Land Serwis

Tomcat Piotra Kowala (2008) - Born to be wild

08 Pazdziernika 2010
Takiego Tomcata jeszcze w Polsce nie było. Piotrek Kowal, którego ostatnio częściej można było zobaczyć za sterami stareńkiego już „ES-a”, na rajd Drezno-Wrocław przygotował nowiutkiego Tomcata z 5-litrowym silnikiem o mocy prawie 300 KM, którym wystartuje w parze z Andrzejem Derengowskim. A jak wiadomo, Tomcaty lubią zwyciężać na tym rajdzie...

Ten niesamowity silnik to jednostka Rovera o pojemności 5000 ccm przygotowany przez Rolanda Marlowa (podobno najlepszego specjalistę od V-ósemek w Wielkiej Brytanii) z firmy Automotive Component Remanufactoring. Stuningowany silnik osiąga moc 272 KM przy 5800 obr./min (prędkość obrotowa może sięgnąć nawet 6500 obr./min). Jednostka charakteryzuje się wtryskiem sekwencyjnym i została tak zestrojona, aby osiągać jak najwyższy moment obrotowy – rzecz wskazana przy automatycznej skrzyni biegów. Maksymalny moment wynosi 448 Nm przy 2950 obr./min. Moduł zarządzania parametrami silnika pochodzi z angielskiej firmy Omex.

Układ paliwowy został na wszelki przypadek zdublowany (są m.in. 2 pompy paliwa niskiego i 2 pompy wysokiego ciśnienia). Benzyna czerpana jest z ogromnego, 140-litrowego baku, który umieszczono za kabiną załogi. Średnica wydechu ma aż 3 cale. Na poligonach nie trzeba nastawiać się na głębokie brody, więc zamiast snorkela w aucie pojawił się ogromny filtr powietrza przeznaczony dla ciężarówek zamontowany za kabiną. O ochłodę spracowanego silnika zadbają dwie chłodnice – jedną zamontowano z przodu auta, a drugą – z tyłu.

W Tomcacie zastosowano skrzynię z Range Rovera ZF4HP22, w której wnętrzu pojawiły się mocniejsze elementy pochodzące ze skrzyni 4HP24 i sportowe sprzęgła Raybestos. Za przygotowanie tego podzespołu odpowiadała firma Ashcroft. Reduktor LT230 (o przełożeniu 1:1,6) został połączony z blokadą Tomcat Torsen.

Ważnym rozwiązaniem wcielonym w życie przez Land Serwis jest zmiana położenia układu napędowego, który został cofnięty o 40 cm i dodatkowy obniżony o 15 cm. Wszystko po to, aby auto posiadało jak najniżej położony środek ciężkości.

Mosty napędowe pochodzą z Range Rovera. Przedni wyposażono w blokadę Detroit TrueTrac oraz mocniejsze półosie Maxi Drive. Przeguby też są „heavy duty”, a dostarczone zostały przez Ashcrofta. W tylnym moście zastosowano pełną blokadę Maxi Drive i również półosie wyprodukowane w Australii.
W zawieszeniu zamontowano zestaw specjalnie zaprojektowany przez firmę Equipe, który doposażono w sportowe  amortyzatory Oram. Zawieszenie zostało dobrane w taki sposób, aby uniknąć niepotrzebnego (jak na wojskowe poligony) podnoszenia auta. Kontrolę nad kołami sprawują hamulce z Defendera 110, a więc największe z możliwych – z przodu w celu zwiększenia skuteczności zastosowano wentylowane tarcze i klocki EBC, z tyłu są zaciski.

Tomcat wystartuje w rajdzie na oponach BF Goodrich AT. Gdyby warunki pogodowe pogorszyły się (jak choćby w ubiegłym roku), w zapasie czekają przygotowane 32-calowe Simexy. Opony są założone na felgi MACH5, przy których pojawiły się dodatkowe dystanse. Maksymalna liczba obrotów kierownicą wynosi 2.8, a to za sprawą szybkiej przekładni kierowniczej.

W roli pomocnika na rajdzie wystąpi elektryczna wyciągarka T-Max, dla której pod maską zamontowano mocny, 130-amperowy alternator. We wnętrzu kabiny większość wyposażenia nosi metkę Sparco – m.in. fotele, pasy bezpieczeństwa czy intercom. Ciekawostką są czujniki temperatury (silnika, wody, oleju w reduktorze i skrzyni biegów), które funkcjonują bez prądu. W ciężkim, piaszczystym terenie szczegółowe wskazania temperatury są szczególnie istotne.

Nowy Tomcat został specjalnie przygotowany z myślą o rajdzie Drezno-Wrocław. Ma być szybki i wytrzymały, a przy okazji nie dać się na odcinkach przeprawowych. Z Piotrkiem i Andrzejem w kabinie na pewno może być zaliczony do grona faworytów tego rajdu.

text i foto: Arek Kwiecień / celeb gossip Sigma Pro

Technika:

Akcja:

 

Inne zmoty:

  • Odlotowa Biedronka by FAZI
    Odlotowa Biedronka by FAZI
    Wybór właściwej nazwy dla terenówki stanowi nierzadko dylemat równie istotny co decyzja, jak auto ma wyglądać, czy jaki silnik ma go napędzać. Po polskich bezdrożach hasają już przeróżne Graty, Czołgi, Pokraki i Zordragi. Brzmi groźnie, prawda? Od pewnego czasu można jednak zauważyć nieco łagodniejszą tendencję proekologiczną, czego dowodem są m.in. Szerszeń Miastko Teamu czy Stokrotka Hani Soboty. Dziś przedstawimy Wam off-roadowego chrząszcza zaliczanego do stawonogów o wdzięcznej nazwie Biedronka, którego właścicielem jest – nomen omen – miś Fazi.
  • Grat 3 zespołu 4xDrive - przedpremiera tylko na TERENOWO.PL!
    Grat 3 zespołu 4xDrive - przedpremiera tylko na TERENOWO.PL!
    Grat 2 – auto polskiego zespołu 4xDrive skonstruowane przez Dominika Samosiuka, który wraz z Robertem Kuflem wygrał w ostatnich latach wszystko, co było w naszym kraju do wygrania – doczekał się wreszcie następcy! Przed Gratem 3 postawiono jednak inne zadania – jest to samochód stworzony do rajdów cross-country, który w przyszłości, gdy pomyślnie zaliczy wszystkie testy, ma przeistoczyć się w profesjonalną T-jedynkę. Pierwszy sprawdzian rozpocznie już w ten weekend – na rajdzie Breslau Poland 2014.
  • Sztuka off-roadu, czyli jak z Defendera wykluł się Tomcat zespołu Scarab Team
    Sztuka off-roadu, czyli jak z Defendera wykluł się Tomcat zespołu Scarab Team

    Scarab Team, czyli Piotra Florczaka i Karola Sobonia znają doskonale wszyscy obserwatorzy rajdów przeprawowych. Załoga jest stałym uczestnikiem rajdów od ponad 10 lat, odnosząc liczne sukcesy w klasie Adventure (m.in. zwycięstwa w Poland Trophy, dwa tytuły wicemistrzowskie w Pucharze Polski). Od początku wierni marce Land Rover, a konkretnie sukcesywnie przybudowywanemu i doposażanemu Defenderowi, zdecydowali o jego przeistoczeniu w wyczynowego Tomcata. Proces transformacji dokonał się w warsztacie ARS4x4 Andrzeja Sołgały, pracami eliminującymi problemy wieku dziecięcego zajął się Land Serwis.

  • Mitsubishi 4000 (2005) - Mariusz Ryczkowski
    Mitsubishi 4000 (2005) - Mariusz Ryczkowski

    To był najpiękniejszy pojedynek sezonu. Podczas V rundy Rajdowych Mistrzostw Polski Samochodów Terenowych 2004 w Podolanach w walce o zwycięstwo liczyły się jedynie Mitsubishi 4000 Mariusza Ryczkowskiego i Land Rover 4000 Pawła Oleszczaka - późniejszego mistrza Polski. M. Ryczkowski przegrał o sekundy...

  • Suzuki Maja (2008) Jacka Ambrozika i Mariusza Borowskiego - mistrz wagi lekkiej
    Suzuki Maja (2008) Jacka Ambrozika i Mariusza Borowskiego - mistrz wagi lekkiej
    Sympatia Jacka Ambrozika do małych terenówek jest powszechnie znana. Przez lata startował Samuraiem, w ubiegłym roku przesiadł się do Suzuki Jimny, którą wraz z Mariuszem  skonstruowali we własnym warsztacie MaJa4x4. Kilka dni temu obaj zawodnicy osiągnęli swój największy sukces w karierze – zwyciężyli Magam Trophy 2008 i w nagrodę pojadą w grudniu do Malezji na słynny Rainforest Challenge.
  • Kampery 4x4 - większy gabaryt
    Kampery 4x4 - większy gabaryt

    Wielokrotnie pisaliśmy o podróżach w świat różnymi pojazdami. Tymi przygotowanymi we własnym zakresie jak i tymi oferowanymi przez światowych producentów. Tym razem patriotycznie, sięgamy do rodzimych produkcji, będących na równym jak nie wyższym poziomie niż te z za zachodniej granicy.