Land Serwis

Suzuki Vitara X-90 – sukces małym kosztem

W czasach zagrażającej nam recesji, a jednocześnie galopującego wyścigu zbrojeń w off-roadzie przykład niskobudżetowej Suzuki Vitara X-90 zbudowanej przez Suzuki-serwis.pl, która w sezonie 2012 rozwiązała worek z pucharami (m.in. wygrywając klasyfikację generalną Serii 4x4 w klasie Sport) jest niezwykle budujący. Okazuje się, że zwycięstwa w prestiżowych zawodach nie zawsze muszą kosztować mnóstwo pieniędzy...

… choć na pewno kosztowały wiele wysiłku. Suzuki Vitara X-90 nie jest popularnym autem w Polsce, a rajdówki zbudowane na jej bazie można policzyć na placach jednej ręki. Ekipa Suzuki-serwis.pl wybrała jednak ten model ze względu na jego niską masę, dostępność części oraz bardzo nisko położony środek ciężkości. Ponieważ nie miała możliwości podpatrywania innych, większość modyfikacji dokonała, ucząc się na własnych błędach.

ZOBACZ TAKŻE: SRUDOBARU - Suzuki X-90 na NITROdopingu

Blisko rok czasu trwała walka z zawieszeniem. Po każdym odcinku specjalnym od kierowcy – Tomka Wójcika i pilota – Artura Jandy mechanicy słyszeli na zmianę: „za miękko”, „za twardo, „wylały się”, „dobiło”, itp. Z początkiem sezonu 2012 wszystkie problemy udało się rozwiązać. W aucie zostały zamontowane 4 sprężyny Lovells i 8 amortyzatorów. Z przodu Koni Heavy Truck z regulacją twardości oraz Bilstein B6, natomiast z tyłu IronMan Nitro Gas i Bilstein B6. Dopiero taki zestaw spowodował, że nasi rajdowcy wysiadali z auta uśmiechnięci.

Oczywiście nie samym zawieszeniem samochód jeździ... Aby Vitara i jej załoga były bezpieczne, zamontowano w niej klatkę bezpieczeństwa, która został zbudowana zgodnie z załącznikiem "J", sportowe fotele oraz pasy bezpieczeństwa Schrotch z napinaczami. Znalazło się również miejsce na gaśnicę.

Przed oczami pilota znajdują się: metromierz Roadprocessors, CB-radio oraz pilot do wyciągarki, która jest zamontowana z tyłu, na specjalnie wyspawanym stalowym zderzaku z płytą pod wincha.

Dzięki przebudowanemu układowi wydechowemu silnik X-90 zyskał parę kucyków, co umożliwiło montaż 4 kół składających się z felg ze stopów lekkich oraz 31-calowych opon Kumho. W przypadku złapania gumy w bagażniku w odwodzie czeka kompresor, a boczne progi Hi-Lift umożliwiają szybkie podniesienie auta.

Kierowca otrzymał wygodną kierownicę sportową przykręconą do naby Momo, a ruszanie z impetem ze startu ułatwia mu wzmocnione sprzęgło.

Jazda w terenie ma swoje uroki, dlatego aby nie uszkodzić mostu przedniego, został założony stalowy ślizg, a w przypadku przejazdu przez głębszą wodę Vitarze pomaga akumulator żelowy Optima oraz snorkel. Ponadto wnętrze auta, nadkola oraz zderzaki zostały pokryte warstwą ochronną SpeedLiner.

Suzuki Vitara X-90 w sezonie 2012 zwyciężyła m.in. klasyfikację generalną cyklu Seria 4x4, wygrywając eliminacje w Skarżysku Kamiennej i Bukowanie. Triumfowała również w swojej klasie w II edycji RMF MAXXX Rally (na I zajęła drugą lokatę), jak również m.in. w V Kazimierskim Rajdzie Samochodów Terenowych (klasa Extreme), II edycji Titanium Winch Piaskownica 4x4 (klasa Super Sport) i Szybkim Żubrze (klasa Sport 2000). I to wszystko autem wartym nieduże pieniądze. Można? Można!

Text: celebrity news Karol Matyssek, Arek, fot. Suzuki-serwis.pl, Arek Kwiecień / Sigma Pro

Inne zmoty:

  • Sześciopak z OFFACTORY. Rajdowe Patrole do wynajęcia
    Sześciopak z OFFACTORY. Rajdowe Patrole do wynajęcia
    Idea była skromna: zbudować dwie rajdówki „dla klientów”. Szybkie, niezawodne, o identycznej konstrukcji. Ale skoro budujemy dwie, to czemu od razu nie sześć? - pomyśleli Aleksander „Fazi” Szandrowski i Rafał Płuciennik, uruchamiając produkcję off-roadowej fabryki. Tak narodziło się OFFACTORY – (pierwsza w Polsce?) profesjonalna wypożyczalnia terenowych aut rajdowych.
  • JEEP. There's only one! - nowy Wrangler (2008) Wojtka Polowca
    JEEP. There's only one! - nowy Wrangler (2008) Wojtka Polowca
    - W porównaniu do mojego poprzedniego samochodu nowy Jeep miał być lżejszy, niższy, posiadać zwolnice i wyciągarkę mechaniczną zsynchronizowaną z kołami – mówi o początkach prac nad nowym autem Wojciech Polowiec, zwycięzca Pucharu Polski 2003, wielokrotny triumfator słynnych rajdów KCS w Austrii oraz niezliczonej ilości innych rajdów przeprawowych w Polsce i za granicą. Nowego Wranglera, który powstał w krakowskim serwisie Raffi  według projektu Pawła "Szwagra" Przybyłowskiego, mogliśmy po raz podziwiać przed tygodniem na inauguracyjnej rundzie Pucharu Polski 2008 w Bojanowie. Jeep, dla którego był to pierwszy poważny test w życiu, zdał go z bardzo dobrym rezultatem – Wojtek ze „Szwagrem” zajęli V miejsce. Teraz planują drobne poprawki, po wprowadzeniu których samochód ma już się bić o najwyższe lokaty. O Wranglerze Wojtka Polowca pewnie nie raz jeszcze będzie głośno na Terenowo.pl.
  • Biała Dama, czyli 5-miejscowy (!) Nissan Patrol „White Power” by Matysz-drew
    Biała Dama, czyli 5-miejscowy (!) Nissan Patrol „White Power” by Matysz-drew
    99 procent profesjonalnie zbudowanych rajdówek przeprawowych to pojazdy dwuosobowe. Za fotelami kierowcy oraz pilota miejsca „pasażerskie” zajmują zwykle różnoraki szpej, czasem chłodnica, wyciągarka czy koła zapasowe. Ten samochód jest inny...
  • Suzuki Vitara X-90 – sukces małym kosztem
    Suzuki Vitara X-90 – sukces małym kosztem
    W czasach zagrażającej nam recesji, a jednocześnie galopującego wyścigu zbrojeń w off-roadzie przykład niskobudżetowej Suzuki Vitara X-90 zbudowanej przez Suzuki-serwis.pl, która w sezonie 2012 rozwiązała worek z pucharami (m.in. wygrywając klasyfikację generalną Serii 4x4 w klasie Sport) jest niezwykle budujący. Okazuje się, że zwycięstwa w prestiżowych zawodach nie zawsze muszą kosztować mnóstwo pieniędzy...
  • Toyota BJ40 Darka Luberdy (2009) - serwisówka totalna
    Toyota BJ40 Darka Luberdy (2009) - serwisówka totalna
    Darek Luberda przyzwyczaił już nas do swoich nietuzinkowych samochodów. Ostatnią nowością w jego garażu jest czerwona (a jakże!) Toyota Land Cruiser, która w zamierzeniu miała być jego wozem... serwisowym.  Przebudowa sprawiła, że powstało auto zdolne wygrać niejeden rajd ekstremalny. Czyli... bez zaskoczeń:)
  • Land Rover Defender 110 (2008) - grecki voyager
    Land Rover Defender 110 (2008) - grecki voyager
    Dokładnie 100 lat temu, zimą 1908 roku z Nowego Jorku wyruszył Wielki Wyścig samochodowy (The Great Race), którego meta wyznaczona była w... Paryżu. Tak, to nie pomyłka. Trasa prowadziła przez Alaskę, Japonię, Syberię i Europę, a w straceńczych zawodach wzięło udział 6 załóg z Ameryki, Francji, Włoch i Niemiec. Po półrocznej (!) walce ze śniegiem Alaski i błotem Syberii ostatecznie zwyciężyli Amerykanie.