, zamontowano szersze felgi i nowe opony Mickey Thompson Baja Claw w rozmiarze 35 cali. Auto doposażono w dodatkową, elektryczną wyciągarkę Warn XD9000i, sportowe fotele Bimarco (tzw. kubełki) i nowy zbiornik paliwa zaadaptowany z... Żuka. Tylny przedział Toyoty, w którym m.in. mieści się koło zapasowe i skrzynia z narzędziami, przykryty został hardtopem, a całą bryłę auta otoczyła klatka bezpieczeństwa. Zmianą, która najbardziej rzuca się w oczy, jest jaskrawozielony kolor nadwozia.

Konieczne zmiany

Generalnym sprawdzianem przebudowanego auta i zarazem pierwszym "poważnym" startem załogi Gadomski-Ciepły była ubiegłoroczna, czerwcowa runda OFF-ROAD PL Trophy 4x4 w Miastku. Trzeba mieć sporo odwagi, aby na debiut wybrać zawody, w których rywalizują najlepsi polscy offroaderzy... Na trudnej trasie na jaw od razu wyszły mankamenty nowej konstrukcji - auto było znacznie przeciążone i niestabilne, ale i tak gliwiczanie zajęli znakomite - jak na debiutantów - siódme miejsce. Kolejne zmiany zostały jednak postanowione.

Gibon_2Modyfikacjom poddano m.in. układ przeniesienia napędu, a - co za tym idzie - również zawieszenie. Najważniejszą zmianą było pożegnanie się z mostami Toyoty, które zastąpione zostały przez mocniejsze, mające doskonałą opinię w offroadowym środowisku mosty Nissana Patrola GR. W zawieszeniu wymieniono sprężyny, zaś pozostałe elementy stanowiły odtąd przemyślaną krzyżówkę elementów Toyoty oraz Nissana. Kolejna modernizacja polegała na wyrzuceniu wyciągarki przedniej i zamontowaniu mechanicznej, pochodzącej z ciężarowego Stara 660. Jest mocniejsza, a poza tym ma w Polsce duży rynek części zamiennych. Problem jej napędu rozwiązano za pomocą nowej skrzyni rozdzielczej, która w przeciwieństwie do dotychczas stosowanej posiadała niezbędną przy "mechaniku" przystawkę odbioru mocy. Duże zmiany dotknęły również nadwozia auta, w którym hardtop wymieniony został na dużo lżejszy softtop, co pociągnęło za sobą m.in. przeróbkę klatki bezpieczeństwa i tylnych drzwi. Ostatnią modyfikacją była wymiana opon na agresywne Simexy Extreme Trekker.

Udane debiuty

Tak przygotowanym autem, nazywanym od pewnego czasu Landkrową, gliwiczanie rozpoczęli tegoroczne starty w Pucharze Polski. Dalszy przebieg zdarzeń już znamy...

Warto przy okazji zaznaczyć, że załoga Piotr Gadomski - Rafał Ciepły występuje od tego roku również w Rajdowych Mistrzostwach Polski Samochodów Terenowych, w których startuje - także jaskrawozielonym - Mocodawcą, czyli SAM-em z 2,2-litrowym silnikiem Audi. W tych zawodach również załoga debiutowała, co nie przeszkodziło jej jednak zwyciężyć m.in. na ostatniej z tegorocznych rund w Słomczynie. Ale to już zupełnie inna historia.

Gibon_4Piotr Gadomski o swoim pilocie:

- Z Rafałem znamy się długo i nauczyłem się doceniać jego umiejętności. Gdy startowałem w rajdach płaskich, był moim serwisantem i poznałem go z jak najlepszej strony. Teraz jeździmy w duecie i myślę, że doskonale się już zgraliśmy. Rafał sprawdza się nie tylko w nowej dla niego roli pilota, ale wciąż przydają się nam jego umiejętności mechanika. W "przeprawówkach" auto nierzadko trzeba naprawiać na trasie, a pilot-mechanik staje się wówczas nieoceniony. Przygodę w off-roadzie rozpoczęliśmy razem i początki mamy chyba całkiem obiecujące.

 

Gibon_5Rafał Ciepły o swoim kierowcy:

- W rajdowym świecie rzadko można spotkać zawodnika tak opanowanego i rozważnego. Choć w rajdach offroadowych wciąż jesteśmy debiutantami i jeszcze wielu rzeczy musimy się nauczyć, Piotr ma już solidną bazę zbudowaną na występach w rajdach płaskich, przejechał setki tysięcy oesowych kilometrów. Posiada duże umiejętności i dostosowanie ich do warunków panujących w rajdach terenowych jest tylko kwestią czasu.

autor: latest celebrity news Arkadiusz Kwiecień

zdjęcia: autor, Adam Włodarz

Artykuł opublikowany w "Giełdzie Samochodowej" , nr 96/2003 (852) z dnia: 2 grudnia 2003 roku

Inne zmoty:

  • SAM Mercedes 35 CC (2010) - dzikość natury
    SAM Mercedes 35 CC (2010) - dzikość natury
    Dopiero zadebiutował (przed tygodniem na rajdzie Hungarian Baja 2010), w dodatku niezbyt udanie (nie dotarł do mety), a jednak już wzbudza ogromne zainteresowanie, a fachowcy wróżą mu świetlaną przyszłość. SAM Mercedes 35 CC to profesjonalnie zaprojektowana i zbudowana na ramie przestrzennej rajdówka cross-country spełniające wymogi najnowszych przepisów FIA. Jej celem są zwycięstwa w najtrudniejszych i najszybszych rajdach na świecie. I czołowe miejsca w Dakarze.
  • Range Rover Adventure Factory (2007) - z kuźni Kowala
    Range Rover Adventure Factory (2007) - z kuźni Kowala
    Malezyjska dżungla – tropikalny upał, nieprawdopodobna wilgotność powietrza, niemal nieustannie padający deszcz, zwały błota zalegające pod kołami samochodu. Aby auto przetrwało w takich warunkach, a co więcej niezawodnie służyło swojej załodze, musi w tym celu zostać odpowiednio przygotowane. W krakowskim Land Serwisie przebudowano trzy Range Rovery, które od kilka tygodni stacjonują w Malezji.
  • Jawan 4x4 Zmota – mroczny rycerz
    Jawan 4x4 Zmota – mroczny rycerz
    Po dwóch latach wstrzymania regularnych startów w off-roadzie i przebudowywaniu różnych terenówek i quadów, właściciel garażu Jawan 4x4 Jan Ciemny, pokazał swoje dzieło, nad którym pracował w „wolnych” chwilach od początku roku.
  • Land Rover 4000 (2004) - Paweł Oleszczak
    Land Rover 4000 (2004) - Paweł Oleszczak

    Land Rover Defender mknący z prędkością 170 km/h? To niemożliwie - powie każdy, kto widział w akcji tę angielską terenówkę. Land Rover 4000, którym Paweł Oleszczak zwyciężył w tegorocznych Rajdowych Mistrzostwach Polski Samochodów Terenowych, potrafi jednak robić rzeczy niemożliwe.

  • Pomysły głupie, głupsze i ...  Jeep CJ7 military
    Pomysły głupie, głupsze i ... Jeep CJ7 military
    Pomysł na samochód powstał właściwie przypadkiem, w trakcie wymiany silnika w osobówce znajomego. Miałem komplet mostów od Patrola 260, skrzynię biegów z reduktorem od Patrola 160 i trochę innych gratów, a Michał - mój kolega, z którym tę wymianę silnika robiłem, zaproponował, że odda mi jednego ze swoich czterech (!) Jeepów CJ7 wraz z dokumentami jako bazę i jeszcze zrobi mi w nim remont blacharki. Skoro mosty i skrzynię mam, silnik to nie problem, a elektrykę zrobię samodzielnie, to w ciągu roku, na spokojnie, wybuduję auto mające kształt klasyka, ale na ulubionej przeze mnie, Nissanowej mechanice.
  • Toyota Tacoma TRD Pro - śnieżna bestia
    Toyota Tacoma TRD Pro - śnieżna bestia

    Toyota Tacoma TRD Pro to najnowsze dzieło specjalistów z Toyota Racing Development (TRD), którzy przystosowali seryjny model pickupa do jazdy w trudnym terenie. Auto zostało zaprezentowane na Chicago Auto Show.