Land Serwis

Siedem żyć POKRAKA

Załoga w składzie Paweł Matkowski i Ewa Matkowska jest właśnie na ukończeniu projektu o roboczej nazwie „POKRAK Reaktywacja” i w sezonie 2012 startować będzie odbudowanym i ulepszonym samochodem Land Rover 4000. Pierwsze testy już za nimi, a pierwszy start już niebawem – za miesiąc na MT Rally. Oddajmy im głos:

Już w 2011 startowaliśmy Land Roverem 4000, samochodem utytułowanym i znanym wszystkim miłośnikom off-roadu w Polsce. Niestety po pechowym treningu w październiku samochód wymagał zasadniczej odbudowy. Naturalnym wyborem miejsca do tego projektu był Oleszczak Sport Serwis. Nikt nie zna tego samochodu tak dobrze, jak jego pomysłodawca i konstruktor Paweł Oleszczak (czytaj: Land Rover 4000 (2004) - Paweł Oleszczak), i to on właśnie on (od)budował dla nas nowego POKRAKa.

Specyfika samochodu tak bardzo nam odpowiadała, iż nie dokonaliśmy wielu zasadniczych zmian. Pozostała ta sama jednostka napędowa, czyli silnik BMW M60B40 (4.0  V8), skrzynia od 3-litrówki oraz – pomimo różnych opinii - zawieszenie OHLINS coilover o relatywnie krótkim, bo 8-calowym skoku zawieszenia. Zależało nam na zachowaniu właściwości jezdnych POKRAK-a, które sprawiają, że ten pomysł na rajdówkę pomimo swojego wieku jest ciągle konkurencyjny i - co istotne - daje sporo frajdy z prowadzenia.

Auto zostało poprawione pod względem bezpieczeństwa – wzmocniona klatka, dostosowanie do wymogów FIA fotele Sparco ProADV oraz nadwozie zamknięte z myślą o startach w Baja Poland i Baja Carpathia. Odbudowa samochodu od podstaw pozwoliła na zasadnicze poprawienie estetyki  - w końcu auto nie tylko jeździ, ale również musi wyglądać!

Plany na rok 2012 są skonkretyzowane - najpierw krótki wypoczynek, a później MT Rally. W tym sezonie planujemy starty w 6 imprezach, w tym dwóch zaliczanych do RMPST.

Jeśli tylko kierowca okiełzna temperament, pilot ogarnie celebrity news papiery, a serwis zrobi swoją robotę, to mamy szansę na przejechanie kolejnych setek kilometrów samochodem, który daje wiele radości z jazdy.

Postępy POKRAKa można śledzić na http://www.facebook.com/PokrakOffroad .

Ewa i Paweł Matkowscy, fot. Archiwum zespołu, Arek Kwiecień / Sigma Pro


POKRAK 2012 - budowa:

POKRAK 2012 - testy:

 

POKRAK w sezonie 2011:

Inne zmoty:

  • SAM Mercedes 35 CC (2010) - dzikość natury
    SAM Mercedes 35 CC (2010) - dzikość natury
    Dopiero zadebiutował (przed tygodniem na rajdzie Hungarian Baja 2010), w dodatku niezbyt udanie (nie dotarł do mety), a jednak już wzbudza ogromne zainteresowanie, a fachowcy wróżą mu świetlaną przyszłość. SAM Mercedes 35 CC to profesjonalnie zaprojektowana i zbudowana na ramie przestrzennej rajdówka cross-country spełniające wymogi najnowszych przepisów FIA. Jej celem są zwycięstwa w najtrudniejszych i najszybszych rajdach na świecie. I czołowe miejsca w Dakarze.
  • Nissan Patrol K160/260 wg Peepuck! - na dobre i na złe
    Nissan Patrol K160/260 wg Peepuck! - na dobre i na złe
    Po okresie dłubania w szczepowym GAZ-ie 69 i długim rozbracie z off-roadem, w 2005 roku stałem się posiadaczem własnego samochodu terenowego - Nissana Patrola K160/260.
  • Land Rover Defender 110 wg Rayo 4x4 (2010) - terenowy batmobil
    Land Rover Defender 110 wg Rayo 4x4 (2010) - terenowy batmobil
    Legendarny pojazd Batmana – Batmobil – byłby superfajną bryką, gdyby nie jedna, podstawowa – z naszego punktu widzenia – wada: zero możliwości terenowych. Na nic zdałyby się naszemu bohaterowi jego liczne gadżety, gdyby przyszło mu ścigać Jokera poza granicami Gotham City. Metr za szosą Batmobil zawisłby bezradnie na podwoziu, a płaszcz Batmana szybko utytłałby się błotem. Wrocławska firma Rayo 4x4 postanowiła przyjść w sukurs „Netoperkowi”, sprawiając dla niego pojazd o znacznie większych możliwościach off-roadowych.
  • Unimog (2003) - twarda sztuka
    Unimog (2003) - twarda sztuka
    Niewiele jest takich pojazdów w (nie tylko off-roadowym) świecie, które produkowane są już od ponad pięćdziesięciu lat i których założenia konstrukcyjne pozostają wciąż niezmienione. Bardzo rzadko się również zdarza, aby nazwa własna samochodu stała się pospolitym określeniem dla całej grupy pojazdów charakteryzujących się podobnymi walorami. Produkowany przez Mercedesa Unimog, bo o nim tu mowa, jest terenową ciężarówką, która w tym roku obchodzi 55. rocznicę swojego debiutu rynkowego.
  • Etatowy pomocnik – serwisowy MAN F2000
    Etatowy pomocnik – serwisowy MAN F2000
    Gdy rajd Dakar przeniósł się z Afryki do Ameryki Południowej, wozami serwisowymi większości teamów stały się komfortowe, duże ciężarówki przystosowane do szybkiej jazdy po drogach asfaltowych, ale bezradne w konfrontacji z terenem. Na ich tle serwisowy MAN F2000 zespołu NAC Rally Team wygląda być może nieco archaicznie, ale swoimi możliwościami bije je na głowę.
  • Jeep Wrangler 4,7 V8 (2005) - Dariusz Luberda
    Jeep Wrangler 4,7 V8 (2005) - Dariusz Luberda

    Miał 10 lat, gdy po raz pierwszy zasiadł za kierownicą Jeepa. Kilkanaście lat później zdobył Puchar Europy 4x4. Zapisując się na jakikolwiek rajd przeprawowy w Europie, Dariusz Luberda nie musi się przedstawiać. Wszyscy doskonale go znają. Triumfator Pucharu Europy 4x4 2005, zwycięzca Pucharu Węgier 2001 i Pucharu Polski 2004, trzeci zawodnik ubiegłorocznego Rainforest Challenge. W odnoszeniu sukcesów, których pełną listę nie sposób tu wymienić, pomaga mu jego etatowy pilot Szymon Polak i monstrualny Jeep Wrangler.