Land Serwis

Suzuki Vitara X-90 – sukces małym kosztem

W czasach zagrażającej nam recesji, a jednocześnie galopującego wyścigu zbrojeń w off-roadzie przykład niskobudżetowej Suzuki Vitara X-90 zbudowanej przez Suzuki-serwis.pl, która w sezonie 2012 rozwiązała worek z pucharami (m.in. wygrywając klasyfikację generalną Serii 4x4 w klasie Sport) jest niezwykle budujący. Okazuje się, że zwycięstwa w prestiżowych zawodach nie zawsze muszą kosztować mnóstwo pieniędzy...

… choć na pewno kosztowały wiele wysiłku. Suzuki Vitara X-90 nie jest popularnym autem w Polsce, a rajdówki zbudowane na jej bazie można policzyć na placach jednej ręki. Ekipa Suzuki-serwis.pl wybrała jednak ten model ze względu na jego niską masę, dostępność części oraz bardzo nisko położony środek ciężkości. Ponieważ nie miała możliwości podpatrywania innych, większość modyfikacji dokonała, ucząc się na własnych błędach.

ZOBACZ TAKŻE: SRUDOBARU - Suzuki X-90 na NITROdopingu

Blisko rok czasu trwała walka z zawieszeniem. Po każdym odcinku specjalnym od kierowcy – Tomka Wójcika i pilota – Artura Jandy mechanicy słyszeli na zmianę: „za miękko”, „za twardo, „wylały się”, „dobiło”, itp. Z początkiem sezonu 2012 wszystkie problemy udało się rozwiązać. W aucie zostały zamontowane 4 sprężyny Lovells i 8 amortyzatorów. Z przodu Koni Heavy Truck z regulacją twardości oraz Bilstein B6, natomiast z tyłu IronMan Nitro Gas i Bilstein B6. Dopiero taki zestaw spowodował, że nasi rajdowcy wysiadali z auta uśmiechnięci.

Oczywiście nie samym zawieszeniem samochód jeździ... Aby Vitara i jej załoga były bezpieczne, zamontowano w niej klatkę bezpieczeństwa, która został zbudowana zgodnie z załącznikiem "J", sportowe fotele oraz pasy bezpieczeństwa Schrotch z napinaczami. Znalazło się również miejsce na gaśnicę.

Przed oczami pilota znajdują się: metromierz Roadprocessors, CB-radio oraz pilot do wyciągarki, która jest zamontowana z tyłu, na specjalnie wyspawanym stalowym zderzaku z płytą pod wincha.

Dzięki przebudowanemu układowi wydechowemu silnik X-90 zyskał parę kucyków, co umożliwiło montaż 4 kół składających się z felg ze stopów lekkich oraz 31-calowych opon Kumho. W przypadku złapania gumy w bagażniku w odwodzie czeka kompresor, a boczne progi Hi-Lift umożliwiają szybkie podniesienie auta.

Kierowca otrzymał wygodną kierownicę sportową przykręconą do naby Momo, a ruszanie z impetem ze startu ułatwia mu wzmocnione sprzęgło.

Jazda w terenie ma swoje uroki, dlatego aby nie uszkodzić mostu przedniego, został założony stalowy ślizg, a w przypadku przejazdu przez głębszą wodę Vitarze pomaga akumulator żelowy Optima oraz snorkel. Ponadto wnętrze auta, nadkola oraz zderzaki zostały pokryte warstwą ochronną SpeedLiner.

Suzuki Vitara X-90 w sezonie 2012 zwyciężyła m.in. klasyfikację generalną cyklu Seria 4x4, wygrywając eliminacje w Skarżysku Kamiennej i Bukowanie. Triumfowała również w swojej klasie w II edycji RMF MAXXX Rally (na I zajęła drugą lokatę), jak również m.in. w V Kazimierskim Rajdzie Samochodów Terenowych (klasa Extreme), II edycji Titanium Winch Piaskownica 4x4 (klasa Super Sport) i Szybkim Żubrze (klasa Sport 2000). I to wszystko autem wartym nieduże pieniądze. Można? Można!

Text: celebrity news Karol Matyssek, Arek, fot. Suzuki-serwis.pl, Arek Kwiecień / Sigma Pro

Inne zmoty:

  • SAM 2315 (2003), czyli Mercedes à la Citroën Grzegorza Szwagrzyka
    SAM 2315 (2003), czyli Mercedes à la Citroën Grzegorza Szwagrzyka

    Startują wspólnie od 2000 roku, a w tegorocznym sezonie odnieśli swój największy sukces - zdobyli tytuł mistrzowski klasy O1 w Rajdowych Mistrzostwach Polski Samochodów Terenowych. Grzegorza Szwagrzyka i Piotra Brakowieckiego łączy nie tylko jazda Mercedesem à la Citroën i zamiłowanie do ogromnych prędkości w terenie – obaj również nie powiedzą złego słowa o swym partnerze.

  • Biała Dama, czyli 5-miejscowy (!) Nissan Patrol „White Power” by Matysz-drew
    Biała Dama, czyli 5-miejscowy (!) Nissan Patrol „White Power” by Matysz-drew
    99 procent profesjonalnie zbudowanych rajdówek przeprawowych to pojazdy dwuosobowe. Za fotelami kierowcy oraz pilota miejsca „pasażerskie” zajmują zwykle różnoraki szpej, czasem chłodnica, wyciągarka czy koła zapasowe. Ten samochód jest inny...
  • JEEP. There's only one! - nowy Wrangler (2008) Wojtka Polowca
    JEEP. There's only one! - nowy Wrangler (2008) Wojtka Polowca
    - W porównaniu do mojego poprzedniego samochodu nowy Jeep miał być lżejszy, niższy, posiadać zwolnice i wyciągarkę mechaniczną zsynchronizowaną z kołami – mówi o początkach prac nad nowym autem Wojciech Polowiec, zwycięzca Pucharu Polski 2003, wielokrotny triumfator słynnych rajdów KCS w Austrii oraz niezliczonej ilości innych rajdów przeprawowych w Polsce i za granicą. Nowego Wranglera, który powstał w krakowskim serwisie Raffi  według projektu Pawła "Szwagra" Przybyłowskiego, mogliśmy po raz podziwiać przed tygodniem na inauguracyjnej rundzie Pucharu Polski 2008 w Bojanowie. Jeep, dla którego był to pierwszy poważny test w życiu, zdał go z bardzo dobrym rezultatem – Wojtek ze „Szwagrem” zajęli V miejsce. Teraz planują drobne poprawki, po wprowadzeniu których samochód ma już się bić o najwyższe lokaty. O Wranglerze Wojtka Polowca pewnie nie raz jeszcze będzie głośno na Terenowo.pl.
  • Krok po kroku... prosto na Dakar. Mitsubishi Pajero T2  Norberta
    Krok po kroku... prosto na Dakar. Mitsubishi Pajero T2 Norberta "Walka" Walkiewicza
    Oglądając styczniowe zmagania podczas jednego z najsłynniejszych rajdów świata, często wydaje nam się, że jest to impreza zamknięta, niedostępna dla ludzi, którzy po prostu chcieliby wziąć w niej udział. Niestety bywa i tak, ale co zrobić, gdy chęć udziału w rajdzie staje się głównym celem w życiu i kiedy wszystkie plany powoli zaczynają układać się tylko w tym kierunku – w stronę Dakaru? Najlepiej iść krok po kroku do celu – celu, który obrał człowiek taki jak my sami. Czy jego zmagania okażą się  walką z wiatrakami, czy wręcz przeciwnie – wyjedzie na swój wymarzony rajd? Tego dzisiaj jeszcze nie wiemy, ale mamy okazję, aby przyjrzeć się nieco bliżej przygotowaniom i planom Norberta "Walka" Walkiewicza ze sQuadu Olsztyn Rally Team, które swój finał mają znaleźć w Ameryce Południowej.
  • Żabogaz (2003) - Witold
    Żabogaz (2003) - Witold "Żaba" Fedorowicz

    Samochód ten, choć wygląd ma nieco archaiczny, wyprodukowany został w roku 1958 i napędzany jest silnikiem Żuka, należy do najlepszych aut terenowych, jakie startują w polskich rajdach przeprawowych. Jego właściciel – Witold „Żaba” Fedorowicz - w ciągu ostatnich lat siedmiokrotnie zdobywał nim pierwsze a dwukrotnie drugie miejsca na rajdach zaliczanych do najtrudniejszych przeprawówek, jakie organizowane są w naszym kraju. Biały GAZ 69 M – w off-roadowym świecie bardziej znany jako „Żabogaz” – wygrał już z niejednym „wypasionym” Wranglerem czy Defenderem.

  • Land Rover Defender 110 (2005) - etatowy wojażer
    Land Rover Defender 110 (2005) - etatowy wojażer
    By dotrzeć w odległe miejsca Afryki czy Azji, tam, gdzie kończą się drogi, potrzeba wszechstronnego i solidnego auta. W krakowskiej firmie Land Serwis od niedawna taki samochód można... wypożyczyć.