Land Serwis

SAM MRT08 (2008) - Michał Małuszyński i Włodzimierz Grajek

08 Pazdziernika 2010
Małuszyński i Grajek to nazwiska budzące respekt wśród polskich off-roaderów. Teraz powalczą o uznanie i szacunek za granicą. Pomoże im w tym SAM MRT08.

Gdyby w latach 90. trafił do jednego z fabrycznych teamów startujących w Dakarze, na pewno walczyłby o najwyższe lokaty. Piotr Małuszyński w Polsce wygrywał wówczas rajd za rajdem – w latach 1991-95 był dwukrotnym mistrzem i wicemistrzem RMPST. Jeszcze jeden tytuł wywalczył w 2003 r.

Jego śladami podąża syn Michał, który w ubiegłym sezonie zwyciężył cykl H-6 Trophy. Teraz chce spróbować swych sił zagranicą. W tym celu wraz z Włodzimierzem Grajkiem, zdobywcą tytułu Mistrza Polski w roku 2006, stworzył zespół Mykogen Rally.

Samochody już czekają przygotowane do startu (dwa kolejne są w budowie). To samodzielnie zbudowane przez Polaków dwa SAM-y MRT08, które – mimo różnic w wyglądzie – charakteryzują się identyczną konstrukcją.

W Dakarze od lat dominują auta Mitsubishi, dlatego decyzja o wyborze bazy przyszłej rajdówki przyszła łatwo. Na warsztat trafiło Pajero z długim rozstawem osi, które rozebrano do ostatniej śrubki. Podstawą przyszłej rajdówki stała się płyta podłogowa, na której nadbudowano przestrzenną ramę rurową wykonaną zgodnie ze standardami FIA.

Za namową Piotra Małuszyńskiego pod maskę trafił 3-litrowy silnik wysokoprężny z BMW X5 o mocy 286 KM. – Diesle to przyszłość tych rajdów! – argumentuje senior zespołu, mając na myśli ich niewielkie spalanie oraz duży moment obrotowy.  Silnik osadzono za przednią osią, starając się ulokować go jak najbliżej środka dla lepszego wyważenia pojazdu.

Obroty wału korbowego przenoszone są na koła za pośrednictwem sprzęgła hydraulicznego Helix i 6-biegowej skrzyni BMW (z przełożeniem wstecznym). Wszystkie mechanizmy różnicowe pochodzą z seryjnego Mitsubishi Pajero.

W budowie kół wykorzystano aluminiowe felgi AL Racing, na które – w zależności od potrzeb – zakładane są różne rodzaje opon BF Goodrich (MT lub G1). Duże prędkości, które rozwija samochód, oraz długie odcinki specjalne, na których przyjdzie mu walczyć, wymusiły zastosowanie mocnych hamulców tarczowych Alcon i wyczynowych klocków Ferodo.

Kluczową rolę w rajdówkach cross-country odgrywa zawieszenie, które musi być wytrzymałe, a jednocześnie bardzo wydajne. Polacy wzorowali się na projekcie Ralliart, który celebrity news przystosowali do swoich potrzeb. Uzupełnieniem są amortyzatory – King bądź Öhlins – które parami są zamontowane przy każdym kole.

Marzeniem naszych off-roaderów jest start w rajdzie Dakar, którego specyfika miała duży wpływ na ostateczną konstrukcję auta. Z myślą o maratońskich, 800-kilometrowych etapach, z tyłu samochodu zamontowano centralnie 170-litrowy zbiornik paliwa ATL Racing, który na długich etapach powinien zaspokoić pragnienie silnika. Na pustynnych wydmach przyda się hydrauliczny podnośnik, którego ramię jest wysuwane pionowo z boku auta (prawego lub lewego), podnosząc go o 60 cm. W podłodze przedziału bagażowego umieszczono zbiornik sprężonego powietrza do pompowania kół.

Zawodnicy jadą w fotelach Cobra przypięci pasami Sablet, mając do dyspozycji obrotomierz Stack, licznik Coralba i kompas Avionica. Na wypadek pożaru zamontowano system gaśniczy OMP.

Jeden z SAM-ów (z maską Jeepa) przyszło już próbę generalną – Włodzimierz Grajek zajął drugą lokatę na II rundzie H4x4. Jesienią oba samochody wystartują w jednym z zagranicznych rajdów baja. W przyszłym sezonie zaliczą pełen cykl Międzynarodowego Pucharu FIA w rajdach cross-country.
Text i foto: Arek Kwiecień / Sigma Pro

SAM MRT08 DANE TECHNICZNE
Silnik: wysokoprężny BMW, poj. 2 993 ccm, sześciocylindrowy, R6, moc 210 kW (286 KM) przy 4 400 obr./min  maksymalny moment obrotowy 580 Nm przy 1 700-2 250 obr./min
Skrzynia biegów: man., 6-bieg, sprzęgło Helix
Napęd: stały napęd na obie osie, rozdział momentu 50:50%, blokady mechanizmów różnicowych (centralnego oraz tylnego)
Zawieszenie: niezależne, 2 amortyzatory na koło, skok 25 cm
Wymiary/masy: dł./szer./wys. 4300/1980 /1850 mm, rozstaw kół 1740 mm, rozstaw osi 2810 mm,  masa własna 1940 kg, rozmiar opon 235/85 R 16 (MT)

{artsexylightbox autoGenerateThumbs="true" path="images/stories/Zmoty/SAM_Mykogen" previewHeight="67"}{/artsexylightbox}

Artykuł opublikowany w nr 5 magazynu "Auto Świat 4x4" (wrzesień 2008)

 

Inne zmoty:

  • Strażacki MAN LE 10.220 – ochoczy ratownik
    Strażacki MAN LE 10.220 – ochoczy ratownik
    Na ich pomoc zawsze można liczyć. Gaszą pożary, ratują ofiary wypadków drogowych, walczą z powodziami i skutkami wichur. Są bezinteresowni, niezawodni i zwykle pierwsi na miejscu. Nic więc dziwnego, że spośród wszystkich instytucji, największym zaufaniem Polaków cieszy się straż pożarna. Aby mogli służyć nam pomocą, muszą jednak dysponować najlepszym sprzętem.
  • Grat 3 bez tajemnic. Opowiada Dominik Samosiuk
    Grat 3 bez tajemnic. Opowiada Dominik Samosiuk
    Imię „Grata” zobowiązuje. Grat 3 choć zadebiutował niecały miesiąc temu, zdążył już wywalczyć jedno z najważniejszych trofeów w Europie – puchar za zwycięstwo w Breslau Poland 2014. Samochód Roberta Kufla i Dominika Samosiuka, który jest jego konstruktorem, swój pierwszy egzamin zdał celująco, co było największą nagrodą za ciężką, dwuletnią pracę całego zespołu 4xDrive. By zobrazować Wam, jak ogromnym wyzwaniem jest budowa profesjonalnej rajdówki z ambicjami, poprosiliśmy Dominika, aby opowiedział nam o narodzinach Grata 3. Posłuchajcie:
  • JEEP. There's only one! - nowy Wrangler (2008) Wojtka Polowca
    JEEP. There's only one! - nowy Wrangler (2008) Wojtka Polowca
    - W porównaniu do mojego poprzedniego samochodu nowy Jeep miał być lżejszy, niższy, posiadać zwolnice i wyciągarkę mechaniczną zsynchronizowaną z kołami – mówi o początkach prac nad nowym autem Wojciech Polowiec, zwycięzca Pucharu Polski 2003, wielokrotny triumfator słynnych rajdów KCS w Austrii oraz niezliczonej ilości innych rajdów przeprawowych w Polsce i za granicą. Nowego Wranglera, który powstał w krakowskim serwisie Raffi  według projektu Pawła "Szwagra" Przybyłowskiego, mogliśmy po raz podziwiać przed tygodniem na inauguracyjnej rundzie Pucharu Polski 2008 w Bojanowie. Jeep, dla którego był to pierwszy poważny test w życiu, zdał go z bardzo dobrym rezultatem – Wojtek ze „Szwagrem” zajęli V miejsce. Teraz planują drobne poprawki, po wprowadzeniu których samochód ma już się bić o najwyższe lokaty. O Wranglerze Wojtka Polowca pewnie nie raz jeszcze będzie głośno na Terenowo.pl.
  • Nissan Patrol K160/260 wg Peepuck! - na dobre i na złe
    Nissan Patrol K160/260 wg Peepuck! - na dobre i na złe
    Po okresie dłubania w szczepowym GAZ-ie 69 i długim rozbracie z off-roadem, w 2005 roku stałem się posiadaczem własnego samochodu terenowego - Nissana Patrola K160/260.
  • Non-Standard Tactical Truck - pickup do zadań specjalnych
    Non-Standard Tactical Truck - pickup do zadań specjalnych
    Jeśli oprócz off-roadu lubisz brać udział w odbijaniu zakładników, napadach na bankach lub obawiasz się ostrzelania z AK-47 oto samochód dla ciebie. Non-Standard Tactical Truck zbudowany przez Amerykanów z Indigen Amor ma nieprzeciętne możliwości terenowe, a zarazem niestraszny mu ostrzał z karabinu szturmowego.
  • Land Rover z lasów deszczowych - Marek i Agnieszka Janaszkiewiczowie (2007)
    Land Rover z lasów deszczowych - Marek i Agnieszka Janaszkiewiczowie (2007)
    Małżeństwo Marek i Agnieszka Janaszkiewiczowie w rajdzie Rainforest Challenge wystartują już po raz szósty. Ich wiernym towarzyszem w corocznych eskapadach do Azji jest czerwony Land Rover Defender 90, bez wątpienia jeden z najbardziej eksploatowanych samochodów w polskim off-roadzie. Jego właściciele stawiają przed nim ogromne wymagania, otaczając jednocześnie troską, za co Land Rover odwdzięcza im się nierzadko heroiczną postawą w terenie.